Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2011

Αξιοκρατία - αναξιοκρατία: σχεδιάγραμμα έκθεσης

Αξιοκρατία
Ορισμός
Αντίληψη σύμφωνα με την οποία επιλέγονται οι άξιοι, οι ικανοί, για να αναλάβουν τις διάφορες θέσεις στο δημόσιο ή στον ιδιωτικό τομέα. Με βάση την αντίληψη αυτή η επιλογή γίνεται με μοναδικό κριτήριο τα προσόντα του ατόμου και όχι την καταγωγή, τη συγγένεια την κοινωνική θέση ή άλλα παρόμοια κριτήρια.

Ιστορική αναδρομή
Η αξιοκρατία, οι ίσες ευκαιρίες στην κατάληψη αξιωμάτων, αποτελεί βασική αρχή του δημοκρατικού πολιτεύματος. Είναι πολύ σημαντικό ότι, ενώ απέναντι στους νόμους σχετικά με τις ιδιωτικές υποθέσεις υπάρχει πλήρης ισότητα μεταξύ των πολιτών, στην κατάληψη των αξιωμάτων βασικό ρόλο παίζουν οι ατομικές ικανότητες, το προσωπικό κύρος, η «αρετή». Η «αρετή» αυτή βέβαια έχει διαφορετικό περιεχόμενο από ό,τι στα αριστοκρατικά ή ολιγαρχικά καθεστώτα, γιατί στηρίζεται όχι στην ευγενική καταγωγή ή την οικονομική δύναμη, αλλά στις ατομικές ικανότητες και το κύρος. Είναι φανερή η προσπάθεια του Περικλή να συγκεράσει την ισότητα με την αξιοκρατία, για να δείξει πως στην Αθήνα αυτή την εποχή η δημοκρατία εξασφαλίζει την «αριστοκρατία» (επιλογή των άξιων και ικανών στα αξιώματα).

Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2011

Υπουργείο Παιδείας: Μέχρι 30/9 οι αιτήσεις των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων για να δουν τα γραπτά τους

Επίδειξη γραπτών δοκιμίων

Σας υπενθυμίζουμε ότι με βάση τις διατάξεις της με αρ. πρωτ. Φ.253/75425/Β6 Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ 1369 τ.Β΄/9-7-09) η προθεσμία υποβολής αιτήσεων από τους υποψήφιους που συμμετείχαν στις πανελλήνιες εξετάσεις το έτος 2011 και επιθυμούν να λάβουν γνώση των γραπτών τους δοκιμίων με επίδειξη σε φωτοτυπία, λήγει την Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2011.
Επισημαίνεται ότι τα αντίγραφα των αιτήσεων που ζητούν επίδειξη γραπτών ειδικών μαθημάτων (Ξένες Γλώσσες-Σχέδια-Μουσική), των μαθημάτων «Αρχιτεκτονικό Σχέδιο» και «Γραφιστικές Εφαρμογές» των ΕΠΑΛ θα πρέπει να στέλνονται στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας, δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων (Διεύθυνση Οργάνωσης και Διεξαγωγής Εξετάσεων ή
Διεύθυνση Λειτουργικών Υποδομών Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών, Τμήμα Γ΄).

Επίσης, μετά το πέρας του διαστήματος υποβολής των αιτήσεων παρακαλούμε να μας γνωρίσετε συγκεντρωτικά κατά Διεύθυνση Δ.Ε. τον αριθμό των παραπάνω αιτήσεων που θα υποβληθούν στην υπηρεσία σας ή στα Γραφεία Δ.Ε. και Ε.Ε. αρμοδιότητάς σας και το σύνολο των προς επίδειξη γραπτών δοκιμίων έτους 2011 στην ηλεκτρονική διεύθυνση t01ode2@ypepth.gr

Τετάρτη 21 Σεπτεμβρίου 2011

Τα αντικλείδια (Γ. Παυλόπουλος) ερμηνευτική προσέγγιση του ποιήματος


ΓΙΩΡΓΗΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ (1924-2008)
Ποιητής της πρώτης  μεταπολεμικής γενιάς με καταγωγή από τον Πύργο της Ηλεί­ας. Άρχισε να γράφει ποιήματα από το 1941. Οι πρώτες του δημοσιεύσεις έγι­ναν το 1943, ενώ το 1962 δημοσιεύτη­κε ο τόμος "Για τον Σεφέρη" με τον οποίο συνδεόταν και φιλικά, όπως επίσης και με τον Σινόπουλο. Πάντως, η πρώτη ο­λοκληρωμένη συλλογή του, "Το κατώ­γι", κυκλοφόρησε το 1971. Ακολούθη­σαν: "Το σακί" (1980), "Τα αντικλείδια" (1988), "Τριάντα τρία χαϊκού" (1990), "Λίγος άμμος" (1997), "Ποιήματα 1943·1997" (2001), "Πού είναι τα που­λιά" (2004) και "Να μην τους ξεχάσω" (2008). Σχεδόν όλες οι συλλογές του με­ταφράστηκαν στα γαλλικά, αγγλικά και γερμανικά.
Οπως έλεγε και ο ίδιος σε πολλά συ­νέδρια και διαλέξεις όπου συμμετείχε, ό,τι έγραφε το είχε ζήσει (μνήμη, βιωματικότητα). Πράγματι με εξαί­ρεση τα τελευταία του ποιήματα που εί­χαν υπαρξιακό χαρακτήρα ολόκληρο το προηγούμενο έργο του ήταν βιωματικό και αναφερόταν κυρίως στις τραγικές ε­μπειρίες του από τα χρόνια της Κατοχής και του Εμφυλίου Πολέμου.
Βασικά χαρακτηριστικά της ποίησης του: α) η κυριαρχία του ονείρου, β) η αίσθηση του ανικανοποίητου, γ) ο αλληγορικός, συμβολικός λόγος, υπαινικτικότητα δ) η σκηνοθετική δράση, ε) λιτότητα, σαφήνεια (ενάργεια), φυσικότητα στο λόγο και αφηγηματική δεξιότητα, στ) χρήση καθημερινού λεξιλογίου, ζ) πεζολογικός και εξομολογητικός τόνος και κουβεντιαστό ύφος, η) η επιθυμία αυτοπροσδιορισμού και αυτοαναφορικότητα και τέλος έντονος προβληματισμός για την ποίηση και την ποιητική.
Στην εισήγηση του κατά την έναρξη μιας ποιητικής βραδιάς προς τιμήν του, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων και σε ορισμένα λόγια -εν είδη αποφθέγματος- μεγάλων ποιητών, όπως στο "η Ποίηση είναι ταυτόσημη με την Αλήθεια ". Είπε πως η Αλή­θεια είναι το ζητούμενο, σε κάθε περίπτωση.

Τρίτη 13 Σεπτεμβρίου 2011

Η Β΄ κλίση ουσιαστικών της λατινικής

Β΄ ΚΛΙΣΗ ΟΥΣΙΑΣΙΚΩΝ
Περιλαμβάνει:
  ονόματα αρσενικά και θηλυκά σε us (γεν. – i) π.χ. populus i (λαός)
  ονόματα αρσενικά σε er (γεν. – i)  π.χ. puer i (παιδί)   ager agri (αγρός)
  ονόματα ουδέτερα σε  um (γεν. – i)  π.χ. donum i (δώρο)

Το γένος των ουσιαστικών της β΄ κλίσης (αρς. και θηλ. σε –us):
Τα περισσότερα ουσιαστικά της β΄ κλίσης σε – us είναι αρσενικά. Θηλυκά είναι:
1.   τα ελληνικά ονόματα – δάνεια χωρών πόλεων, νησιών
2.   τα ονόματα θάμνων, φυτών
3.   μερικά ονόματα πολύτιμων λίθων

Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου 2011

Πανελλαδικές Ομογενών 2011: Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρητικής κατεύθυνσης

Εισαγωγικές εξετάσεις
τέκνων Ελλήνων του εξωτερικού
και τέκνων Ελλήνων υπαλλήλων στο εξωτερικό
εξεταζόμενο μάθημα θεωρητικής κατεύθυνσης:
νεοελληνική λογοτεχνία
Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου 2011
ΚΕΙΜΕΝΟ
Μαρία Πολυδούρη (1902 - 1930)
Μόνο γιατί μ' αγάπησες *
∆εν τραγουδώ, παρά γιατί μ' αγάπησες
στα περασμένα χρόνια.
Και σε ήλιο, σε καλοκαιριού προμάντεμα
και σε βροχή, σε χιόνια,
δεν τραγουδώ παρά γιατί μ' αγάπησες.

Πανελλαδικές Ομογενών 2011: Νεοελληνική Γλώσσα

Εισαγωγικές εξετάσεις τέκνων Ελλήνων του εξωτερικού
και τέκνων Ελλήνων υπαλλήλων στο εξωτερικό
Εξεταζόμενο μάθημα Γενικής Παιδείας: Νεοελληνική Γλώσσα
∆ευτέρα 5 Σεπτεμβρίου 2011
ΚΕΙΜΕΝΟ
Η απώλεια της βιοποικιλότητας είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο πλανήτης, καθώς όλο και περισσότερα είδη απειλούνται με εξαφάνιση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η καταστροφή του τροπικού δάσους του Αμαζονίου, ενός από τα πλουσιότερα οικοσυστήματα στον κόσμο. Βέβαια, υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις επιτυχούς διατήρησης του φυσικού περιβάλλοντος. Η συνολική εικόνα, ωστόσο, δεν είναι ρόδινη.

Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου 2011

Οι Έλληνες που βραβεύτηκαν με τα βραβεία Όσκαρ

1. ΚΑΤΙΝΑ ΠΑΞΙΝΟΥ
Τιμήθηκε, μεσούντος του Β΄παγκοσμίου πολέμου, με το Όσκαρ Β΄γυναικείου ρόλου για την ταινία “Για ποιον χτυπά η καμπάνα” το 1943.
2. ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ
Βραβεύτηκε με το Όσκαρ καλύτερο τραγουδιού (“Τα παιδιά του Πειραιά”) για την ταινία “Ποτέ την Κυριακή” το 1960. Δείτε και σχετικό άρθρο
3. ΗΛΙΑΣ ΚΑΖΑΝ
Βραβεύτηκε με το Όσκαρ σκηνοθεσίας για τις ταινίες ‘Συμφωνία κυρίων” το 1947 και “Το λιμάνι της αγωνίας” το 1954. Στην καριέρα του είχε συνολικά 7 υποψηφιότητες.

Πέμπτη 1 Σεπτεμβρίου 2011

Η ιστορία των greeklish. Η «Ερωφίλη» µιλούσε… greeklish. Τι είναι τα Φραγκοχιώτικα;

Της Βίκυς Χαρισοπούλου
Ένα από τα πρώτα ελληνικά κείµενα γραµµένα µε λατινικούς χαρακτήρες είναι αυτό του Γεωργίου Χορτάτση. Με µία πρακτική που ακόµη ίσως να…βοηθά – και όχι να πλήττει – τη γλώσσα.

Μira cachi chie adidhichi, tiragnismeni mira/ pia pathi apo ton Εrota, pies prichies dhen epira?… Sti dohudepsi chie ci caimus micri perrisa ebica/ c’ agapis ola ta caca chie pedhomes m’ eurica…

Τετάρτη 31 Αυγούστου 2011

Μύθοι και ανυπόστατες συκοφαντίες γύρω από τον Καρυωτάκη (1896-1928)

  • Δεν ήταν μελαγχολικός και πεισιθάνατος ποιητής
  • Υπήρξε μαχόμενος συνδικαλιστής των Δημοσίων Υπαλλήλων
  • Διώχθηκε για τις πολιτικές του ιδέες
  • Έγραφε σάτιρες και επιθεωρήσεις
  • Πιθανώς να έκανε χρήση οπίου και επισκεπτόταν τακτικά τις κοινές γυναίκες
  • Έπασχε από σύφιλη (το γνώριζε από το 1922)
  • Ερωτεύτηκε τη Μαρία Πολυδούρη (την περίοδο που έπασχε από σύφιλη) και γι αυτό οι σχέσεις τους ήταν περισσότερο “πλατωνικές”
  • Αυτοκτόνησε, κυρίως, λόγω του αφροδισιακού νοσήματος από το οποίο υπέφερε

Δευτέρα 29 Αυγούστου 2011

Η στροφή της πεζογραφίας στη λαογραφία και επιρροή της στο έργο του Βιζυηνού

Το 1883 με τη δημοσίευση στη Nouvel Revue του διηγήματος «Το αμάρτημα της μητρός μου», παρατηρείται στην ελληνική πεζογραφία στροφή προς τη λαογραφία. Σε ποιους παράγοντες οφείλεται η στροφή αυτή Τι χαρακτηριστικά προσέδωσε στα διηγήματα του Γ. Βιζυηνού η χρήση λαογραφικών στοιχείων;

Παράγοντες στους οποίους οφείλεται η στροφή προς τη λαογραφία:

    ►   Το πρόγραμμα ανασυγκρότησης του Τρικούπη προωθεί τις εμπορικές και επιχειρηματικές δραστηριότητες με αποτέλεσμα η Ελλάδα να έρχεται σε επαφή με τις ευρωπαϊκές εξελίξεις σε όλους τους τομείς. Οι Ευρωπαίοι λόγιοι έχουν ήδη στραφεί προς τη λαογραφία (π.χ. αδελφοί Γκριμ) και οι Έλληνες πεζογράφοι παρακολουθούν τις ευρωπαϊκές τάσεις.

Σάββατο 27 Αυγούστου 2011

Γιώργος Ιωάννου, ένας Θεσσαλονικιός οικουμενικός συγγραφέας

Όταν αποφασίζεις να μιλήσεις για τον Γιώργο Ιωάννου, δύσκολα αποφεύγεις έναν κόμπο στο λαιμό. Για μένα ο Ιωάννου αποτελεί το πρότυπο του Έλληνα δάσκαλου, του φτωχού σε υλικά αγαθά αλλά πάμπλουτου σε ψυχή και σε πνεύμα, του συγγραφέα που βρίσκει τον τρόπο, με λιτά μέσα, να συγκινήσει, να δονήσει το «ανθρώπινο υλικό».
Θέματα της λογοτεχνίας του: ο θάνατος, ο έρως, η ανέχεια, ο κατατρεγμός, η δυσχέρεια στην έκφραση και στην επικοινωνία, η αμείλικτη απομόνωση, ο άσχημος δαμασμός του πρωτόγονου ανθρώπου από τα γράμματα, η «αμαρτία της μόρφωσης».

Παρασκευή 26 Αυγούστου 2011

Πλάτωνα "Πρωταγόρας" προτεινόμενες ερωτήσεις (Ενότητες 6η και 7η)


ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ (ΕΝΟΤΗΤΕΣ 6η & 7η)
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1.    Στην 6η Ενότητα ο Πρωταγόρας αναπτύσσει την περίφημη θεωρία του σχετικά με τον σωφρονιστικό και αποτρεπτι­κό χαρακτήρα της ποινής. Να την αξιολογήσετε επισημαίνοντας τις πιθανές αδυναμίες της.
2.    «στε κατά τοτον τόν λόγον ... καί διδακτόν ρετήν.» (6η Ενότητα): Στο πρωτότυπο απόσπασμα ο Πρωταγόρας θε­ωρεί δεδομένη την αντίληψη των Αθηναίων για το διδακτό της πολιτικής αρετής. Πώς αντιλαμβάνεται τη συγκεκρι­μένη ιδιότητα στο μεταφρασμένο απόσπασμα που ακολουθεί; Να αξιολογήσετε τον συλλογισμό του. («Σκέψου λοι­πόν, τι από τα δύο συμβαίνει ... Μπορούμε να πιστέψουμε κάτι τέτοιο, Σωκράτη;»).

Πέμπτη 25 Αυγούστου 2011

"Το αμάρτημα της μητρός μου ... είδος οικογενειακού απομνημονεύματος" (Κ. Παλαμάς)


Είναι γνωστό ότι το αυτοβιογραφικό στοιχείο αποτελεί την πρώτη ύλη των διηγημάτων του Γ. Βιζυηνού σε βαθμό που το έργο του να χαρακτηριστεί ως «είδος τι οικογενειακών απομνημονευμάτων» από τον Κ. Παλαμά Ποια στοιχεία του κει­μένου δικαιώνουν τον παραπάνω χαρακτηρισμό;
   Αναμφισβήτητα, βασικό γνώρισμα των διηγημάτων του Βιζυηνού είναι ο αυτοβιογραφικός χαρακτήρας των μύθων του. Προσωπικές αλλά και οικογενειακές μνήμες, ατομικά και οικογενειακά περιστατικά καταγράφονται με βαθιά συγκίνη­ση, πόνο και συγκρατημένο πάθος, ως είδος τι οικογενειακών απομνημονευμάτων. (Κ. Παλαμάς). Γι’ αυτό και τα διηγήματά του αποτελούν μια βασική πηγή πληροφοριών για όποιον επιχειρεί να συνθέσει τη ζωή του. Άλλωστε, οι πληροφορίες που έχουμε για τη ζωή του είναι λιγοστές, οπότε και οι βιογράφοι του αντλούν πληροφορίες μέσα από το έργο του.

Προτεινόμενο κριτήριο Λατινικών Γ Λυκείου μαθήματα 43 και 46

ΚΕΙΜΕΝΟ XLIII (43) - ΚΕΙΜΕΝΟ XLVI (46)
Α. Να μεταφράσετε τα αποσπάσματα:
43. «Qui potuisti populari hanc terram, quae te genuit atque aluit? Non tibi ingredienti fines patriae ira cecidit? Quamvis infesto et minaci animo perveneras, cur, cum in conspectu Roma fuit, tibi non succurrit: «intra illa moenia domus ac penates mei sunt, mater, coniunx liberique?»
46. «Ut enim leges omnium salutem singulorum saluti anteponunt, sic vir bonus et sapiens et legibus parens consulit utilitati omnium plus quam unius alicuius aut suae. Nec magis vituperandus est proditor patriae quam proditor communis utilitatis, aut communis salutis desertor propter suam utilitatem et salutem. Ex quo fit, ut laudandus is sit, qui pro re publica cadat, quod decet cariorem nobis esse patriam quam nosmet ipsos».

Τετάρτη 24 Αυγούστου 2011

Έκθεση Γ Λυκείου: Η λειτουργικότητα των νόμων (θέματα - απαντήσεις)

Ο νόμος και ο φόβος
Η επιτυχία ενός νόμου, και μάλιστα εκείνων των νόμων που αφορούν τη συμπεριφορά όλων των πολιτών μιας οργανωμένης και οπωσδήποτε δημοκρατικής κοινωνίας, εξαρτάται όχι από τη θωράκισή του με αυστηρές κυρώσεις, αλλά κυρίως, από την παιδαγωγική του αποτελεσματικότητα, από την ικανότητά του να πείθει τους πολίτες για την αναγκαιότητα και την ορθότητα των προτύπων κοινωνικής συμπεριφοράς που αυτός έμμεσα υποβάλλει και σαφώς επιβάλλει. Η αποτελεσματικότητα του νόμου συνδέεται άρρηκτα με την εσωτερίκευση της νομοθετικής επιταγής από τον πολίτη, ώστε η συμμόρρωσή του προς αυτήν να μην οφείλεται στο φόβο των κυρώσεων, αλλά να βιώνεται ως επιταγή απέναντι σε ένα «δέον», απέναντι σε ένα «πρέπει», κοινώς αποδεκτό. Πόσο, άραγε, ο Έλληνας οδηγός, όταν πειθαρχικά χρησιμοποιεί τις ζώνες ασφαλείας, αποδέχεται αυτήν την πράξη λόγω της σκοπιμότητας και της χρησιμότητας της συγκεκριμένης νομικής πρόβλεψης και ό­χι εξαιτίας του φόβου για την επικείμενη ποινή σε περίπτωση που θα συλληφθεί; Πόσο, άραγε, η συμμόρφωσή του είναι απόρροια αυθόρμητης προσαρμογής σε ένα μέτρο, που πραγματικά θεωρεί αναγκαίο;

Τετάρτη 22 Ιουνίου 2011

Μηχανογραφικά με σωρεία λαθών - Ανάγκη προσοχής κατά τη συμπλήρωσή τους από τους υποψηφίους

Σωρεία λαθών στα μηχανογραφικά δελτία που συμπληρώνουν για πρώτη φορά ηλεκτρονικά οι υποψήφιοι για τα ΑΕΙ εντοπίζουν οι καθηγητές τους.

Αλλοι υποψήφιοι ξεχνούν να αποθηκεύσουν τα σχέδια των μηχανογραφικών μέσα στο σύστημα του υπουργείου Παιδείας, άλλοι συμπληρώνουν πολλά πρόχειρα μηχανογραφικά, με αποτέλεσμα τελικά να χάνονται στον λαβύρινθο των 500 Σχολών και Τμημάτων. Ετσι, εντείνονται οι πιέσεις να δοθεί παράταση στην προθεσμία υποβολής του μηχανογραφικού, η οποία λήγει την Τρίτη 28 Ιουνίου.
Κρύβει παγίδες η συμπλήρωση μηχανογραφικού
Εντείνονται οι πιέσεις να δοθεί παράταση στην προθεσμία υποβολής
Τρίβουν τα μάτια τους οι καθηγητές των Λυκείων με τα λάθη που βλέπουν στα μηχανογραφικά δελτία των φετινών υποψηφίων για τα ΑΕΙ. Τα λάθη είναι πάρα πολλά, με αποτέλεσμα να εντείνονται οι πιέσεις να δοθεί παράταση στην προθεσμία υποβολής του μηχανογραφικού δελτίου, η οποία λήγει την Τρίτη 28 Ιουνίου. Στελέχη του υπουργείου Παιδείας, που μίλησαν χθες στην «Κ», παρότι τόνισαν ότι «δεν υπάρχει λόγος για κάτι τέτοιο», άφησαν περιθώριο το ζήτημα να επανεξεταστεί περί τα τέλη της εβδομάδας.

Ενδεικτικές απαντήσεις Κ.Ε.Ε. για τα λατινικά 2023

Οι ενδεικτικές απαντήσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων Γενικών Λυκείων για το μάθημα των Λατινικών Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων.