Κείμενο : Τα καθήκοντα - Δικαιώματα και οι νέοι
Εάν κι εφόσον ο νέος από νωρίς αντιληφθεί την άρρηκτη σχέση του με το κοινωνικό σώμα, όταν πια περάσει στο στάδιο της εφηβείας και της ενηλικίωσης, τότε εύκολα από κει και πέρα θα διακρίνει τα δικαιώματα και τα καθήκοντα του. Εύκολα θα αντιληφθεί και θα κατανοήσει τι του έδωσε η κοινωνία και τι του ζητά τώρα - στην ωρίμανση - ως αντάλλαγμα. Η κοινωνική ζωή είναι μια αλυσίδα κι οι κρίκοι είναι μέλη της. Η αλυσίδα γίνεται ισχυρή, όταν οι κρίκοι είναι γερά δεμένοι μεταξύ τους. Υπάρχει κοινωνική συνοχή. Τα άτομα αναλαμβάνουν τους ρόλους κι εκπληρώνουν τα καθήκοντα τους για να διεκδικήσουν στη συνέχεια τα δικαιώματα τους.
(...) Το ενδιαφέρον για την πολιτική της χώρας αποτελεί ένα σημαντικό καθήκον. Εδώ όμως δυστυχώς πρέπει να επισημάνει κανείς την ωμή πραγματικότητα, να αποκαλύψει μερικές πικρές αλήθειες. Οι νέοι παρακολουθούν τα πολιτικά γεγονότα από την τηλεόραση και τον τύπο και δοκιμάζουν μία πολύ πικρή οσμή της πραγματικότητας. Βλέπουν τη μικρή οθόνη και τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων να γεμίζουν με οικονομικά σκάνδαλα, -χρήμα και αίμα-, με δολοφόνους και δολοφονημένους, με αδικίες και πολλά ψέματα.
Η τηλεόραση και τα άλλα μέσα μαζικής ενημέρωσης σκοτώνουν τις αυταπάτες των νέων νωρίς. Μπορούν, δηλαδή, και πληροφορούνται πολύ νωρίτερα, πολύ πιο νέοι απ' ό,τι οι προηγούμενες γενιές τις «αναθυμιάσεις» που εκπέμπει η καθημερινή πολιτικοκοινωνική πραγματικότητα. Κι αυτό αποτελεί ένα αξιοπρόσεκτο γεγονός. Έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την απροθυμία μέχρι και την άρνηση της νεολαίας να πολιτικοποιηθεί. Το φαινόμενο όσο περνάει ο καιρός παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις. Το ενδιαφέρον για τα κοινά αποτελεί καθήκον κι όσοι το αποποιούνται θα υποστούν τις συνέπειες. Μια και καταλυτική συνέπεια είναι ότι αφήνουν ανοιχτό το δρόμο σε τυχοδιωκτικά στοιχεία για την πολιτική σταδιοδρομία κι αυτό πληρώνεται ακριβά. Η αναξιοκρατία κι η ανικανότητα των πολιτικών γίνεται η αρρώστια της δημοκρατίας. Μένοντας έξω απ' την πολιτική ζωή οι νέοι, οι ικανοί, οι έντιμοι, όσοι διακρίνονται για το ήθος, το τόσο πολύτιμο στη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα, συντελούν στην πτώση της στάθμης της πολιτικής ζωής και τις συνέπειες δε θα αργήσουν να τις δοκιμάσουν, να τις υποστούν.
Διασκευή δοκιμίου από το βιβλίο «Ιδεολογικές Προσεγγίσεις»
του Κ. Κιούπκιολη, εκδόσεις «Γρηγόρη» 1992, Α' Τόμος σελ.221, 225-226
παρατηρήσεις
1. Να αποδώσετε περιληπτικά το παραπάνω κείμενο σε 80 περίπου λέξεις.
2. Να εντοπίσετε στο καθένα από τα παρακάτω αντλούμενα από το κείμενο χωρία τον κυριότερο από τους δοκιμιακούς σκοπούς που ικανοποιεί: α. Η κοινωνική ζωή είναι μια αλυσίδα κι οι κρίκοι είναι μέλη της. Η αλυσίδα γίνεται ισχυρή, όταν οι κρίκοι είναι γερά δεμένοι μεταξύ τους. / β. Το ενδιαφέρον για τα κοινά αποτελεί καθήκον κι όσοι το αποποιούνται θα υποστούν τις συνέπειες.
3. Παραγωγή κειμένου
Ο Περικλής στον Επιτάφιο του χαρακτηρίζει «αχρείο» (άχρηστο) εκείνον τον πολίτη που αδιαφορεί για τα κοινά. Με δεδομένη τη διαχρονικότητα και τη διδακτική αξία της παραπάνω άποψης να συντάξετε ένα λόγο (600 περίπου λέξεων) που θα εκφωνήσετε στην καθιερωμένη μηνιαία συνέλευση της τάξης σας. Σε αυτή την ομιλία θα εστιάζετε στους τρόπους με τους οποίους το σχολείο μπορεί κι οφείλει να καλλιεργήσει τη δημοκρατική συνείδηση στο σύγχρονο νέο, αλλά και στην ανάγκη επαναπροσδιορισμού, από την πλευρά των μαθητών, του ρόλου των μαθητικών συμβουλίων (Πενταμελές, Δεκαπεντεμελές), ώστε ο θεσμός αυτός να εθίσει έγκαιρα κι ουσιαστικά τη νέα γενιά στη συνειδητοποίηση της κοινωνικής της ευθύνης.
απαντήσεις
1. Ο δοκιμιογράφος επισημαίνει ότι η βασική προϋπόθεση της ανάληψης κοινωνικής ευθύνης από την πλευρά του νέου είναι η συνειδητοποίηση της άμεσης εξάρτησης του από το σύνολο. Το κοινωνικό σύνολο όμως απογοητεύει συχνά τον νέο με την παθογένεια που παρουσιάζει, συμπτώματα της οποίας μεταδίδονται αυτούσια από τα μέσα ενημέρωσης. Το γεγονός αυτό δεν πρέπει να τον οδηγεί σε αποστασιοποίηση από τα κοινά. Κι αυτό γιατί, όπως τονίζεται, ο πολιτικός εφησυχασμός δε λύνει τα προβλήματα του σύγχρονου βίου, ενώ θριαμβεύει η αναξιοκρατία και η πολιτική ανικανότητα.
2. α. Τέρπει μέσω της λογοτεχνικής διατύπωσης. Συνάμα εκλαϊκεύει και διδάσκει. β. Προβληματίζει.
3. Παραγωγή κειμένου
[Για την τήρηση του επικοινωνιακού πλαισίου: Ενδείκνυται η ζωντάνια στο λόγο κι η οικειότητα στο ύφος με ταυτόχρονη παραπομπή σε εύστοχα παραδείγματα ή άλλου είδους τεκμήρια από τη σχολική καθημερινότητα των παιδιών στα οποία απευθύνεται η συγκεκριμένη ομιλία και τα οποία στοχεύει να πείσει. Απαιτείται επίσης το κατάλληλο «άνοιγμα» (Φίλοι συμμαθητές) και «κλείσιμο» (Σας ευχαριστώ που με ακούσατε) της ομιλίας].
Α: Απόδειξη του χαρακτηρισμού «αχρείος» με ταυτόχρονη εστίαση στη διαχρονικότητα και διδακτικότητά του:
Ο άνθρωπος δε δύναται να υπάρξει αποκομμένος από το σύνολο, καθώς διαφορετικά θα έμοιαζε με θηρίο. Συνεπώς, με δεδομένα όλα τα οφέλη (ασφάλεια, παρηγοριά, συντροφικότητα, υποστήριξη κ.α.) που εξασφαλίζει από τη συνύπαρξη, οφείλει να προσφέρει ό,τι μπορεί στο κοινωνικό σώμα, ώστε να μην είναι άχρηστος («αχρείος).
Εκείνος που δεν προσφέρει παρά μόνο προσδοκά, παρασιτεί εις βάρος όλων των υπολοίπων κι έτσι παρακωλύει την πρόοδο, καθώς αποτελεί «νεκρό μέλος» του κοινωνικού οργανισμού.
Όλες οι επαναστάσεις κι οι κατακτήσεις του ανθρώπου (Γαλλική Επανάσταση -ανθρώπινα δικαιώματα / Κοινωνικοί αγώνες μεμονωμένων ατόμων: Νέλσον Μαντέλα, Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, Γκάντι/ δημοκρατικές ελευθερίες: ελευθεροτυπία, δικαίωμα ψήφου, ισονομία, αξιοκρατία κτλ.) αποδεικνύουν τη διαχρονικότητα και το διδακτικό χαρακτήρα της ρήσης του αρχαίου Έλληνα δημοκράτη (Περικλής) στηλιτεύοντας με ξεκάθαρο τρόπο το χαρακτηρισμό «αχρείος».
Β: Τρόποι με τους οποίους το σχολείο μπορεί κι οφείλει να καλλιεργήσει τη δημοκρατική συνείδηση στο σύγχρονο νέο:
Ο δάσκαλος πάνω από όλα οφείλει να είναι πρότυπο δημοκρατικό δίνοντας το δικαίωμα στα παιδιά να συμμετέχουν σε έναν ελεύθερο διάλογο, εκφράζοντας τις απόψεις τους, υπογραμμίζοντας τις ενστάσεις τους. Το μάθημα, συνεπώς, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να είναι ένας βαρετός μονόλογος.
Με μία σειρά μαθημάτων όπως η Πολιτική αγωγή, η Κοινωνιολογία και η Έκθεση, το παιδί διδάσκεται την αξία της κοινωνικής συνείδησης και της συλλογικής προσπάθειας για την επίλυση των κοινωνικών προβλημάτων και την ορθή λειτουργία της δημοκρατίας.
Αντικειμενική κι απαλλαγμένη από εθνικιστικό πνεύμα διδασκαλία της ιστορίας, ώστε τα παιδιά να διδαχθούν την αξία της δημοκρατίας σε ρεαλιστική βάση, εστιάζοντας και σε παραδείγματα παλαιότερων, αλλά και σύγχρονων τυραννιών - δικτατοριών.
Η παροχή των κατάλληλων ερεθισμάτων -πνευματικών και ηθικών- ελευθερώνουν το πνεύμα του νέου ατόμου, οξύνουν την κρίση του και -σε τελική ανάλυση- το απαλλάσσουν από τον ωφελιμισμό και την ιδιοτέλεια που αντιστρατεύονται τις δημοκρατικές αρχές.
Ο καθιερωμένος εδώ και αρκετές δεκαετίες θεσμός των μαθητικών κοινοτήτων εθίζει τα παιδιά στην ενασχόληση μετά κοινά, τα εξοικειώνει με τις δημοκρατικές διαδικασίες (ψηφοφορία, ευθύνη απέναντι στο σύνολο) μέσα στο χώρο του σχολείου, που - ως γνωστόν - αποτελεί μία προσομοίωση της ευρύτερης κοινωνίας.
Γ. Ανάγκη επαναπροσδιορισμού, από την πλευρά των μαθητών, του ρόλου των μαθητικών συμβουλίων (Πενταμελές, Δεκαπεντεμελές):
Ορθότερα κριτήρια ψήφου, που δε θα επηρεάζονται από τις προσωπικές σχέσεις με τους συμμαθητές ή από ιδιοτελείς σκοπούς ή από άλλα γνωρίσματα (π.χ. εξωτερική εμφάνιση) άσχετα με τα χαρίσματα που είναι καλό να διαθέτει ένα ιθύνον πρόσωπο (π.χ. καλή χρήση του λόγου, διαλλακτικότητα, ανοιχτοί ορίζοντες, ψυχραιμία, υπευθυνότητα, ειλικρίνεια, ικανότητα συντονισμού των ενεργειών και προγραμματισμού του χρόνου).
Επίδειξη της δέουσας ωριμότητας από την πλευρά των υποψηφίων για τα μαθητικά συμβούλια, καθώς οφείλουν να συνειδητοποιήσουν την ευθύνη που αναλαμβάνουν απέναντι στο σύνολο των συμμαθητών τους, την εμπιστοσύνη των οποίων οφείλουν να μην προδώσουν.
Σωστή διαχείριση των πόρων του μαθητικού ταμείου με ταυτόχρονο έλεγχο από την πλευρά των άλλων συμμαθητών, ώστε τα χρήματα αυτά να διατίθενται για σκοπούς που θα αναβαθμίσουν τη συνολική λειτουργία του σχολείου.
Καθιέρωση ουσιαστικών συζητήσεων σε μηνιαία βάση με αναλυτική έκθεση των ζητημάτων που ταλανίζουν τη μαθητική κοινότητα, κάτι που σημαίνει ότι η ώρα αυτή δεν πρέπει να μετατρέπεται σε μία ευκαιρία να ξεφύγουν οι μαθητές από την εκπαιδευτική διαδικασία.
Επιδίωξη συνεργασίας των μαθητικών συμβουλίων με τους Συλλόγους γονέων και Κηδεμόνων, ώστε να ελέγχεται καλύτερα και δραστικότερα η αποτελεσματικότητα του σχολείου σε επίπεδο οργάνωσης και λειτουργίας.
Δ. Επίλογος: Συνειδητοποίηση από την πλευρά των παιδιών της αξίας της δημοκρατικής -ως προς το βαθύτερο νόημα της-ρήσης του Μακρυγιάννη: «Είμαστε στο εμείς κι όχι στο εγώ» που συσχετίζει εύστοχα την πρόοδο με τη συλλογική δράση κι ευθύνη.
πηγή: ο υποψήφιος, Πέμπτη 6 Απριλίου 2006
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου