Πέμπτη 19 Μαΐου 2011

Πανελλήνιες 2011: Νεοελληνική Γλώσσα Δ΄ Εσπερινών ΕΠΑΛ (Α΄ Ομάδα)


ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
(ΟΜΑ∆Α Α΄)
ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΕΙ∆ΙΚΟΤΗΤΑΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ (ΟΜΑ∆Α Β΄)
ΠΕΜΠΤΗ 19 ΜΑΪΟΥ 2011
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΚΕΙΜΕΝΟ: Η ψυχαγωγία, νόμιμο δικαίωμα και δείκτης πολιτισμού
Η ψυχαγωγία έχει τη θέση της, θέση γενικά παραδεκτή, νόμιμη μέσα στη ζωή μας. Αφού του θνητού η μοίρα είναι να βρέχει κάθε του έργο με τον ιδρώτα του προσώπου του, και επειδή αυτός ακριβώς ο κλήρος του έλαχε, δικαίωμά του θεώρησε ο άνθρωπος να κλέβει χρόνο από τη σκληρή θητεία του βιοπορισμού1 και να τον αφιερώνει στη διασκέδαση, για να ελαφρώνει κάπως το φορτίο της ζωής και να ξεχνάει, για λίγο έστω, τα δεινά της. Το δικαίωμα τούτο το έχει αναγνωρίσει, με τους άγραφους και γραφτούς νόμους της, η κοινωνία.
Όσο και να ψάξουμε σε τόπους άγριους και σε χρόνους αρχαίους, δεν θα βρούμε κοινότητα ανθρώπων που δεν έχει παραδεχτεί και θεσμοθετήσει την ομαδική διασκέδαση, τις παρενθέσεις της ξεκούρασης και της χαράς μέσα στον συχνά μονότονο ατομικό και συλλογικό βίο. Όλες οι κοινωνίες, από τις πιο πρωτόγονες έως τις πιο εξελιγμένες, επινοούν και καθιερώνουν, σε συνάρτηση με τις θρησκευτικές τελετές και τις πολιτικές συγκεντρώσεις, ευκαιρίες για να ξεσπάει ανεμπόδιστα και να ικανοποιείται η ανάγκη του πλήθους για ψυχαγωγία.

Πανελλήνιες 2011: Νεοελληνική Γλώσσα Ημερησίων ΕΠΑΛ (Α΄ Ομάδα) θέματα - απαντήσεις

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ HMEΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
(ΟΜΑ∆Α A΄) 
ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΕΙ∆ΙΚΟΤΗΤΑΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ (ΟΜΑ∆Α Β΄)

ΠΕΜΠΤΗ 19 ΜΑΪΟΥ 2011
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΚΕΙΜΕΝΟ: Περιβάλλον και ρύπανση
Στη διάρκεια της παρουσίας του στη Γη, ο άνθρωπος θεώρησε το φυσικό περιβάλλον ως εχθρό που έπρεπε να υποτάξει, ως υπηρέτη που μπορούσε να χρησιμοποιήσει και ως τροφοδότη από τον οποίο εξαρτιόταν η επιβίωσή του. Έτσι, διαδοχικές γενιές ανθρώπων ασχολήθηκαν με την τιθάσευση1 ορισμένων στοιχείων της φύσης, την προστασία από πλημμύρες, την αποξήρανση ελών, την εκχέρσωση δασών κ.ο.κ. [...]. Σε ορισμένους πολιτισμούς, όπως σε εκείνους των δυτικών χωρών, ο άνθρωπος ανέπτυξε μια εγωκεντρική νοοτροπία για το φυσικό περιβάλλον και, αντί να θεωρεί τον εαυτό του μέρος του περιβάλλοντος, πίστεψε ότι αυτός υπερέχει από όλα τα άλλα πλάσματα της Δημιουργίας και ότι η υπόλοιπη φύση έχει δημιουργηθεί για τη δική του χρήση και απόλαυση. [...]

Τετάρτη 18 Μαΐου 2011

Λατινικά Γ Λυκείου: επαναληπτικό διαγώνισμα μαθήματα 34, 45, 48

Γ' Λυκείου Θεωρητικής Κατεύθυνσης: Λατινικά
Εκφωνήσεις
Α. ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Να μεταφράσετε τα παρακάτω αποσπάσματα:
34. Cum Africanus in Literno esset, complures praedonum duces forte salutatum ad eum venerunt. Tum Scipio, cum se ipsum captum venisse eos existimasset, praesidium domesticorum in tecto conlocavit. Quod ut praedones animadverterunt, abiectis armis ianuae appropiquaverunt et clara voce Scipioni nuntiaverunt (incredibile auditu!) virtutem eius admiratum se venisse.
45. Curat et providet ne, intercepta epistula, nostra consilia ab hostibus cognoscantur. Quam ob rem epistulam conscriptam Graecis litteris mittit. Legatum monet ut, si adire non possit, epistulam ad amentum tragulae adliget et intra castra abiciat. In litteris scribit se cum legionibus celeriter adfore.
48. Ea cerva quodam die fugit et perisse credita est. Cum aliquis Sertorio nuntiavisset cervam inventam esse, Sertorius eum iussit tacere; praeterea praecepit ut earn postero die repente in eum locum emitteret, in quo ipse cum amicis futurus esset. Postridie eius diei Sertorius, admissis amicis in cubiculum suum, dixit eis visum in somno sibi esse cervam, quae perisset, ad se reverti.
Μονάδες 40

Πανελλήνιες 2011: Ιστορία Θεωρητικής Κατεύθυνσης Γ Ενιαίου Λυκείου


ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΤΕΤΑΡΤΗ 18 ΜΑΪΟΥ 2011
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΙΣΤΟΡΙΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ

ΟΜΑ∆Α ΠΡΩΤΗ
Α1. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν γράφοντας στο τετράδιό σας τη λέξη Σωστό ή Λάθος δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση:
α. Το «Χάτι Χουμαγιούν» (1856) οδήγησε στη σταδιακή υποχώρηση του   δυσμενούς κλίματος για τους υπόδουλους Έλληνες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
β. Τον Απρίλιο του 1916 ο τούρκος βαλής Μεχμέτ Τζεμάλ Αζμή Μπέη παρέδωσε   τη διοίκηση της Τραπεζούντας στον Μητροπολίτη Γερμανό Καραβαγγέλη.
γ. Από τα αντιβενιζελικά κόμματα πιο διαλλακτικά ήταν τα κόμματα του ∆ημητρίου Ράλλη και του Κυριακούλη Μαυρομιχάλη.
δ. Το 1ο εξάμηνο του 1911 ψηφίστηκαν από την Ελληνική Βουλή 53 τροποποιήσεις μη θεμελιωδών διατάξεων του Συντάγματος.
ε. Η κινητικότητα των προσφύγων, ιδιαίτερα κατά τα πρώτα χρόνια μετά την άφιξή τους στην Ελλάδα, υπήρξε μεγάλη.
Μονάδες 10

Τρίτη 17 Μαΐου 2011

Έκθεση Α Λυκείου, Κριτήριο αξιολόγησης: Γλωσσομάθεια


Α' τάξη Γεν. Λυκείου Νεοελληνική γλώσσα
ΚΕΙΜΕΝΟ: Το «κόνσεπτ», το «πρότζεκτ», το «μπάτζετ».
Θενξ μαν (Thanks man) ... Όταν τ' ακούω, μεταφράζω σιωπηρά: Ευχαριστώ, μάγκα μου. Ή: Ευχαριστώ, φιλάρα ... Τα μεταφρασμένα μου φαίνονται πιο αρρενωπά, πιο άμεσα, πιο μοναδικά. Γιατί λοιπόν οι μάγκες έφηβοι και οι μεγαλύτεροι τιτιβίζουν τα δικά τους greeklish1; Ίσως γιατί κάθε γενιά χρειάζεται τη δική της ιδιόλεκτο, μια δική της αργκό, προσωρινή, αναλώσιμη, με ημερομηνία λήξεως, που όμως τη διαχωρίζει από τις προηγούμενες γενιές. Η ιδιόλεκτος του "μαν" θα ξεθωριάσει καθώς μεγαλώνοντας ο νέος έρχεται σε επαφή με άλλες αργκό, ακαδημαϊκές ή επαγγελματικές. Το ερώτημα παραμένει πάντως: γιατί τα αγγλικά κατακλύζουν τον καθημερινό λόγο μικρών και μεγάλων;
Είναι αληθές ότι η γλωσσομάθεια έχει αυξηθεί γεωμετρικά τις τελευταίες δεκαετίες. Ο σημερινός απόφοιτος λυκείου θα διαβάζει και θα μιλάει αγγλικά ασυγκρίτως καλύτερα από τον ανάλογο του στη δεκαετία του '70 και του '80. Το επικοινωνιακό μας περιβάλλον κατακλύζεται από ξένη γλώσσα: τηλεόραση, ταινίες, διαδίκτυο, videoclips και ποπ κουλτούρα.

Δευτέρα 16 Μαΐου 2011

Νεοελληνική Γλώσσα ΕΠΑΛ (Α Ομάδα): Ανεργία (Ο.Ε.Φ.Ε. 2011)


ΕΠΑ.Λ. Α' ΟΜΑΔΑ:  Νεοελληνική Γλώσσα
ΚΕΙΜΕΝΟ: Η ανεργία οδηγεί σε απώλεια του εαυτού
Πώς αντιδρούν τα περισσότερα άτομα αν, από τη μια μέρα στην άλλη, βρεθούν χωρίς εργασία; Ποιες ψυχικές διεργασίες συντελούνται, όταν μάλιστα, για λόγους εντελώς άσχετους με τις εργασιακές τους ικανότητες, η απόλυση τους συνεπάγεται την είσοδο τους σε ένα μακροχρόνιο και αδιέξοδο καθεστώς ανεργίας; Οι πρώτες σοβαρές μελέτες των ψυχολογικών επιπτώσεων της ανεργίας πραγματοποιήθηκαν το 1938 από τους Philip Eisenberg και Paul F. Lazarsfeld, οι οποίοι, αναλύοντας τις αντιδράσεις των ανέργων, αναγνώρισαν τρία τυπικά στάδια ή φάσεις. Το πρώτο στάδιο χαρακτηρίζεται από την απόρριψη και τη συστηματική άρνηση της νέας κατάστασης: το άτομο αρνείται να αποδεχτεί ότι έχασε την εργασία του και ελπίζει ότι με κάποιο τρόπο θα επαναπροσληφθεί ή θα βρει άλλη καλύτερη εργασία. Ακολουθεί το στάδιο της απαισιοδοξίας και της ανησυχίας: ύστερα από αρκετές αποτυχημένες προσπάθειες εύρεσης εργασίας αρχίζει να συνειδητοποιεί τη δεινή κατάσταση του. Τότε, συνήθως έπειτα από εννιά μήνες ανεργίας, εισέρχεται στο στάδιο της απελπισίας και της κατάθλιψης: δεν βλέπει καμία διέξοδο ή προοπτική λύσης στο πρόβλημα του.

Επαναληπτικό διαγώνισμα Ιστορίας κατεύθυνσης Γ Λυκείου Θεωρητικής


Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ: ΙΣΤΟΡΙΑ
Εκφωνήσεις
ΟΜΑΔΑ Α
ΘΕΜΑ Α1
Α.1.1. Να προσδιορίσετε το περιεχόμενο των ακόλουθων ιστορικών όρων:
α) α' παγκόσμιο πανποντιακό συνέδριο    Μον. 4 
β) Οργανισμός                                        Μον. 4 
γ) Θεοτοκικό κόμμα                                Μον. 5

Α.1.2. Να αντιστοιχίσετε τα στοιχεία των παρακάτω στηλών:
Χρονική περίοδος συγκρότησης της εθνοσυνέλευσης
Χαρακτήρας της Εθνοσυνέλευσης
Αποφάσεις της εθνοσυνέλευσης ή του αντίστοιχου συντάγματος
1) 1843 - 1844


α) Αναθεωρητική

β) Συντακτική
i. Θεσμοθέτηση Γερουσίας
2) 1862 - 1864
ii. Μονιμότητα δικαστικών υπαλλήλων
3) Νοέμβριος 1910
iii. Αλλαγή του συντάγματος μετά την επαναφορά του βασιλιά
4) 25 Ιανουαρίου 1921
iv. Γενίκευση της καθολικής ψηφοφορίας
Μονάδες 12

Πανελλήνιες 2011: Λογοτεχνία Θεωρητικής Κατεύθυνσης Γ Ενιαίου Λυκείου


ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΔΕΥΤΕΡΑ 16 ΜΑΪΟΥ 2011
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΚΕΙΜΕΝΟ
Διονύσιος Σολωμός: Ο Κρητικός

1. [18]

………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………

Εκοίταα, κι ήτανε μακριά ακόμη τ’ ακρογιάλι·

«Αστροπελέκι μου καλό, για ξαναφέξε πάλι!»

Τρία αστροπελέκια επέσανε, ένα ξοπίσω στ’ άλλο

Πολύ κοντά στην κορασιά με βρόντημα μεγάλο·

Τα πέλαγα στην αστραπή κι ο ουρανός αντήχαν1,

Οι ακρογιαλιές και τα βουνά μ’ όσες φωνές κι αν είχαν.
2. [19]

Πιστέψετε π’ ό,τι πω είν’ ακριβή αλήθεια,

Μα τες πολλές λαβωματιές που μόφαγαν τα στήθια

Μα τους συντρόφους πόπεσαν στην Κρήτη πολεμώντας

Μα την ψυχή που μ΄ έκαψε τον κόσμο απαρατώντας.
5
(Λάλησε σάλπιγγα!  κι εγώ το σάβανο τινάζω

Και σχίζω δρόμους και τς αχνούς2 αναστημένους κράζω

«Μην είδατε την ομορφιά που την Κοιλάδα αγιάζει;

Πέστε να ιδείτε το καλό εσείς κι ό,τι σας μοιάζει

Καπνός δε μένει από τη γη· νιος ουρανός εγίνη·
10
Σαν πρώτα εγώ την αγαπώ και θα κριθώ μ’ αυτήνη

- Ψηλά την είδαμε πρωί· της τρέμαν τα λουλούδια

Στη θήρα της Παράδεισος που εβγήκε με τραγούδια·

Έψαλλε την Ανάσταση χαροποιά η φωνή της,

Κι έδειχνεν για να ‘μπει στο κορμί της·
15
Ο ουρανός ολόκληρος αγρίκαε σαστισμένος,

Το κάψιμο αργοπόρουνε ο κόσμος αναμμένος·

Και τώρα ομπρός3 την είδαμε· ογλήγορα σαλεύει·

Όμως κοιτάζει εδώ κι εκεί και κάποιονε γυρεύει»)


Επαναληπτικό κριτήριο αξιολόγησης Λατινικών Β Λυκείου (μαθ. 12, 15, 16)


Β' Λυκείου Θεωρητική Κατεύθυνση: Λατινικά
Εκφωνήσεις
Α. ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Να μεταφραστούν τα παρακάτω αποσπάσματα:
12. L. Aemilio Paulo consuli iterum bellum cum Perse rege gerere obtigit. Ut domum ad vesperum rediit, filiola eius Tertia, quae tum admodum parvula, ad complexum patris cucurrit. Pater filiae osculum dedit sed animadvertit eam esse tristiculam.
15. Germanorum vita omnis in venationibus atque in studiis rei militaris consistit. Germani non student agriculturae; lacte, caseo et carne nutriuntur. Locis frigidissimis pelles solum habent et in fluminibus lavantur. Cum civitas bellum gerit, magistratus creantur cum vitae necisque potestate.
16. Nostri, postquam pila in hostes miserunt, gladiis rem gerunt. Repente post tergum equitatus cernitur; cohortes appropinquant; hostes terga vertunt ac fugiunt; eis equites occurrunt. Fit magna caedes. Sedulius, dux et princeps Lemovicum, occiditur.
(Μονάδες 40)

Κυριακή 15 Μαΐου 2011

Ιστορία Γ Θεωρητικής: Η μετανάστευση της περιόδου 1896 - 1935 και οι συνέπειές της στην ελληνική οικονομία (πηγή)


ΤΟ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ ΡΕΥΜΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ

(τέλη 19ου - αρχές 20ού αιώνα)

Αφού ερμηνεύσετε την αυξομείωση του αριθμού των μεταναστών κατά την περίοδο 1896 - 1935, να ανα­φερθείτε στις συνέπειες που είχαν οι μεταναστεύσεις στην οικονομία της Ελλάδας.

ΠΗΓΗ1

[…] … καθώς η Ελλάδα είχε υπερπληθυσμό, αντιμετώπισε χωρίς προβλήματα την απώλεια των μεταναστών. Στα χωριά όπου παρουσιάστηκαν οι μεγαλύτερες δυσκολίες, ο γυναικείος πληθυσμός έκανε όλες τις δουλειές που έπρεπε να γίνουν. Από μια άποψη μάλιστα η μεταναστευτική κίνηση ευνόησε την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας. Οι μετανάστες έστελναν στα σπίτια τους μεγάλα χρηματικά εμβάσματα. Το συνολικό ποσόν των επι­ταγών έφτασε το 1911 τα 58 εκατομμύρια δραχμές. Τα ποσά αυτά έδιναν στις οικογένειες τη δυνατότητα να εξοφλήσουν τα ενυπόθηκα δάνεια και τα άλλα χρέη τους. Τους επέτρεπε μάλιστα να επενδύουν χρήματα στη γη, που η αξία της ανέβηκε. Συγχρόνως, η εισροή αυτή των δολαρίων που ισοδυναμούσε με το ένα τέταρτο των εσόδων της Ελλάδας από τις «εξαγωγές» της, βελτίωσε το ελληνικό εμπορικό ισοζύγιο και μείωσε το τρα­πεζικό επιτόκιο. Είναι αυτονόητο ότι ένα μέρος των χρημάτων που στέλνονταν από το εξωτερικό επενδύονταν σε βιομηχανικές και εμπορικές επιχειρήσεις.

Η γρηγορότερη επέκταση των επιχειρήσεων αυτών δημιούργησε μία αστείρευτη πηγή για όλο μεγαλύτερα κέρ­δη, που έπαιρναν και πάλι το δρόμο της αγροτικής παραγωγής.

Douglas Dakin, Η Ενοποίηση της Ελλάδας 1770-1923
Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης,

1978, σελ. 378-379.


Ο συντηρητικός χαρακτήρας της Εθνοσυνέλευσης και του συντάγματος του 1844 (πηγή)

ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΟΥ 1844
Να εντοπίσετε εκείνα τα στοιχεία της Εθνοσυνέλευσης και του συντάγματος του 1844 που μπορούν να χα­ρακτηριστούν ως συντηρητικά.

Η επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843 έδρασε καταλυτικά στη διαμόρφωση των πολιτικών πραγμάτων. Τα τρία κόμματα της εποχής - αγγλικό, γαλλικό, ρωσικό - απαίτησαν από τον Όθωνα την ψήφιση συντάγματος ώστε να πε­ριοριστούν οι βασιλικές εξουσίες. Ωστόσο, το Σύνταγμα που προέκυψε από την Εθνοσυνέλευση του 1843-44 ήταν υπερβολικά συντηρητικό.
Για να κατορθώσουν οι ηγέτες των κομμάτων να πάρουν από κοινού αποφάσεις για τις συνταγματικές ρυθμίσεις, έπρεπε πρώτα να επιβληθούν στις ριζοσπαστικές ομάδες των κομμάτων τους, γεγονός που φανερώνει ότι οι πο­λιτικές διαδικασίες και διαβουλεύσεις ήταν ελεγχόμενες και το αποτέλεσμά τους προδιαγεγραμμένο. Επίσης, μία αδυναμία του συντάγματος του 1844 ήταν ότι δεν κατοχυρώθηκε το δικαίωμα του συνέρχεσθαι και συνεταιρίζεσθαι, πράγμα που μπορούσε να φέρει εμπόδια στη συγκρότηση κομματικών μηχανισμών.

Ενδεικτικές απαντήσεις Κ.Ε.Ε. για τα λατινικά 2023

Οι ενδεικτικές απαντήσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων Γενικών Λυκείων για το μάθημα των Λατινικών Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων.