ΚΕΙΜΕΝΟ:
«Πινγκ πονγκ αγριότητας»
Ένα ακόμα βίντεο που θα έπρεπε να κόψει την ανάσα αυτού που αποκαλούμε παγκόσμια «κοινότητα» ή μάλλον παγκόσμιο μιντιακό χωριό έκανε την εμφάνιση του στα διεθνή δίκτυα. Ένα ακόμα βίντεο με αποκεφαλισμό ομήρου - Κορεάτη αυτή τη φορά - από μέλη αραβικής τρομοκρατικής οργάνωσης έκανε τον κύκλο των δελτίων ειδήσεων. Ένα ακόμα σόου φρίκης προβλήθηκε, αλήθεια ποιο κατά σειρά από τη στιγμή που ξεκίνησε το μακελειό στη χώρα του Ιράκ;
Οι σκηνές της αποτρόπαιης βίας σε κοντινό πλάνο, πλαισιωμένες από το λόγο των εκτελεστών, ότι σκοτώνουν για να παραδειγματίσουν εκείνους που επιμένουν να στέλνουν στρατό στο Ιράκ, και με την τραγική έκκληση του ομήρου στην κυβέρνηση της χώρας του να τον σώσει. Ένας άνθρωπος σε στιγμές απόλυτης ταπείνωσης, με τη ζωή του να μην του ανήκει, με την ψυχή του ήδη χαμένη από τον τρόμο του άδικου θανάτου.
Ποια μοίρα άραγε ανέχεται και στο όνομα ποιου σκοπού αυτήν την προσβολή της ανθρώπινης υπόστασης; Κι όμως το θέαμα αυτής της προσβλητικής φρίκης έχει γίνει σχεδόν συνηθισμένο. Κάθε εβδομάδα και μία αποκάλυψη, πότε φωτογραφιών με τα εμπνευσμένα βασανιστήρια στα οποία Αμερικανοί δεσμοφύλακες υπέβαλαν Ιρακινούς κρατουμένους στις φυλακές της Βαγδάτης και πότε ένα βίντεο αποκεφαλισμού σαν αντίποινα από την πλευρά της οργάνωσης Αλ Κάιντα ή όποιων, τέλος πάντων, κρύβονται πίσω από την ομπρέλα της φοβερής τρομοκρατικής αυτής φίρμας.
Ένα πινγκ – πονγκ αγριότητας που καταλαμβάνει την πρέπουσα θέση του τρόμου στα παγκόσμια δελτία ειδήσεων και το οποίο παρακολουθούμε οι θεατές του στρέφοντας την κεφαλή πότε από τη μια πλευρά του πολεμο-τρομοκρατικού γηπέδου και πότε από την άλλη. Μέχρι η κόπωση από την τόση ποσότητα αγριότητας να μας εξοντώσει και να μη στρέφουμε καν το κεφάλι ούτε για να δούμε, μέχρι που το βλέμμα ακουμπάει απολύτως αδιάφορο στο αποτρόπαιο. Το χειρότερο έχει γίνει πια κάτι το συνηθισμένο, το τρέχον. Ακόμα και η συνήθης φλυαρία των μέσων μαζικής ενημέρωσης, που τόσο κατηγορείται για τη λήθη των τραγωδιών, δεν έχει πια επιχείρημα εναντίον της.
Ουδείς διανοείται να ζητήσει να μην πέφτει άπλετο φως στη βαρβαρότητα και όλοι μαζί εγκαταλειπόμαστε στη λάμψη που τη φωτίζει, με στομωμένη την αγανάκτηση. Έτσι κι αλλιώς χωρίς να εκφράζεται. Το αποδεικνύουμε καθημερινά: αντέχουμε τη φρίκη. Κάποτε ο κόσμος παρακολουθούσε βουβός την εξόντωση των λαών. Δεν μάθαινε εγκαίρως και δεν αντιδρούσε εγκαίρως. Έπειτα φορτωνόταν την ενοχή της σιωπής και ζητούσε συγγνώμη από τους απογόνους των λαών που είχε βασανίσει και καταστρέψει. Τώρα πλέον δεν σιωπούμε. Αντιθέτως φλυαρούμε και βλέπουμε. Η προσοχή μας είναι έντονη μεν, πλην όμως στιγμιαία.
(Άρθρο της Π. Διαμαντάκου, εφημ. «Τα Νέα» 25/6/2004 - Διασκευή)
παρατηρησεισ
1. Να εντοπίσετε τους τρόπους πειθούς που χρησιμοποιεί η αρθρογράφος στη δεύτερη και τρίτη παράγραφο, δικαιολογώντας την απάντηση σας.
2. Στο κείμενο επισημαίνεται η παθητική στάση του τηλεοπτικού κοινού απέναντι στις αποτρόπαιες εικόνες που προέρχονται από τα διάφορα πολεμικά μέτωπα του πλανήτη. Σε ένα άρθρο σας που θα δημοσιευτεί στο περιοδικό του ελληνικού τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας να επιχειρήσετε την ερμηνεία του φαινομένου.
απαντησεισ
1. Στη δεύτερη παράγραφο του κειμένου η αρθρογράφος χρησιμοποιεί την επίκληση στο συναίσθημα. Ο λόγος της είναι συγκινησιακά φορτισμένος, στην προσπάθεια της να «εικονογραφήσει» το δράμα των ομήρων «Ένας άνθρωπος σε στιγμές απόλυτης ταπείνωσης... τον τρόμο του άδικου θανάτου».
Ο ίδιος τρόπος χρησιμοποιείται και στην επόμενη παράγραφο. Στην περίπτωση όμως αυτή υλοποιείται με τη διατύπωση ενός ρητορικού ερωτήματος «Ποια ... υπόστασης;». Παράλληλα, η αρθρογράφος κάνει επίθεση στο ήθος του αντιπάλου, στην προσπάθεια της να καταγγείλει την ωμότητα των εμπολέμων. Αναφέρεται με ειρωνικό ύφος τόσο στους Αμερικανούς «με τα εμπνευσμένα βασανιστήρια στα οποία Αμερικανοί δεσμοφύλακες υπέβαλαν Ιρακινούς κρατουμένους στις φυλακές της Βαγδάτης», όσο και τους φανατικούς Ιρακινούς ισλαμιστές «ή όποιων, τέλος πάντων, κρύβονται πίσω από την ομπρέλα της φοβερής τρομοκρατικής αυτής φίρμας».
2. Παράγοντες ικανοί να διαμορφώσουν την απαθή στάση του σημερινού ανθρώπου απέναντι στις εικόνες βαρβαρότητας και μαζικών εγκλημάτων που προβάλλει η τηλεόραση, θεωρούνται ενδεικτικά οι ακόλουθοι:
α) Η ψευδαίσθηση ασφάλειας που παρέχει η απόσταση του δυτικού κόσμου από τις περιοχές εξέλιξης των ανθρώπινων αυτών τραγωδιών. Υποσυνείδητα οι σκηνές των βασανιστηρίων προσλαμβάνονται ως γεγονότα που δεν θα μπορούσαν ποτέ να απειλήσουν τους ίδιους. Με αυτό το σκεπτικό οι πολίτες των δυτικών κοινωνιών τηρούν ψυχολογικές αποστάσεις μεταφέροντας το πρόβλημα. Γι’ αυτό και η όποια αγανάκτηση προκαλούν τα βασανιστήρια έχει παροδικό χαρακτήρα και δεν μετασχηματίζεται σε μια οργανωμένη, συνειδητή αντίδραση.
β) Η εξοικείωση του τηλεθεατή με τη βία. Η συστηματική προβολή σκηνών βίας από την τηλεόραση έχει οδηγήσει σ' έναν ψυχολογικό εθισμό. Γι’ αυτό το λόγο στην τηλεοπτική εκδοχή της δεν θεωρείται ως κάτι αποτρόπαιο. Αντιθέτως, συχνά λειτουργεί ελκυστικά, ικανοποιώντας τη νοσηρή περιέργεια των ανθρώπων.
γ) Η κυριαρχία της ατομικιστικής νοοτροπίας. Έχουν απαξιωθεί στη συνείδηση των περισσοτέρων αξίες, όπως η αλληλεγγύη και η ανθρωπιά. Ένας νέου τύπου μακιαβελισμός έχει αναδυθεί, οδηγώντας ακόμη και έφηβους σε κυνικές στάσεις και ερμηνείες των γεγονότων. Στο πλαίσιο αυτό η βία, σωματική ή ψυχολογική, είναι κατανοητή, ανεκτή και δικαιωμένη, αφού το κίνητρο της είναι η εξυπηρέτηση στόχων και σκοπών.
δ) Η χρόνια υπολειτουργία, όχι μόνο του εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά και των υπόλοιπων βασικών φορέων κοινωνικοποίησης, όπως η οικογένεια, ο Τύπος και η εκκλησία. Οι παράγοντες αυτοί, αντί να καλλιεργούν στους νέους με συνέπεια και πειστικότητα την αγάπη για τα υψηλά ιδανικά, έχουν οδηγηθεί σε αδιέξοδα που απειλούν την ίδια την ύπαρξη τους. Έτσι, χριστιανικές και δημοκρατικές αρχές, όπως το ειλικρινές ενδιαφέρον και η διάθεση προσφοράς προς το συνάνθρωπο και την ευρύτερη κοινότητα δεν βρίσκουν ανθρώπους που θα τις ενσαρκώσουν και θα τις διδάξουν με το παράδειγμα της ζωής τους.
ε) Η επικράτηση ενός ευδαιμονιστικού πνεύματος. Η σημερινή εποχή ευνοεί μια νόθα ιεράρχηση αξιών. Ο προβληματισμός για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα που απαιτούν καίριες απαντήσεις από όλους τους πολίτες, όπως η φτώχεια, η κοινωνική περιθωριοποίηση και οι παραβιάσεις θεμελιωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων θεωρείται ως «μίζερη» εμμονή σε θέματα πληκτικά. Πρόκειται για μία περίοδο αποθέωσης του ασήμαντου, κατά την οποία όσες αξιακές νοηματοδοτήσεις επιχειρούνται, βρίσκονται πάντα μέσα στο πλαίσιο ενός άκρατου καταναλωτισμού. Η επιφανειακή, επί παραδείγματι, προσέγγιση της πραγματικότητας από την τηλεόραση δεν καθρεφτίζει παρά τη ρηχότητα των ερμηνειών του ίδιου του σημερινού ανθρώπου σε έναν μελαγχολικό φαύλο κύκλο από τον οποίο, κατά κανόνα, απουσιάζει η ουσία.
στ) Η εμπέδωση της αντίληψης ότι οι λαοί δεν έχουν τη δύναμη να αλλάξουν τίποτα. Πρόκειται για μία άποψη που καλλιεργούν συστηματικά οικονομικοί και πολιτικοί κύκλοι, σε μια προσπάθεια τους να οδηγήσουν τους πολίτες στην ιδιώτευση, την ατομική οχύρωση και την ηττοπάθεια. Με βάση τη «λογική» αυτή, κανείς δεν μπορεί να αντιστρέψει τις αρνητικές συνθήκες που γεννούν την εξαθλίωση, τον πόνο και τη δυστυχία των καταπιεσμένων. Κάτι τέτοιο είναι έργο μόνο των ισχυρών της γης και των χαρισματικών προσωπικοτήτων. Επομένως, αποτελεί ματαιοπονία κάθε προσπάθεια για τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής και για τη θεμελίωση ενός πιο ηθικού και δίκαιου κόσμου. Ο πόλεμος, η κοινωνική αδικία, τα βασανιστήρια, ο αναλφαβητισμός ή ο υποσιτισμός ερμηνεύονται με έναν εντελώς μεταφυσικό τρόπο, αφού θεωρούνται περίπου ως θεόσταλτα φαινόμενα και όχι ως αποτελέσματα συγκεκριμένων αποφάσεων και ενεργειών, που γι' αυτόν ακριβώς το λόγο, μπορούν να ανατραπούν.
ΠΗΓΗ: ο υποψήφιος, ΤΑ ΝΕΑ, Τρίτη 19 Σεπτεμβρίου 2005
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου