Παρασκευή 19 Νοεμβρίου 2010

Έκθεση Γ Λυκείου: Θανατική ποινή

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Κείμενο: Η εσχάτη των ποινών – εσχάτη πλάνη
Η επαναφορά της θανατικής ποινής θα συνιστούσε έσχατη πλάνη. Γιατί η θανατική ποινή είναι ηθικά και πολιτισμικά απαράδεκτη, πρακτικά περιττή, ως ατελέσφορη, και δημοκρατικά ανεπίτρεπτη και επικίνδυνη.
Η θανάτωση ενός ανθρώπου δεν μπορεί ηθικά και λογικά να συνιστά ποινή στο πλαίσιο του σύγχρονου Ποινικού Δικαίου. Διότι το Δίκαιο αυτό, με βάση τις ηθικοκοινωνικές μας αντιλήψεις, που διαμορφώθηκαν σε μια πολιτισμική πορεία αιώνων, από τα χρόνια του Διαφωτισμού, πρέπει να αυτοπεριορίζεται και με τις κυρώσεις του να επιδιώκει αποκλειστικά την επίτευξη κοινωνικών στόχων. Για ένα τέτοιο Ποινικό Δίκαιο, η επιβολή ποινής αποτελεί αποκλειστικά κοινωνική και γι' αυτό εγκόσμια υπόθεση. Μια ποινή, συνεπώς, που αφαιρεί τη ζωή, παύει να είναι κοινωνικό, εγκόσμιο μέτρο. [……]

Έκθεση Α΄ Λυκείου: Βοηθώντας τους εφήβους να μειώσουν τη ριψοκίνδυνη συμπεριφορά (Θέματα και απαντήσεις)

Βοηθώντας τους εφήβους να μειώσουν τη ριψοκίνδυνη συμπεριφορά
Jane E. Brody, The New York Times, 15/ 02/ 2008*

Τον περασμένο Ιανουάριο σε μία πόλη του New Jersey των Η.Π.Α. , ένα αυτοκίνητο που το οδηγούσε 17χρονος μαθητής Λυκείου, με συνεπιβάτες δύο ακόμα συνομήλικους του, προσπέρασε ένα άλλο, το οποίο επίσης οδηγούσε ένας έφηβος, με ταχύτητα 110 χλμ. την, ενώ το όριο για την περιοχή ήταν τα 80 χλμ. Το πρώτο όχημα που επιχείρησε την παράνομη προσπέραση συγκρούστηκε με ένα φορτηγό που βρισκόταν κανονικά στη λωρίδα κυκλοφορίας του. Τρία αγόρια και ένας 68χρονος άνδρας έχασαν τη ζωή τους εκείνη την ημέρα.
Τέτοιες ιστορίες αποτελούν πλέον συνήθεια, ωστόσο ωθούν γονείς και εκπαιδευτικούς να αναρωτηθούν γιατί η ριψοκίνδυνη συμπεριφορά είναι τόσο κοινή ανάμεσα στους εφήβους και τι μέτρα θα έπρεπε να ληφθούν ώστε να περιοριστεί το φαινόμενο. Υπάρχει μήπως στους εφήβους η αντίληψη ότι είναι αθάνατοι ή άτρωτοι, απρόσβλητοι και απολύτως ασφαλείς απέναντι σε κινδύνους που οι ενήλικες βλέπουν τόσο καθαρά; Ή μήπως δεν είναι σε θέση να εκτιμούν σωστά τον επερχόμενο κίνδυνο και χρειάζονται συνεχώς κάποιον να τους υπενθυμίζει πόσο επιβλαβές είναι να οδηγούν με υπερβολική ταχύτητα, να καταναλώνουν αλκοόλ, να κυκλοφορούν σε κακόφημες περιοχές, να κάνουν sex χωρίς προφυλάξεις ή να δοκιμάζουν ναρκωτικά;
«Τίποτα από τα δύο δεν ισχύει!», δήλωσε η καθηγήτρια Αναπτυξιακής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης Valerie F. Reyna. Τα γεγονότα δείχνουν ακριβώς το αντίθετο. Σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες, αποδεικνύεται ότι οι έφηβοι έχουν επίγνωση της επικινδυνότητας των δραστηριοτήτων τους, αλλά και του γεγονότος ότι δεν είναι άτρωτοι. Στην πραγματικότητα μάλιστα υπερεκτιμούν τον κίνδυνο και προβλέπουν τις επιπτώσεις που μπορεί να προκύψουν από δραστηριότητες, όπως η οδήγηση με μεγάλη ταχύτητα και το sex χωρίς προφυλάξεις. Ωστόσο, επιλέγουν συνειδητά να προβούν σε τέτοιου είδους πράξεις γιατί υπολογίζουν ότι η «ζημία» είναι πολύ μικρή αναλογικά με τα «κέρδη» που μπορεί να έχουν. Πράγματι αυτό ισχύει βάσει πιθανοτήτων όσον αφορά αυτές τις δραστηριότητες. Η πιθανότητα να «κολλήσει» κάποιος aids είναι 1 στις 500. Επομένως οι ενήλικες είναι αυτοί που σκέφτονται παράλογα, όχι οι έφηβοι!
Με αφορμή αυτά τα συμπεράσματα λοιπόν, τον περασμένο Ιούνιο, η dr. Reyna μαζί με μια ομάδα ψυχολόγων, ανακοίνωσαν ότι οι καθιερωμένες αντιλήψεις, καθώς και οι παραδοσιακοί τρόποι αντιμετώπισης της ριψοκίνδυνης συμπεριφοράς των εφήβων, είναι αναποτελεσματικοί. Και αυτό γιατί βασίζονταν σε μια από την αρχή ελαττωματική θεωρία, μια παρανόηση. Επρόκειτο για την εσφαλμένη άποψη ότι οι έφηβοι φέρονται απερίσκεπτα επειδή αδυνατούν να υπολογίσουν τις συνέπειες των μελλοντικών τους πράξεων, ενώ η έρευνα απέδειξε ότι είναι σε θέση να υπολογίσουν τον κίνδυνο όταν αυτός ελλοχεύει, ωστόσο διαβλέπουν ότι είναι πιο πιθανό να κερδίσουν περισσότερα από αυτά που μπορεί να χάσουν. Κι ενώ οι ερευνητές θεωρούσαν ότι θα ήταν αποτελεσματικό να δείξουν στους εφήβους φωτογραφίες και ταινίες με θανατηφόρα αυτοκινητιστικά ατυχήματα, τελικά οι 3.544 μαθητές που έλαβαν μέρος στην έρευνα, ήδη από πριν παρουσιάζονταν να έχουν αίσθηση του πόσο ευάλωτοι είναι απέναντι στον κίνδυνο και άρα να μην αλλάζουν στάση μετά την προβολή των film.
Για τους λόγους αυτούς, η ομάδα της  dr. Reyna, αποφάσισε να παρουσιάσει μία διαφορετική προσέγγιση του προβλήματος της ριψοκίνδυνης συμπεριφοράς των εφήβων. Ακριβώς λοιπόν επειδή οι έφηβοι δεν μπορούν να εκτιμήσουν την «ουσία» μιας επικίνδυνης κατάστασης και λειτουργούν βάσει μιας λογικής των πιθανοτήτων, δεν μπορούν να μεταβάλλουν τη γνώμη τους καθώς αποφασίζουν να κάνουν κάτι. Μια απόφαση που αφορά την «ουσία» της σωματικής και ψυχικής υγείας, δεν μπορεί να βασίζεται σε αριθμούς και πιθανότητες επικινδυνότητας. Χρειάζεται να επιστρατεύσουν γνώση από την προϊστορία και την εμπειρία τους. Κι εδώ εντοπίζεται το πρόβλημα. Οι έφηβοι, εκ θέσεως, δε διαθέτουν ούτε το ένα, ούτε το άλλο.
Η λύση δεν είναι βεβαίως η συνεχής επίβλεψη και αστυνόμευση από γονείς ή καθηγητές, παρόλο που αυτό κρίνεται απαραίτητο για μικρότερα παιδιά και για εφήβους των 12-14 ετών. Οι ερευνητές συνέταξαν έναν οδηγό 44 σελίδων, ο οποίος περιλαμβάνει «ασκήσεις»  εξομοίωσης επικίνδυνων καταστάσεων, στις οποίες οι έφηβοι 14-18 ετών καλούνται να αναγνωρίζουν τα σημάδια που υποδεικνύουν τον πιθανό κίνδυνο, πριν προχωρήσουν στην πράξη. Η εξάσκηση λοιπόν έχει ως στόχο τη λήψη αποφάσεων πριν εμπλακεί ο έφηβος σε επικίνδυνη συμπεριφορά. Τα αποτελέσματα θα φανούν στο μέλλον…
*(μετάφραση και διασκευή: Δώρα Ψωμά)

Παρατηρήσεις:

1. Αφού μελετήσετε το κείμενο και κατανοήσετε το κεντρικό του θέμα, τους επιμέρους άξονες, και τις προτάσεις που διατυπώνονται, να γράψετε μια περίληψη 130-150 λέξεων                               
(25 μονάδες)
2. «Μια απόφαση που αφορά την «ουσία» της σωματικής και ψυχικής υγείας, δε μπορεί να βασίζεται σε αριθμούς και πιθανότητες επικινδυνότητας». Να αναπτύξετε αυτήν την άποψη σε μία παράγραφό 70-90 λέξεων
 (10 μονάδες)
3.  Να βρείτε τα δομικά στοιχεία της 4ης παραγράφου      
 (5 μονάδες)
4.  Να εντοπίσετε 3 περιπτώσεις ποιητικής λειτουργίας του λόγου (- της γλώσσας) (συνυποδηλώσεων)               
(5 μονάδες)
5.  επιβλαβές, ελλοχεύει, ευάλωτοι, μεταβάλλουν, επιπτώσεις: Να γράψετε από ένα συνώνυμο για κάθε μια από τις παραπάνω λέξεις   
(5 μονάδες)
 Παραγωγή λόγου:
Είναι γνωστό ότι τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των εφήβων διαφοροποιούνται από χώρα σε χώρα, όπως φαίνεται και στο άρθρο. Σε ένα δικό σας κείμενο 4-5 παραγράφων που θα εκφωνηθεί σε συνάντηση μαθητών από όλη την Ευρώπη, παρουσιάστε τον τρόπο ζωής των εφήβων στην Ελλάδα, κάνοντας αναφορές όχι μόνο στα δικαιώματα και στις υποχρεώσεις, αλλά και στα προβλήματα που αντιμετωπίζετε λόγω του χάσματος γενεών. Τι προτείνετε εσείς για την επίλυσή τους;                                      
(50 μονάδες)


Πέμπτη 18 Νοεμβρίου 2010

Ελληνες μαθητές στην ουρά για μια θέση στο Columbia και το Brown

 Του Αποστολου Λακασα
Συνωστισμός Ελλήνων αποφοίτων λυκείου μπροστά στις πύλες των ξένων πανεπιστημίων. Κινητοποιημένοι από την αγωνία για τη δύσκολη αγορά εργασίας, αλλά και την υποβάθμιση της γενικής εικόνας των ελληνικών πανεπιστήμιων, όλο και περισσότεροι 18χρονοι Ελληνες κάθε χρόνο διεκδικούν μια θέση σε κάποιο ξένο ΑΕΙ. Μάλιστα, η τρέχουσα δύσκολη οικονομική συγκυρία στη χώρα μας έβαλε έναν ακόμη λόγο στο κάδρο: την παραμονή και αναζήτηση δουλειάς στο εξωτερικό μετά την ολοκλήρωση των σπουδών. 

Τετάρτη 17 Νοεμβρίου 2010

Κηφηνείον "Η ωραία Ελλάς"




του Σαράντου Καργάκου, Συγγραφέως - Φιλολόγου - Ιστορικού
Pnyka Logo Ακούω ότι το μεγαλύτερο σήμερα πρόβλημα των νέων μας είναι η ανεργία.
Διαφωνώ. Εδώ καί τριάντα χρόνια είναι η ...εργασία. Ο νέος δε φοβάται την αναδουλειά, φοβάται τη
δουλειά. Μια οικογενειακή αντίληψη, ότι δουλειά είναι ό,τι δεν λερώνει, επεκτάθηκε και στο νεοσουσουδιστικό σχολείο με ευθύνη των κομμάτων, που για λόγους ψηφοθηρίας απεδόθησαν σε μία χυδαία πολιτική παιδοκολακείας, η οποία μετά τη δικτατορία, εξέθρεψε καί διαμόρφωσε δύο γενιές <<κουλοχέρηδων>>, παιδιών δηλαδή πού δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα χέρια τους -πέρα από τη μούντζα- για καμμιά εργασία από αυτές πού ονομάζονται χειρωνακτικές, επειδή -τάχα- είναι ταπεινωτικές...Κι ας βρίσκεται μέσα στη λέξη <<χειρώναξ>>, σαν δεύτερο συνθετικό το <<άναξ>> πού κάνει τον δουλευτή, τον άνακτα χειρών, βασιλιά στο χώρο του, βασιλιά στο σπιτικό του, νοικοκύρη δηλαδή, λέξη άλλοτε ιερή πού ποδοπατήθηκε κι αυτή μες στην ασυναρτησία μιας πολιτικής πού έδειχνε αριστερά καί πήγαινε δεξιά καί τούμπαλιν. Γι' αυτό τουμπάραμε...Κάποτε, ακόμη κι από τις στήλες του περιοδικού αυτού, πού δεν είναι πολιτικό με την ευτελισμένη έννοια του όρου, έγραφα πώς η ανεργία στον τόπον μας είναι επιλεκτική, ότι δουλειές υπάρχουν αλλά ότι δεν υπάρχουν χέρια να τις δουλέψουν.
 Κι έπρεπε να κατακλυσθεί ο τόπος από 1,5 εκατομμύριο λαθρομετανάστες, για να αποδειχθεί ότι στην Ελλάδα υπήρχε δουλειά πολλή αλλ' όχι διάθεση για δουλειά. Τα παιδιά -τα μεγάλα θύματα αυτής της ιστορίας- είχαν γαλουχηθεί με τη νοοτροπία του. Έτσι σήμερα το πιο φτηνό εργατικό καί υπαλληλικό δυναμικό είναι οι πτυχιούχοι, που ζητούν εργασία ακόμη καί στον ΟΤΕ ως έκτακτοι τηλεφωνητές, προσκομίζοντας στα πιστοποιητικά προσόντων ακόμη καί διδακτορικά! Γέμισε ο τόπος πανεπιστήμια, σχολές επί σχολών, επιστημονικούς κλάδους αόριστους, ομιχλώδεις καί ασαφείς, απροσδιορίστου αποστολής καί χρησιμότητας. Πτυχία-φτερά στον άνεμο σαν τις ελπίδες των γονιών, πού πιστεύουν ότι τα παιδιά καί μόνον με τα <<ντοκτορά>> θα βρουν δουλειά. Έτσι παράγονται επιστήμονες πού είναι δεκαθλητές του τίποτα, ικανοί μόνον για το δημόσιο ή για υπάλληλοι κάποιας πολυεθνικής.

Χαρακτηριστικά Τρικουπικού και Δηλιγιαννικού κόμματος

ΔΙΚΟΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ (1880-1909)
Χαρακτηριστικά Τρικουπικού και Δηλιγιαννικού κόμματος

Τρικούπης

Δηλιγιάννης
1.
Εκσυγχρονισμός της χώρας με κάθε κόστος. 1. Δεν αποδεχόταν το χωρισμό εξουσιών
2.
Εξορθολογισμός της διοίκησης κυρίως με καθορισμό των προσόντων των δημοσίων υπαλλήλων για περιορισμό ευνοιοκρατίας 2. Στόχευε στη συγκέντρωση και τον έλεγχό τους από το κόμμα
3.
Ανάπτυξη της οικονομίας και ενίσχυση της γεωργίας
3.
Πρόβαλε το αίτημα της Κοινωνικής Δικαιοσύνης
4.
Βελτίωση της άμυνας και της υποδομής, κυρίως του συγκοινωνιακού δικτύου της χώρας
4.
Επεδίωκε μείωση των φόρων
5.
Οργανωτικές μεταβολές
5.
Παροχή ευκαιριών στους προστατευόμενους του για κατάληψη δημόσιων σχέσεων
6.
Βελτίωση οικονομικών του κράτους
6.
Επέκρινε το κοινωνικό κόστος του εκσυγχρονισμού
7.
Παροχή κινήτρων στην ιδιωτική πρωτοβουλία για επενδύσεις
7.
Υποστήριζε ένα κράτος κοινωνικής αλληλεγγύης
8.
Θεωρούσε το κράτος «μοχλό» οικονομικής ανάπτυξης
8.
Υποστήριζε μια αργή οικονομική ανάπτυξη
9.
Υποστήριξε τους μεγαλογαιοκτήμονες και την ιδιωτική πρωτοβουλία
9.
Προσπάθεια για ενίσχυση των μικροϊδιοκτητών γης της Θεσσαλίας με χορήγηση γης χωρίς να το κατορθώσει
10.
Σύναψη δανείων
10.
Πολέμιος του τυχοδιωκτικού χρηματιστικού κεφαλαίου
11.
Αύξηση φόρων
11.
Έλαβε μέτρα για τη βελτίωση της θέσης των αγροτών
12.
Βρίσκεται πολύ κοντά στις αντιλήψεις του Κουμουνδούρου
12.
Στηρίζεται σε παραδοσιακές παραγωγικές δραστηριότητες
13.
Εκχρηματισμός Οικονομίας

14
Προώθηση των συμφερόντων των νέων κοινωνικών στρωμάτων που προκύπτουν από τον εκχρηματισμό της οικονομίας

Βάσεις 2010





Ελλήνων αποφοίτων ξένων Λυκείων ή αντίστοιχων σχολείων που λειτουργούν στο εξωτερικό (με πρόγραμμα σπουδών που δεν είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης) (κατηγορία 5)

Επιτροπές, Οργανισμοί Υπηρεσίες και Υπουργεία για την υποδοχή, την παλιννόστηση και την αποκατάσταση των προσφύγων κατά την χρονική περίοδο 1914 - 1930

Επιτροπές, Οργανισμοί Υπηρεσίες και Υπουργεία
για την υποδοχή, την παλιννόστηση και την αποκατάσταση
των προσφύγων κατά την χρονική περίοδο 1914 - 1930

1) Μικτή Ελληνοτουρκική Επιτροπή (Ιούνιος 1914)
Συστάθηκε μετά τις έντονες διαμαρτυρίες της ελληνικής κυβέρνησης και τα διαβήματά της προς την Οθωμανική Αυτοκρατορία ύστερα από τη ραγδαία επιδείνωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων λόγω των διώξεων που υφίσταντο οι Έλληνες της Ανατολικής Θράκης και της Μικράς Ασίας. Παράλληλα και το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης είχε κηρύξει την Ορθόδοξη Εκκλησία σε διωγμό. Θα ρύθμιζε όλες τις εκκρεμότητες σχετικά με την εθελούσια ανταλλαγή Ελλήνων ορθοδόξων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και μουσουλμάνων της Ελλάδας. Η συγκεκριμένη επιτροπή δε λειτούργησε λόγω της εισόδου της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στον Α ΄ Παγκόσμιο Πόλεμο τον Οκτώβριο του 1914. (Σχολικό Βιβλίο σελ. 140 - 141)

2) Υπηρεσία Ανοικοδομήσεως Ανατολικής Μακεδονίας (1918)
Συστάθηκε το 1918 μετά τη λήξη των εχθροπραξιών του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και ανέλαβε την επανεγκατάσταση και αποκατάσταση στις εστίες τους όλων όσων προσφύγων είχαν φύγει κατά την περίοδο του πολέμου κυνηγημένοι από το βουλγαρικό στρατό που είχε καταλάβει την περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας ως συμμαχικός των Κεντρικών Αυτοκρατοριών. (Σχολικό Βιβλίο σελ. 142)

3) Οργανισμός (1914)
Συστάθηκε το 1914 στη Θεσσαλονίκη από το ελληνικό κράτος και είχε ως σκοπό την άμεση περίθαλψη και στη συνέχεια την εγκατάσταση προσφύγων σε εγκαταλελειμμένα βουλγαρικά και τουρκικά χωριά της Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας. Παρείχε συσσίτιο, προσωρινή στέγη και ιατρική περίθαλψη, μέχρι οι πρόσφυγες να βρουν εργασία ή να αποκτήσουν γεωργικό κλήρο. (Σχολικό Βιβλίο σελ. 142 - 143)

4) Ανωτάτη Διεύθυνσις Περιθάλψεως (1916- 19017 / Θεσσαλονίκη)
Συστάθηκε από την κυβέρνηση της «Εθνικής Άμυνας» του Ελευθερίου Βενιζέλου το 1916, κατά την περίοδο του Εθνικού Διχασμού και ενόσω αυτή έδρευε στη Θεσσαλονίκη. Οι στόχοι της προσδιορίζονται ίδιοι με αυτούς του Οργανισμού. (Σχολικό Βιβλίο σελ. 143)

5) Υπουργείο Περιθάλψεως (Ιούλιος 1917 / Αθήνα)
Συστάθηκε τον Ιούλη του 1917 στην Αθήνα από την Κυβέρνηση του Ελευθερίου Βενιζέλου αφού αυτός έχει επιστρέψει στην Αθήνα έχοντας επικρατήσει στη διαμάχη με το Βασιλιά και με τον δεύτερο να έχει εγκαταλείψει πλέον την πόλη κάτω από την πίεση της Αντάντ. Στόχος η περίθαλψη των προσφύγων απ’ όπου κι αν προέρχονται αυτοί με δεδομένη πλέον την είσοδο της χώρας στον πόλεμο με το πλευρό της Αντάντ. Σημαντική διαφορά με τις άλλες ως τότε γνωστές υπηρεσίες ότι περιθάλπει για πρώτη φορά και οικογένειες εφέδρων που βρίσκονται στο μέτωπο αλλά και τις οικογένειες των θυμάτων πολέμου. Από τη σύστασή του έως και το 1921 υπολογίζεται ότι περιέθαλψε περίπου 450.000 πρόσφυγες. Η μέριμνα για τους πρόσφυγες περιελάμβανε όλα όσα αναφέρονται αριθμημένα στις σελίδες 143 - 144 του σχολικού βιβλίου.

Τρίτη 16 Νοεμβρίου 2010

Το ταξίδι των λέξεων - Δάνειες και αντιδάνειες λέξεις

Λεξιλογικοί «Νόστοι»

Προστέθηκε από 24grammata
ελληνικές λέξεις που ξενιτεύτηκαν και επέστρεψαν αγνώριστες, όπως : πόζα, ταξί, μπουάτ,  μαρμελάδα, γκλάμουρ, πέναλτι, πιάτσα, τζίρος, λαζάνια, κρετίνος, κουπόνι και πολλές πολλές άλλες

Ο «νόστος», η επιστροφή στην πατρίδα (από το ρήμα νέομαι «επιστρέφω»), δεν χαρακτήρισε μόνο «τη γλυκιά προσμονή τής επιστροφής στην πατρίδα» που κατέληξε στο νόστιμος, αλλά έδωσε και «τον ψυχικό πόνο που γεννάει αυτή η προσμονή», τη νοσταλγία. Και ήταν μάλιστα οι Γάλλοι που κατέφυγαν στις ελληνικές λεξιλογικές πηγές, πλάσσοντας πρώτοι αυτοί το άλγος τού νόστου, το nostalgie. Ετσι, από άλλο δρόμο, η λέξη επέστρεψε στη «λεξιλογική πατρίδα» της.
Η επιστροφή μιας λέξης ως δανείου στη γλώσσα από την οποία ξεκίνησε χαρακτηρίζεται ως αντι-δάνειο, ως επιστροφή δανείου, ως επιστροφή μιας λέξης στη γλώσσα στην οποία γεννήθηκε. Από τις πιο αποκαλυπτικές διαδικασίες λειτουργίας τής γλώσσας στο πεδίο συνάντησης των λαών και των πολιτισμών είναι τα αντιδάνεια. Συνιστούν μαρτυρίες τής περιπέτειας στη ζωή των λέξεων και μαζί παραδείγματα τού πόσο αυτά τα κατεξοχήν πνευματικά δημιουργήματα, που είναι οι λέξεις, εξελίσσονται εννοιολογικά περνώντας από γλώσσα σε γλώσσα, από λαό σε λαό, για να ξαναγυρίσουν συχνά στον τόπο καταγωγής τους πραγματοποιώντας έτσι τον «λεξιλογικό νόστο» τους.

Λογοτεχνία θεωρητικής Γ Λυκείου: Μελαγχολία του Ιάσονος Κλεάνδρου ... (προτεινόμενο θέμα με απαντήσεις)

Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρητικής Κατεύθυνσης της Γ΄ τάξης Ενιαίου Λυκείου
Α. Κείμενο: Κων/νος Καβάφης, «Μελαγχολία του Ιάσωνος Κλεάνδρου, ποιητού εν Κομμαγηνή. 595 μ.Χ.»
Το γήρασμα του σώματος και της μορφής μου
είναι πληγή από φρικτό μαχαίρι.
Δεν έχω εγκαρτέρησι καμιά.
Εις σε προστρέχω Τέχνη της Ποιήσεως,
πού κάπως ξέρεις από φάρμακα·
νάρκης του άλγους δοκιμές, εν Φαντασία και Λόγω.
Είναι πληγή από φρικτό μαχαίρι. –
Τα φάρμακα σου φέρε Τέχνη της Ποιήσεως,
πού κάμνουνε - για λίγο - νά μη νοιώθεται ή πληγή.
(1921)
ερωτησησεισ
1.   Με ποια εκφραστικά μέσα αποδίδεται παραστατικά ο «αναλγητικός» ρόλος της ποίησης;
2.   Στο ποίημα διατυπώνεται μία επίκληση. Ποιος μιλάει και ποιον επικαλείται;
3.   Ποια επίδραση έχει το γήρας στην όψη και την ψυχική διάθεση του Ιάσωνα;
Β. ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΑΔΙΔΑΚΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ουϊλιαμ Σαϊξπηρ: Σονέτο 77
Τα νιάτα πώς διαβαίνουν θα σου πει ο καθρέφτης
και το ρολόι πώς φεύγουν οι ακριβές στιγμές σου
τη σκέψη σου οι λευκές σελίδες θα κρατήσουν,
κι απ’ ό,τι γράψεις ένα δίδαγμα θα πάρεις.

Πιστά ρυτίδες ο καθρέφτης θα σου δείξει,
που κάποιους τάφους ανοιχτούς θα σου θυμίσουν,
και θα σε μάθει αργός ο ίσκιος στο ρολόι
πώς προχωρεί προς την αιωνιότητα ο Χρόνος.

Πρέπει να εμπιστευθείς σε τούτα τ’ άδεια φύλλα
όσα η ανάμνηση σου δεν μπορεί να σώσει
και κάποτε θα δεις μεγάλα αυτά τα τέκνα
της σκέψης σου, που έτσι ξανά θα τη γνωρίσεις.

Όσες φορές κοιτάξεις τον καθρέφτη, το ρολόι,
θα ωφεληθείς και θα γεμίζουν οι σελίδες.

4.   Πώς συνδέονται ο Χρόνος, τα Γηρατειά και η Ποίηση στο παραπάνω ποίημα; Να το παραβάλετε με το ποίημα του Καβάφη «Μελαγχολία   του Ιάσωνος Κλεάνδρου ποιητού έν Κομμαγηνή· 595 μ.Χ.».


Δευτέρα 15 Νοεμβρίου 2010

Παραθετικά επιθέτων (Λατινικά)

ΠΑΡΑΘΕΤΙΚΑ  ΕΠΙΘΕΤΩΝ

Η λατινική όπως και η λατινική έχει τρεις βαθμούς:
α) θετικό: gradus positivus
β) συγκριτικό: gradus comparativus
γ) υπερθετικό: gradus superlatinus.
     Ο κοινός σχηματισμός των παραθετικών είναι κοινός για τα επίθετα της 2ης και της 3ης κλίσης. Οι καταλήξεις των παραθετικών είναι:
 
Συγκριτικός:
αρσ. και θηλυκό:
- ior
ουδ:
- ius
Υπερθετικός:
αρσ:
- issimus
θηλ:
- issima
ουδ:
- issimum


     Για να σχηματίσουμε τους βαθμούς ενός επιθέτου ή της επιθετικής μετοχής παίρνουμε τη γενική του ενικού του αρσενικού, αφαιρούμε την κατάληξη (– i για την 2η κλίση και – is για την 3η κλίση) και προσθέτουμε τις καταλήξεις των παραθετικών *, π.χ.


θετικός
συγκριτικός
υπερθετικός
Β΄ κλίση:
altus
(alt – i)
alt - ior
alt – ius
alt – issimus (- a – um)
Γ΄ κλίση:
brevis
(brev – is)
brev - ior
brev - ius
brev – issimus (- a – um)
 
      *   προσοχή:
     Το επίθετο dives (= πλούσιος) που η γενική του είναι divitis και με συγκοπή ditis σχηματίζει τα παραθετικά του:        συγκρ: divitiordivitius κ΄ ditiorditius
υπρθ: divitissimus – a – um  κ΄ ditissimus – a – um.

 

 

Ενδεικτικές απαντήσεις Κ.Ε.Ε. για τα λατινικά 2023

Οι ενδεικτικές απαντήσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων Γενικών Λυκείων για το μάθημα των Λατινικών Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων.