Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου 2011

Οι κλισέ φράσεις των δελτίων ειδήσεων

Η επιμονή των δημοσιογράφων να χρησιμοποιούν κλισέ φράσεις στα ρεπορτάζ τους έχει γίνει γραφική. Μήπως σου θυμίζουν κάτι τα παρακάτω;

Όλοι έχουμε ακούσει για τη ξύλινη γλώσσα των πολιτικών. Εκτός απ’ αυτή όμως υπάρχει και η ξύλινη γλώσσα της τηλεόρασης, η ξύλινη γλώσσα των δελτίων ειδήσεων που άλλοτε μας εξοργίζει και άλλοτε μας κάνει να γελάμε. Μια γλώσσα άλλοτε υπερβολική και άλλοτε κινδυνολογούσα, άλλοτε δακρύβρεχτη και άλλοτε λογοτεχνίζουσα μας, μια γλώσσας που μας ανεβάζει το αίμα στο κεφάλι. Η επιμονή στη χρησιμοποίηση συγκεκριμένων λέξεων και εκφράσεων έχει καταστήσει τις λέξεις και τις εκφράσεις αυτές μοναδικό τρόπο εκφοράς λόγου κατά περίπτωση, με αποτέλεσμα την αγανάκτηση του κοινού, την απόδειξη της περιορισμένης ικανότητας των δημοσιογράφων στο χειρισμό της γλώσσας και τέλος την δημιουργία της περίφημης ξύλινης γλώσσας της τηλεόρασης.

Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου 2011

Λαϊκές παραδόσεις που ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα


Τα Χριστούγεννα έχουν σχεδόν φτάσει και σε όλον τον κόσμο οι άνθρωποι ετοιμάζονται πυρετωδώς να τα υποδεχτούν. Ο καθένας το κάνει φυσικά με τον τρόπο του, συνδυάζοντας τοπικές παραδόσεις με το προσωπικό του γούστο.

Σε κάποιες χώρες όμως ο εορτασμός των Χριστουγέννων διαφέρει πολύ. Υπάρχουν έθιμα που σπάνε το «κατεστημένο» των τυπικών συμβολισμών χαράς και φλερτάρουν επικίνδυνα με το… παράδοξο.

Διαβάστε μερικά από αυτά:

Αυστρία
Αν τα Χριστούγεννα σας φαίνονται πολύ «χαριτωμένα», καιρός να γνωρίσετε τον Krampus, τον σατανικό δίδυμο αδερφό του… Άγιου Βασίλη! Ο μύθος λέει πως το δαιμονικής μορφής αυτό πλάσμα ζούσε για να δέρνει και να τιμωρεί όλα τα άτακτα παιδιά που βρίσκονταν στη «μαύρη λίστα» του αδερφού του.
Η αυστριακή Νύχτα του Krampus έρχεται κάθε χρόνο στις 6 Δεκεμβρίου όταν ομάδες αντρών ντύνονται σαν δαίμονες και κυκλοφορούν τα μεσάνυχτα στην πόλη χτυπώντας ανθρώπους με ψεύτικα ρόπαλα.

Τετάρτη 21 Δεκεμβρίου 2011

Το κείμενο πάντα – αλλιώς

Ο έντυπος λόγος φθίνει. Οχι· μετασχηματίζεται. Το Δίκτυο και τα new media σαρώνουν το κείμενο και την ανάγνωση. Οχι· τo Δίκτυο ανανέωσε το κείμενο και την ανάγνωση – τα πήγε σε άλλο επίπεδο, τα μετασχημάτισε, πάντως δεν τα σάρωσε.
Η συζήτηση για το μέλλον του Τύπου, σε περιβάλλον ραγδαίων αλλαγών στην επικοινωνία, διεξάγεται με αγωνία, ιδίως όταν οι συνομιλητές είναι δημοσιογράφοι. Οι δημοσιογράφοι αισθάνονται απειλητικές τις αλλαγές, αισθάνονται ότι οι αλλαγές εν πολλοίς συμβαίνουν ερήμην τους, κι αυτοί τις παρακολουθούν ανήμποροι.

Διατηρούν τη θανατική ποινή 58 χώρες

Οι 23 την εφάρμοσαν μέσα στο 2010

Διατηρούν τη θανατική ποινή 58 χώρες Στην επιβολή της θανατικής ποινής προχώρησαν 23 χώρες το 2010, ενώ πολλές δεν την εφαρμόζουν μεν, αλλά δεν την έχουν καταργήσει με νόμο και εκφράζονται ανησυχίες για «βήματα προς τα πίσω» εξαιτίας της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, προειδοποίησε σήμερα η καθολική κοινότητα Sant'Egidio.

Τουλάχιστον 20 υπουργοί, πολλοί από τη Μαύρη Αφρική, μετείχαν σήμερα στη Ρώμη στη Διεθνή Ημέρα «Πόλεις για τη ζωή, πόλεις κατά της θανατικής ποινής» που διοργάνωσε η καθολική αυτή κοινότητα.

Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2011

Κοινωνία των πολιτών ... ένας νέος παράγοντας στην εξίσωση

Η κοινωνία πολιτών είναι µία έννοια που παίζει κεντρικό ρόλο σήµερα και στο επίπεδο της πολιτικής πρακτικής και σε αυτό του θεωρητικού λόγου. Οπως όλες οι βασικές έννοιες στις κοινωνικές επιστήµες, ο όρος κοινωνία πολιτών (ΚΠ) είναι πολύσηµος. ∆ηλαδή έχει διαφορετικό νόηµα ανάλογα µε το θεωρητικό και το ιστορικοκοινωνικό πλαίσιο µέσα στο οποίο εντάσσεται.
Ο κυρίαρχος ορισµός σήµερα εννοιολογεί την ΚΠ ως έναν τρίτο, ενδιάµεσο χώρο µεταξύ κοµµατικοκρατικού συστήµατος και αγοράς. Αυτός ο χώρος,κανονιστικά τουλάχιστον, δεν λειτουργεί ούτε στη βάση της κοµµατικοκρατικής λογικής ούτε σεαυτή της αγοράς και του κέρδους. Στη χώρα µας η ΚΠ, µε την παραπάνω έννοια του όρου, είναι εξαιρετικά καχεκτική. Ενας από τουςλόγους αυτής της καχεξίας έχει να κάνει µε την κοµµατικοκρατία.

Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 2011

Επαναληπτικό διαγώνισμα Ιστορίας Γ΄ Θεωρητικής

ΙΣΤΟΡΙΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ

ΘΕΜΑ  Α1
Α.1.1 Να αντιστοιχίσετε  τα στοιχεία της στήλης Α με τα στοιχεία της στήλης Β
(Μονάδες 10):

ΣΤΗΛΗ Α
ΣΤΗΛΗ Β
1. 15 Μαρτίου 1910
a. 1ο Παγκόσμιο πανποντιακό συνέδριο
2. Φεβρουάριος 1918
Β. Τα δημοσιονομικά δεδομένα της Ελλάδας φτάνουν σε πλήρες αδιέξοδο
3. Ιούνιος 1925
Γ. Κήρυξη επανάστασης στο Θέρισο
4. Δεκέμβριος 1926
Δ.Συμφωνία των Αθηνών
5. 24 Ιουλίου 1923
Ε. Επίσημη κήρυξη της ένωσης της Κρήτης με την Ελλάδα
6. 9 Δεκεμβρίου 1898
ΣΤ.Σύμβαση της Άγκυρας
7. 10 Μαρτίου 1905
Ζ. Ανάληψη καθηκόντων από το Γεώργιο στην Κρήτη
8. Απρίλιος 1916
Η. Διάλυση Στρατιωτικού Συνδέσμου
9. Μάρτιος 1922
Θ. Παράδοση Τραπεζούντας στο Χρύσανθο
10. 1 Δεκεμβρίου 1913
Ι. Συνθήκη ειρήνης της Λοζάνης

Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2011

Προτεινόμενο θέμα: Νέοι και παγκοσμιοποίηση ( Έκθεση Γ΄ Λυκείου)

Δύο ορισμοί για την παγκοσμιοποίηση

1§  Για τους αρχαίους Ρωμαίους, ο ελληνικής καταγωγής θεός Ιανός συμβόλιζε την είσοδο,  το ξεκίνημα και το τέλος. Την είσοδο, γιατί κάθε καινούρια εμπειρία αποτελεί και ένα πέρασμα, το ξεκίνημα, γιατί κάθε πέρασμα μας φέρνει μπροστά σε μία νέα πραγματικότητα και το τέλος, γιατί κάθε νέα πραγματικότητα προϋποθέτει τη ρήξη με το παρελθόν και το θάνατο του παλαιού.
2§  Ο Ιανός όμως είναι περισσότερο γνωστός, επειδή απεικονίζονταν πάντοτε με δύο πρόσωπα που κοιτούσαν προς αντίθετες κατευθύνσεις, ίσως για να υποδηλώσουν ότι το μέλλον μας παρουσιάζεται συνήθως με δύο τελείως διαφορετικά πρόσωπα (ένα θετικό και ένα αρνητικό).

Ενδεικτικές απαντήσεις Κ.Ε.Ε. για τα λατινικά 2023

Οι ενδεικτικές απαντήσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων Γενικών Λυκείων για το μάθημα των Λατινικών Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων.