Πέμπτη 6 Ιανουαρίου 2011

Πλάτωνα Πρωταγόρας ερμηνευτικές ερωτήσεις στην 7η ενότητα

Ενότητα 7η (324d-326e) - Η διδασκαλία της αρετής από την οικογένεια και την κοινωνία
1. Συγκρίνετε τη στάση του Σωκράτη, όταν στη φυλακή αρνήθηκε να πειστεί στις προτάσεις των φίλων του για απόδραση, με τις απόψεις του Πρωταγόρα περί τιμωρίας. (ερώτηση από το σχολικό εγχειρίδιο στη σελίδα 91)
Συγκρίνοντας τη στάση του Σωκράτη στη φυλακή και τις απόψεις του Πρωταγόρα περί τιμωρίας μπορούμε να επισημάνουμε τα εξής:
   α. Ο Σωκράτης δε δέχεται την πρόταση των φίλων του να αποδράσει από τη φυλακή, προκειμένου να αποφύγει την εκτέλεση της θανατικής ποινής. Η στάση του αυτή αποδεικνύει την πεποίθησή του ότι ο πολίτης πρέπει να υπακούει στους νόμους της πολιτείας και να δέχεται τις επιταγές τους, ανεξάρτητα απ’ το αν η τιμωρία που επιβάλλει είναι ή θεωρείται δίκαιη ή άδικη. Δεν πρέπει λοιπόν από φόβο για την τιμωρία, αλλά από συνειδητό σεβασμό στους νόμους, "διά δέος", να υπακούει σ΄αυτούς. Έτσι, διαφυλάσσεται η αρμονία και η ισορροπία μέσα στην πόλη.
β. Ο Πρωταγόρας, από την άλλη, θεωρεί την τιμωρία μέσο για τη βελτίωση του πολίτη και τη συμμετοχή του στην αρετή. Άρα, η άποψη του Σωκράτη σχετίζεται με την αναγκαιότητα αποδοχής της ποινής και το κύρος των νόμων, ενώ οι απόψεις του Πρωταγόρα αφορούν τη σκοπιμότητα της τιμωρίας και τον τρόπο κατάκτησης της πολιτικής αρετής.

Τα χαρακτηριστικά της διηγηματογραφίας του Βιζυηνού

Η ΔΙΗΓΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ Γ.ΒΙΖΥΗΝΟΥ
Τα διηγήματα του έχουν αυτοβιογραφικό χαρακτήρα ή συνδέονται με τις περιπέ­τειες της οικογένειας του. Σε όλα συμμετέχει ο συγγραφέας ως αφη­γητής και σε ορισμένα μάλιστα διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στην εξέλιξη του μύθου. Τα διηγήματα Το αμάρτημα της μητρός μου, Ποίος ήτον ο φονεύς του αδελφού μου και Το μόνον της ζωής του ταξίδιον, έχουν υπόθεση οικογενειακή και τοπικό πλαίσια τη Βιζύη της Θράκης και την Κωνσταντινούπολη.
Η παραστατική δύναμη με την οποία ζωγραφίζει το τοπίο, σε σχέση με το ανθρώπινο δράμα πάντοτε, με τρόπο ώστε να δίνει την περιρρέουσα ατμόσφαιρα στο μύθο, αποκαλύπτουν την ποιητική ευαισθησία και τις ρομαντικές καταβολές της πεζογραφίας του. Ας μην ξεχνάμε ότι προηγήθηκε η ποιητική του δημιουργία.

Μαρία Πολυδούρη: Ένα γράμμα στον κόσμο ...

Αυτό είναι το γράμμα μου στον κόσμο που ποτέ δεν έγραψε σε μένα..."
     Ίσως το γράμμα αυτό να μη διαβαστεί ποτέ, από κανέναν, αλλά στ' αλήθεια, δε με νοιάζει. Ίσως μέχρι να φτάσει στα χέρια σας να ‘χω πια ολότελα ξεχαστεί απ' όλους. Αλλά, ούτε δα κι αυτό το τελευταίο με νοιάζει. Εξάλλου, δεν έχω και πολλά να σας πω, θέλω μόνο να σας θυμίσω ότι κάποτε υπήρξα. Κάποτε υπήρξα κι' ήμουν και ζωή και θάνατος μαζί. Και Ζωή και Χάρος ήμουν!
    

Τετάρτη 5 Ιανουαρίου 2011

Η μάχη του Μαραθώνα αναγνωρίστηκε ως μια από τις σημαντικότερες της ανθρωπότητας

Η αμερικανική βουλή των αντιπροσώπων, στις 8 Δεκεμβρίου 2010, ενέκρινε με 359 ψήφους υπέρ και μόνον 44 κατά, το ψήφισμα 1704 με το οποίο:
1. H μάχη του Μαραθώνα το 490 π.X. θεωρείται μια από τις σημαντικότερες μάχες της ανθρώπινης ιστορίας
2. Η μάχη του Μαραθώνα συνέβαλε στην ανάπτυξη του καινούριου τότε συστήματος διακυβέρνησης που ονομάστηκε Δημοκρατία, στις βασικές αρχές του οποίου στηρίχθηκε αιώνες αργότερα η ίδρυση των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.
 

Ευρωπαϊκή πύλη για την κοινωνική κινητικότητα: EURES

Η ανεργία και η δύσκολη οικονομική συγκυρία οδηγούν σε ένα νέο - μεγάλο απ' ό,τι φαίνεται - κύμα μετανάστευσης των νέων. Τα γραφεία του ΟΑΕΔ, όπως αναφέρει σε σημερινό της δημοσίευμα η εφημερίδα «Δημοκρατία», καθημερινά κατακλύζονται από βιογραφικά Ελλήνων που ψάχνουν δουλειά σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επιπλέον πάνω από μισό εκατομμύριο - με βάση δημοσιεύματα -  είναι οι αιτήσεις - βιογραφικά που κατατέθηκαν στην Ευρωπαϊκή πύλη για την κοινωνική κινητικότητα (EURES). 

Πιο συγκεκριμένα στην αρχική σελίδα της EURES αναφέρεται: 

"Ο εύκολος τρόπος για να βρείτε πληροφορίες σχετικά με θέσεις εργασίας και ευκαιρίες μάθησης στην Ευρώπη.

Κενές θέσεις εργασίας σε 31 ευρωπαϊκές χώρες, βιογραφικά σημειώματα ενδιαφερόμενων υποψηφίων, ό,τι χρειάζεται να γνωρίζετε σχετικά με τη ζωή και την εργασία στο εξωτερικό και πολλές άλλες πληροφορίες σας παρέχονται μέσω του δικτύου EURES.
05/01/2011: 847 271 κενές θέσεις εργασίας, 549 496 βιογραφικά σημειώματα και 22 703
εγγεγραμμένοι εργοδότες."
Δείτε ακόμη και το δημοσίευμα της newbeast.gr

Η κρίση επιβραδύνει τον «απογαλακτισμό» των ενηλίκων


Στις «παράπλευρες απώλειες» της οικονομικής κρίσης αποδίδουν την ευθύνη για την μακροχρόνια παραμονή στην οικογενειακή εστία μετά την ενηλικίωση τους οι Έλληνες νέοι 18-34 ετών οι οποίοι ζουν με τους γονείς τους.

Το 61% αυτών επικαλούνται ως κύρια αιτία του τόπου διαβίωσής τους την οικονομική κρίση, σύμφωνα με απάντηση της Επίτροπου για θέματα Πολιτισμού, Εκπαίδευσης, Νεολαίας και Πολυγλωσσίας της ΕΕ κα Α. Βασιλείου, σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή της ΝΔ κ. Γ. Παπανικολάου.

Βρείτε την ηλικία του σώματός σας ...

Ο ερχομός του Νέου Έτους συχνά φέρνει μαζί του υποσχέσεις και στόχους που βάζουμε στον εαυτό μας, για να βελτιώσουμε τη φυσική μας κατάσταση. Για να ανακαλύψετε την «πραγματική» ηλικία του σώματός σας, κάντε μερικά απλά τεστ:
Εγκέφαλος
Μετρήστε ανάποδα από το 100 ανά επτάδες. Κρατήστε το χρόνο που χρειάζεστε για να ολοκληρώσετε το μέτρημα. Αν είστε κάτω από 40 ετών, δεν πρέπει να κάνετε περισσότερο από 20 δευτερόλεπτα. Αν η ηλικία σας είναι ανάμεσα στα 40 και τα 60, ο ιδανικός χρόνος ανεβαίνει στα 40 δευτερόλεπτα.
Αν ο χρόνος σας είναι καλύτερος, αφαιρέστε δύο χρόνια από την ηλικία σας. Αν είναι χειρότερος προσθέστε δύο, για να βρείτε την «ηλικία» του εγκεφάλου σας. (Professor Dave Moore, Πανεπιστήμιο του  Nottingham).
Δέρμα
Ακουμπήστε την παλάμη σας στο τραπέζι και τσιμπήστε το δέρμα σας, κρατώντας το για ένα λεπτό. Αφήστε το και χρονομετρήστε πόση ώρα χρειάζεται για να επανέλθει στην αρχική του θέση.
Για χρόνο μικρότερο των 30 δευτερολέπτων αφαιρέστε τρία χρόνια από την ηλικία σας. Για 1-2 δευτερόλεπτα η ηλικία η δική σας και του δέρματός σας ταυτίζονται. Αν χρειάζεστε 11-30 δευτερόλεπτα προσθέστε τρία χρόνια. (Dr Andrew Wright, Πανεπιστήμιο του Bradford).
Πνεύμονες
Πάρτε μια βαθιά ανάσα και προσπαθήστε να φουσκώσετε ένα μπαλόνι μεσαίου μεγέθους. Δέστε το μπαλόνι στο σημείο που έφτασε με τον αέρα της μιας ανάσας σας. Με ένα χάρακα μετρήστε το πλάτος του μπαλονιού. Τα 7-9 εκατοστά αντιστοιχούν σε 0,5 λίτρα αέρα, τα 10-11 εκ. σε 1 λίτρο, τα 12-13 εκ. σε 1,5 λίτρα, τα 14-16 εκ. σε 2-3 λίτρα και τα 20-22 σε 4-5 λίτρα αέρα.
Αν βρίσκεστε στην πρώτη κατηγορία προσθέστε πέντε χρόνια στην ηλικία σας. Αν γεμίσατε το μπαλόνι με 1-1,5 λίτρα αέρα, προσθέστε τρία χρόνια. Για 2-3 λίτρα προσθέστε ένα χρόνο. Τέλος, αν ο αέρας έφτασε τα 4-5 λίτρα, αφαιρέστε τρία χρόνια. (Dr Keith Prowse, μέλος του British Lung Foundation)
Πηγή: NEWSBOMB.GR

Η διανομή βιβλίων θα παραμείνει δωρεάν διαβεβαιώνει το Υπουργείο

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: ΤΑ ΝΕΑ Τετάρτη 5 Ιανουαρίου 2011
Το υπουργείο Παιδείας µε εγκύκλιο που  εστάλη στα σχολεία, προβλέπει για πρώτη  φορά και ηθική επιβράβευση των µαθητών  και των σχολείων που θα συγκεντρώσουν  στο τέλος της χρονιάς τα περισσότερα βιβλία  σε καλή κατάσταση
Ολόκληρες δεκαετίες µιας µαθητικής συνήθειας µε πολλαπλούς συµβολισµούς, την καταστροφή και το τελετουργικό κάψιµο των σχολικών βιβλίων στο τέλος κάθε χρονιάς, επιχειρεί να σταµατήσει τώρα η Αννα ∆ιαµαντοπούλου.

«Αντί να καταστρέφετε τα βιβλία, προσφέρετέ τα στους επόµενους µαζί µε ένα σηµείωµά σας», είναιτο µήνυµα που επιχειρεί να στείλει στους µαθητές, µέσω ενός νέου - εθελοντικού - προγράµµατος επαναχρησιµοποίησης των σχολικών βιβλίων.

 

Οι νέοι μένουν μέχρι τα 34 με τους γονείς τους


Ο τίτλος του συγκεκριμένου άρθρου είναι αρκετά περιεκτικός ώστε να αποτυπώσει το πρόβλημα. Το "πρόβλημα" είναι από τα πλέον συζητημένα αυτήν την εποχή και η εξήγηση που μπορεί να δοθεί δεν είναι μονοδιάστατη.
Οι νέοι στην Ελλάδα μένουν με τους γονείς τους στατιστικά μέχρι τα 34 τους χρόνια. Κάποιοι προβάλλουν ως βασικό ανασταλτικό παράγοντα ανεξαρτητοποίησης την οικονομική κρίση. Κάποιοι άλλοι ισχυρίζονται πως οι νέοι δυσκολεύονται να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν ηλικιακά. Που βρίσκεται όμως η αλήθεια;
Καταρχήν οποιαδήποτε σύγκριση της τωρινής γενιάς με παλαιότερες είναι λανθασμένη και άτοπη. Οι συνθήκες έχουν αλλάξει και ως προς το βιωτικό επίπεδο, και ως προς τις συνήθειες και ως προς τους ρυθμούς ζωής.
Η εύρεση εργασίας είναι πλέον ένα από τα πιο δύσκολα προβλήματα για όλους τους νέους που δεν έχουν την τύχη μιας οικογενειακής επιχείρησης και κακά τα ψέμματα ο οικονομικός παράγοντας διαδραματίζει μείζονα ρόλο.
Τύχη και ατυχία
Η σημερινή γενιά νέων έχει την ευτυχία να απολαμβάνει το "μαξιλάρι" των γονιών. Οι γονείς είναι ο βασικός παράγοντας που οι περισσότεροι νέοι έχουν την οικονομική δυνατότητα να σπουδάσουν, να καλλιεργηθούν και να διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες. Και αυτό αποτελούσε (κρατήστε τον παρελθοντικό χρόνο) μια τεράστια ευκαιρία τόσο για τα άτομα όσο και για το κράτος.
Δυστυχώς το συγκεκριμένο προνόμιο απαξιώθηκε. Οι σπουδές έχουν απαξιωθεί σε τεράστιο - απαράδεκτο βαθμό με αποτέλεσμα πλέον οι τίτλοι, τα πτυχία και οι γνώσεις να απομυθοποιούνται και να ισοπεδώνονται. Το κράτος εδώ και χρόνια δεν έχει βρει τρόπο να αξιοποιήσει το πολυπληθές και καταξιωμένο εργατικό δυναμικό του, με αποτέλεσμα σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης όπως η σημερινή, οι νέοι να πελαγοδρομούν και να αποπροσανατολίζονται ή να μεταναστεύουν.
Ελάχιστοι νέοι στην ηλικία των 30 (και ακόμα μικρότεροι) θέλουν να μένουν με τους γονείς τους, αλλά ακόμα και αυτό, είναι το τελευταίο πράγμα που θα τους απασχολήσει σε μια περίοδο όπου:
1) Η εύρεση εργασίας είναι σχεδόν ουτοπία
2) Ο μισθός δεν επαρκεί ούτε για κάλυψη προσωπικών αναγκών
3) Οι κρατικοί πόροι είναι ανύπαρκτοι
4) Η επιχειρηματικότητα βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά σε εταιρίες - κολοσσούς
Δυστυχώς οι νέοι μένουν και θα επιλέγουν να μένουν με τους γονείς τους όσο δεν διαισθάνονται την προοπτική για την οποία εδώ και χρόνια προσπαθούν να πείσουν οι πολιτικοί ηγέτες.
Ούτε η κοινωνία , ούτε το κράτος αποδείχθηκαν έτοιμοι για μια τέτοια νέα εποχή.

Τρίτη 4 Ιανουαρίου 2011

Romeyka: μία διάλεκτος που πλησιάζει εκπληκτικά την αρχαία ελληνική

Independent: Η φυλή που μιλάει αρχαία ελληνικά!                πηγή: ALFAVITA

Μπορεί οι περισσότεροι νεοέλληνες να γνωρίζουν ελάχιστα ή να αγνοούν παντελώς την αρχαία ελληνική γλώσσα ...


Independent: Η φυλή που μιλάει αρχαία ελληνικά!
όχι όμως και μία απομονωμένη κοινότητα στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας, στη βορειοανατολική Τουρκία. Σύμφωνα με δημοσίευμα του βρετανικού Independent, λιγότεροι από 5.000 άνθρωποι φαίνεται ότι μιλούν μία διάλεκτο που πλησιάζει εκπληκτικά στην «πεθαμένη» αρχαία ελληνική γλώσσα.
Όπως επισημαίνουν ειδικοί γλωσσολόγοι μέσω αυτής της διαλέκτου μπορούν να εξάγουν πολύ σημαντικά συμπεράσματα για τη γλώσσα του Σωκράτη και του Πλάτωνα, καθώς και το πώς αυτή εξελίχθηκε.
Η κοινότητα ζει σε ένα σύμπλεγμα χωριών κοντά στην τουρκική πόλη της Τραπεζούντας, όπου κάποτε ήταν η αρχαία περιοχή του Πόντου.
Οι γλωσσολόγοι διαπίστωσαν ότι η διάλεκτος, Romeyka, μια ποικιλία από ποντιακά ελληνικά, έχει δομικές ομοιότητες με την αρχαία ελληνική που δεν παρατηρούνται σε άλλες μορφές της γλώσσας που ομιλείται σήμερα. Επίσης η Romeyka παρουσιάζει και πολλές ομοιότητες με το αρχαίο λεξιλόγιο.
Όπως λέει η λέκτορας Φιλολογίας Ιωάννα Σιταρίδου του Πανεπιστημίου του Cambridge «η χρήση του απαρεμφάτου έχει χαθεί στα νέα ελληνικά. Όμως, στα Romeyka έχει διατηρηθεί».
Μια πιθανότητα είναι ότι οι ομιλητές αυτής της διαλέκτου είναι οι απευθείας απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων που ζούσαν κατά μήκος των ακτών της Μαύρης Θάλασσας πριν από τον 6ο ή 7ο αιώνα π.Χ., όταν η περιοχή αποικίστηκε αρχικά.
Αλλά είναι επίσης πιθανό να είναι απόγονοι αυτόχθονων πληθυσμών ή μίας μεταναστευτικής φυλής οι οποίοι αναγκάστηκαν να μιλούν τη γλώσσα των αρχαίων ελληνικών αποικιοκρατών.
Οι κάτοικοι της συγκεκριμένης περιοχής είναι ευσεβείς μουσουλμάνοι, γι΄ αυτό και είχαν το δικαίωμα να παραμείνουν στην Τουρκία μετά τη Συνθήκη της Λωζάννης του 1923.




Εθνικός Διχασμός: επεξεργασμένη πηγή ιστορίας κατεύθυνσης

ΕΘΝΙΚΟΣ ΔΙΧΑΣΜΟΣ
Να αναφερθείτε στα γεγονότα που δίχασαν την Ελλάδα κατά την περίοδο 1915-1918. Στην απάντησή σας να ληφθούν υπόψη, εκτός από το συγκεκριμένο διάλογο Βενιζέλου - Κωνσταντίνου, οι ιστορικές σας γνώσεις, οι στίχοι του τραγουδιού καθώς και το σκίτσο της εποχής.
Σκίτσο αντιβενιζελικών
                Βενιζέλος: «Μεγαλειότατε, με υποχρεώνετε να σας μιλήσω ως αντιπρόσωπος της λαϊκής κυριαρχίας. Δεν δι­καιούσθε την φοράν αυτήν να διαφωνήσετε μαζί μου. Τον Φεβρουάριον ηδύνασθε να αμφισβητήτε την υπέρ της πολιτικής μου θέλησιν του λαού. Αλλά εις τας εκλογάς της 31ης Μαΐου ετέθη καθαρά το ζήτημα της σερ­βικής συνθήκης. Η εφαρμογή της ήτο βάσις της πολιτικής μου. Η πλειοψηφία την ενέκρινε ρητώς. Έχετε κα­θήκον να την σεβασθήτε. Εκτός πλέον αν καταργήτε το πολίτευμα. Κάμετέ το σαφώς. Εκδώσατε ένα διάταγ­μα αναστολής του συντάγματος και αναλάβετε τας ευθύνας».
               Κωνσταντίνος: «Υπακούω εις την λαϊκήν ετυμηγορίαν προκειμένου περί εσωτερικών ζητημάτων. Δια τα μεγά­λα εθνικά ζητήματα, εάν έχω την αντίληψιν ότι ένα πράγμα είναι σωστόν ή όχι, οφείλω να επιμείνω να γίνη ή να μη γίνη, διότι εγώ είμαι υπεύθυνος απέναντι του Θεού».
               Βενιζέλος: «Δεν σας έφερεν ο Θεός, μεγαλειότατε, εις την Ελλάδα. Ήλθατε από τον πατέρα σας, ο οποίος ε­ξελέγη Βασιλεύς δια της ψήφου των Ελλήνων[...] Αλλοίμονον. Εφθάσαμεν εις την θεωρίαν της ελέω Θεού βα­σιλείας. Δυστυχής Ελλάς! [...] Λυπούμαι, μεγαλειότατε, αλλά βλέπω ότι δεν κατόρθωσα να σας πείσω. Παρα­καλώ να δεχθήτε την παραίτησιν της κυβερνήσεως».
Γεώργιος Βεντήρης, Η Ελλάς του 1910-1920, Ίκαρος 1970, τ.Β',σ.24-25

Ενδεικτικές απαντήσεις Κ.Ε.Ε. για τα λατινικά 2023

Οι ενδεικτικές απαντήσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων Γενικών Λυκείων για το μάθημα των Λατινικών Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων.