Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου 2010

Υποθετικοί λόγοι (λατινικά)

Απλός υποθετικός λόγος: ο υποθετικός λόγος αποτελείται από μια υπόθεση (δευτερεύουσα υποθετική) και μια απόδοση (κύρια πρόταση).
Σύνθετος υποθετικός λόγος: ο υποθετικός λόγος που αποτελείται από δύο και περισσότερες υποθέσεις ή απο­δόσεις.
Συνδυασμός υποθετικών λόγων (μεικτός): ο υποθετικός λόγος που η υπόθεση αναφέρεται σε διαφορετική χρο­νική βαθμίδα από αυτή της απόδοσης.
 
ΥΠΟΘΕΣΗ
ΑΠΟΔΟΣΗ
ΕΙΔΟΣ
Si (nisi) + οριστική ενεστώτα (ή παρακειμένου)
οριστική ενεστώτα
Ανοιχτή υπόθεση (παρόν) modus realis
Si (nisi)+ οριστική παρακειμένου
οριστική παρακειμένου
Ανοιχτή υπόθεση (παρελθόν) modus realis
Si (nisi)+ οριστική μέλλοντα
οριστική μέλλοντα (ή προστακτική ενεστώτα)
Ανοιχτή υπόθεση (μέλλον) modus realis
Si (nisi)+ υποτακτική παρατατικού
υποτακτική παρατατικού
Αντίθετο προς την πραγματικότητα/ απραγματοποίητο (παρόν) modus irrealis
Si (nisi)+ υποτακτική υπερσυντελίκου
υποτακτική υπερσυντελίκου
Αντίθετο προς την πραγματικότητα/ απραγματοποίητο (παρελθόν) modus irrealis
Si (nisi)+ υποτακτική ενεστώτα (ή παρακειμένου)
υποτακτική ενεστώτα (ή παρακειμένου)
Υπόθεση δυνατή ή πιθανή (παρόν, μέλλον) modus potentialis

Τετάρτη 15 Δεκεμβρίου 2010

Λογοτεχνία κατεύθυνσης: Η βιωματικότητα στο έργο του Ιωάννου

Ο συγγραφέας μιλά για το ρόλο της βιωματικότητας στο έργο του (Μες στους προσφυγικούς συνοικισμούς - Στου Κεμάλ το σπίτι)

Βιωματικότητα:  ένα έμμονο συστατικό της ποιητικης του πεζογράφου Ιωάννου
«Λέγοντας λοιπόν βιωματική, εννοώ τη λογοτεχνία εκείνη που αντλείται από τα προσωπικά βιώματα του συγγραφέα (...). Τα βιώματα πάλι δεν είναι μονάχα εκείνα που προέρχονται από την εμπειρία, αλλά και οι φαντασιώσεις και οι ισχυρές πνευματικές καταστάσεις που έχει ζήσει ο άνθρωπος (...). Ανακουφίζομαι γράφοντας σε πρώτο πρόσωπο. Είναι για μένα κάτι σαν ψυχολογική ανάγκη. Ωστόσο τα περισσότερα από αυτά που γράφω δεν είναι βιογραφικά και δεν συνέβησαν ακριβώς έτσι, όπως μετα­φέρονται στο χαρτί. Άλλωστε, στα πεζογραφήματά μου υποδύομαι και πολ­λά πρόσωπα που θα ήθελα να είμαι»
(συνέντευξη του συγγραφέα με τη Μ. Θερμού, εφ. Καθημερινή, 24.7.1977).

Λατινικά: Επίθετα τρίτης (3ης) κλίσης

Τα επίθετα της τρίτης (3ηςκλίσης  μπορεί να είναι:


1.    τριγενή (3 γενή) και τρικατάληκτα (3 κατάληκτα)  και
αρσ:
er

να λήγουν σε:
θηλ:
– (e)ris


ουδ:
– (e)re




A
B
2.    τριγενή (3 γενή) και δικατάληκτα (2 κατάληκτα)  και

αρσ:
θηλ:


να λήγουν σε:
is
ior

ουδ:
e
ius





3.    τριγενή (3 γενή) και μονοκατάληκτα (1 κατάληκτα)  και
αρσ, θηλ, ουδ:
- x, - e, - r,
- us, - es,
- ns, - l.
να λήγουν σε:




Π Α Ρ Α Τ Η Ρ Η Σ Ε Ι Σ:

1.    Τα τριτόκλιτα επίθετα έχουν την αφαιρετική του ενικού σε – i.
2.    Τα τριτόκλιτα επίθετα σχηματίζουν τη γενική του πληθυντικού σε – ium.
3.    Τα τριτόκλιτα επίθετα σχηματίζουν την ονομαστική, αιτιατική και κλητική του πληθυντικού σε – ia.


Λογοτεχνία Θεωρητικής: Ο κρητικός Απόσπασμα 5 [22] (προτεινόμενο θέμα - απαντήσεις)

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΚΕΙΜΕΝΟ: Δ. ΣΟΛΩΜΟΥ, «Ο Κρητικός» Απόσπασμα 5 [22]
Στο πλέξιμο το δυνατό ό χτύπος της καρδίας μου.
(Κι’ αυτό μου τ’ αύξαιν’) έκρουζε στην πλευρά της κυράς μου.
Άλλα το πλέξιμ’ αργούνε και μοβ τ’ αποκοιμούσε
Ήχος, γλυκύτατος ήχος, όπου με προβοδούσε.
25.   Δεν είναι κορασιάς φωνή στα δάση πού φουντώνουν,
Και βγαίνει τ’ άστρο του βραδιού και τα νερά θολώνουν,
Και τον κρυφό της έρωτα της βρύσης τραγουδάει,
Του δέντρου και του λουλουδιού πού ανοίγει και λυγάει·
Δεν είν’ αηδόνι κρητικό, πού σέρνει τη λαλιά του

Τρίτη 14 Δεκεμβρίου 2010

Έκθεση: Χουλιγκανισμός

Ο χουλιγκανισμός και η αθλητική βία.
Εύλογη είναι η αμηχανία που γεννά κάθε προσπάθεια ερμηνείας του φανατισμού και της βίας που επικρατούν στους αθλητικούς χώρους. Εύλογη, γιατί μολονότι ξένα προς τον αθλητισμό τα φαινόμενα αυτά βρίσκουν στους κόλπους του πρόσφορο έδα­φος και ολοένα αναπτύσσονται.
Ωστόσο, η ευθύνη δεν μπορεί να καταλογιστεί μόνο στον αθλητισμό: αφού ο αθλητισμός δεν αποτελεί νησίδα ξεκομμένη απ’ το κοινωνικό περιβάλλον, είναι επό­μενο να επηρεάζεται από την παθογένεια του και στο πλαίσιο του να βρίσκουν έκ­φραση πολλές αντιφάσεις και προβλήματα κοινωνικού ή πολιτικού χαρακτήρα.
Έτσι, η έλλειψη σύμπνοιας και συντροφικότητας μεταξύ είτε των αθλητών είτε των οπαδών αποτυπώνει τη χαλάρωση των κοινωνικών δεσμών. Αυτό σημαίνει πως σε μια κοινωνία με εξασθενημένη τη συνείδηση της συλλογικότητας και με έντονους τους ανταγωνισμούς μεταξύ των μελών, είναι εύκολο να αναπτυχθούν μορφές διά­κρισης των ανθρώπων με κριτήριο τις αθλητικές ομάδες και να καλλιεργηθούν σχέ­σεις αντιπαλότητας μεταξύ των οπαδών τους.

Η αθλητική ιδέα

Κάθε ανθρώπινη εκδήλωση, ατομική και κυριότερα συλλογική, είναι γέννημα κοινωνι­κών συνθηκών, απ’ τις οποίες επηρεάζεται βαθύτατα και τις οποίες καθρεφτίζει πι­στότατα. Το πνεύμα ενός λαού και ο πολιτισμός του πραγματώνονται μέσα σε αυτές τις εκδηλώσεις και επόμενο είναι στη μελέτη τους να αναζητούν οι κατοπινοί τη γνώση του παρελθόντος.
Το ποιόν λοιπόν των συνθηκών αντανακλάται στην ποιότητα των κοινωνικών εκ­δηλώσεων, που με τη σειρά τους έρχονται είτε να ενισχύσουν την κοινωνική πραγ­ματικότητα είτε, όταν ασφαλώς συντρέχουν οι κοινωνικοί όροι, να της επιφέρουν μι­κρότερες ή μεγαλύτερες αλλαγές.
Με βάση τις σκέψεις αυτές δεν πρέπει να απορούμε που απ’ όλες τις κοινωνίες της αρχαιότητας και της κατοπινής εποχής μόνο στον ελληνικό κόσμο άνθισε το αθλητικό πνεύμα: τέτοιος πολιτισμός, τέτοιες και οι εκδηλώσεις του.

Οι εγκλίσεις σε ενεργητικά μέσα και αποθετικά ρήματα


ενεργητικη φωνη

οριστ.
υποτ.
προστ.
απαρ.
μτχ
σουπ.
γερ/nδιο
γερ/ιακο
ενες:








πρτ:








μελ:








πρκ:








υπερ:








σ. μελ:










Λατινικά Γ Λυκείου: επαναληπτικό διαγώνισμα

Οpibus urbis nolite confidere. Fiduciam, quae nimia vobis est, deponite. Νeminem credideritis patriaeconsulturum esse, nisi vos ipsi patriae consulueritis.

Τum Ρacuvius dixit sonora quidem esse et grandia quae scripsisset, sed videri tamen ea sibi duriora et acerbiora. «Ιta est» inquit Αccius «ut dicis; neque id mesane paenitet; meliora enim fore spero, quae deinceps scribam.

Έκθεση: Επαγγελματικός προσανατολισμός (πληροφοριακό υλικό)

Με τον όρο αυτό εννοούμε το σύνολο εκείνων των διαδικασιών μέσω των οποίων παρέχεται στα άτομα συστηματική και στηριγμένη σε επι­στημονικές βάσεις βοήθεια, από νεαρή ηλικία, ώστε αφενός μεν να γνω­ρίσουν καλά τον εαυτό τους, αφετέρου δε να ενημερωθούν για το πλήθος των επαγγελμάτων γύρω τους, προκειμένου να προβούν σε μια υπεύθυνη και ώριμη επιλογή που ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία τους.

Αξία επαγγελματικού προσανατολισμού.

α. πληροφορηση για το επαγγελματικο γιγνεσθαι και συμβολη στην οικονομικη αναπτυξη
Το αίτημα για Επαγγελματικό Προσανατολισμό σήμερα είναι επιτακτικό, γιατί με την είσοδο της μηχανής στην παραγωγή, την έκρηξη των γνώσεων και την ανάπτυξη της ειδίκευσης και της εξειδίκευσης ήρθε στο φως πληθώρα επαγγελμάτων. Φάνηκε επίσης αναγκαία μια επαγγελματική καθοδήγηση, εφόσον συνεχώς οξυνόταν και εξακολουθεί να ισχύει σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα της ανεργίας, οπότε ο νέος πρέπει να στραφεί σε νέους κλάδους, όπου δεν θα υπάρχει πρόβλημα αποκατάστασης γι’ αυτόν.

Γιατί αρχαία ελληνικά; Δείτε ...

Έκθεση Γ Λυκείου: Δημοκρατία, το "τέλειο" πολίτευμα (θέματα και απαντήσεις)

Είναι γνωστό ότι τα πολιτεύματα, οι πολιτικοί θεσμοί και οι διαδικασίες που τους διαμορφώνουν αποτελούν μηχανισμούς, οι οποίοι αντιστέκονται στις εύκολες μεταβολές, κι αυτός επειδή από τη λειτουργία τους εξαρτάται ο τρόπος ζωής των πολιτών και η συνοχή της ίδιας της κοινωνίας. Το είδος του πολι­τεύματος και ο τρόπος διακυβέρνησης μιας χώρας δεν είναι εύκολο να μετα­βάλλονται απ' τη μια στιγμή στην άλλη. Η κοινωνία χρειάζεται σταθερούς προ­σανατολισμούς, έτσι ώστε να μπορούν οι πολίτες να συντονίσουν τις ενέργειές τους, προκειμένου να ανταποκριθούν στις αυξανόμενες απαιτήσεις της πολιτι­κής, οικονομικής και κοινωνικής ζωής.

Ενδεικτικές απαντήσεις Κ.Ε.Ε. για τα λατινικά 2023

Οι ενδεικτικές απαντήσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων Γενικών Λυκείων για το μάθημα των Λατινικών Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων.