Εκρηκτικές διαστάσεις προσλαμβάνει το φαινόμενο, που δεν είναι μόνο ελληνικό Καμπανάκι της Κομισιόν μετά τα αποτελέσματα της πρώτης έρευνας.
Εδώ και χρόνια, η στήλη αυτή επιδίωξε να απομυθοποιήσει μια καραμέλα που επαναλαμβανόταν από το στόμα όλων. 0 μύθος ότι το φροντιστήριο είναι καθαρά ελληνικό φαινόμενο καταρρέει πλέον με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο. Ο Jan Truszczynski, γενικός διευθυντής της αρμόδιας για την παιδεία και τον πολιτισμό διεύθυνσης της Ένωσης, παραδέχεται ότι όλοι γνώριζαν, αλλά έκαναν ότι δεν γνώριζαν.
Τα αποτελέσματα της πρώτης έρευνας που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Κομισιόν είναι αποκαλυπτικά: κάθε χρόνο, τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά δαπανούν δισεκατομμύρια ευρώ για ιδιωτική φροντιστηριακή βοήθεια, βοήθεια που καλύπτει και τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από το δημοτικό μέχρι το πανεπιστήμιο. Η φροντιστηριακή βιομηχανία εμφανίζει εκρηκτική ανάπτυξη, το φαινόμενο έχει αρχίσει να παρασύρει ακόμη και χώρες, όπως του Βορρά, που κρατούσαν .
Ειδικότερα, το περιεχόμενο του μικρού εισαγωγικού σημειώματος του γενικού είναι απολύτως εύγλωττο. Το να σπάσουμε τη σιγή γύρω από το φαινόμενο, σημειώνει ο Truszczynski, είναι ένα πρώτο σημαντικό βήμα, η ανάγκη διαλόγου είναι κάτι παραπάνω από προφανής.
Η ογδοντασέλιδη έρευνα, υπό τον τίτλο «The challenge of shadow ducation» , που δημοσιεύθηκε πριν από λίγες ημέρες, δίνει μια ευσύνοπτη εικόνα για ένα φαινόμενο που βρίσκεται στη φάση της έκρηξης. Τα στοιχεία για την Ελλάδα δεν εκπλήσσουν, σε γενικές γραμμές βρίσκονται κοντά σε όσα έχουν κατά καιρούς δημοσιοποιηθεί. Η έρευνα αναφέρει ότι οι δαπάνες για φροντιστηριακή βοήθεια, που συνήθως προσφέρεται σε μικρά γκρουπ ή κατ’ οίκον, ανέρχονται περίπου στο 1 δισ. ευρώ ετησίως (952 εκατ.), δαπάνες που αντιστοιχούν στο 20% των κρατικών δαπανών για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ δαπανώνται ετησίως για εξωσχολική Βοήθεια σε μαθητές και φοιτητές χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στην Κύπρο τα στοιχεία κάνουν λόγο για 111 εκατ. (17% των δημόσιων δαπανών για πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια). Στην Αυστρία το 20% των γονέων δηλώνει ότι καταφεύγει σε εξωσχολική βοήθεια, το 62% των σπουδαστών στη Λιθουανία κάνει φροντιστήριο, όπως και το 56% στη Σλοβακία. Στην Πορτογαλία το 56% των υποψηφίων για την ανώτατη εκπαίδευση παρακολουθεί ιδιωτικά μαθήματα, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο στην εξωσχολική βοήθεια προσφεύγει το 12% των μαθητών του δημοτικού και το 8% των μαθητών της δευτεροβάθμιας.
Οι δαπάνες που προορίζονται για τον τομέα της φροντιστηριακής παιδείας υπερβαίνουν με στοιχεία του 2007 τα 2 δισ. ευρώ στη Γαλλία (2,210 εκατ.), στη Γερμανία (1,1 εκατ. μαθητές, που αντιστοιχεί στο 15%, δηλώνουν ότι κάνουν συστηματικά ιδιωτικά μαθήματα) το ύψος τους ανέρχεται μεταξύ 1 και 1,5 δισ., ενώ στην Ιταλία σε 420 εκατ. ευρώ, βάσει των στοιχείων της Ένωσης Adoc (πολύ περισσότερα στην πραγματικότητα). Στην Πολωνία το ήμισυ (49,8%) των πρωτοετών φοιτητών δήλωσε ότι καταφεύγει στη εξωπανεπιστημιακή βοήθεια, στην Ιρλανδία το 45% των μαθητών του λυκείου, στην Ουγγαρία το 60,5% των φοιτητών δηλώνει ότι έκανε ιδιωτικά μαθήματα στο λύκειο, στη Ρουμανία το 27% των μαθητών της δευτεροβάθμιας και σε μια πρόσφατη, περσινή, εθνική μελέτη το 50% των γονέων δηλώνει ότι έχει ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς για τα παιδιά τους.
Σε ό,τι αφορά το κόστος (μαθηματικά, φυσική, χημεία, γλώσσα είναι τα συνηθέστερα φροντιστηριακά μαθήματα), στο Βέλγιο η μία ώρα κατ’ οίκον ανέρχεται στα 33 ευρώ (σε 75 ευρώβκ επίπεδο οικογένειας), συν τα έξοδα μεταφοράς του εκπαιδευτικού, στη Γαλλία και στην αλυσίδα των φροντιστηρίων Akadomia το ύψος της ωριαίας αποζημίωσης για γκρουπ 10 μαθητών είναι 30,5 ευρώ, στην Ιρλανδία 30 για κατ’ οίκον διδασκαλία, στην Πορτογαλία εμφανίζονται οι χαμηλότερες τιμές, 15 ευρώ την ώρα, στο Ηνωμένο Βασίλειο 24 ευρώ (20 λίρες), ενώ ένα τυπικό ετήσιο πρόγραμμα στην Ιρλανδία ανέρχεται στα 900 ευρώ για ένα γνωστικό αντικείμενο.
Ο υπότιτλος της μελέτης (τα πλήρη στοιχεία της βρίσκονται στη διεύθυνση www.nesse.fr/nesse/activities/reports) κάνει λόγο για την πρόκληση της σκιώδους εκπαίδευσης . Η σκιώδης εκπαίδευση δεν είναι καθόλου σκιώδης στα καθ’ ημάς, σκιώδεις εδώ, πέρα από τα εκπαιδευτικά ζητούμενα, είναι η παραοικονομία, η φοροδιαφυγή και η ανάγκη θεσμικής θωράκισης και διαφάνειας του χώρου αυτού. Πριν από λίγες ημέρες, μια μητέρα (πωλήτρια το επάγγελμα) έλεγε στον γράφοντα ότι έδινε, μαύρα εννοείται, 55 ευρώ την ώρα για χημεία! Στη μελέτη και σε πλαίσιο κιόλας καταγράφεται η αναφορά ενός Έλληνα μαθητή, ο οποίος σκιαγραφεί με γλαφυρό τρόπο το αλισβερίσι με κάποιον καθηγητή στο σχολείο, ο οποίος από την τάξη στο σπίτι και στο ιδιαίτερο μεταμορφωνόταν.
Του Φάνη Καλλατζή
Πηγή Ο κόσμος του επενδυτή
4.6.2011
Αναδημοσίευση από:ΑΡΘΡΟΣΥΛΛΕΚΤΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου