Του Αποστολου Λακασα
Συνωστισμός Ελλήνων αποφοίτων λυκείου μπροστά στις πύλες των ξένων πανεπιστημίων. Κινητοποιημένοι από την αγωνία για τη δύσκολη αγορά εργασίας, αλλά και την υποβάθμιση της γενικής εικόνας των ελληνικών πανεπιστήμιων, όλο και περισσότεροι 18χρονοι Ελληνες κάθε χρόνο διεκδικούν μια θέση σε κάποιο ξένο ΑΕΙ. Μάλιστα, η τρέχουσα δύσκολη οικονομική συγκυρία στη χώρα μας έβαλε έναν ακόμη λόγο στο κάδρο: την παραμονή και αναζήτηση δουλειάς στο εξωτερικό μετά την ολοκλήρωση των σπουδών.
Με βάση τα στοιχεία του ΟΟΣΑ στο εξωτερικό σπουδάζουν 34.196 Ελληνες, Δημοφιλέστερος προορισμός των Ελλήνων για σπουδές στο εξωτερικό είναι η Βρετανία (12.626 Ελληνες σπουδάζουν εκεί) και ακολουθούν η Γερμανία (5.627), η Ιταλία (4.537), οι ΗΠΑ (1.983) και η Γαλλία (1.926). Οι περισσότεροι ξένοι φοιτητές -624.474 από συνολικά 3.343.092- σπουδάζουν στις ΗΠΑ. Ακολουθεί η Βρετανία με 335.870 ξένους φοιτητές. Πόσοι Ελληνες θα τα καταφέρουν για το 2011; Τα φίλτρα που βάζουν τα ξένα πανεπιστήμια είναι πολλά και όλο και πιο σφιχτά.
Προοπτικές καριέρας
Εντυπωσιασμένοι από τη συμμετοχή και τις ερωτήσεις των Ελλήνων μαθητών και των γονιών τους δήλωναν προ ημερών ο κ. James F. Minter από το Πανεπιστήμιο Columbia και η κ. Panetha Theodosia Nychis Ott του Πανεπιστημίου Brown. Βρέθηκαν στην Ελλάδα για λίγες ημέρες για να συναντήσουν τους περίπου 100 Ελληνες μαθητές, οι οποίοι φέτος υπέβαλαν αίτηση για να σπουδάσουν στα δύο φημισμένα πανεπιστήμια των ΗΠΑ. Στη συνάντηση-ημερίδα μαζί με τα 17χρονα παιδιά, παρευρίσκοντο οι γονείς που έχουν την υψηλή εποπτεία της τελικής απόφασης του παιδιού.
Ο κ. Minter και η κ. Nychis Ott είναι υπεύθυνοι στα πανεπιστήμιά τους για τις διεθνείς αιτήσεις υποψήφιων φοιτητών. «Το ενδιαφέρον είναι πραγματικά μεγάλο και οι ερωτήσεις παιδιών και γονιών καίριες. Δεν ρωτούν, φυσικά, για το επίπεδο των ιδρυμάτων», ανέφερε, μιλώντας στην «Κ», ο κ. Minter. Το επίπεδο των πανεπιστημίων αυτών είναι δεδομένο, και επιβεβαιώνεται από τις πρώτες θέσεις που παίρνουν στις ετήσιες λίστες αξιολόγησης των πανεπιστημίων διεθνώς. (Οσο κι αν αμφισβητούνται οι μέθοδοι κατάταξης των ΑΕΙ, οι λίστες αποτυπώνουν μια γενική κατάσταση). «Αντίθετα, οι περισσότεροι γονείς εστιάζουν στο πώς το πανεπιστήμιο θα βοηθήσει το παιδί να βρει τον δρόμο του. Μάλιστα, είναι εντυπωσιακό ότι μεταξύ των γονιών αρκετοί είναι απόφοιτοί μας, και ρωτούν για το ίδρυμα, θυμούνται τους χώρους και τις υποδομές που υπήρχαν στα δικά τους χρόνια ...», προσθέτει η κ. Nychis Ott.
Τα στελέχη των πανεπιστημίων μοιάζουν να έχουν βρει καλό συγχρονισμό, αφού ταξιδεύουν μαζί σε διάφορες χώρες για να συναντήσουν τους υποψήφιους φοιτητές. Παλαιότερες χρονιές μάλιστα, η παρέα στην Ελλάδα ήταν μεγαλύτερη, αποτελούμενη και από τους εκπροσώπους του Princeton και του Yale. Οι υπεύθυνοι των πανεπιστημίων παρουσιάζουν το πρόγραμμα των ΑΕΙ, το ακαδημαϊκό και ερευνητικό προφίλ του ιδρύματος, τις υπηρεσίες φοιτητικής μέριμνας, τις υποδομές, τις προοπτικές καριέρας, αλλά και τις υποτροφίες που προσφέρουν τα ΑΕΙ, οι οποίες βοηθούν πολλούς νέους να σπουδάσουν σε ένα πολύ καλό ΑΕΙ παρά το απαγορευτικό κόστος σπουδών.
Επιφυλακτικοί οι ξένοι
«Βέβαια, τα πράγματα για τους Ελληνες έχουν δυσκολέψει», λέει, μιλώντας στην «Κ», ο υπεύθυνος για τις συνεντεύξεις των υποψηφίων στην Ελλάδα και την Κύπρο για το Πανεπιστήμιο Brown κ. Αλέξης Κοντοβουνήσιος. «Τα πανεπιστήμια επιλέγουν τους φοιτητές τους με διάφορα κριτήρια. Μεταξύ των κυριότερων είναι η επίδοσή τους στο σχολείο, οι συστατικές επιστολές από τους καθηγητές τους, η επίδοση σε ειδικές εξετάσεις, οι οποίες επιδιώκουν να δουν το εκπαιδευτικό επίπεδο κάθε παιδιού, και η συνέντευξη. Ομως, για τους Ελληνες υποψηφίους φέτος οι υπεύθυνοι των ξένων ΑΕΙ -και κυρίως των αμερικανικών για τα οποία έχω καλύτερη ενημέρωση- παρουσιάζονται πιο επιφυλακτικοί», προσθέτει.
Ο λόγος είναι το σκάνδαλο με τη διαρροή θεμάτων στις περυσινές εξετάσεις του International Baccalaureate, το οποίο έχει επηρεάσει την εικόνα όλων των Ελλήνων υποψηφίων. Συγκεκριμένα, η πρακτική είναι οι τελειόφοιτοι των απανταχού προγραμμάτων International Baccalaureate να καταθέτουν τις αιτήσεις τους για να φοιτήσουν στο ξένο ΑΕΙ έως το τέλους του προηγούμενου σχολικού έτους. Η απόφαση του ΑΕΙ οριστικοποιείται μέχρι το τέλος Μαρτίου, δηλαδή πολύ πριν βγουν -έως τα μέσα Ιουλίου- τα αποτελέσματα των εξετάσεων του International Baccalaureate. Ετσι, οι υπεύθυνοι των ξένων πανεπιστημίων βασίζονται στις προβλέψεις των καθηγητών για την τελική επίδοση των μαθητών. Ομως, είναι αυτή η πρόβλεψη αξιόπιστη; Για παν ενδεχόμενο οι ξένοι αρχίζουν να κοιτούν τις επιδόσεις του μαθητή από το... γυμνάσιο. Μήπως, λοιπόν, έχει λάκκο η... φάβα όταν ένας μαθητής για κάποια χρόνια τα είχε φορτώσει στον κόκορα και στο τέλος του λυκείου εμφανίστηκε ως σαΐνι;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου