Σάββατο 8 Ιανουαρίου 2011

Ιστορία κατεύθυνσης προτεινόμενο θέμα κεφάλαιο 2ο (Πολιτικά κόμματα)

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
1. Σημειώστε Σ (σωστό) ή Λ (λάθος) σε καθεμιά από τις παρακάτω φράσεις:
Σχετικά με το Σύνταγμα του 1844:
  α. Το σύνταγμα του 1844 ήλθε ως αποτέλεσμα της επανάστασης που εκδηλώθηκε τον ίδιο χρόνο.
    β. Όλα τα κόμματα τάχθηκαν υπέρ του συντάγματος.
   γ.   Γνώμονας για τη διαμόρφωση του συντάγματος ήταν η ενίσχυση του ρόλου του βασιλιά στην πολιτική ζωή.
δ.  Οι αποφάσεις για τις συνταγματικές ρυθμίσεις ήταν αποτέλεσμα της κοινής δράσης των ηγετών των τριών κομμάτων.
ε.  Το σύνταγμα δεν κατοχύρωσε το δικαίωμα του συνέρχεσθαι και συνεταιρίζεσθαι.
στ. Το σύνταγμα κατοχύρωνε, με ελάχιστους περιορισμούς, το δικαίωμα της καθολικής ψηφοφορίας για τους άνδρες και τις γυναίκες.
ζ.   Το σύνταγμα πρόβλεπε την ύπαρξη Βουλής αλλά όχι Γερουσίας.

Λατινικά Γ Λυκείου: διαγώνισμα μαθήματα 29 και 34 (ερωτήσεις - απαντήσεις)

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑ ΛΑΤΙΝΙΚΩΝ
Α. Να μεταφράσετε τα παρακάτω αποσπάσματα:
[29] Cum Octavianus post victoriam Actiacam Romam  rediret,  homo quidam ei occurrit corvum tenens; eum instituerat haec dicere: «Ave Caesar, victor imperator». Caesaris multum  interfuit corvum  emere;  itaque viginti  milibus  sestertium   eum  emit.  Id  exemplum  sutorem  quendam incitavit, ut corvum doceret parem salutationem. Diu operam frustra impendebat; quotiescumque avis non respondebat, sutor dicere solebat «Oleum et operam  perdidi».

Έκθεση Γ Γυμνασίου: Επιλογή επαγγέλματος

«Καθοριστικό παράγοντα στη ζωή του ανθρώπου παίζει η επιλογή του επαγγέλματος που αυτός θα ακολουθήσει στην υπόλοιπη ζωή του. Με ποια κριτήρια πιστεύετε πως πρέπει να γίνεται η επιλογή επαγγέλματος από ένα νέο;»
Πρόλογος
Όλοι οι άνθρωποι σε κάποια στιγμή της ζωής τους καλούνται να αποφασίσουν το επάγγελμα που πρόκειται να ασκήσουν. Είναι μια καθοριστική απόφαση, γιατί η επιλογή επαγγέλματος είναι υπόθεση ζωής. Πρέπει να γίνεται με τα κατάλληλα κριτήρια, για να μπορέσει ο άνθρωπος να πορευτεί με επιτυχία στην υπόλοιπη ζωή του.

Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 2011

Γλώσσα Γ Γυμνασίου: Ηλεκτρονικά παιχνίδια

«Διαβάσατε σε μια εφημερίδα ένα άρθρο που καταδικάζει τα ηλεκτρονικά παιχνίδια τονίζοντας τις αρνητικές πλευρές τους. Γράψτε μια επιστολή - απάντηση στην εφημερίδα, υποστηρίζοντας την άποψη ότι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια μπορούν να έχουν και θετική πλευρά και να ωφελούν τα παιδιά σε κάποιες περιπτώσεις.»
Πρόλογος 
Κύριε Διευθυντά,
Σε προηγούμενο άρθρο της εφημερίδας σας ο δημοσιογράφος ασκεί έντονη κριτική στα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Αναφέρεται στις αρνητικές επιπτώσεις που  αυτά προκαλούν στη συμπεριφορά των παιδιών. Θεωρώ ότι η άποψη του αρθρογράφου σας είναι μονόπλευρη και κατά συνέπεια λανθασμένη.

10 πράγματα που «σκότωσε» το Ιντερνετ

Η ΙΔΕΑ, εξαιρετική και ενδιαφέρουσα, ανήκει στην αγγλική εφημερίδα Ντέιλι Τέλεγκραφ.
Δεν υποτιμά (κάθε άλλο μάλιστα) τα «άπειρα θετικά» που μας έχει προσφέρει το Διαδίκτυο, ιδίως τα τελευταία 15 χρόνια που η χρήση του έχει απλωθεί σχεδόν παντού στον κόσμο. Όμως (και εδώ αρχίζουν, και μάλλον δεν τελειώνουν, τα «πλην»), το Ίντερνετ:
  1. Κατήργησε την τέχνη της ευγενικής διαφωνίας. Μπείτε σε οποιοδήποτε μπλογκ ή πόρταλ και διαβάστε απόψεις αναγνωστών-επισκεπτών. Η επιθετικότης και η αγένεια περισσεύουν. 
  2. «Έσβησε» τον σεβασμό για τον θάνατο κάθε διασήμου προσώπου. Η περίπτωση του Μάικλ Τζάκσον είναι χαρακτηριστική. Στο Twitter κυκλοφορούν μερικά από πιο κρύα και αισχρά ανέκδοτα που έχετε «ακούσει» ποτέ. 

Πέμπτη 6 Ιανουαρίου 2011

Μετατροπή ενεργητικής σύνταξης σε παθητική

Ενεργητική σύνταξη έχουμε όταν το ρήμα της πρότασης είναι ενεργητικής φωνής. Δίνεται έμφαση στο υποκείμενο που ενεργεί, και το γραμματικό υποκείμενο στη σύνταξη αυτή συμπίπτει με το λογικό υποκείμενο. Το νόημα είναι συγκεκριμένο και σαφές.

π.χ. Ο Υπουργός όρισε το Γενικό Γραμματέα του υπουργείου του.

Να γράψετε ένα άρθρο στην εφημερίδα του σχολείου σας στο οποίο θα αναφέρετε τις αντιφατικές όψεις της Ελλάδας

Πρόλογος
Παρατηρώντας κάποιος προσεκτικά τη μακραίωνη πορεία του ελληνικού έθνους, θα διαπιστώσει πως όλη η ιστορία της Ελλάδας είναι γεμάτη από αντιφάσεις. Από πολλούς διατυπώνεται η άποψη πως η κατάσταση αυτή διαμορφώθηκε από τις διαφορετικές επιδράσεις που δέχεται η χώρα μας, μιας και βρίσκεται σ’ ένα σταυροδρόμι όπου συναντιούνται ο πολιτισμός της Δύσης με αυτόν της Ανατολής.



Πλάτωνα Πρωταγόρας ερμηνευτικές ερωτήσεις στην 7η ενότητα

Ενότητα 7η (324d-326e) - Η διδασκαλία της αρετής από την οικογένεια και την κοινωνία
1. Συγκρίνετε τη στάση του Σωκράτη, όταν στη φυλακή αρνήθηκε να πειστεί στις προτάσεις των φίλων του για απόδραση, με τις απόψεις του Πρωταγόρα περί τιμωρίας. (ερώτηση από το σχολικό εγχειρίδιο στη σελίδα 91)
Συγκρίνοντας τη στάση του Σωκράτη στη φυλακή και τις απόψεις του Πρωταγόρα περί τιμωρίας μπορούμε να επισημάνουμε τα εξής:
   α. Ο Σωκράτης δε δέχεται την πρόταση των φίλων του να αποδράσει από τη φυλακή, προκειμένου να αποφύγει την εκτέλεση της θανατικής ποινής. Η στάση του αυτή αποδεικνύει την πεποίθησή του ότι ο πολίτης πρέπει να υπακούει στους νόμους της πολιτείας και να δέχεται τις επιταγές τους, ανεξάρτητα απ’ το αν η τιμωρία που επιβάλλει είναι ή θεωρείται δίκαιη ή άδικη. Δεν πρέπει λοιπόν από φόβο για την τιμωρία, αλλά από συνειδητό σεβασμό στους νόμους, "διά δέος", να υπακούει σ΄αυτούς. Έτσι, διαφυλάσσεται η αρμονία και η ισορροπία μέσα στην πόλη.
β. Ο Πρωταγόρας, από την άλλη, θεωρεί την τιμωρία μέσο για τη βελτίωση του πολίτη και τη συμμετοχή του στην αρετή. Άρα, η άποψη του Σωκράτη σχετίζεται με την αναγκαιότητα αποδοχής της ποινής και το κύρος των νόμων, ενώ οι απόψεις του Πρωταγόρα αφορούν τη σκοπιμότητα της τιμωρίας και τον τρόπο κατάκτησης της πολιτικής αρετής.

Τα χαρακτηριστικά της διηγηματογραφίας του Βιζυηνού

Η ΔΙΗΓΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ Γ.ΒΙΖΥΗΝΟΥ
Τα διηγήματα του έχουν αυτοβιογραφικό χαρακτήρα ή συνδέονται με τις περιπέ­τειες της οικογένειας του. Σε όλα συμμετέχει ο συγγραφέας ως αφη­γητής και σε ορισμένα μάλιστα διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στην εξέλιξη του μύθου. Τα διηγήματα Το αμάρτημα της μητρός μου, Ποίος ήτον ο φονεύς του αδελφού μου και Το μόνον της ζωής του ταξίδιον, έχουν υπόθεση οικογενειακή και τοπικό πλαίσια τη Βιζύη της Θράκης και την Κωνσταντινούπολη.
Η παραστατική δύναμη με την οποία ζωγραφίζει το τοπίο, σε σχέση με το ανθρώπινο δράμα πάντοτε, με τρόπο ώστε να δίνει την περιρρέουσα ατμόσφαιρα στο μύθο, αποκαλύπτουν την ποιητική ευαισθησία και τις ρομαντικές καταβολές της πεζογραφίας του. Ας μην ξεχνάμε ότι προηγήθηκε η ποιητική του δημιουργία.

Μαρία Πολυδούρη: Ένα γράμμα στον κόσμο ...

Αυτό είναι το γράμμα μου στον κόσμο που ποτέ δεν έγραψε σε μένα..."
     Ίσως το γράμμα αυτό να μη διαβαστεί ποτέ, από κανέναν, αλλά στ' αλήθεια, δε με νοιάζει. Ίσως μέχρι να φτάσει στα χέρια σας να ‘χω πια ολότελα ξεχαστεί απ' όλους. Αλλά, ούτε δα κι αυτό το τελευταίο με νοιάζει. Εξάλλου, δεν έχω και πολλά να σας πω, θέλω μόνο να σας θυμίσω ότι κάποτε υπήρξα. Κάποτε υπήρξα κι' ήμουν και ζωή και θάνατος μαζί. Και Ζωή και Χάρος ήμουν!
    

Τετάρτη 5 Ιανουαρίου 2011

Η μάχη του Μαραθώνα αναγνωρίστηκε ως μια από τις σημαντικότερες της ανθρωπότητας

Η αμερικανική βουλή των αντιπροσώπων, στις 8 Δεκεμβρίου 2010, ενέκρινε με 359 ψήφους υπέρ και μόνον 44 κατά, το ψήφισμα 1704 με το οποίο:
1. H μάχη του Μαραθώνα το 490 π.X. θεωρείται μια από τις σημαντικότερες μάχες της ανθρώπινης ιστορίας
2. Η μάχη του Μαραθώνα συνέβαλε στην ανάπτυξη του καινούριου τότε συστήματος διακυβέρνησης που ονομάστηκε Δημοκρατία, στις βασικές αρχές του οποίου στηρίχθηκε αιώνες αργότερα η ίδρυση των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.
 

Ευρωπαϊκή πύλη για την κοινωνική κινητικότητα: EURES

Η ανεργία και η δύσκολη οικονομική συγκυρία οδηγούν σε ένα νέο - μεγάλο απ' ό,τι φαίνεται - κύμα μετανάστευσης των νέων. Τα γραφεία του ΟΑΕΔ, όπως αναφέρει σε σημερινό της δημοσίευμα η εφημερίδα «Δημοκρατία», καθημερινά κατακλύζονται από βιογραφικά Ελλήνων που ψάχνουν δουλειά σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επιπλέον πάνω από μισό εκατομμύριο - με βάση δημοσιεύματα -  είναι οι αιτήσεις - βιογραφικά που κατατέθηκαν στην Ευρωπαϊκή πύλη για την κοινωνική κινητικότητα (EURES). 

Πιο συγκεκριμένα στην αρχική σελίδα της EURES αναφέρεται: 

"Ο εύκολος τρόπος για να βρείτε πληροφορίες σχετικά με θέσεις εργασίας και ευκαιρίες μάθησης στην Ευρώπη.

Κενές θέσεις εργασίας σε 31 ευρωπαϊκές χώρες, βιογραφικά σημειώματα ενδιαφερόμενων υποψηφίων, ό,τι χρειάζεται να γνωρίζετε σχετικά με τη ζωή και την εργασία στο εξωτερικό και πολλές άλλες πληροφορίες σας παρέχονται μέσω του δικτύου EURES.
05/01/2011: 847 271 κενές θέσεις εργασίας, 549 496 βιογραφικά σημειώματα και 22 703
εγγεγραμμένοι εργοδότες."
Δείτε ακόμη και το δημοσίευμα της newbeast.gr

Η κρίση επιβραδύνει τον «απογαλακτισμό» των ενηλίκων


Στις «παράπλευρες απώλειες» της οικονομικής κρίσης αποδίδουν την ευθύνη για την μακροχρόνια παραμονή στην οικογενειακή εστία μετά την ενηλικίωση τους οι Έλληνες νέοι 18-34 ετών οι οποίοι ζουν με τους γονείς τους.

Το 61% αυτών επικαλούνται ως κύρια αιτία του τόπου διαβίωσής τους την οικονομική κρίση, σύμφωνα με απάντηση της Επίτροπου για θέματα Πολιτισμού, Εκπαίδευσης, Νεολαίας και Πολυγλωσσίας της ΕΕ κα Α. Βασιλείου, σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή της ΝΔ κ. Γ. Παπανικολάου.

Βρείτε την ηλικία του σώματός σας ...

Ο ερχομός του Νέου Έτους συχνά φέρνει μαζί του υποσχέσεις και στόχους που βάζουμε στον εαυτό μας, για να βελτιώσουμε τη φυσική μας κατάσταση. Για να ανακαλύψετε την «πραγματική» ηλικία του σώματός σας, κάντε μερικά απλά τεστ:
Εγκέφαλος
Μετρήστε ανάποδα από το 100 ανά επτάδες. Κρατήστε το χρόνο που χρειάζεστε για να ολοκληρώσετε το μέτρημα. Αν είστε κάτω από 40 ετών, δεν πρέπει να κάνετε περισσότερο από 20 δευτερόλεπτα. Αν η ηλικία σας είναι ανάμεσα στα 40 και τα 60, ο ιδανικός χρόνος ανεβαίνει στα 40 δευτερόλεπτα.
Αν ο χρόνος σας είναι καλύτερος, αφαιρέστε δύο χρόνια από την ηλικία σας. Αν είναι χειρότερος προσθέστε δύο, για να βρείτε την «ηλικία» του εγκεφάλου σας. (Professor Dave Moore, Πανεπιστήμιο του  Nottingham).
Δέρμα
Ακουμπήστε την παλάμη σας στο τραπέζι και τσιμπήστε το δέρμα σας, κρατώντας το για ένα λεπτό. Αφήστε το και χρονομετρήστε πόση ώρα χρειάζεται για να επανέλθει στην αρχική του θέση.
Για χρόνο μικρότερο των 30 δευτερολέπτων αφαιρέστε τρία χρόνια από την ηλικία σας. Για 1-2 δευτερόλεπτα η ηλικία η δική σας και του δέρματός σας ταυτίζονται. Αν χρειάζεστε 11-30 δευτερόλεπτα προσθέστε τρία χρόνια. (Dr Andrew Wright, Πανεπιστήμιο του Bradford).
Πνεύμονες
Πάρτε μια βαθιά ανάσα και προσπαθήστε να φουσκώσετε ένα μπαλόνι μεσαίου μεγέθους. Δέστε το μπαλόνι στο σημείο που έφτασε με τον αέρα της μιας ανάσας σας. Με ένα χάρακα μετρήστε το πλάτος του μπαλονιού. Τα 7-9 εκατοστά αντιστοιχούν σε 0,5 λίτρα αέρα, τα 10-11 εκ. σε 1 λίτρο, τα 12-13 εκ. σε 1,5 λίτρα, τα 14-16 εκ. σε 2-3 λίτρα και τα 20-22 σε 4-5 λίτρα αέρα.
Αν βρίσκεστε στην πρώτη κατηγορία προσθέστε πέντε χρόνια στην ηλικία σας. Αν γεμίσατε το μπαλόνι με 1-1,5 λίτρα αέρα, προσθέστε τρία χρόνια. Για 2-3 λίτρα προσθέστε ένα χρόνο. Τέλος, αν ο αέρας έφτασε τα 4-5 λίτρα, αφαιρέστε τρία χρόνια. (Dr Keith Prowse, μέλος του British Lung Foundation)
Πηγή: NEWSBOMB.GR

Η διανομή βιβλίων θα παραμείνει δωρεάν διαβεβαιώνει το Υπουργείο

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: ΤΑ ΝΕΑ Τετάρτη 5 Ιανουαρίου 2011
Το υπουργείο Παιδείας µε εγκύκλιο που  εστάλη στα σχολεία, προβλέπει για πρώτη  φορά και ηθική επιβράβευση των µαθητών  και των σχολείων που θα συγκεντρώσουν  στο τέλος της χρονιάς τα περισσότερα βιβλία  σε καλή κατάσταση
Ολόκληρες δεκαετίες µιας µαθητικής συνήθειας µε πολλαπλούς συµβολισµούς, την καταστροφή και το τελετουργικό κάψιµο των σχολικών βιβλίων στο τέλος κάθε χρονιάς, επιχειρεί να σταµατήσει τώρα η Αννα ∆ιαµαντοπούλου.

«Αντί να καταστρέφετε τα βιβλία, προσφέρετέ τα στους επόµενους µαζί µε ένα σηµείωµά σας», είναιτο µήνυµα που επιχειρεί να στείλει στους µαθητές, µέσω ενός νέου - εθελοντικού - προγράµµατος επαναχρησιµοποίησης των σχολικών βιβλίων.

 

Οι νέοι μένουν μέχρι τα 34 με τους γονείς τους


Ο τίτλος του συγκεκριμένου άρθρου είναι αρκετά περιεκτικός ώστε να αποτυπώσει το πρόβλημα. Το "πρόβλημα" είναι από τα πλέον συζητημένα αυτήν την εποχή και η εξήγηση που μπορεί να δοθεί δεν είναι μονοδιάστατη.
Οι νέοι στην Ελλάδα μένουν με τους γονείς τους στατιστικά μέχρι τα 34 τους χρόνια. Κάποιοι προβάλλουν ως βασικό ανασταλτικό παράγοντα ανεξαρτητοποίησης την οικονομική κρίση. Κάποιοι άλλοι ισχυρίζονται πως οι νέοι δυσκολεύονται να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν ηλικιακά. Που βρίσκεται όμως η αλήθεια;
Καταρχήν οποιαδήποτε σύγκριση της τωρινής γενιάς με παλαιότερες είναι λανθασμένη και άτοπη. Οι συνθήκες έχουν αλλάξει και ως προς το βιωτικό επίπεδο, και ως προς τις συνήθειες και ως προς τους ρυθμούς ζωής.
Η εύρεση εργασίας είναι πλέον ένα από τα πιο δύσκολα προβλήματα για όλους τους νέους που δεν έχουν την τύχη μιας οικογενειακής επιχείρησης και κακά τα ψέμματα ο οικονομικός παράγοντας διαδραματίζει μείζονα ρόλο.
Τύχη και ατυχία
Η σημερινή γενιά νέων έχει την ευτυχία να απολαμβάνει το "μαξιλάρι" των γονιών. Οι γονείς είναι ο βασικός παράγοντας που οι περισσότεροι νέοι έχουν την οικονομική δυνατότητα να σπουδάσουν, να καλλιεργηθούν και να διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες. Και αυτό αποτελούσε (κρατήστε τον παρελθοντικό χρόνο) μια τεράστια ευκαιρία τόσο για τα άτομα όσο και για το κράτος.
Δυστυχώς το συγκεκριμένο προνόμιο απαξιώθηκε. Οι σπουδές έχουν απαξιωθεί σε τεράστιο - απαράδεκτο βαθμό με αποτέλεσμα πλέον οι τίτλοι, τα πτυχία και οι γνώσεις να απομυθοποιούνται και να ισοπεδώνονται. Το κράτος εδώ και χρόνια δεν έχει βρει τρόπο να αξιοποιήσει το πολυπληθές και καταξιωμένο εργατικό δυναμικό του, με αποτέλεσμα σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης όπως η σημερινή, οι νέοι να πελαγοδρομούν και να αποπροσανατολίζονται ή να μεταναστεύουν.
Ελάχιστοι νέοι στην ηλικία των 30 (και ακόμα μικρότεροι) θέλουν να μένουν με τους γονείς τους, αλλά ακόμα και αυτό, είναι το τελευταίο πράγμα που θα τους απασχολήσει σε μια περίοδο όπου:
1) Η εύρεση εργασίας είναι σχεδόν ουτοπία
2) Ο μισθός δεν επαρκεί ούτε για κάλυψη προσωπικών αναγκών
3) Οι κρατικοί πόροι είναι ανύπαρκτοι
4) Η επιχειρηματικότητα βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά σε εταιρίες - κολοσσούς
Δυστυχώς οι νέοι μένουν και θα επιλέγουν να μένουν με τους γονείς τους όσο δεν διαισθάνονται την προοπτική για την οποία εδώ και χρόνια προσπαθούν να πείσουν οι πολιτικοί ηγέτες.
Ούτε η κοινωνία , ούτε το κράτος αποδείχθηκαν έτοιμοι για μια τέτοια νέα εποχή.

Τρίτη 4 Ιανουαρίου 2011

Romeyka: μία διάλεκτος που πλησιάζει εκπληκτικά την αρχαία ελληνική

Independent: Η φυλή που μιλάει αρχαία ελληνικά!                πηγή: ALFAVITA

Μπορεί οι περισσότεροι νεοέλληνες να γνωρίζουν ελάχιστα ή να αγνοούν παντελώς την αρχαία ελληνική γλώσσα ...


Independent: Η φυλή που μιλάει αρχαία ελληνικά!
όχι όμως και μία απομονωμένη κοινότητα στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας, στη βορειοανατολική Τουρκία. Σύμφωνα με δημοσίευμα του βρετανικού Independent, λιγότεροι από 5.000 άνθρωποι φαίνεται ότι μιλούν μία διάλεκτο που πλησιάζει εκπληκτικά στην «πεθαμένη» αρχαία ελληνική γλώσσα.
Όπως επισημαίνουν ειδικοί γλωσσολόγοι μέσω αυτής της διαλέκτου μπορούν να εξάγουν πολύ σημαντικά συμπεράσματα για τη γλώσσα του Σωκράτη και του Πλάτωνα, καθώς και το πώς αυτή εξελίχθηκε.
Η κοινότητα ζει σε ένα σύμπλεγμα χωριών κοντά στην τουρκική πόλη της Τραπεζούντας, όπου κάποτε ήταν η αρχαία περιοχή του Πόντου.
Οι γλωσσολόγοι διαπίστωσαν ότι η διάλεκτος, Romeyka, μια ποικιλία από ποντιακά ελληνικά, έχει δομικές ομοιότητες με την αρχαία ελληνική που δεν παρατηρούνται σε άλλες μορφές της γλώσσας που ομιλείται σήμερα. Επίσης η Romeyka παρουσιάζει και πολλές ομοιότητες με το αρχαίο λεξιλόγιο.
Όπως λέει η λέκτορας Φιλολογίας Ιωάννα Σιταρίδου του Πανεπιστημίου του Cambridge «η χρήση του απαρεμφάτου έχει χαθεί στα νέα ελληνικά. Όμως, στα Romeyka έχει διατηρηθεί».
Μια πιθανότητα είναι ότι οι ομιλητές αυτής της διαλέκτου είναι οι απευθείας απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων που ζούσαν κατά μήκος των ακτών της Μαύρης Θάλασσας πριν από τον 6ο ή 7ο αιώνα π.Χ., όταν η περιοχή αποικίστηκε αρχικά.
Αλλά είναι επίσης πιθανό να είναι απόγονοι αυτόχθονων πληθυσμών ή μίας μεταναστευτικής φυλής οι οποίοι αναγκάστηκαν να μιλούν τη γλώσσα των αρχαίων ελληνικών αποικιοκρατών.
Οι κάτοικοι της συγκεκριμένης περιοχής είναι ευσεβείς μουσουλμάνοι, γι΄ αυτό και είχαν το δικαίωμα να παραμείνουν στην Τουρκία μετά τη Συνθήκη της Λωζάννης του 1923.




Εθνικός Διχασμός: επεξεργασμένη πηγή ιστορίας κατεύθυνσης

ΕΘΝΙΚΟΣ ΔΙΧΑΣΜΟΣ
Να αναφερθείτε στα γεγονότα που δίχασαν την Ελλάδα κατά την περίοδο 1915-1918. Στην απάντησή σας να ληφθούν υπόψη, εκτός από το συγκεκριμένο διάλογο Βενιζέλου - Κωνσταντίνου, οι ιστορικές σας γνώσεις, οι στίχοι του τραγουδιού καθώς και το σκίτσο της εποχής.
Σκίτσο αντιβενιζελικών
                Βενιζέλος: «Μεγαλειότατε, με υποχρεώνετε να σας μιλήσω ως αντιπρόσωπος της λαϊκής κυριαρχίας. Δεν δι­καιούσθε την φοράν αυτήν να διαφωνήσετε μαζί μου. Τον Φεβρουάριον ηδύνασθε να αμφισβητήτε την υπέρ της πολιτικής μου θέλησιν του λαού. Αλλά εις τας εκλογάς της 31ης Μαΐου ετέθη καθαρά το ζήτημα της σερ­βικής συνθήκης. Η εφαρμογή της ήτο βάσις της πολιτικής μου. Η πλειοψηφία την ενέκρινε ρητώς. Έχετε κα­θήκον να την σεβασθήτε. Εκτός πλέον αν καταργήτε το πολίτευμα. Κάμετέ το σαφώς. Εκδώσατε ένα διάταγ­μα αναστολής του συντάγματος και αναλάβετε τας ευθύνας».
               Κωνσταντίνος: «Υπακούω εις την λαϊκήν ετυμηγορίαν προκειμένου περί εσωτερικών ζητημάτων. Δια τα μεγά­λα εθνικά ζητήματα, εάν έχω την αντίληψιν ότι ένα πράγμα είναι σωστόν ή όχι, οφείλω να επιμείνω να γίνη ή να μη γίνη, διότι εγώ είμαι υπεύθυνος απέναντι του Θεού».
               Βενιζέλος: «Δεν σας έφερεν ο Θεός, μεγαλειότατε, εις την Ελλάδα. Ήλθατε από τον πατέρα σας, ο οποίος ε­ξελέγη Βασιλεύς δια της ψήφου των Ελλήνων[...] Αλλοίμονον. Εφθάσαμεν εις την θεωρίαν της ελέω Θεού βα­σιλείας. Δυστυχής Ελλάς! [...] Λυπούμαι, μεγαλειότατε, αλλά βλέπω ότι δεν κατόρθωσα να σας πείσω. Παρα­καλώ να δεχθήτε την παραίτησιν της κυβερνήσεως».
Γεώργιος Βεντήρης, Η Ελλάς του 1910-1920, Ίκαρος 1970, τ.Β',σ.24-25

Ποίηση 1948 - Στον Νίκο Ε ... 1949: Διαγώνισμα λογοτεχνίας Γ Θεωρητικής

ΚΕΙΜΕΝΑ: Νίκου Εγγονόπουλου: «Ποίηση 1948», Μανόλη Αναγνωστάκη «Στον Νίκο Ε... 1949»
Βιβλίο: Νεοελληνική Λογοτεχνία Γ' Ενιαίου Λυκείου, σελ. 84-85.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
     1.        Η ζοφερή ιστορική πραγματικότητα που βίωσαν, ο Νίκος Εγγονόπουλος, και κυρίως, ο καταδικασμένος σε θάνατο για τις πολιτικές του απόψεις Μανόλης Αναγνωστάκης, καθόρισε εν πολλοίς τους ποιητικούς στόχους των δύο κειμέ­νων. Ποιοι είναι οι στόχοι αυτοί και με ποια εκφραστικά μέσα υπηρετούνται;
       2.        Να συγκρίνετε ως προς το περιεχόμενο το ποίημα «Στον Νίκο E 1949» του Νίκου Εγγονόπουλου με την ακόλουθη στροφή από το ποίημα «Φυσάει στα σταυροδρόμια του κόσμου» του Τάσου Λειβαδίτη:
Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος
μπορεί να χρειαστεί να σε κλείσουν φυλακή για είκοσι
ή και περισσότερα χρόνια μα εσύ και μες στη φυλακή θα θυμάσαι πάντοτε
την άνοιξη, τη μάνα σου και τον κόσμο.
Εσύ και μες απ' το τετραγωνικό μέτρο του κελιού σου
θα συνεχίζεις τον δρόμο σου πάνω στη γη.
Κι όταν μες στην απέραντη σιωπή, τη νύχτα
θα χτυπάς τον τοίχο του κελιού σου με το δάχτυλο
απ' τα' άλλο μέρος του τοίχου θα σου απαντάει η Ισπανία.
Εσύ, κι ας βλέπεις να περνάν τα χρόνια σου και ν'
ασπρίζουν τα μαλλιά σου
δε θα γερνάς.
Εσύ και μες στη φυλακή κάθε πρωί θα ξημερώνεσαι πιο νέος,
αφού όλο και νέοι αγώνες θ' αρχίζουνε στον κόσμο
αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος

Διαγώνισμα Λατινικών μαθήματα 38 και 42

Α. Να μεταφράσετε τα παρακάτω αποσπάσματα:
     [38] Caecilia, uxor Metelli, dum more prisco omen nuptiale  petit filiae sororis, ipsa fecit omen. Nam in sacello quodam nocte cum sororis  filia persedebat expectabatque dum aliqua vox congruens proposito  audiretur. Tandem  puella, longa mora standi fessa, rogavit  materteram, ut  sibi paulisper loco cederet. Tum Caecilia puellae dixit: «ego libenter tibi mea sede cedo».
     [42] Nonnulli sunt in hoc ordine, qui aut ea, quae imminent, non videant, aut ea, quae vident, dissimulent: qui spem Catilinae mollibus sententiis aluerunt coniurationemque nascentem non credendo confirmaverunt; quorum auctoritatem secuti multi, non solum improbi  verum etiam  imperiti, si in hunc animadvertissem, crudeliter et regie id factum esse dicerent.
Μονάδες 40

Δευτέρα 3 Ιανουαρίου 2011

Θέμα έκθεσης: Περιβάλλον (διάγραμμα έννοιας)

ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Πάντα ο άνθρωπος βρισκόταν σε διαρκή επικοινωνία και εξάρτηση με τη φύση, γιατί από αυτήν αντλούσε δυνάμεις για την επιβίωσή του. Μπαίνοντας όμως στον 21ο  αιώνα το οικολογικό αποτελεί, ίσως, το κρισιμότερο από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα. Η ανθρώπινη παρέμβαση για την εκμετάλλευση των φυσικών πόρων προσέλαβε τεράστιες διαστάσεις κατά τους δύο τελευταίους αιώνες, όταν μετά τη Βιομηχανική επανάσταση απελευθερώθηκε η δυνατότητα των ανθρώπινων κοινωνιών να παράγουν αγαθά και υπηρεσίες, σχεδόν σε απεριόριστη κλίμακα.

Ομάδα των Ιαπώνων

Ο πρόεδρος της Βουλής το 1906 Νικόλαος Λεβίδης
Οι βουλευτές της ομάδας των Ιαπώνων προέρχονταν από διαφορετικά κόμματα και είχαν δυναμική παρουσία και αγωνιστικότητα. Η ομάδα αυτή των βουλευτών δεν αποτέλεσε ποτέ κόμμα, αφού η έλλειψη συνοχής δεν τους το επέτρεψε.
Αρχικά μέλη της ομάδας ήταν οι:
  • Στέφανος Δραγούμης, βουλευτής Αττικοβοιωτίας, από το κόμμα του Τρικούπη, τυπικά αρχηγός της ομάδας
  • Δημήτριος Γούναρης, ανεξάρτητος βουλευτής Πατρών, από το κόμμα του Θεοτόκη. Εξέχουσα προσωπικότητα της μετέπειτα πολιτικής μερίδας των Αντιβενιζελικών και τραγικός πρωταγωνιστής στη Δίκη των έξι, ουσιαστικά η ψυχή της ομάδας
  • Πέτρος Πρωτοπαπαδάκης, βουλευτής Κυκλάδων, από το κόμμα του Δηλιγιάννη
Τους ακολούθησαν αργότερα οι:
  • Χαράλαμπος Βοζίκης, ανεξάρτητος βουλευτής Κυνουρίας, προερχόμενος από τα κόμματα του Δηλιγιάννη και του Ζαΐμη
  • Απόστολος Αλεξανδρής, πρωτοεκλεγείς, ανεξάρτητος βουλευτής από την Καρδίτσα
  • Εμμανουήλ Ρέπουλης, βουλευτής Ερμιονίδας, από το κόμμα του Δηλιγιάννη
  • Ανδρέας Παναγιωτόπουλος

Η ονομασία τους

Αν και η ομάδα είχε δημιουργηθεί από τον Ιούνιο του 1906, το όνομά τους οφείλεται στο δημοσιογράφο Βλάση Γαβριηλίδη, σε άρθρο του στις 10 Φεβρουαρίου 1907, στην εφημερίδα Ακρόπολη, όπου παρομοίαζε τη μαχητικότητά τους με αυτή των Ιαπώνων σαμουράι για την υπεράσπιση του αυτοκράτορά τους κατά τον ρωσοϊαπωνικό πόλεμο του 1904-05, οι οποίοι είχαν εντυπωσιάσει το διεθνή τύπο με τις αιφνιδιαστικές επιθέσεις τους ενάντια στα ρωσικά στρατεύματα.

Οι στόχοι τους

Στο επίκεντρο της πολιτικής κριτικής των «Ιαπώνων» βρέθηκε η κακή πολιτική κατάσταση στην οποία βρισκόταν το ελληνικό κράτος ύστερα από την κρίση του πολιτικού συστήματος του δικομματισμού από τις αρχές της δεκαετίας του 1890 και εξής, και είχε ως αποκορύφωμα την πτώχευση του 1893 που οδήγησε στην επιβολή του Διεθνούς Οικονομικού Ελέγχου και την ήττα στον ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897. Προώθησαν στη Βουλή θέματα στα οποία συμφωνούσαν, ριζοσπαστικές ιδέες και όραμα ενάντια στον ελιτισμό, τη διαφθορά και υπέρ των ηθικών αξιών, της προόδου και του πολιτισμού μέσα από εκσυγχρονιστικές αλλαγές.

Λατινικά Γ Λυκείου: διαγώνισμα μαθήματα 32, 34, 36 (θέματα - απαντήσεις)

Α. Να μεταφράσετε τα παρακάτω αποσπάσματα:
      [32]  Colendo et cogitando homines excellentes animum et mentem  meam conformabam. Sic enim laudem et honestatem solum expetendo, omnes  cruciatus  corporis  et omnia pericula mortis parvi esse ducendo – me pro salute vestra  in tot ac tantas dimicationes obicere potui.
      [34]  Cum  Africanus in Literno esset, complures praedonum duces forte  salutatum ad eum venerunt. Tum Scipio, cum se ipsum  captum  venisse eos existimasset,  praesidium domesticorum in tecto  conlocavit. Quod ut praedones animadverterunt, abiectis armis ianuae appropinquaverunt et clara voce Scipioni nuntiaverunt (incredibile auditu!) virtutem eius admiratum se venisse.
[36]  Manius Curius Dentatus maxima frugalitate utebatur, quo facilius divitias contemnere posset. Die quodam Samnitium legati ad eum venerunt. Ille se in scamno assidentem apud focum et ex ligneo catillo cenantem eis spectandum praebuit. Samnitium  divitias contempsit et Samnites paupertatem eius mirati sunt.
Μονάδες 40

Προτεινόμενο άγνωστο κείμενο Απολλοδώρου, Βιβλιοθήκη (παρατηρήσεις - απαντήσεις)

Κρέοντος   δὲ  τοῦ  Μενοικέως   βασιλεύοντος  οὐ  μικρὰ   συμφορὰ   κατέσχε   Θήβας. Ἔπεμψε γὰρ Ἥρα  Σφίγγα, ἣ μητρὸς  μὲν Ἐχίδνης  ἦν πατρὸς  δὲ Τυφῶνος,  εἶχε δὲ πρόσωπον   μὲν  γυναικός,   στῆθος  δὲ  καὶ  βάσιν  καὶ  οὐρὰν  λέοντος  καὶ  πτέρυγας ὄρνιθος. Μαθοῦσα δὲ αἴνιγμα  παρὰ  μουσῶν  ἐπὶ τὸ Φίκιον ὄρος ἐκαθέζετο,  καὶ τοῦτο προύτεινε  Θηβαίοις.  Ἦν δὲ τὸ αἴνιγμα·  τί ἐστιν ὃ μίαν ἔχον φωνὴν  τετράπουν  καὶ δίπουν καὶ τρίπουν γίνεται; Χρησμοῦ δὲ Θηβαίοις ὑπάρχοντος τηνικαῦτα ἀπαλλαγήσεσθαι τῆς Σφιγγὸς ἡνίκα  ἂν  τὸ αἴνιγμα  λύσωσι, συνιόντες εἰς ταὐτὸ πολλάκις ἐζήτουν τί τὸ λεγόμενόν   ἐστιν,   ἐπεὶ   δὲ  μὴ εὕρισκον,   ἁρπάσασα ἕνα κατεβίβρωσκε. Πολλῶν δὲ ἀπολομένων,   καὶ  τὸ τελευταῖον  Αἵμονος τοῦ Κρέοντος, κηρύσσει Κρέων  τῷ τὸ αἴνιγμα  λύσοντι  καὶ  τὴν  βασιλείαν  καὶ  τὴν  Λαΐου  δώσειν γυναῖκα.
Ἀπολλοδώρου, βιβλιοθήκη

ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ
βάσις: πόδια τηνικαῦτα: τότε καταβιβρώσκω: καταβροχθίζω

Τεχνολογική κατεύθυνση και Βιολογία Γενικής οι επιλογές των υποψηφίων στις Πανελλαδικές

«Ψηφίζουν» Τεχνολογική Κατεύθυνση και Βιολογία 

ΕΡΕΥΝΑ Του , Χρήστου Κάτσικα , xkatsikas@xkatsikas.gr

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: ΤΑ ΝΕΑ, Δευτέρα 3 Ιανουαρίου 2011
 Τι πρέπει να προσέξουν οι 90.000 υποψήφιοι πουετοιµάζουν τις δηλώσεις συµµετοχής στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 
Τις επόµενες µέρες αναµένεται να ορίσει το υπουργείο Παιδείας τον χρόνο υποβολής των αιτήσεων - δηλώσεων συµµετοχής για τους 90.000 φετινούς υποψηφίους των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2011.

«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν σήµερα τα βασικά στοιχεία που προσδιορίζουν τη διαδικασία αυτή µε την οποία ουσιαστικά αρχίζει η αντίστροφη µέτρηση για τον «µεγάλο γύρο» της πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Οι υποψήφιοι δηλώνουν:

n το δεύτερο µάθηµα γενικής παιδείας που θα εξεταστούν πανελλαδικά n αν θα εξεταστούν πανελλαδικά και στις Αρχές Οικονοµικής Θεωρίας n αν θα εξεταστούν σε κάποιο/α από τα ειδικά µαθήµατα (Ξένες Γλώσσες, Σχέδιο, Μουσική)

n αν επιθυµούν να είναι υποψήφιοι για τις Στρατιωτικές ή/και Αστυνοµικές Σχολές (δεν έχουν δικαίωµα οι υποψήφιοι των Εσπερινών ΓΕΛ)

Ενδεικτικές απαντήσεις Κ.Ε.Ε. για τα λατινικά 2023

Οι ενδεικτικές απαντήσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων Γενικών Λυκείων για το μάθημα των Λατινικών Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων.