Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
Όσο πολλαπλασιάζονται τα διεθνή και υπερεθνικά όργανα, συμβούλια και οργανισμοί δίχως να στηρίζονται ταυτόχρονα σε εκλογικές διαδικασίες, η έννοια της δημοκρατικής εντολής χάνει το νόημά της όσο η πολιτική μετατοπίζεται από το εθνικό στο πλανητικό επίπεδο. Ο πολίτης του κόσμου τείνει να αποκτήσει τα χαρακτηριστικά ενός παγκόσμιου «πολιτικού προλεταριάτου» με απαλλοτριωμένα τα μέσα της πολιτικής του ικανότητας. Είναι ένας πολίτης στις αξιώσεις του οποίου το παγκόσμιο πολιτικό σύστημα άλλοτε ανταποκρίνεται πλημμελώς και άλλοτε ουδόλως.
Την ίδια στιγμή και παρά την εκδήλωση συμπτωμάτων του «σιδερένιου νόμου της ολιγαρχίας» σε πλανητικό επίπεδο, αναδύεται ένα είδος παγκόσμιας κοινωνίας πολιτών, ένα παγκόσμιο κίνημα που αναοριοθετεί το περιεχόμενο της ιδιότητας του πολίτη και που, σύμφωνα με τον Robertson, αποτελεί το πρωτόλειο για την οικοδόμηση μιας «παγκόσμιας πολιτικής κουλτούρας». Τις τελευταίες δεκαετίες έχει αυξηθεί πάρα πολύ σε διεθνή κλίμακα ο αριθμός, το μέγεθος, η ποιότητα και η επίδραση των κοινωνικών δικτύων, των εθελοντικών οργανισμών, των συνεταιρισμών, των μονοθεματικών κινημάτων και γενικά των μη κυβερνητικών οργανώσεων, ώστε να γίνεται λόγος για την εμφάνιση μιας «παγκόσμιας κοινωνίας πολιτών». Λόγου χάριν, περισσότερες από 1.400 μη κυβερνητικές οργανώσεις συμμετείχαν στη διάσκεψη για το περιβάλλον που έγινε στο Ρίο το 1992. Επίσης, υψηλότατη συμμετοχή είχαν και στις διασκέψεις του Ο.Η.Ε. για τα ανθρώπινα δικαιώματα (Βιέννη, 1993), την κοινωνική ανάπτυξη (Κοπεγχάγη, 1995), τις γυναίκες (Πεκίνο, 1995) κλπ. Δύο από τις γνωστότερες διεθνείς μη κυβερνητικές οργανώσεις, η Greenpeace και η Διεθνής Αμνηστία, αποτελούν πλέον παράγοντες της παγκόσμιας πολιτικής σκηνής που επηρεάζουν τα μέγιστα τις εξελίξεις στο εσωτερικό των εθνικών κρατών, ιδιαίτερα μάλιστα όταν παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Η συχνή συνεργασία εθνικών και διεθνών μη κυβερνητικών οργανώσεων συμβάλλει στη διεύρυνση της πολυφωνίας και στην εμπέδωση της δημοκρατικής διαδικασίας. Συμβάλλει επίσης στην αναδιατύπωση του περιεχομένου της ιδιότητας του πολίτη, η οποία δεν εξαντλείται πλέον στο κανονιστικό πλαίσιο του εθνικού κράτους. Όπως αναφέρει ο Turner, στον βαθμό όπου από τη μια μεριά ασκούνται πιέσεις προς την κατεύθυνση περιφερειακής ή / και τοπικής αυτονομίας, ενώ από την άλλη ενισχύονται οι τάσεις της παγκοσμιότητας, η ίδια η έννοια της ιδιότητας του πολίτη υπόκειται σε αναθεώρηση.
Ταυτόχρονα με τις εξελίξεις αυτές όμως παρατηρούνται και διαδικασίες κοινωνικού αποκλεισμού, όπως αυτές καθιερώνονται από τη συμφωνία του Σένγκεν. Οι διεργασίες αυτές ωστόσο δεν Θα πρέπει να οδηγήσουν σε παραπλανητικά συμπεράσματα όσον αφορά τις προοπτικές του εθνικού κράτους στην εποχή της παγκοσμιοποίησης. Ορισμένοι, π.χ., ισχυρίζονται ότι το σύγχρονο κράτος είναι μια προσομοίωση του «πραγματικού» έθνους - κράτους, εφόσον πέρα από τον συμβολικό του εξοπλισμό (όνομα, σημαία, εθνικός ύμνος, γλώσσα κλπ.) όλες οι βασικές παράμετροι που το όριζαν ως τώρα ελέγχονται από υπερεθνικούς φορείς εξουσίας: ενέργεια, διπλωματία, εξοπλισμοί, χρηματιστήρια κλπ. Ορισμένοι άλλοι, αναφερόμενοι κυρίως στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στις προοπτικές της, Θεωρούν πως εφόσον ο τύπος της πολιτικής κυριαρχίας που εκφράζεται με το έθνος - κράτος διέρχεται σοβαρή διανεμητική και νομιμοποιητική κρίση, οι προοπτικές του εντός της ενιαίας Ευρώπης χαρακτηρίζονται από υψηλό βαθμό απροσδιοριστίας. Σε κάθε περίπτωση όμως δεν θα μείνει ως έχει στο απώτερο τουλάχιστον μέλλον.
Παρόλη όμως τη μείωση των αρμοδιοτήτων του, το εθνικό κράτος εξακολουθεί να είναι, και θα είναι για πολύ καιρό ακόμη, ο σημαντικότερος πρωταγωνιστής της διεθνούς σκηνής. Πόσο μάλλον που ως σύμπλοκη και άνιση διαδικασία η παγκοσμιοποίηση δεν εκδηλώνεται ισομερώς σε όλα τα εθνικά κράτη αλλά ούτε και επιδρά ομοιόμορφα στο εσωτερικό τους. Έτσι σε πολλές περιπτώσεις οι διαδικασίες της παγκοσμιοποίησης δεν σηματοδοτούν μονομερώς τη διάβρωση του εθνικού κράτους αλλά απεναντίας ευνοούν τη διεύρυνσή του.
Το γεγονός λοιπόν ότι οι διαδικασίες της παγκοσμιοποίησης δεν έχουν αφήσει ανεπηρέαστο το εθνικό κράτος, δεν σημαίνει ότι αυτό έχει παραμερισθεί ή ότι η σημασία του έχει εξαλειφθεί. Το αντίθετο μάλιστα. Όπως ο εθνικισμός, έτσι και το εθνικό κράτος θα συνιστούν για πολλές ακόμη δεκαετίες τους ιδεολογικούς και πολιτικούς πυλώνες του σύγχρονου κόσμου. Δίπλα, μαζί, αλλά και σε αντίθεση προς τους νέους Θεσμούς και ιδέες της παγκοσμιότητας το εθνικό κράτος Θα εξακολουθεί να είναι ο οργανωτικός εκείνος φορέας πολιτικής κυριαρχίας που θα συνιστά πεδίο αντιπαράθεσης, ακύρωσης, όσο και υπόσχεσης της δημοκρατίας.
(Διασκευασμένο κείμενο του Νίκου Δεμερτζή από τον ημερήσιο τύπο)
Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Α. Ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων του σχολείου σου οργανώνει δημόσια συζήτηση για την παγκοσμιοποίηση. Σε σένα ανατίθεται η συνοπτική παρουσίαση στους παριστάμενους του κειμένου του Νίκου Δεμερτζή. Η παρουσίασή σου να κυμαίνεται από 100 έως 120 λέξεις.
(μονάδες 25)
Β1. «Την ίδια στιγμή ... παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα»: να εντοπίσεις τους τρόπους και τα μέσα πειθούς που χρησιμοποιούνται από το συγγραφέα στο απόσπασμα αυτό του κειμένου.
(μονάδες 6)
Β2. «Η παγκοσμιοποίηση δεν εκδηλώνεται ισομερώς σε όλα τα εθνικά κράτη αλλά ούτε και επιδρά ομοιόμορφα στο εσωτερικό τους»: σε μία παράγραφο (80 - 100 λέξεις) να σχολιάσεις την παρατήρηση αυτή του Νίκου Δεμερτζή.
(μονάδες 8)
Β3. Ο συγγραφέας στο κείμενό του επικαλείται, σε δύο τουλάχιστον περιπτώσεις, την αυθεντία. Ποια Θετικά και ποια αρνητικά αποτελέσματα μπορείς να εντοπίσεις σε αυτή την επιλογή;
(μονάδες 5)
Β4. α) «Συμβάλλει επίσης στην αναδιατύπωση του περιεχομένου της ιδιότητας του πολίτη»: να μεταφέρεις τη φράση στον Αόριστο και στον Εξακολουθητικό μέλλοντα.
(μονάδες 2).
β) «ιδιαιτέρως μάλιστα όταν παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα»: η υπογραμμισμένη λέξη είναι λανθασμένη. Να διορθώσεις το λάθος, δικαιολογώντας την απάντησή σου.
(μονάδες 2).
γ) «Πόσο μάλλον που ... ευνοούν τη διεύρυνσή του: από το απόσπασμα αυτό έχουν αφαιρεθεί τα κόμματα. Μπορείς να τα προσθέσεις;
(μονάδες 2)
Γ. Με αφορμή το κείμενο του Νίκου Δεμερτζή, δημοσιεύεις άρθρο στη σχολική σου εφημερίδα, στο οποίο καταγράφεις τις προσωπικές σου απόψεις για τα αποτελέσματα της παγκοσμιοποίησης. Το άρθρο σου να κυμαίνεται από 500 έως 600 λέξεις.
(μονάδες 50)
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Α. Υπερδομή του κειμένου
1η παράγραφος: Πρόλογος
Η μεταβίβαση εξουσιών από τα εθνικά σε υπερεθνικά όργανα αλλοιώνει το νόημα της δημοκρατίας. Ο πολίτης δεν μπορεί πλέον ούτε να συμμετάσχει στην άσκηση της εξουσίας ούτε να προστατευθεί από αυτή.
2η παράγραφος: Η παγκόσμια κοινωνία των πολιτών
Όλο και περισσότερες μη κυβερνητικές οργανώσεις σχηματίζονται, παρεμβαίνουν και διαμορφώνουν τις διεθνείς πολιτικές εξελίξεις.
3η παράγραφος: Η σημασία των μη κυβερνητικών οργανώσεων
Οι μη κυβερνητικές οργανώσεις συμβάλλουν στον εκδημοκρατισμό της παγκόσμιας πολιτικής σκηνής και διαμορφώνουν την έννοια του «πολίτη του κόσμου».
4η παράγραφος: Το μέλλον του κράτους
Πολλές εξουσίες των εθνικών κρατών μεταφέρονται σε υπερεθνικά όργανα κι έτσι το μέλλον του κράτους, ειδικά στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι ασαφές.
5η παράγραφος: Κράτος και παγκοσμιοποίηση
Παρόλα αυτά, το κράτος θα παραμείνει για πολλά χρόνια ακόμα ο σημαντικότερος πόλος της παγκόσμιας πολιτικής σκηνής, αφού η παγκοσμιοποίηση δεν αφορά ακόμα όλο τον πλανήτη αλλά ούτε και επηρεάζει με τον ίδιο τρόπο όλα τα κράτη.
6η παράγραφος: Επίλογος
Το κράτος - έθνος Θα συνεχίσει να αποτελεί το κυρίαρχο οργανωτικό σχήμα στις διεθνείς σχέσεις.
Β1. ΤΡΟΠΟΙ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΠΕΙΘΟΥΣ
Οι τρόποι και τα μέσα πειθούς που χρησιμοποιούνται σε αυτή την παράγραφο είναι:
α) Επίκληση στη λογική με επιχείρημα («Την ίδια στιγμή ... της ιδιότητας του πολίτη [...] Τις τελευταίες δεκαετίες ... παγκόσμιας κοινωνίας πολιτών») και παραδείγματα ως τεκμήρια («Λόγου χάριν ... τα ανθρώπινα δικαιώματα»).
β) Επίκληση στην αυθεντία («σύμφωνα με τον Robertson ... πολιτικής κουλτούρας»).
Β2. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ
Η παγκοσμιοποίηση αφορά κυρίως τα αναπτυγμένα δυτικά κράτη και όχι τις χώρες του Τρίτου Κόσμου. Σε άλλα κράτη η παγκοσμιοποίηση διαλύει την εθνική συνοχή, ενώ σε άλλα την ενισχύει με την εμφάνιση εθνικιστικών κινημάτων που αντιδρούν σε αυτή.
Β3. ΘΕΤΙΚΑ – ΑΡΝΗΤΙΚΑ της ΕΠΙΚΛΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΑΥΘΕΝΤΙΑ
Η επίκληση στην αυθεντία προσδίδει κύρος και αντικειμενικότητα στο λόγο. Η συχνή της χρήση πάντως μπορεί να Θεωρηθεί ως έλλειψη προσωπικών επιχειρημάτων ή ακόμα και ως τάση εντυπωσιασμού.
Β4. ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ – ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
α) Αόριστος: «Συνέβαλε στη διεύρυνση...». Εξακολουθητικός Μέλλοντας: «Θα συμβάλλει στη διεύρυνση...»
β) Το επίρρημα «ιδιαιτέρως» σημαίνει «κατ’ ιδίαν» (π.χ. συναντήθηκαν ιδιαιτέρως στο σπίτι του). Σωστή εδώ θα ήταν η χρήση του επιρρήματος «ιδιαίτερα» που σημαίνει «ειδικά».
γ) «Πόσο μάλλον που, ως σύμπλοκη και άνιση διαδικασία, η παγκοσμιοποίηση δεν εκδηλώνεται ισομερώς σε όλα τα εθνικά κράτη αλλά ούτε και επιδρά ομοιόμορφα στο εσωτερικό τους. Έτσι, σε πολλές περιπτώσεις οι διαδικασίες της παγκοσμιοποίησης δεν σηματοδοτούν μονομερώς τη διάβρωση του εθνικού κράτους, αλλά απεναντίας ευνοούν τη διεύρυνσή του».
Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ
Διαγραμματική απάντηση στα ζητούμενα
1ο ζητούμενο: Η αξία της παγκοσμιοποίησης
α) Πολλά από τα σύγχρονα προβλήματα (καταστροφή περιβάλλοντος, ναρκωτικά, τρομοκρατία κ.λπ.) δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν σε εθνικό επίπεδο και απαιτούν παγκόσμια συνεργασία.
β) Το «άνοιγμα» της αγοράς εργασίας σε παγκόσμιο επίπεδο μπορεί να αμβλύνει το πρόβλημα της ανεργίας.
γ) Πολλές αγκυλώσεις των εθνικών παραδόσεων (στερεότυπα, προκαταλήψεις) μπορούν να αμβλυνθούν με την επαφή τους με πιο «σύγχρονους» πολιτισμούς.
δ) Παραμερίζονται οι εθνικοί φανατισμοί και γίνεται περισσότερο εφικτή η συνεργασία των λαών και η ειρήνη.
ε) Επεκτείνεται η δημοκρατία και σε κράτη με ελλιπή δημοκρατική παράδοση.
στ) Αναπτύσσεται η οικονομία με τη διεύρυνση των αγορών και την απελευθέρωση του κεφαλαίου.
ζ) Διευρύνεται η δυνατότητα πολιτιστικών ανταλλαγών που εξασφαλίζει την αναβάθμιση των εθνικών πολιτισμών.
2ο ζητούμενο: Οι επιπτώσεις της παγκοσμιοποίησης
α) Τα πλεονεκτήματα της παγκοσμιοποίησης αξιοποιούνται περισσότερο από τις αναπτυγμένες χώρες, γεγονός που οξύνει τις ανισότητες.
β) Κινδυνεύουν οι εθνικοί πολιτισμοί από την ισοπεδωτική επίδραση μιας παγκόσμιας μαζικής κουλτούρας.
γ) Δημιουργείται «δημοκρατικό έλλειμμα» από την απουσία δημοκρατικής νομιμοποίησης των υπερεθνικών οργάνων που ουσιαστικά καθορίζουν το μέλλον των πολιτών του κόσμου.
δ) Αυξάνεται η ανεργία και περιορίζονται τα δικαιώματα των εργαζομένων εξαιτίας της ανάγκης αύξησης της ανταγωνιστικότητας των εθνικών οικονομιών.
ε) Προκαλείται έξαρση του εθνικισμού από τη διάλυση των εθνικών κοινωνιών.
στ) Εθνικά προβλήματα (εγκληματικότητα, τρομοκρατία, ναρκωτικά) εξάγονται και «διαβρώνουν» τις κοινωνίες σε παγκόσμια κλίμακα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου