ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ 1 [18.]
α.
Δημοτική ποίηση:
·
τα τρία αστροπελέκια - ο αριθμός τρία
·
η συμμετοχή της φύσης στο δράμα του
ήρωα - διάλογος με φυσικά στοιχεία που προσωποποιούνται
·
η στιχουργική μορφή του ποιήματος
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ
2 [19.]
α.
Δημοτική ποίηση:
·
ο τριπλός όρκος - ο αριθμός τρία
·
η συνομιλία με τους νεκρούς, η ζωή και
η μορφή των νεκρών στον άλλο κόσμο, η πόρτα του Παραδείσου (στ. 12 σχόλιο
σχολικού βιβλίου): μοτίβο της δημοτικής μουσικής
β.
Κρητική λογοτεχνία:
·
στιχουργική μορφή του Ερωτόκριτου
·
η πόρτα του Παραδείσου μνημονεύεται
και στην Ερωφίλη του
Χορτάτση
(στ. 12, βλ. σχόλιο σχολικού βιβλίου)
γ.
Επτανησιακή σχολή:
Εντοπίζονται
τρία από θέματα της λογοτεχνικής αυτής σχολής:
·
η πατρίδα (βλ. όρκο: λαβωματιές,
συμπολεμιστές)
·
η γυναίκα (στους στ. 7 - 14 κυριαρχεί
η μορφή της αγαπημένης)
·
η θρησκεία
δ.
Δυτική λογοτεχνία:
·
Σύμφωνα με τον Μ. Αυγέρη «... οι
παραδείσιες εικόνες [των στ. 7-14] δείχνουν και τον τρόπο που αφομοιώνει (ενν.
ο Σολωμός) την επίδραση από την ποίηση του Ντάντε» (= του Δάντη)
ε.
Χριστιανική παράδοση και φιλολογία:
·
η σάλπιγγα της Δευτέρας Παρουσίας (στ.
5)
·
η Κοιλάδα του Ιωσάφατ (στ. 7)
·
βιβλικές εικόνες Δευτέρας Παρουσίας
(στ. 9)
·
η ανυπομονησία της ενσάρκωσης (στ. 14)
·
το κάψιμο του κόσμου (στ. 16)
Πέρα από αυτά,
υπάρχουν και μερικά μοτίβα που τα βρίσκουμε και σε άλλα ποιήματα του Σολωμού
(βλ. σχόλια σχολικού βιβλίου):
·
η σάλπιγγα της Δευτέρας Παρουσίας
αναφέρεται και στο Λάμπρο,
στη Γυναίκα της
Ζάκυθος και σε άλλα έργα του ποιητή
·
τα λουλούδια (της παρθενιάς)
είναι μοτίβο που το βρίσκουμε στο ποίημα
Η Φαρμακωμένη στον Άδη και σε άλλα έργα του Σολωμού
·
η πόρτα του Παραδείσου
μνημονεύεται και στο ποίημα Εις
το θάνατο Αιμιλίας Ροδόσταμο
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ 3 [20.]
α.
Κρητική λογοτεχνία - Ερωτόκριτος:
·
στιχουργική μορφή του
·
η μεταφορά με το χοχλό / χόχλο (στ. 2,
βλ. σχόλιο σχολικού βιβλίου). Απαντά και σε άλλα έργα του Σολωμού (στη Γυναίκα
της Ζάκυθος και στους
Ελεύθερους Πολιορκημένους)
·
η εικόνα της λαμπερής πανσέληνου (βλ.
σχόλιο σχολικού βιβλίου)
β.
Επτανησιακή σχολή:
·
Στο απόσπασμα εντοπίζονται δύο από τα
θέματα της λογοτεχνικής αυτής σχολής:
·
η φύση (δίνεται η καλή και η κακή της
όψη)
·
η γυναίκα (η αγαπημένη του Κρητικού
και η εμφάνιση της φεγγαροντυμένης)
γ.
Χριστιανική παράδοση και φιλολογία:
·
το κρυφό μυστήριο (στ. 5): μοτίβο που
αντλείται από τη Σοφία
Σολομώντος της Παλαιάς Διαθήκης. Το συναντάμε και στους Ελεύθερους
Πολιορκημένους
·
ο τρόπος με τον οποίο αγγέλλεται η
εμφάνιση του νέου προσώπου (της
φεγγαροντυμένης) παραπέμπει στη φρασεολογία των
προφητειών της
Γραφής (Αποκάλυψις)
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ 4 [21.]
α.
Κρητική λογοτεχνία:
·
στιχουργική μορφή του
·
στ. 5: το αγκάλιασμα με ταπείνωσιν
απαντά και στον Ερωτόκριτο
(βλ. σχόλιο σχολικού βιβλίου)
·
στ. 26 - 27: η δυνατότητα του Θεού να
γνωρίζει τις ενδόμυχες σκέψεις του ανθρώπου απαντά και στη Θυσία του Αβραάμ του Β.
Κορνάρου
·
στ. 37: η μεταφορική περίφραση της
αγαπημένης του Κρητικού (τρυφερό κλωνάρι) απαντά και στον Ερωτόκριτο για την Αρετούσα
·
στ. 38: η μεταφορά του γκρεμού για τη
δήλωση κινδύνου απαντά στον
Ερωτόκριτο
β.
Δημοτική ποίηση:
·
στ. 7: το σχήμα «αδιανόητο καθ'
υπερβολή»
·
στ. 14-16: ο αριθμός τρία (τρεις
εκδοχές - αναμνήσεις για τη φεγγαροντυμένη)
γ.
Επτανησιακή σχολή:
Στο
απόσπασμα εντοπίζονται και τα τέσσερα γνωρίσματα των έργων της λογοτεχνικής
αυτής σχολής:
·
η πατρίδα: στ. 31-36, οι οικογενειακές
συμφορές στο πλαίσιο της Κρητικής επανάστασης, η νοσταλγία για την πατρίδα
·
η φύση: αναφέρονται σε διάφορα σημεία
του αποσπάσματος τα αστέρια, το μεσημεριανό φως του ήλιου, το νερό που
αναβλύζει από τα έγκατα του βουνού, ο γκρεμός από τον οποίο κρέμεται ο αφηγητής
·
η γυναίκα: η παρουσία της
φεγγαροντυμένης - αναφορά
·
στην αγαπημένη του Κρητικού σε κάποια
σημεία
·
η θρησκεία: στ. 8 η κτίση γίνεται
πάμφωτος ναός, στ. 14 αναφέρεται ως πρόσωπο εικονίσματος και σε πολλά σημεία
παίρνει υπόσταση θεϊκή
δ.
Χριστιανική παράδοση και φιλολογία:
·
στ. 3: η εικόνα της μορφής που
στέκεται πάνω στο νερό χωρίς να βουλιάζει παραπέμπει στο Χριστό, που περπατούσε
στην επιφάνεια της λίμνης Τιβεριάδας, όπως αναφέρουν οι ευαγγελιστές
·
στ. 26-27: στην Παλαιά Διαθήκη (Σοφία Σειράχ και
Παραλειπομένων Α΄) ο Θεός είναι αυτός που εξερευνά και γνωρίζει
την άβυσσο αλλά και τις καρδιές των ανθρώπων
ε.
Αρχαία ελληνική γραμματεία:
·
στ. 13-18: η αναγνώριση μορφών γνωστών
από το παρελθόν παραπέμπει στη θεωρία των ιδεών του Πλάτωνα (βλ. ιδεαλισμό του
Σολωμού)
·
η παρομοίωση της έλξης με τη μαγνητική
έλξη (εν προκειμένω της πετροκαλαμίθρας) είναι συνηθισμένη από την αρχαιότητα
στη λογοτεχνία
Ειδικά για τη μορφή της
ΦΕΓΓΑΡΟΝΤΥΜΕΝΗΣ
Η
θαυμάσια σύλληψη της μορφής που είναι «ντυμένη» (μεταφορικά) με φως (στ. 12 του
προηγούμενου αποσπάσματος) έχει την απώτερη μορφή της σε κείμενα της χριστιανικής
παράδοσης (στις Γραφές και στους εκκλησιαστικούς ύμνους).
Επίσης,
το ποιητικό μοτίβο της μορφής αυτής έχει χρησιμοποιηθεί στην ευρωπαϊκή λογοτεχνία σε
ευρεία κλίμακα:
·
Σχετικές μορφές με τη φεγγαροντυμένη
του Σολωμού είναι οι νύμφες του ιταλικού κλασικισμού (και νεοκλασικισμού) και
άλλοι δαίμονες μέσα στη φύση, στη θάλασσα, σε λίμνη, σε ποτάμι ή πηγή, συχνά
κάτω από το φως του φεγγαριού.
·
Ακόμη, είναι κοινός τόπος στο πλαίσιο
του ευρωπαϊκού ρομαντισμού το Πνεύμα, η Ιδέα που ενυπάρχει στη Φύση.
·
Η φεγγαροντυμένη μπορεί να συσχετιστεί
και με τις ολόφωτες δαντικές μορφές από τον «Παράδεισο» της
·
Θείας Κωμωδίας
ή με την πετραρχική εικόνα που περιγράφει το φευγαλέο όραμα της αγαπημένης
μέσα στη φύση ή, ακόμη, με την ουράνια Μαργαρίτα στο Φάουστ του Γκαίτε.
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ
5 [22.]
α.
Κρητική λογοτεχνία:
·
στιχουργική μορφή του
β.
Επτανησιακή σχολή:
·
Στο απόσπασμα εντοπίζονται και τα
τέσσερα γνωρίσματα των έργων της λογοτεχνικής αυτής σχολής:
·
η πατρίδα: γίνεται υπαινιγμός
για τους αγώνες των Κρητικών κατά των Αγαρηνών (στ. 6), γίνεται αναφορά στους
άνισους και όμως γενναίους αγώνες των Κρητικών για την ελευθερία (στ. 17-20), ο
Κρητικός «συναντιέται» γεμάτος λατρεία και πόνο με την Πατρίδα του (στ. 39-42)
·
η φύση: περιγραφή του
φουρτουνιασμένου πελάγους (στ. 11 κ.ε.), πληθωρικά στοιχεία της φύσης κατά την
ανάπτυξη όλου του θέματος της ανεκλάλητης μουσικής (στ. 25-56)
·
η γυναίκα: αναφέρεται η
αποχώρηση της φεγγαροντυμένης και ο ερχομός της στα όνειρα του πρόσφυγα
Κρητικού (στ. 1-4, 10), γίνεται λόγος για την αγαπημένη και το θάνατό της στην
τελευταία σκηνή (στ. 56-58)
γ.
χριστιανική παράδοση και φιλολογία:
(βλ.
σχόλια σχολικού βιβλίου)
·
στ. 49: οι «ανεκδιήγητοι» ήχοι είναι
λέξη που αντλείται από τα πατερικά κείμενα και την εκκλησιαστική υμνολογία
δ.
Αρχαία ελληνική γραμματεία:
·
στ. 9-14: το όνειρο χρησιμοποιείται
από την αρχαιότητα σε πολλά λογοτεχνικά έργα
·
στ. 34: η προσωποποιημένη αυτή με τα
ρόδινα χέρια είναι εικόνα που αντλείται από τον Όμηρο (εκεί «ροδοδάχτυλη Ηώς»)
·
στ. 53-54: (βλ. σχετικό σχόλιο
παραπάνω: πλατωνική και χριστιανική
δυϊστική αντίληψη για τον κόσμο)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου