Κείμενο : Η πειθαρχία κι ο οργανωμένος έλεγχος της τάξης
Υπάρχει μια λεπτή αλλά σημαντική διαφορά ανάμεσα στα αποτελέσματα διαφορετικών μεθόδων σχετικά με την πειθαρχία και τη διαπαιδαγώγηση.(...)
Εάν οι δάσκαλοι δώσουν προσοχή σε ένα μαθητή που προσπαθεί κι εργάζεται σωστά, θα ενισχύσουν τη συμπεριφορά αυτή κι έτσι, αυτή είναι πιθανά να επαναληφθεί. (...) Μια ομάδα ψυχολόγων μπόρεσε στα πλαίσια ενός πειράματος, παραλλάσσοντας συστηματικά την προσοχή των δασκάλων, να τροποποιήσει τη συμπεριφορά των μαθητών μιας τάξης με αρχικά μέσο όρο διαταρακτικής συμπεριφοράς 8,7% σε 25,5%. Αυτή η αύξηση μπόρεσε να επιτευχθεί όταν, οι δάσκαλοι σε συνεργασία με τους ψυχολόγους δεν επιδοκίμαζαν τους μαθητές τους όταν αυτοί ήταν προσεκτικοί. Όταν αποκαταστάθηκαν οι παλιές συνθήκες, η διαταρακτική συμπεριφορά μειώθηκε στο 12%. Αυξήθηκε στο 19,4% ως αντίδραση στην απουσία επιδοκιμασίας και τέλος αυξήθηκε στο 31 % όταν, οι δάσκαλοι επιδοκίμαζαν σθεναρά και συχνά τη συμπεριφορά αυτή. Ευτυχώς, η τάξη επανήλθε στο αρχικό φυσιολογικό ποσοστό, όταν το πείραμα ολοκληρώθηκε. Αυτά τα αποτελέσματα δεν αποτελούν κάποια εξαίρεση. Έχουν επαναληφθεί πολλές φορές και διαφωτίζουν μια σπουδαία αρχή.
Αυτή βέβαια η έμφαση στη «θετική συμπεριφορά» δεν είναι μια συνταγή για να ξεφεύγουν τα παιδιά με διαταρακτική συμπεριφορά. Το να αγνοεί κανείς τέτοιες συμπεριφορές μπορεί να έχει επιτυχία όσον αφορά μικρές, ελάχιστα αντιληπτές παραβάσεις των κανόνων της τάξης που έχουν ως σκοπό να προσελκύσουν την προσοχή. Αν όμως ο εκπαιδευτικός δε δώσει προσοχή σε σοβαρότερα παραπτώματα, τότε θα οδηγήσει την τάξη στο χάος, αν δηλαδή μόνο τα αγνοεί χωρίς να κάνει ταυτόχρονα κάτι άλλο. Οι πιο ικανοί δάσκαλοι μπορούν να διακρίνουν τις διαταρακτικές συμπεριφορές πολύ γρήγορα και τις περιορίζουν χωρίς πολλή φασαρία και δράματα αλλά παρόλα αυτά με αξιοσημείωτη αυστηρότητα. Με αυτόν τον τρόπο η τάξη διαταράσσεται πολύ λίγο κι ο «Ταραξίας» δεν παίρνει την ποθητή «αναγνώριση» από τους συμμαθητές του.
Ανάμεσα στους άλλους παράγοντες που πρέπει να λάβουμε υπόψη μας όταν σχεδιάζουμε την πειθάρχηση μιας τάξης, υπάρχει ένα κοινό σημείο που αναφέρεται στα προβλήματα συμπεριφοράς τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο. Η φορτισμένη ατμόσφαιρα, η οποία προέρχεται από συχνή χρήση πειθαρχικών μεθόδων - οι εντάσεις κι η πίκρα που προκαλείται - εντείνουν κι επεκτείνουν το πρόβλημα. Οι συνεχείς κριτικές, τα μαλώματα, οι επιπλήξεις (μια αρνητική σχολική ή οικογενειακή ατμόσφαιρα αδιάκοπης αποδοκιμασίας) αυξάνουν την πιθανότητα εμφάνισης εχθρικής συμπεριφοράς στους εφήβους. Η σωματική τιμωρία συνήθως επιτείνει τις τεταμένες καταστάσεις κι έχει αποδειχθεί ότι προκαλεί στον τιμωρημένο κοινωνική επιθετικότητα. Είναι πολύ εύκολο να την εφαρμόσει κανείς (δε χρειάζεται πολλή σκέψη), ενώ οι συνέπειες της είναι δύσκολο να δικαιολογηθούν.
(…) Όταν οι εκπαιδευτικοί απαιτούν από τα παιδιά τους να είναι υπεύθυνα, τότε ταυτόχρονα προσδοκούν ότι θα συμπεριφερθούν με υπευθυνότητα. Πρέπει πάντοτε να τους υπενθυμίζεται ότι είναι υπεύθυνοι για τη συμπεριφορά τους – και την καλή και την κακή. Σε τελική ανάλυση ο εκπαιδευτικός δεν μπορεί να ελέγχει τα πάντα και να είναι υπεύθυνος για τις πράξεις ενός εφήβου. Αν η ίδια η στάση του δασκάλου υποδηλώνει ότι οι έφηβοι δεν είναι τελικά κύριοι της ίδιας τους της συμπεριφοράς, θα μπουν στον πειρασμό να ξεφύγουν απ' τις ευθύνες τους.(...)
Διασκευή κειμένου από το βιβλίο «Ψυχολογικά προβλήματα εφηβικής ηλικίας» του Martin Herbert σε επιμέλεια Καλαντζή- Αζίζι,, εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα 1999, οελ.220-225
Παρατηρήσεις
1. Να εντοπίσετε το είδος του παρακάτω συλλογισμού ως προς το είδος των προτάσεων που αποτελούν τις προκείμενες: «Εάν οι δάσκαλοι δώσουν προσοχή σε ένα μαθητή που προσπαθεί κι εργάζεται σωστά, θα ενισχύσουν τη συμπεριφορά αυτή κι έτσι, αυτή είναι πιθανό να επαναληφθεί.»
2. Παραγωγή κειμένου: Το σχολείο αποτελεί μία μικρογραφία της κοινωνίας κι ως εκ τούτου θέτει κάποιους κανόνες για να εξασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία του. Ωστόσο, αρκετά συχνά αυτή η λειτουργία παρεμποδίζεται από παραβατικές συμπεριφορές, από εκρήξεις θυμού κι επιθετικότητας των εφήβων που αργότερα έρχονται, όπως είναι φυσικό, αντιμέτωποι με ανάλογες ποινές.. Σε άρθρο που καλείστε να δημοσιεύσετε στην εφημερίδα του σχολείου αναφέρεστε στις συνέπειες της εφηβικής επιθετικότητας τόσο εντός όσο κι εκτός σχολικής τάξης και στην αξία της σχολικής ποινής ως μέσου υπευθυνοποίησης του νεαρού ατόμου ειδικά. (500-600 λέξεις)
Απαντήσεις
1. Πρόκειται για υποθετικό συλλογισμό, καθώς η πρώτη προκείμενη («Εάν οι δάσκαλοι δώσουν προσοχή σε ένα μαθητή που προσπαθεί κι εργάζεται σωστά») είναι υποθετική πρόταση που εισάγεται με τον υποθετικό σύνδεσμο «Εάν».
2. Παραγωγή κειμένου
Τίτλος: Η πειθαρχία είναι θέμα παιδείας κι όχι...αδείας!
Α. Συνέπειες εφηβικής επιθετικότητας:
α. εντός σχολικής τάξης:
• Διαταράσσεται κι αποπροσανατολίζεται η εκπαιδευτική διαδικασία, αναχαιτίζεται η εξέλιξη (νοητική και συναισθηματική) των παιδιών.
• Ο δάσκαλος έρχεται συχνά σε δύσκολη θέση κι ενίοτε εξωθείται στο να αναλαμβάνει τον ανιαρό ρόλο του «διαιτητή» ή του «τιμωρού», προκειμένου να επιβάλλει την τάξη.
• Επικρατεί κλίμα φόβου και διχόνοιας, καθώς οι αλλεπάλληλες συγκρούσεις μεταξύ των μαθητών ή μεταξύ μαθητών - καθηγητών τούς καθιστούν αντιπάλους κι όχι συνοδοιπόρους.
• Προκαλούνται υλικές καταστροφές, αλλοιώνεται η αισθητική εικόνα του σχολείου και καταστρέφονται εκπαιδευτικά μέσα (π.χ. θρανία, πίνακες, γεωγραφικοί χάρτες, βιβλία).
• Συχνά το κύριο όργανο της εκπαιδευτικής διαδικασίας κι ο μεταλαμπαδευτής του διαφωτισμού, η γλώσσα, είναι το πρώτο θύμα της νεανικής επιθετικότητας, καθώς το υβρεολόγιο είναι αυτό που κατά κανόνα αποτυπώνει πιο εύστοχα το θυμό και τη μανία εκείνου που επιτίθεται.
β. εκτός σχολικής τάξης:
• Επικρατεί ο νόμος της ζούγκλας, το «δίκαιο της πυγμής», με αποτέλεσμα ο αδύναμος σωματικά να γίνεται εύκολα θύμα και να υποτιμάται.
• Ο συνάνθρωπος μεταμορφώνεται σε μονομάχο κι η ζωή σε «αρένα». Χάνεται, συνεπώς, η εμπιστοσύνη μεταξύ των ανθρώπων και δυσχεραίνει η επικοινωνία, καθώς οι άνθρωποι πια δε μιλούν, κραυγάζουν, ευνουχίζοντας έτσι την πολυφωνία και το διάλογο, που αποτελούν τις προϋποθέσεις μιας γνήσιας δημοκρατίας.
• Οξύνονται τα φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας κι ειδικά αυτό του χουλιγκανισμού που σκοτώνει την αξία του αθλητισμού και της ομαδικότητας.
• Επικρατεί ανταγωνισμός και μισαλλοδοξία, ευτελίζονται οι ανθρώπινες σχέσεις.
• Η ανθρώπινη αξιοπρέπεια κουρελιάζεται, καθώς ο άνθρωπος χάνει τον έλεγχο και προχωρά σε σπασμωδικές αντιδράσεις που διαταράσσουν την κοινωνική συνοχή και ηρεμία επιβάλλοντας ένα κλίμα φόβος κι άστοχων διεκδικήσεων.
• Εφόσον οι νέοι αποτελούντο μέλλον της κοινωνίας, όταν ξεδίνουν με επιθετικές συμπεριφορές, καθιστούν το αύριο μελανό, γεμάτο απειλές και βία.
Β. Αξία της σχολικής ποινής ως μέσου υπευθυνοποίησης του νεαρού ατόμου ειδικά.
• Επισημαίνουν πρόωρα την ανάγκη υπακοής στους κανόνες που διέπουν την ενδεδειγμένη κοινωνική συμπεριφορά και βοηθούν το νεαρό άτομο στην ομαλή κοινωνικοποίηση, αλλά και πολιτικοποίησή του, καθιστώντας το έτσι ζωντανό κύτταρο του κοινωνικού οργανισμού.
• Παραδειγματίζουν τους υπόλοιπους, αλλά και αυτόν που υποτροπιάζει, καθώς ωθείται να συνειδητοποιήσει την αξία των υγιών προτύπων συμπεριφοράς και να τα μεταλαμπαδεύσει στις επόμενες γενεές.
• Επιτυγχάνεται συνήθως ο σωφρονισμός κι η ανάπλαση της ευάλωτης, αλλά κι εύπλαστης προσωπικότητας του νέου, που οφείλει στον εαυτό της να ενδυναμωθεί προκειμένου να μπορέσει να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της ζωής και να αποφύγει τυχόν σφάλματα, που θα έχουν ολέθριες συνέπειες τόσο προσωπικές όσο και κοινωνικές.
• Εδραιώνεται η δικαιοσύνη κι ο αλληλοσεβασμός μέσα στο χώρο του σχολείου, που αποτελούν ανθρωπιστικές αξίες διαχρονικού χαρακτήρα, καθώς διαποτίζουν την ελληνική παιδεία από την κλασική αρχαιότητα ακόμη.
• Εμπεδώνεται το νόημα του σεβασμού της προσωπικότητας, εφόσον το άτομο μαθαίνει να επιλύει ειρηνικά τις διαφωνίες του και να σέβεται τις αντίθετες απόψεις αποφεύγοντας έτσι τον παρωπιδισμό.
• Το άτομο μαθαίνει πρωτίστως να σέβεται τα δικαιώματα των άλλων και να αναλαμβάνει υποχρεώσει.
• Ο έφηβος αποκτά συνείδηση ηθική, εσωτερικό έλεγχο κι αντιστάσεις, μαθαίνει να υπακούει σε κανόνες, παύει να παρασύρεται από τις παρορμήσεις του ενστίκτου, καθώς χρησιμοποιεί περισσότερο τη λογική του, σκέφτεται πριν ενεργήσει, δικαιώνοντας έτσι τη θέση του ανθρώπου στην κορυφή της βιολογικής πυραμίδας.
• Ο νέος συνειδητοποιεί, επιλογικά, ότι ο καθένας οφείλει να «πληρώνει» για τα λάθη του, εξοβελίζοντας έτσι την ευθυνοφοβία από τη ζωή του
πηγή: ΤΑ ΝΕΑ υποψήφιος 24 - 11 - 2005
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου