Πέμπτη 30 Δεκεμβρίου 2010

Παραθετικά επιρρημάτων (Λατινικά)

Επιρρήματα που σχηματίζουν παραθετικά στη λατινική είναι προπάντων όσα παράγονται από επίθετα και ακόμη μερικά που έχουν τοπική ή χρονική σημασία.
     Η λατινική όπως και η ελληνική έχει τρεις βαθμούς και για τα παραθετικά των επιρρημάτων:  α) θετικό,   β) συγκριτικό,   γ) υπερθετικό.

Για να σχηματίσουμε τους βαθμούς ενός επιρρήματος που παράγεται από επίθετο 2ης κλίσης ενεργούμε ως εξής: από το επίθετο παίρνουμε τη γενική του ενικού του αρσενικού, αφαιρούμε την κατάληξη – i  και προσθέτουμε την κατάληξη e για το θετικό, την κατάληξη ius για το συγκριτικό και την κατάληξη issime για τον υπερθετικό, π.χ.

ΕΠΙΘΕΤΟ
                              ΕΠΙΡΡΗΜΑ
                 ΘΕΤΙΚΟΣ
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΣ
ΥΠΕΡΘΕΤΙΚΟΣ
clarus – a – um
(clar – i)
clar – e
clar - ius
clar – issime
longus – a – um
(long – i)
long – e
long – ius
long – issime







Έκθεση Γ Λυκείου: Η αμφισβήτηση της καθεστηκυίας τάξης από τους νέους

Κείμενο: Οι νέοι «φορτώνονται» έναν κόσμο που τον αποστρέφονται
...- Απαγορεύεται για το καλό σας», είπε ο πατέρας, νιώ­θοντας ωστόσο πως το κύρος του σαν ν' άρχιζε να μπάζει νε­ρά.
-        Για το καλό μας; Το "καλό μας" το σκεφτόσαστε μόνο αφού κάνετε το κακό μας -και το δικό σας, άλλωστε...
-        Άκου να σου πω, αποπειράθηκε να θυμώσει ο πατέρας της. Σου απαγορεύω να με βάζεις στην ίδια μοίρα μ' αυτούς τους απατεώνες!, κι έδειξε με οργισμένο δάχτυλο την εφημερίδα.
-        Μου απαγορεύεις, μπαμπά; είπε σχεδόν λυπητερά η Ειρή­νη... Πάλι, απαγορεύομεν και διατάσσομεν...
-        Θέλω να πω... ότι εγώ δεν έχω καμιά σχέση με τους εγκλημα­τίες που δηλητηριάζουν τον κοσμάκη. Το είπες κι η ίδια: είμαι κι εγώ θύμα τους, όπως κι εσύ...
-        Είσαι θύμα τους, έκανε αργά η Ειρήνη. Αλλά δεν έχεις και συ καμιά ευθύνη για ό,τι κάνουν... για το ότι μπορούν και κά­νουν αυτά που κάνουν;
-        Εγώ; έφριξε ο πατέρας της.
-        Εσύ και όλοι οι "εσείς", μπαμπά... Εσείς δε φτιάχνετε το κρά­τος, τους νόμους, τις αστυνομίες, τα δικαστήρια, που αφήνουν αυτούς τους εγκληματίες να εγκληματούν χωρίς να τι­μωρούνται σχεδόν; Απαγορεύετε σε μας - αλλά, σ' αυτούς, απαγορεύετε με λόγια κι επιτρέπετε τα έργα. (...) Το ξέρω, μπαμπά, έκανε πικρά η Ειρήνη. Μας ντύνετε καλά - και μας κλείνετε σε κλουβιά σαν παπαγαλάκια ... Πουλάτε τα σπί­τια σας, τα γκρεμίζουνε και χτίζουνε μπουντρούμια για σας και για μας...
-        Μα έτσι ζουν όλα τα παιδιά, σ' όλες τις πόλεις του κόσμου...
-        Αυτό λέω κι εγώ! Απ' τη μανία σας για το κέρδος πουλάτε τα πάντα - τη γη, τον αέρα, τη θάλασσα, τους ανθρώπους, τον ε­αυτό σας... Τι αφήσατε αμόλευτο κι απούλητο; Πουλάτε, ξε­πουλάτε - για να ζήσετε, λέει, καλύτερα- και δε ζείτε καθόλου και δε μας αφήνετε κι εμάς να ζήσουμε...
-        Είσαι αχάριστη! Όλοι οι νέοι είστε αχάριστοι!
-        Δεν είμαστε, μπαμπά! Ξέρουμε πως "σκοτωνόσαστε" για μας, για το καλό μας. Αλλά το καλό μας, όπως το βλέπετε και το θέ­λετε εσείς (...) Μας στέλνετε στα σχολεία, για να μάθουμε αυ­τά που εσείς θέλετε, και να γίνουμε όπως εσείς θέλετε, ό­μοιοι με σας, να δηλητηριάζουμε και να σκοτώνουμε ο ένας τον άλλον, και να' μαστε κι ευχαριστημένοι και περήφανοι από πάνω και να σας ευχαριστούμε γι' αυτό...

Κάνε άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά.

Η ταινία που έκανε ο Λουκάς Λελόβας 14χρονος μαθητής από το 2ο Γυμνάσιο Πρέβεζας με τίτλο "Κάνε ένα άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά". Η ταινία είχε βραβευθεί με το 1ο βραβείο στον 1ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Ψηφιακού Βίντεο της ΕΡΤ, με τίτλο "Ένας πλανήτης- μια ευκαιρία", πριν από μερικούς μήνες.

Προτεινόμενο θέμα έκθεσης Γ Λυκείου: Φανατισμός

ΦΑΝΑΤΙΣΜΟΣ 
ΚΕΙΜΕΝΟ:
Μονάχα οι φανατικοί, και αυτοί πάλι όχι πέρα για πέρα, συγκεντρώνουν τα ενδιαφέροντά τους ολόγυρα σε μια και μόνη επιδίωξη και δυσαρεστούνται, όταν κανείς μιλήσει για κάτι, που βρίσκεται έξω από την πίστη τους ή και μιλώντας γι' αυτά ίσα - ίσα τα θέματα δεν καταλήξει στην απόκριση, που επιθυμούν οι ίδιοι να πάρουν, στην απόκριση που έχουν έτοιμη μέσα τους. Αλλ' οι φανατικοί πληρώνουν την προσκόλλησή τους σε μια «θέση» με βαρύτατα αντισταθμίσματα. Χάνουν την κυκλική όραση, το μέγα και τίμιο δώρο της ολοκληρωτικής εποπτείας. Αγνοούν την ωφελιμότητα της διαφωνίας. Δεν ανέχονται την αντίρρηση, την αλήθεια του άλλου. Αυτό, φυσικά, τους εξασφαλίζει την εσωτερική επάρκεια, την εσωτερική γαλήνη. Δεν αμφιβάλλουν. Είναι πολύ μεγάλη υπόθεση το να μην αμφιβάλλεις. Αλλ' η ανθρώπινη αξιοπρέπεια απορρέει κατά μεγάλο μέρος από την αμφιβολία, από την ανάγκη που αισθάνεται ο άνθρωπος να συλλογισθεί καταμόναχος και, αν το μπορεί, ν' αποφασίσει για τον εαυτό του. Αυτή είναι η πολυτιμότερη μορφή της ελευθερίας...

Αν γνώριζες ότι .... Ίσως ήταν καλύτερα

* Μια αμερικανική οικογένεια παράγει 45 κιλά σκουπίδια την εβδομάδα.
* Πετάμε τόσο πολύ σίδερο και ατσάλι, που θα έφτανε για τη συνεχή τροφοδοσία της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
* Αν σκούπιζες το πεζοδρόμιο και την αυλή του σπιτιού σου με μια σκούπα αντί να τα ξεπλένεις με τη μάνικα, θα εξοικονομούσες χιλιάδες λίτρα νερό.
* Με μια ειδική σκανδάλη στη μάνικα του ποτίσματος μπορείς να εξοικονομήσεις τουλάχιστον 60 λίτρα νερό όταν πλένεις το αυτοκίνητο σου.
* Τα 3/4 του νερού που χρησιμοποιούμε στα σπίτια μας, τα ξοδεύουμε στην τουαλέτα.
* Στις ΗΠΑ , η συνολική δαπάνη ζεστού νερού για το μπάνιο ανέρχεται σε εκατομμύρια δολάρια.
* Περίπου το 75% της παραγωγής γυαλιού στις ΗΠΑ χρησιμοποιείτε για συσκευασία.
* Στις ΗΠΑ, η ενέργεια που ξοδεύει κάθε σπίτι, αντιστοιχεί σε 4.000 λίτρα το χρόνο.

Τετάρτη 29 Δεκεμβρίου 2010

Η χειραγώγηση των Μ.Μ.Ε.

10 στρατηγικές χειραγώγησης από τα ΜΜΕ, 
 του Νόαμ Τσόμσκυ

1. Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΑΠΟΣΠΑΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ
Το θεμελιώδες στοιχείο του κοινωνικού ελέγχου είναι η στρατηγική της απόσπασης της προσοχής που έγκειται στην εκτροπή της προσοχής του κοινού από τα σημαντικά προβλήματα και τις αποφασισμένες από τις οικονομικές και πολιτικές ελίτ αλλαγές μέσω της τεχνικής του κατακλυσμού συνεχόμενων αντιπερισπασμών και ασήμαντων πληροφοριών. Η στρατηγική της απόσπασης της προσοχής είναι επίσης απαραίτητη για να μην επιτρέψει στο κοινό να ενδιαφερθεί για απαραίτητες γνώσεις στους τομείς της επιστήμης, της οικονομίας, της ψυχολογίας, της νευροβιολογίας και της κυβερνητικής. «Διατηρήστε την προσοχή του κοινού αποσπασμένη, μακριά από τα αληθινά κοινωνικά προβλήματα, αιχμάλωτη θεμάτων που δεν έχουν καμία σημασία. Διατηρήστε το κοινό απασχολημένο, τόσο πολύ ώστε να μην έχει καθόλου χρόνο για να σκεφτεί – πίσω στο αγρόκτημα, όπως τα υπόλοιπα ζώα» (απόσπασμα από το κείμενο: Αθόρυβα όπλα για ήρεμους πολέμους).

Έκθεση Γ Λυκείου: Το πρόβλημα της πολιτικοποίησης των νέων:

Πρόβλημα Πολιτικοποίησης!
Ποτέ μου δεν ασχολήθηκα με την πολιτική, δεν με ενδιέφερε, τη θεωρούσα αφόρητα βαρετή. Έχω κάποιες συγκεχυμένες πληροφορίες για τα διάφορα πολιτεύματα και γνωρίζω ελάχιστα για τις ιδεολογίες του σοσιαλισμού ή του κομμουνισμού.
Ο κυριότερος λόγος που συμβαίνει αυτό ήταν ότι από μικρή έβλεπα στην τηλεόραση κάποιους γέρους που οι περισσότεροι έμοιαζαν με μούμιες και αποθαρρυνόμουν. Ο καθένας τους έκανε έναν μακροσκελέστατο βαρετό μονόλογο (και έβλεπα ότι δεν ήταν μονάχα δική μου αίσθηση αυτή, αλλά και ότι οι άλλες μούμιες έβαζαν διακριτικά τι χέρι τους μπροστά από το στόμα τους για να μην φανεί το χασμουρητό). Έπειτα, αν ήσουν τυχερός ή κάποιος θα διαμαρτύρονταν με έντονες φωνές για τα λεγόμενα του ομιλητή, με αποτέλεσμα να ξυπνήσεις λίγο ή διαφορετικά θα ανέβαινε στο βήμα ο επόμενος βουλευτής. Η βουλή για μένα ήταν ένα πολύ καλό νανούρισμα. Βέβαια, στις μέρες μας, εκτός από μούμιες υπάρχουν και αιθέριες υπάρξεις, αλλά οι λόγοι τους παραμένουν το ίδιο κενοί. Δεν μπορούσα να καταλάβω την αξία της πολιτικής, ούτε και τη χρησιμότητά της, αφού δεν έβλεπα τον κόσμο να καλυτερεύει. Εξάλλου, η σημερινή παιδεία δεν δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην πολιτικοποίηση των νέων.

Ενδεικτικές απαντήσεις Κ.Ε.Ε. για τα λατινικά 2023

Οι ενδεικτικές απαντήσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων Γενικών Λυκείων για το μάθημα των Λατινικών Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων.