Τετάρτη 29 Δεκεμβρίου 2010

Διαγώνισμα Λατινικών Γ Λυκείου μαθήματα 25 και 31 (θέματα και απαντήσεις)

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑ ΛΑΤΙΝΙΚΩΝ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ
Α. Να μεταφράσετε τα παρακάτω αποσπάσματα:
[25] «Opibus urbis nolite confidere. Fiduciam, quae nimia vobis est, deponite. Neminem credideritis patriae consulturum esse, nisi vos ipsi patriae consulueritis. Mementote rem publicam in extremo discrimine quondam fuisse!» Statimque sumptum est Punicum bellum tertium, quo Carthago deleta est.
[31] «Congrediamur, ut singularis proelii eventu cernatur, quando miles Latinus Romano virtute antecellat». Tum adulescens, viribus suis confisus et cupiditate pugnandi permotus, iniussu consulis in certamen ruit; et fortior hoste, hasta eum transfixit et armis spoliavit. Statim hostes fuga salutem petiverunt. Sed consul, cum in castra revertisset, adulescentem, cuius opera hostes fugati erant, morte multavit.
Μονάδες 40

Τρίτη 28 Δεκεμβρίου 2010

Διαγώνισμα Αριστοτέλη Ηθικά Νικομάχεια Ενότητες 2 και 3. Άγνωστο: Αισχίνη Κατά Τιμάρχου 167 -168

1.        Με ποιο τρόπο επιχειρεί ο Αριστοτέλης στη 2η ενότητα να καταδείξει τη σχέση της ηθικής αρετής με την ηθική πράξη; 
2.           «Μαρτυρεδέ καί τό γινόμενον ν τας πόλεσιν» (ΕΝΟΤΗΤΑ 3η): Ποιο είναι το κύριο έργο της πολιτείας, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, και πώς υλοποιείται;

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
1. Ο Αριστοτέλης ήδη από την 1η ενότητα διατύπωσε τη θέση του για τις ηθικές αρετές, υποστηρίζοντας ότι αποτελούν επίκτητες και όχι έμφυτες ιδιότητες. Στη 2η ενότητα ενισχύει με μια πρόσθετη απόδειξη τη θέση του αυτή. Η θεμελίωσή της στηρίζεται στη διάκριση των εννοιών «δύναμις» και νέργεια». Ως «δύναμιν» ο Αριστοτέλης εννοεί τη δυ­νατότητα κάθε πράγματος ή όντος να γίνει ή να κάνει κάτι, ενώ ως «νέργειαν» την πραγμάτωση της δυνατότητας αυτής. Με βάση την παραπάνω εννοιολογική διάκριση ο αποδεικτικός συλλογισμός του Αριστοτέλη αναφορικά με τον επίκτητο χαρακτήρα των ηθικών αρετών αναπτύσσεται ως εξής: α. Σε όσες ιδιότητες του ανθρώπου είναι έμφυτες, ό­πως για παράδειγμα η όραση και η ακοή, προηγείται χρονικά η «δύναμις» και ακολουθεί η «νέργεια». Ο άνθρωπος φέ­ρει μέσα του την ενδιάθετη δυνατότητα να δει ή να ακούσει και στη συνέχεια προχωρά στην άσκηση των αντίστοι­χων λειτουργιών, β. τις ηθικές αρετές ο άνθρωπος τις αποκτά με τον εθισμό, με τη συνεχή τέλεση ηθικών πράξεων. Γίνεται, για παράδειγμα, δίκαιος με την τέλεση δίκαιων πράξεων, ανδρείος με την τέλεση ανδρείων πράξεων κ.ο.κ. Αυ­τό σημαίνει ότι στις συγκεκριμένες ιδιότητες προηγείται χρονικά η «νέργεια» και έπεται η «δύναμις». Επομένως, οι η­θικές αρετές δεν ανήκουν στην κατηγορία των έμφυτων ιδιοτήτων. Ο φιλόσοφος, θέλοντας να κάνει πιο κατανοητό τον συλλογισμό του, χρησιμοποιεί την αναλογία. Έτσι, παραλληλίζει τον τρόπο απόσκτησης των ηθικών αρετών («λαμβάνομεν») με εκείνον της εκμάθησης των πρακτικών και των καλών τεχνών («μανθάνομεν»). Δίνει το παράδειγμα του οικοδόμου και του κιθαριστή, οι οποίοι κατακτούν την τέχνη τους μέσα από την επαναληπτική τέλεση των αντίστοι­χων ενεργειών («οκοδομοντες οκοδόμοι γίνονται κα κιθαρίζοντες κιθαρισταί»). Κατ' ανάλογο τρόπο κατακτώνται και οι ηθικές αρετές, με την τέλεση πράξεων που προσιδιάζουν σε αυτές.

Διαδικτυακή αξιολόγηση για τους καθηγητές των Πανεπιστημίων

Διαδικτυακές... εξετάσεις διαρκείας θα περνούν στο εξής οι καθηγητές των Πανεπιστημίων και TEI. Oι φοιτητές τους θα μπορούν να τους βαθμολογούν με άριστα ή να τους αφήνουν... μετεξεταστέους στο νέο σάιτ: rateyourprofessor.gr, το οποίο στους δύο μήνες λειτουργίας του μετρά περισσότερα από 10.500 σχόλια για περίπου 1.500 καθηγητές. Στο σάιτ - που δημιούργησαν τρεις φίλοι -  ο φοιτητής εντοπίζει τον καθηγητή που συμπαθεί ή αντιπαθεί, διαβάζει τις γνώμες των συμφοιτητών του και δημοσιεύει τη δική του γνώμη και βαθμολογία. H τελική βαθμολογία, που μπορεί να κυμαίνεται από το ένα έως και το δέκα, είναι ο μέσος όρος των βαθμολογιών σε τρεις ερωτήσεις: α)πόσο κατανοητός είναι ο καθηγητής στα μαθήματα που παραδίδει, β) πόσο πρόθυμος είναι ο καθηγητής να βοηθήσει τους μαθητές να μάθουν και γ) πόσο εφικτό είναι να περάσεις τα μαθήματά του. H τελική βαθμολογία προκύπτει με βάση τον μέσο όρο των τριών αυτών βαθμολογιών.
Περισσότερα από το ALFAVITA.GR

Δευτέρα 27 Δεκεμβρίου 2010

Άγνωστο Γ΄ Θεωρητικής: Λυσία, Δήμου καταλύσεως απολογία §§ 15 - 17

Λυσία,Δήμου καταλύσεως απολογία §§ 17 - 17 θέματα (pdf)


Λυσία,Δήμου καταλύσεως απολογία §§ 17 - 17 απαντήσεις(pdf)
 

Προτεινόμενο θέμα Λογοτεχνίας Κατεύθυνσης: Ποίηση 1948

ΚΕΙΜΕΝΟ:
Ποίηση 1948
τούτη εποχή
του εμφυλίου σπαραγμού
δεν είναι εποχή
για ποίηση
κι άλλα παρόμοια
σαν πάει κάτι
να γραφεί
είναι
ως αν
να γράφονταν
από την άλλη μεριά
                   αγγελτηρίων θανάτου
                   γι αυτό και
                      τα ποιήματά μου
                 είν' τόσο πικραμένα
                 και πότε -άλλωστε- δεν ήσαν;)
                 κι είναι
                 -προ πάντων-
                 και
                 τόσο
                 λίγα
Ν. Εγγονόπουλος «ΕΛΕΥΣΙΣ»,1948

Διαγώνισμα: Ο Κρητικός Διονύσιος Σολωμός, Αποσπάσματα 1[18], 2[19], 3[20]

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:
    1.    Ποιο είναι το ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινείται η υπόθεση του ποιήματος; Σχετίζεται αυτό με τις λογοτεχνικές επιρροές που έχει δεχθεί η ποίηση του Σολωμού;
    2.    Να επισημάνετε πέντε διαφορετικά σχήματα λόγου στα αποσπάσματα που σας δόθηκαν.
    3.    Στην ποίηση του Σολωμού, υπάρχουν θρησκευτικές επιρροές. Να τεκμηριώσετε την άποψη σας με στοιχεία από το κείμενο.
       4.    Ποιος είναι ο ρόλος της φύσης, στην ποίηση του Σολωμού; Στην απάντησή σας να κάνετε αναφορές, όπου είναι απαραίτητο στα αποσπάσματα που σας δόθηκαν.
5.    Να εντοπίσετε τις αναλογίες ως προς το περιεχόμενο ανάμεσα στα αποσπάσματα του «Κρητικού» που σας δόθηκαν και στο απόσπασμα από το «Όνειρο στο κύμα» που ακολουθεί».
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, 1851-1911

Ο Ελληνοτουρκικός Πόλεμος του 1897

Πολεμική αναμέτρηση μεταξύ του Βασιλείου της Ελλάδας και της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, με αφορμή το Κρητικό Ζήτημα. Η πρώτη τουφεκιά έπεσε στις 6 Απριλίου 1897 και οι πολεμικές συγκρούσεις τερματίστηκαν στις 8 Μαΐου του ίδιου χρόνου με ήττα της Ελλάδας.
Στις αρχές του 1896 την Ελλάδα κυβερνούσε ο Θεόδωρος Δηλιγιάννης, πολιτικός με δημαγωγικές τάσεις. Εκτός από τα μεγάλα και δυσεπίλυτα οικονομικά προβλήματα, είχε να αντιμετωπίσει και την κατάσταση στην Κρήτη, που βρισκόταν τότε υπό οθωμανικό ζυγό. Η διακυβέρνηση της μεγαλονήσου από τον ελληνικής καταγωγής Καραθεοδωρή Πασά είχε στεφθεί από αποτυχία. Τα φιλελεύθερο και φιλοδίκαιο πνεύμα του εξόργισε τους Τουρκοκρητικούς, οι οποίοι αποφάσισαν να καταστήσουν αδύνατη την περαιτέρω παραμονή του στο νησί. Ταραχές εξερράγησαν και δολοφονίες χριστιανών προκρίτων σημειώθηκαν, όχι κάτι ασυνήθιστο στη μακραίωνα διαβίωση μουσουλμάνων και χριστιανών στην Κρήτη.
Τον Καραθεοδωρή Πασά διαδέχθηκε ο τουρκαλβανός Τουρχάν Πασάς, ο οποίος ούτε και αυτός έγινε αποδεκτός από τους ομοδόξους του. Με προτροπή των μεγάλων δυνάμεων, τη διοίκηση της Κρήτης ανέλαβε ο χριστιανός Γεώργιος Βέροβιτς, πρώην διοικητής της Σάμου. Η κατάσταση, όμως, παρέμεινε έκρυθμη και το αίμα έρεε άφθονο. Οι χριστιανοί Έλληνες, που αποτελούσαν το 80% των κατοίκων της Κρήτης, είχαν ξεσηκωθεί και ζητούσαν αυτονομία για το νησί τους.
Η Αγγλία, η Γαλλία, η Ρωσία, η Αυστρία και η Ιταλία έστειλαν από ένα πλοίο στην Κρήτη για την προστασία των υπηκόων τους. Το ίδιο ήθελε να πράξει και η Ελλάδα, αλλά εμποδίστηκε από τις πρεσβευτές των Μεγάλων Δυνάμεων στην Αθήνα. Πάντως, βοήθεια έφθανε από την Ελλάδα στην Κρήτη, χάρη στην ιδιωτική πρωτοβουλία και συγκεκριμένα την «Εθνική Εταιρεία», μια μεγαλοϊδεατική οργάνωση, με βαθιές ρίζες στην ελίτ της αθηναϊκής κοινωνίας και της ελληνικής διασποράς.

Παρασκευή 24 Δεκεμβρίου 2010

Αρχαία προϊόντα με ονομασία προέλευσης

TO BHMA, ΤΟΥ ΑΝDREW DALBY | Παρασκευή 24 Δεκεμβρίου 2010
Οι τοπικές σπεσιαλιτέ και τα τοπικά επιτεύγματα, στην επιφάνεια της συλλογικής γαστρονομικής συνείδησης των αρχαίων Ελλήνων
 

Ψαράδες σε ακτή του Κορινθιακού Κόλπου. Παράσταση του Ηerbert Μ.Ηerget φιλοτεχνημένη το 1944 για το «Νational Geographic»
Στα 200 χρόνια από την εισβολή του Ξέρξη ένας γαστρονομικός πολιτισμός εκπληκτικής περιπλοκότητας αναπτύχθηκε στην Ελλάδα.
Ενα από τα βασικά χαρακτηριστικά αυτού του πολιτισμού ήταν και η παράδοση των τοπικών τροφών και κρασιών. Δεν πρέπει να μας εκπλήσσει το γεγονός πως, καθώς η Ελλάδα αποκτούσε συνείδηση και γνώση των φαγητών της, οι τοπικές σπεσιαλιτέ και τα τοπικά επιτεύγματα ήρθαν στην επιφάνεια της συλλογικής γαστρονομικής συνείδησης.

Πέμπτη 23 Δεκεμβρίου 2010

Το «σκάρτο εμπόρευμα» και το παιδί ΑμεΑ



Επισκεφθείτε Το χαμομηλάκι

Ο Λυσίας γίνεται ... διαδικτυακός

Tα εκπαιδευτήρια Δούκα διοργανώνουν τον 150 Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμού μέσω Internet, "ΛΥΣΙΑΣ", ο οποίος απευθύνεται σε μαθητές της Πρωτοβάθμιας (Ε΄ και Στ’ Τάξεων Δημοτικού) και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τους σκοπούς του διαγωνισμού, τη διαδικασία εγγραφής-συμμετοχής, το χρόνο και τους κανόνες διεξαγωγής, καθώς και τα βραβεία-δώρα, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκέπτονται την ιστοσελίδα www.lysias.gr ή να απευθύνονται στην ηλεκτρονική διεύθυνση info@lysias.gr και στο τηλ. 210-6186000, εσωτ. 0523 (κ. Μαρία Αλβέρτη).

Ενδεικτικές απαντήσεις Κ.Ε.Ε. για τα λατινικά 2023

Οι ενδεικτικές απαντήσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων Γενικών Λυκείων για το μάθημα των Λατινικών Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων.