Σάββατο 11 Δεκεμβρίου 2010

Διαγώνισμα Λατινικών Β Λυκείου: μάθημα 19 (θέματα - απαντήσεις)

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΤΑ ΛΑΤΙΝΙΚΑ
Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Marco Tullio Cicerone et Gaio Antonio consulibus, Lucius Sergius Catilina, nobilissimi generis vir sed ingenii provissimi, contra rem publicam coniuravit. Eum clari quidam sed improbi viri consecuti erant. Catilina a Cicerone ex urbe expulsus est. Socii eius deprehensi sunt et in carcere strangulati sunt. Ab Antonio, altero consule, Catilina ipse cum exercitu suo, proelio victus, interfetcus est. Gaius Sallustius tradit multos etiam milites Romanos in eādem cruentissimā pugnā occisos esse, multos autem graviter vulneratos esse.

Οι ρίζες του ελληνικού δικομματισμού

Τετάρτη, 7 Οκτωβρίου 2009
Πάνος Γιαννάκαινας
www.zougla.gr/
Κατά τις δεκαετίες αμέσως μετά την απελευθέρωση από τους Τούρκους, το νεοσύστατο Ελληνικό Κράτος βίωσε, όπως ήταν αναμενόμενο, μια σειρά από κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές αλλοιώσεις. Μέχρι και την δεκαετία του 1880, στον κοινωνικό και οικονομικό ιδίως τομέα, οι σταδιακοί αυτοί μετασχηματισμοί υπήρξαν τόσο ρηξικέλευθοι και ουσιαστικοί, ώστε οδήγησαν σε καίριες πολιτικές ζυμώσεις, που επηρέασαν τόσο την θέση της χώρας μας στο παγκόσμιο σύστημα όσο και την μετεξελικτική διαδικασία αυτών των ίδιων των πολιτικών θεσμών στο εσωτερικό της.

Ιδεαλισμός και Pax Ottomanica

Ως κύρια αιτία, που το έτος 1880 εκλαμβάνεται από την πλειοψηφία των μελετητών ως ορόσημο του μετασχηματισμού του Ελληνικού Κράτους, δεν θα πρέπει να εκληφθεί μόνο η προσάρτηση της Θεσσαλίας (1881) υπό την στενή έννοια της εδαφικής επέκτασης σε βάρος των Οθωμανών ή της πρώτης ουσιαστικά πραγμάτωσης των στόχων της «Μεγάλης Ιδέας». Γιατί η απελευθέρωση του σημαντικού αυτού «σιτοβολώνα» ταυτόχρονα σήμανε και την διεύρυνση της εσωτερικής αγοράς, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εμφάνιση των οργανωμένων πλέον οικονομικών συμφερόντων και –κατά συνέπεια- των κοινωνικών και ταξικών αντιθέσεων. Ο παραδοσιακός τρόπος άσκησης και οι στόχοι της εξωτερικής πολιτικής ήταν αναγκαίο να μεταβληθούν (άμεσα σε βαλκανικό επίπεδο, αργότερα δε σε πανευρωπαϊκό), συμπαρασύροντας την εσωτερική κρατική οργάνωση και τις υφιστάμενες κοινωνικές και διοικητικές δομές (καταμερισμός της εργασίας, ταξικές ισορροπίες, δημόσια διοίκηση κ.λπ.) σε μια ανάλογη μετατροπή.

Έκθεση - έκφραση: Η μεταβατική παράγραφος

η μεταβατικη παραγραφοσ στην εκθεση
   Γενικά:
Επειδή κατά τη μετάβαση από τη μια θεματική ενότητα στην άλλη συχνά υπάρχει ο κίνδυνος της δημιουργίας νοηματικών χασμάτων και της αποσπασματικότητας του κειμένου, καταφεύγουμε στη χρήση μεταβατικών παραγράφων οι οποίες μας βοηθούν να μεταβούμε ομαλά στην επόμενη ενότητα.
   Ο ρόλος της
Η μεταβατική παράγραφος δεν έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα αλλά αποκλειστικά συνδετικό. Χρησιμοποιείται για τη σύνδεση θεματικών ενοτήτων (π.χ. αίτια – αποτελέσματα) και όχι για την αλληλουχία των παραγράφων. Από άποψη περιεχομένου συγκροτείται από δυο μέρη: το ανακεφαλαιωτικό και το προεξαγγελτικό. Το πρώτο αναφέρεται στα προλεγόμενα και συνοψίζει επιγραμματικά την προηγούμενη ενότητα και το δεύτερο προαναγγέλλει την επόμενη θεματική ενότητα με συντομία και μας προετοιμάζει για αυτά που θα ακολουθήσουν.
   Η θέση της
Είναι φυσικό η συνδετική παράγραφος να τοποθετείται ανάμεσα στις θεματικές ενότητες συντελώντας στη λογική και αβίαστη ροή των διανοημάτων μας και στη συνοχή του κειμένου.
   Χρήσιμες επισημάνσεις
Η έκτασή της δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 5 – 6 σειρές (ή και λιγότερο)
Η χρήση της είναι προαιρετική
Δεν πρέπει να γίνεται κατάχρηση της μεταβατικής παραγράφου
Αν δεν χρησιμοποιήσουμε μεταβατική περίοδο, μπορούμε απλά να ενσωματώσουμε το προεξαγγελτικό μέρος (το δεύτερο δηλαδή) στο τέλος της προηγούμενης ή της επόμενης ενότητας

Εργασία: Μετά τα πτυχία τι ...

Προσαρμοστικότητα, ξένες γλώσσες, επικοινωνία και καλή συνεργασία με συναδέλφους είναι τα στοιχεία που εκτιμούν περισσότερο οι εργοδότες, οι οποίοι πλέον προσλαμβάνουν πτυχιούχους και από το εξωτερικό. 
Τα προσόντα που δίνουν δουλειά...H ικανότητα καλής συνεργασίας με τους συναδέλφους, η προσαρμογή σε νέες καταστάσεις, οι επικοινωνιακές δεξιότητες και η γνώση ξένων γλωσσών είναι τα προσόντα που εκτιμούν οι εργοδότες σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, όσον αφορά στην πρόσληψη νέων εργαζόμενων.
Οι μεγάλες, μάλιστα, εταιρείες αναζητούν μεγάλα ταλέντα όχι μόνο στη χώρα τους αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο προκειμένου να τους εντάξουν στο δυναμικό τους.
Ιδιαίτερα οι εταιρείες οι οποίες έχουν αναπτύξει διεθνή επιχειρηματική δραστηριότητα αναφέρουν ότι στο μέλλον το μεγαλύτερο προσόν ενός εργαζόμενου θα είναι η πολυγλωσσία.

Παρασκευή 10 Δεκεμβρίου 2010

Η διαδικασία της ψήφου (στη δεκαετία 1880)

Προστέθηκε από 24grammata
γράφει ο Γρηγόριος Δαφνής
Σε κάθε εκλογικό τμήμα υπήρχαν τόσες κάλπες όσοι υποψήφιοι στην περιφέρεια. Η κάθε κάλπη ήταν φτιαγμένη από λευκοσίδηρο, χωριζόταν εσωτερικά σε δύο μέρη που αντιστοιχούσαν, εξωτερικά, σε δύο χρώματα, μαύρο και άσπρο. Το δεξιό μέρος και στην εμπρόσθια πλευρά του είχε τη λέξη “ΝΑΙ” με κεφαλαία και ήταν άσπρο. Το δεξιό μέρος είχε τη λέξη “ΟΧΙ” επίσης με κεφαλαία και ήταν μαύρο. Στο πάνω μέρος της κάλπης ήταν τοποθετημένος σωλήνας σε γωνία 25 μοιρών, που είχε μάκρος 27 και διάμετρο 12 εκατοστά. Ο ψηφοφόρος έπρεπε να περάσει από όλες τις κάλπες και να πάρει από τον υπάλληλο που στεκόταν μπροστά από την κάθε μία τη μικρή μολυβένια μπάλα, το σφαιρίδιο. Ο Υπάλληλος που στεκόταν μπροστά στη κάλπη έπρεπε να φωνάζει ποιανού υποψήφιου ήταν η κάλπη. Μόλις ο ψηφοφόρος έπαιρνε τη μολυβένια μπάλα το σήκωνε το χέρι κρατώντας τη ανάμεσα στο μεγάλο δάχτυλο και το δείχτη για να δείξει ότι κρατούσε μόνο μία και κατόπιν έβαζε το χέρι του μέσα στο σωλήνα και το έριχνε στο χώρισμα που αντιστοιχούσε στο “Ναι ‘η το “Όχι”
από το βιβλίο του Γρηγόριου Δαφνη, τα ελληνκά πολιτικά κόμματα, σελ. 261,Αθήνα 1961

Διαγώνισμα: Πλάτωνα Πρωταγόρας Ενότητες 1 και 2 (άγνωστο - θέματα - απαντήσεις)

Επαναληπτικό Διαγώνισμα στα Αρχαία Ελληνικά Κατεύθυνσης Γ´ Λυκείου
Α.ΚΕΙΜΕΝΟ
Α´ Διδαγμένο Κείμενο
Μετά ταῦτα δή, εἶπον, ἀπείκασον τοιούτῳ πάθει τήν ἡμετέραν φύσιν παιδείας τε πέρι καί   ἀπαιδευσίας. Ἰδέ γάρ ἀνθρώπους οἷον ἐν καταγείῳ οἰκήσει σπηλαιώδει, ἀναπεπταμένην πρός τό φῶς τήν εἴσοδον ἐχούσῃ μακράν παρά πᾶν τό σπήλαιον, ἐν ταύτῃ ἐκ παίδων ὄντας ἐν δεσμοῖς  καί  τά σκέλη καί τούς αὐχένας, ὣστε μένειν τε αὐτούς εἴς τε τό πρόσθεν μόνον  ὁρᾶν,  κύκλῳ  δέ  τάς  κεφαλάς  ὑπό  τοῦ  δεσμοῦ ἀδυνάτους περιάγειν, φῶς δέ αὐτοῖς πυρός ἄνωθεν καί πόρρωθεν καόμενον ὄπισθεν αὐτῶν,  μεταξύ  δέ  τοῦ  πυρός  καί  τῶν  δεσμωτῶν ἐπάνω ὁδόν, παρ' ἥν ἰδέ τειχίον παρῳκοδομημένον, ὥσπερ τοῖς  θαυματοποιοῖς  πρό  τῶν  ἀνθρώπων  πρόκειται  τά παραφράγματα, ὑπέρ ὧν τά θαύματα δεικνύασιν.
Η αλληγορία του σπηλαίου , 514a – 515a

Διαγώνισμα Λατινικών Γ Λυκείου: μαθήματα 30, 31 και 49 (θέματα και απαντήσεις)

A. Να μεταφράσετε τα παρακάτω αποσπάσματα:
30. Postea Plato quidam Sardianus, cum eum fugitivum esse ex Aesopi litteris cognovisset,  hominem comprehendit et in custodiam Ephesi tradidit. Tu hominem investiga, quaeso, summaque diligentia vel Romam mitte vel Epheso rediens tecum deduc. Noli spectare quanti homo sit.
31. Sed paulo post filius eius castra hostium praeterequitavit et a duce hostium his verbis proelio lacessitus est: «Congrediamur, ut singularis proelii eventu cernatur, quanto  miles  Latinus   Romano  virtute  antecellat».   Tum  adulescens  viribus  suis confisus et cupiditate pugnandi permotus, iniussu consulis in certamen ruit.
49. Porcia Bruti  uxor,  cum  viri  sui   consilium  de   interficiendo  Caesare cognovisset, cultellum tonsorium quasi unguium resecandorum causa poposcit eoque velut forte elapso se  vulneravit. Clamore deinde ancillarum in cubiculum vocatus Brutus ad eam obiurgandam venit, quod tonsoris praeripuisset officium.
[Μονάδες 40]

Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου 2010

Διαγώνισμα Λατινικών Γ Λυκείου: μαθήματα 34 και 36 (θέματα και απαντήσεις)

ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΛΑΤΙΝΙΚΑ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ

Α. ΚΕΙΜΕΝΟ

1. Να γίνει η μετάφραση των παρακάτω αποσπασμάτων:
34. Tum Scipio, cum se ipsum captum venisse eos existimasset, praesidium domesticorum in tecto conlocavit. Quod ut praedones animadverterunt, abiectis armis ianuae appropinquaverunt et clara voce Scipioni nuntiaverunt (incredibile auditu!) virtutem eius admiratum se venisse. Haec postquam domestici Scipioni  rettulerunt, is fores reserari eosque  intromitti  iussit.  Praedones  postes  ianuae  tamquam  sanctum templum venerati sunt et cupide Scipionis dextram osculati sunt.

Έκθεση Γ Λυκείου: Διαφήμιση και καταναλωτισμός (θέματα και απαντήσεις)

Οι πιο παγκοσμιοποιημένοι καταναλωτές είναι οι νέοι.
Χωρίς αμφιβολία, η πιο τρανή απόδειξη της παγκοσμιοποίησης είναι αφενός η κατανάλωση των νέων και, αφετέρου οι κοινές συνήθειές τους. Έτσι, σε έναν κόσμο ο οποίος κατασπαράσσεται από εμπορικούς πολέμους και οικονομικούς εθνικισμούς, η νεολαία, περισσότερο από κάθε άλλον, είναι ένας σημαντικός συνδετικός οικονομικός κρίκος – με τεράστια, επίσης, κοινωνική σημασία.
Οι σημερινοί νέοι είναι πολύ διαφορετικοί από αυτούς των προηγούμενων γενιών. Είναι η πρώτη γενιά που μεγάλωσε με υπολογιστές, έχουν ταξιδέψει πολύ περισσότερο από τους γονείς τους. Έχουν να πουν ένα σωρό πράγματα και αντιδρούν περισσότερο επιθετικά. Η παγκόσμια νεολαία ασχολείται με κοινωνικά θέματα, κυρίως με το περιβάλλον, και κάνει πράξη τα πιστεύω της. Τα κορίτσια στην Αμερική αγοράζουν καλλυντικά που δεν έχουν δοκιμαστεί πάνω σε ζώα, ενώ στη Γερμανία τα επιστρεφόμενα μπουκάλια της Coca Cola και της Pepsi έχουν μεγάλη επιτυχία.

Οι καλοί βαθμοί στο σχολείο φέρνουν καλή υγεία

Οι καλύτεροι βαθμοί στο σχολείο φέρνουν και καλύτερη υγεία αργότερα, σύμφωνα με νέα έρευνα.
Οι καλοί βαθμοί των μαθητών δεν κάνουν καλό μόνο στην αυτοπεποίθησή τους, αλλά και στην υγεία τους ως ενηλίκων, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.
Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι η εκπαίδευση συνδέεται με καλύτερη υγεία γενικά, αλλά η νέα έρευνα δείχνει συγκεκριμένα ότι οι καλύτερες επιδόσεις στο γυμνάσιο και το λύκειο παίζουν κρίσιμο ρόλο για την ύπαρξη καλύτερης υγείας σε όλη τη ζωή του ενήλικου.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής την καθηγήτρια Πάμελα Χερντ του πανεπιστημίου Ουισκόνσιν-Μάντισον, που δημοσίευσαν τη σχετική μελέτη στο «Journal of Health and Social Behavior» (Περιοδικό Υγείας και Κοινωνικής Συμπεριφοράς), μελέτησαν περισσότερους από 10.000 μαθητές, που αποφοίτησαν από το σχολείο το 1957, και κατέγραψαν την πορεία της υγείας τους κατά τα επόμενα 53 χρόνια, μέχρι δηλαδή το 2010.
Η έρευνα έδειξε ότι όσο καλύτεροι ήσαν οι βαθμοί με τους οποίους αποφοίτησε ένας μαθητής, τόσο μικρότερη ήταν η πιθανότητα να επιδεινωθεί η υγεία του μελλοντικά, κοντά στην ηλικία συνταξιοδότησής του. Μια πιθανή εκτίμηση (που όμως δεν προκύπτει από τα δεδομένα), σύμφωνα με τους ερευνητές, θα μπορούσε να είναι ότι το αίσθημα ευσυνειδησίας, που χαρακτηρίζει τους καλούς μαθητές, έχει ευεργετική επίδραση και στην κατοπινή υγεία τους, γιατί ως ενήλικοι αποφεύγουν με μεγαλύτερη ευκολία τις ανθυγιεινές συνήθειες στη ζωή τους.
«Πόσο καλά τα πάει κανείς στο σχολείο, μετράει, όχι μόνο σε πράγματα όπως η εργασία και τα εισοδήματα, αλλά και στην υγεία, όπως αποδεικνύεται πλέον», δήλωσε η Χερντ. Η ευεργετική επίδραση στην υγεία μπορεί να γίνει φανερή χρόνια ή και δεκαετίες μετά την αποφοίτηση από το σχολείο.

Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου 2010

PISA: Πήραν κάτω από τη βάση οι Ελληνες μαθητές στην Κατανόηση Κειμένου, Μαθηματικά και Φυσικές Επιστήμες -ΠΩΣ ΤΟ ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΑΝΑΤΡΕΨΕΙ ΤΗΝ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΤΙΚΉ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Ρεπορτάζ:esos.gr 
Στην ομάδα των χωρών με τις χαμηλότερες επιδόσεις (μέσες επιδόσεις των μαθητών χαμηλότερες από τη μέση επίδοση των χωρών του ΟΟΣΑ) , κατατάσσεται η Ελλάδα, σύμφωνα με  τα αποτελέσματα του Διεθνούς Προγράμματος για την Αξιολόγηση των Μαθητών - PISA (Programme for International Student Assessment), σχετικά με τις μαθητικές επιδόσεις στις 34 χώρες μέλη του Οργανισμού Οικονομικής  Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), που έγινε το Μάρτιο του 2009.  Συγκριμένα η Ελλάδα:

-      Στην Κατανόηση Κειμένου με μέσο όρο επίδοσης 483 μονάδες κατατάσσεται 25η μεταξύ των 34 χωρών του ΟΟΣΑ (μέσος όρος χωρών του ΟΟΣΑ-493 μονάδες, 1η η Κορέα –539 μονάδες- &  τελευταίο το Μεξικό –425 μονάδες).

Ενδεικτικές απαντήσεις Κ.Ε.Ε. για τα λατινικά 2023

Οι ενδεικτικές απαντήσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων Γενικών Λυκείων για το μάθημα των Λατινικών Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων.