Τετάρτη 22 Δεκεμβρίου 2010

Διαγώνισμα Ιστορία Κατεύθυνσης

                               ΟΜΑΔΑ Α'
            Α.1.1. Να αντιστοιχίσετε τα στοιχεία της Στήλης Α' με τα σωστά στοιχεία της Στήλης Β'
ΣΤΗΛΗ Α
ΣΤΗΛΗ Β
1. Κήρυξη Α' Παγκοσμίου Πολέμου
α. 1928
2. Λειτουργία της Τράπεζας της Ελλάδας
β. 1936
3. Αποφασιστικό βήμα για την ολοκλήρωση της Αγροτικής μεταρρύθμισης στην Ελλάδα
γ. 1922
4. Κατάλυση του κοινοβουλευτικού καθεστώτος από τον Ιω. Μεταξά και επιβολή δικτατορίας
δ. 1917
5. Εκλογική ήττα της φιλοσυμμαχικής κυβέρνησης του Ελ. Βενιζέλου
ε. 1920
6. Διχοτόμηση του χαρτονομίσματος
στ. 1914


Έκθεση Γ Λυκείου: Η κοινωνία των μαζών (μαζοποίηση)

Εκτός από τα πλεονεκτήματα, η κοινωνία των μαζών έχει όμως και ένα ανατρεπτικό μειονέκτημα: την πτώση της ποιότητας σε επίπεδα ψυχικού και πνευματικού λιμνασμού. Οι διαφορετικού τύπου οργανωμένες κοινωνίες - με τα τόσα άλλα μειονεκτήματα - διέθεταν υψηλά πρότυπα αγωγής. Υπήρχε το πρότυπο του ηγέτη, του συγγραφέα, του καλλιτέχνη, του δασκάλου. Και στο μυθικό χώρο υπήρχε το πρότυπο του προφήτη, του άγιου, του μάρτυρα, του ήρωα.

Τρίτη 21 Δεκεμβρίου 2010

Δεν τραγουδώ παρά γιατί μ' αγάπησες

ποίηση: Μαρία Πολυδούρη
μελοποίηση:Δημήτρης Παπαδημητρίου
πρώτη εκτέλεση: Ελευθερία Αρβανιτάκη
δίσκος:"τραγούδια για τους μήνες"


Η Κική Δημουλά διαβάζει ....

Προτεινόμενο θέμα Ιστορίας Κατεύθυνσης Γ Λυκείου Θεωρητικής

ΑΒΡΑΑΜ ΜΠΕΝΑΡΟΓΙΑ
ΟΜΑΔΑ Α
ΘΕΜΑ Α.1
            Α.1.1. Να προσδιορίσετε αν το περιεχόμενο των ακόλουθων προτάσεων είναι σωστό ή όχι, γράφοντας στο τετράδιο σας τη λέξη «ΣΩΣΤΟ» ή «ΛΑΘΟΣ» δίπλα στον αριθμό που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση.
      1. Την άνοιξη του 1932 η ελληνική κυβέρνηση κατάφερε να αποφύγει την αναστολή μετατρεψιμότητας του εθνικού νομίσματος.
      2.  Με το Σύνταγμα του 1844 προβλεπόταν η ίδρυση Βουλής και Γερουσίας.
      3.  Το Νοέμβριο του 1920 η φιλοσυμμαχική κυβέρνηση του Ελ. Βενιζέλου κέρδισε τις εκλογές και απομάκρυνε τον ανεπιθύμητο στους συμμάχους βασιλιά Κωνσταντίνο.
       4.  Η ομάδα των Ιαπώνων διαλύθηκε το 1908.
5.  Το Α' Πανελλήνιο Συνέδριο των Ποντίων πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο του 1917 
       στην πόλη Ροστόβ.                                                                                               
Μονάδες 10

Έκθεση Γ Λυκείου: Δικαιώματα των παιδιών (θέματα και απαντήσεις)

Τα παιδιά των φαναριών 
Τα  φανάρια  που  ρυθμίζουν  την  κυκλοφορία  στους  δρόμους της  Αττικής  έχουν μετατρέψει αυτά  τα  σημεία  των  δρόμων  σε μια  ιδιόμορφη  αγορά.  Όσο  διαρκεί  το κόκκινο, αρκετά νεαρά κυρίως άτομα προσφέρουν στους οδηγούς  των σταματημένων  αυτοκινήτων διάφορα αγαθά  και  υπηρεσίες. Άλλοι  προσφέρουν λουλούδια σε χαμηλή τιμή, άλλοι προσφέρονται να τους  καθαρίσουν  το  μπροστινό τζάμι για ό,τι ποσό έχεις την ευχαρίστηση να δώσεις, άλλοι επιδεικνύουν ακρωτηριασμένα  μέλη  του  σώματός  τους  ζητώντας  τη  βοήθεια των εποχούμενων. Μαζί  με  αυτούς, μικρά  παιδιά, αγόρια  και  κορίτσια, με κατάλληλη για την περίπτωση εμφάνιση, δηλαδή βρώμικα, αχτένιστα και κακοντυμένα, ζητούν τον οβολό σας. 
 

Δευτέρα 20 Δεκεμβρίου 2010

Αφαιρετική της ποινής - γενική του εγκλήματος

Με τα λεγόμενα δικαστικά ρήματα accuso (= κατηγορώ), condemno (= καταδικάζω) κλπ.:
a)  το έγκλημα για το οποίο κατηγορήθηκε, αθωώθηκε ή καταδικάστηκε κάποιος δηλώνεται με γενική = γενική του εγκλήματος ενώ
b)  η τιμωρία, η ποινή που του επιβλήθηκε δηλώνεται με αφαιρετική =  αφαιρετική της ποινής
*    εξαιρείται το capitis που δηλώνει την ποινή σε πτώση γενική.[1]


[1] Δες σχολικό βιβλίο σελίδες 60 § 3β και 71 § 3η.

Γενική του ενδιαφερομένου προσώπου

Οι εκφράσεις «ενδιαφέρει κάποιον» – «με ενδιαφέρει»
       Η γενική που συντάσσεται με το ρήμα interest φανερώνει το πρόσωπο, το οποίο κάτι ενδιαφέρει:  π.χ. Ciceronis interest =  ενδιαφέρει τον Κικέρωνα
      Όμως γενική προσωπικής αντωνυμίας (mei, tui κλπ.) δε συντάσσεται με το interest αλλά στη θέση της τίθεται η ενική αφαιρετική του θηλυκού των αντιστοίχων κτητικών αντωνυμιών (mea, tua, sua, nostra, vestra), π.χ. mea interest (= με ενδιαφέρει), tua interest (= σε ενδιαφέρει). Αλλά όμως λέγεται omnium nostrum interest (= ενδιαφέρει όλους μας), omnium vestrum interest (= ενδιαφέρει όλους σας)
σημειώσεις:
    A.   Εκείνο που ενδιαφέρει κάποιον εκφράζεται με πολλούς τρόπους, δηλαδή με απαρεμφατική πρόταση, με πλάγια ερώτηση, με βουλητική πρόταση που εισάγεται με το ut ή με το ne και το ουδέτερο δεικτικής αντωνυμίας (ποτέ με όνομα ουσιαστικό)
Δηλαδή:
  • tua et mea maxima interest te valere =  πάρα πολύ ενδιαφέρει εμένα και σένα να υγιαίνεις εσύ
  • tua et mea maxima interest ut valeas =  πάρα πολύ ενδιαφέρει εμένα και σένα να υγιαίνεις εσύ
  • hoc reipublicae interest =  αυτό ενδιαφέρει την πολιτεία
    B.   Όπως το interest συντάσσεται και το συνώνυμό του refert (: 3ο ενικό του refero). Αλλά με το refert συνηθισμένες είναι μόνο οι φράσεις: mea refert (= με ενδιαφέρει), tua refert (= σε ενδιαφέρει), quid refert? (= τι ενδιαφέρει;), nihil refert (= καθόλου δεν ενδιαφέρει).[1]



[1] Δες σχολικό βιβλίο σελίδα 60 § 3γ και σχολική Γραμματική σελίδες 147 – 148 § 132 .

Γενική και αφαιρετική της αξίας

Με ρήματα που σημαίνουν εκτιμώ, υπολογίζω, αγοράζω, πουλάω (aestimo, facio, duco, emo, vendo κλπ.) η αξία δηλώνεται
  1. a.  με γενική όταν δηλώνουμε αφηρημένη (υλική ή ηθική) αξία
  2. b.  με αφαιρετική όταν δηλώνουμε συγκεκριμένη (τιμή ή αμοιβή) αξία.[1]


[1] Βλέπε και σχολική Γραμματική σελίδα 157 §.

Κυριακή 19 Δεκεμβρίου 2010

Διαγώνισμα Αριστοτέλη Ηθικά Νικομάχεια Ενότητα 9η

ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

ΚΕΙΜΕΝΟ Α

Οἷον καὶ φοβηθῆναι καὶ θαρρῆσαι καὶ ἐπιθυμῆσαι καὶ ὀργισθῆναι καὶ ἐλεῆσαι καὶ ὃλως ἡσθῆναι καὶ λυπηθῆναι ἒστι καὶ μᾶλλον καὶ ἧττον, καὶ ἀμφότερα οὐκ εὖ. τὸ δ’ ὃτε δεῖ καὶ ἐφ’ οἷς καὶ πρὸς οὗς καί οὗ  ἓνεκα καὶ ὡς δεῖ, μέσον τε καὶ ἂριστον, ὃπερ ἐστί τῆς ἀρετῆς. Ὁμοίως δὲ καὶ περὶ τὰς πράξεις ἒστιν ὑπερβολή καὶ ἒλλειψις καὶ τὸ μέσον. Ἡ δ’ ἀρετὴ περὶ πάθη καὶ πράξεις ἐστίν, ἐν οἷς ἡ μὲν ὑπερβολή ἁμαρτάνεται καὶ ψέγεται καὶ ἡ ἒλλειψις, τὸ δὲ μέσον ἐπαινεῖται καὶ κατορθοῦται. ταῦτα δ’ ἂμφω τῆς ἀρετῆς. Μεσότης τις ἂρα ἐστίν ἡ ἀρετή, στοχαστική γε οὖσα τοῦ μέσου.

Τουρισμός: ανανεώσιμη πηγή ενέργειας για την οικονομία

Η ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΗ ΠΗΓΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
 Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
Ο τουρισμός με την ευρύτερη έννοια της Βιομηχανίας του ελεύθερου χρόνου αποτελεί την σημαντικότερη άμεση και έμμεση οικονομική δραστηριότητα και το συγκριτικό πλεονέκτημα της σύγχρονης Ελλάδας. Παρ’ όλα αυτά αποτελεί αντικειμενική διαπίστωση, ότι το κυρίαρχο τουριστικό προϊόν της χώρας μας, ο μονοδιάστατος παραθεριστικός τουρισμός του ήλιου και της θάλασσας, παρουσιάζει σημάδια κόπωσης. Ταυτόχρονα, υφίσταται σκληρό ανταγωνισμό από γειτονικούς προορισμούς, που διαθέτουν –λόγω του χαμηλού εργατικού κόστους- φθηνά, παραπλήσια με την χώρα μας τουριστικά προϊόντα (Τουρκία, Αίγυπτος, Τυνησία, Κροατία κ.α.).
Συνεπώς η επένδυση στην εικόνα της Ελλάδας ως χώρα ευχάριστης να ζεις, να εργάζεσαι και να επιχειρείς με ασφάλεια αποτελεί την προϋπόθεση για την ελκυστικότητά της ως προορισμού επισκεπτών και κεφαλαίων.
Η μεταολυμπιακή Ελλάδα πρέπει να προσφέρει στους κατοίκους της δημιουργικές υποδομές, περιβάλλον και χώρους αναψυχής για τον ελεύθερο χρόνο τους. Τότε μόνον οι πολίτες της χώρας θα αποτελέσουν την κρίσιμη μάζα συντήρησης της τουριστικής βιομηχανίας εκτός σεζόν ώστε να έχουμε τουρισμό όλο το χρόνο και σε όλα τα σημεία της Ελλάδας.

Ενδεικτικές απαντήσεις Κ.Ε.Ε. για τα λατινικά 2023

Οι ενδεικτικές απαντήσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων Γενικών Λυκείων για το μάθημα των Λατινικών Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων.