Η γλώσσα στις ιστορίες του Παπαδιαμάντη είναι μια ιδιαίτερη καθαρεύουσα, ένα μωσαϊκό γλωσσικών εκφράσεων και τύπων, «δείκτης της πολυσήμαντης τούτης παρουσίας του είναι η γλώσσα του: ένα μωσαϊκό από λόγιες εκφράσεις, αρχαϊσμούς, τύπους από συναξάρια, ανακατεμένα όλα με βαρβαρισμούς και με λέξεις της χυδαϊζουσας και υφασμένα πάνω στο τυπικό της καθαρεύουσας. Η προσφορά του, εκτός απ' την αξία τη λογοτεχνική, έχει γενικότερη σημασία. Είναι το παρόν ενός έθνους, που έχει αρχίσει να ξαναζεί, και φέρνει απάνω της όλα τα σημάδια της ιστορικής του περιπέτειας. Γι' αυτό, μένει πάνω απ' όλα ελληνικός, αμετάφραστος, αποκλειστικά δικός μας».
Σημειώσεις θεωρίας και Ασκήσεις για Αρχαία Ελληνικά, Λατινικά, Λογοτεχνία, Έκθεση - Έκφραση Γυμνασίου και Λυκείου. Φροντιστήριο "Σύγχρονο" Καρδίτσα
Πέμπτη 27 Ιανουαρίου 2011
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης - Βιογραφικά στοιχεία
Ο Παπαδιαμάντης γεννήθηκε στη Σκιάθο το 1851 και γονείς του ήταν ο ιερέας Αδαμάντιος Εμμανουήλ και η Αγγελική (Γκιουλώ) το γένος Μωραϊτίδη. Μεγάλωσε ανάμεσα σε εννιά παιδιά (τα δυο πέθαναν μικρά) με το φόβο του Θεού και εξοικειώθηκε νωρίς με τα εκκλησιαστικά πράγματα, τη θρησκευτική ατμόσφαιρα, τις λειτουργίες, τα ξωκκλήσια και την ήσυχη ζωή του νησιώτικου περίγυρου. Όλα αυτά του διαμόρφωσαν μια χριστιανοπρεπή ιδιοσυγκρασία, πού τη διατήρησε με πείσμα ως το τέλος της ζωής του.
Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2011
Έκθεση Γ Λυκείου: Η ανάγκη συμμόρφωσης στους νόμους (θέματα - απαντήσεις)
Πολιτική ανυπακοή και δημοκρατία
Τα γεγονότα
«Όλοι όσοι έχουν υποβάλει σχετική δήλωση και έχουν φιλοξενήσει κάποιο ξένο που πραγματοποιεί ιδιωτική επίσκεψη στη Γαλλία, όπως προσδιορίζεται στο παρόν άρθρο, υποχρεούνται να ενημερώσουν τις δημοτικές αρχές σχετικά με την αναχώρηση του ξένου". (Άρθρο. 1ο του νομοσχεδίου για τη μετανάστευση, Νοέμβριος 1996, της γαλλικής κυβέρνησης.)
Με την κατάθεση του νομοσχεδίου για τη μετανάστευση τον περασμένο Νοέμβρη, που ουσιαστικά εξωθεί τους πολίτες να γίνουν καταδότες, πενήντα Γάλλοι κινηματογραφιστές κάλεσαν τους συμπολίτες τους σε ανυπακοή να μην εφαρμόσουν το νόμο, όταν γίνει νόμος του κράτους. Ακολούθησαν αντιδράσεις διανοουμένων, κομμάτων, κινήσεων, συνδικάτων. Ανάμεσά τους 121 προσωπικότητες μη γαλλικής καταγωγής: Σκανδιναβοί, Αλγερινοί, Μαροκινοί, Τσέχοι, Ούγγροι, Ρώσοι, Πολωνοί. Υπολογίζεται ότι το ένα τέταρτο των σημερινών Γάλλων είναι απόγονοι τρίτης ή τέταρτης γενιάς αλλοδαπών. Πολλοί δήμαρχοι δήλωσαν κατηγορηματικά ότι δεν θα εφαρμόσουν το νόμο και καλούν τους δημότες τους σε «πολιτική ανυπακοή». Σιγά - σιγά ξεσηκώθηκε κύμα αντιδράσεων, που κορυφώθηκε στη διαδήλωση του Σαββάτου 21 Φεβρουαρίου, που ξεκίνησε από τον Gare de L' Est, τον Ανατολικό Σταθμό του Παρισιού, εκεί όπου έφταναν οι περισσότεροι μετανάστες στη Γαλλία. Οι διαδηλωτές πήγαν στη διαδήλωση κρατώντας μια βαλίτσα όπως οι πρόγονοί τους μετανάστες.
Πνευματικός άνθρωπος: σχεδιαγραμματική προσέγγιση του όρου
Πνευματικός άνθρωπος ή διανοούμενος είναι αυτός που ασχολείται με τα κοινωνικά, πολιτιστικά και ηθικά προβλήματα, με την έρευνα της αλήθειας, τη γνώση και το πνεύμα του ανθρώπου (οι φιλόσοφοι, οι ποιητές, οι διακεκριμένοι συγγραφείς, οι καλλιτέχνες, οι επιστήμονες ή καθηγητές Πανεπιστημίων, οι θρησκευόμενοι που προβληματίζονται με κριτικό πνεύμα πάνω στα προβλήματα της ζωής, αυτοί που ενδιαφέρονται, πέρα από τα ατομικά τους, για τα γενικότερα προβλήματα του ανθρώπου).
Οι πηγές του ρατσισμού
Ρατσισμός. Από πού προέρχεται; Μια άποψη θέλει τον ρατσισμό ως έμφυτο στην ανθρώπινη φύση. Ότι δηλαδή, πάντα υπήρχε, και πάντα θα υπάρχει. Μια πιο φιλελεύθερη άποψη υποστηρίζει ότι πρόκειται για ένα κακό ανθρώπινο ιδεολόγημα, και πως αν αλλάξουμε τις ιδέες, θα εξαφανιστεί.
Και οι δυο αυτές απόψεις είναι λάθος. Ο ρατσισμός δεν είναι ιδεολόγημα αλλά θεσμός. Και οι απαρχές του δεν βρίσκονται ούτε στην ανθρώπινη φύση, ούτε στις ανθρώπινες ιδέες. Ο ρατσισμός ξεπήδησε με τον καπιταλισμό και το εμπόριο των δούλων. Όπως έγραψε κάποτε ο Μαρξιστής CLR James: «Η έννοια του διαχωρισμού των ανθρώπων με βάση τη φυλή του, ξεκίνησε με το δουλεμπόριο. Αυτό αποτέλεσε κάτι τόσο σοκαριστικό, κόντρα σε κάθε κοινωνική έννοια, κόντρα σε κάθε θρησκευτική και φιλοσοφική αντίληψη… ώστε η μόνη δικαιολογία με την οποία η ανθρωπότητα θα μπορούσε να το ανεχτεί, ήταν να διαχωριστούν οι άνθρωποι σε φυλές, και να αποφασιστεί πως οι Αφρικανοί ανήκαν σε μια κατώτερη φυλή».
Και οι δυο αυτές απόψεις είναι λάθος. Ο ρατσισμός δεν είναι ιδεολόγημα αλλά θεσμός. Και οι απαρχές του δεν βρίσκονται ούτε στην ανθρώπινη φύση, ούτε στις ανθρώπινες ιδέες. Ο ρατσισμός ξεπήδησε με τον καπιταλισμό και το εμπόριο των δούλων. Όπως έγραψε κάποτε ο Μαρξιστής CLR James: «Η έννοια του διαχωρισμού των ανθρώπων με βάση τη φυλή του, ξεκίνησε με το δουλεμπόριο. Αυτό αποτέλεσε κάτι τόσο σοκαριστικό, κόντρα σε κάθε κοινωνική έννοια, κόντρα σε κάθε θρησκευτική και φιλοσοφική αντίληψη… ώστε η μόνη δικαιολογία με την οποία η ανθρωπότητα θα μπορούσε να το ανεχτεί, ήταν να διαχωριστούν οι άνθρωποι σε φυλές, και να αποφασιστεί πως οι Αφρικανοί ανήκαν σε μια κατώτερη φυλή».
Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 2011
Η οικογενειοκρατία έχει ... επώνυμα
Επειδή δεν θυμόμαστε και πολλά από την στατιστική στο πανεπιστήμιο,
και επειδή αυτό αποκλείεται να γίνει ποτέ θέμα στις πανελλαδικές εξετάσεις,
Άσκηση 1
Να βρεθεί:
Να βρεθεί:
Η πιθανότητα να συμβεί τρεις φορές σε 189 χρόνια ζωής του Ελληνικού κράτους στην ίδια χώρα,
με πληθυσμό 8,000,000 (έστω) να γίνουν πρωθυπουργοί...
Παππούς, Γιος και Εγγονός της ίδιας οικογένειας.
Ξαναλέμε ΤΡΕΙΣ ΦΟΡΕΣ ΟΧΙ ΜΙΑ !
Άσκηση 2
Να βρεθεί:
Άσκηση 2
Να βρεθεί:
Η πιθανότητα να συμβεί επτά φορές σε 189 χρόνια ζωής του Ελληνικού κράτους στην ίδια χώρα,
με πληθυσμό 8,000,000 (κατοίκων έστω) να γίνουν πρωθυπουργοί Πατέρας και Γιος.Οι απαντήσεις
Διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια για τον ελληνικό πολιτισμό της Μικράς Ασίας από το Ι.Μ.Ε.
Ο πρώτος «τόμος» της Εγκυκλοπαίδειας Μείζονος Ελληνισμού ενσωματώνει ένα σύνολο στοιχείων σχετικών με τον ελληνικό πολιτισμό στη Μικρά Ασία (βάσεις δεδομένων, ηλεκτρονικά αρχεία κειμένων, ήχων και εικόνας, πολυμεσικές εφαρμογές, συνδέσεις με δικτυακούς τόπους παροχής υπηρεσιών έρευνας και πληροφορίας).
Ο κατάλογος των λημμάτων περιλαμβάνει πάνω από 3000 τίτλους, οι οποίοι καλύπτουν τοπωνύμια, πρόσωπα, αρχιτεκτονήματα, γεγονότα, πολιτιστικά φαινόμενα. Ο θεματικός κατάλογος, η απλή και σύνθετη αναζήτηση είναι μόνο κάποια από τα εργαλεία που βοηθούν τον επισκέπτη να πλοηγηθεί. Στη διάθεσή του βρίσκεται και μια βιβλιογραφική βάση με πάνω από 10.000 τίτλους επιστημονικών έργων. Ένα πλούσιο γλωσσάρι βοηθά και το μη ειδικό στην κατανόηση των κειμένων, ενώ ένας κατάλογος ηλεκτρονικών διευθύνσεων επιτρέπει τη σύνδεση με το σύνολο της παρεχόμενης πληροφορίας στον παγκόσμιο ιστό.
Στον κόσμο του Διαδικτύου
Υποθέσεις, του Παντελή Μπουκάλα
«Καθημερινή της Κυριακής, 2-3-2008
«Καθημερινή της Κυριακής, 2-3-2008
Από την εξιδανίκευση και την αποθέωση του Διαδικτύου, ως ενός χώρου αυθεντικότερου από τον υλικό που μας περιβάλλει και περισσότερο ελεύθερου ακόμα και από την πιο όμορφα ζωγραφισμένη Ουτοπία, περάσαμε ταχύτατα και δίχως μεσοδιάστημα αναστοχασμού στη δαιμονοποίηση, την απαξίωση και την καταστηλίτευσή του. Ίσως επειδή έχουμε περιπέσει σε σύγχυση από τις αντιφάσεις της λαϊκής σοφίας, που τη μια κηρύσσει «το γοργόν και χάριν έχει» και την άλλη ορίζει ότι «κάλλιο αργά παρά ποτέ». Ίσως πάλι να ευθύνεται η επιθυμία μας να αποδείξουμε για μια φορά ακόμα ότι η λέξη «σπουδή» μας ταιριάζει μόνο με τη σημασία της βιασύνης και όχι με την έννοια της συστηματικής και προσεκτικής ενασχόλησης με κάποιο αντικείμενο.
Κυριακή 23 Ιανουαρίου 2011
Κική Δημουλά - Αυτο-βιογραφικό
«Ένα βιογραφικό σημείωμα πρέπει, αφού γραφτεί, να μείνει επ᾿ αρκετόν καιρό κρεμασμένο στον αέρα από ένα τσιγκέλι αυστηρότητας, ώστε να στραγγίξουν καλά τα στερεότυπα, οι ωραιοποιήσεις, η ρόδινη παραγωγικότης και ο πρόσθετος ναρκισσισμός, πέραν εκείνου που ενυπάρχει στη φύση μιας αυτοπαρουσίασης. Μόνον έτσι βγαίνει το καθαρό βάρος: το ήθος που επέβαλες να τηρεί η προσπάθειά σου.
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης - Μικρές ιστορίες
Ο Παπαδιαμάντης ήταν κλειστός τύπος. Μια φορά όμως πήρε το θάρρος και απήγγειλε στον Μητσάκη ένα ερωτικό του ποίημα. Εκείνος θέλοντας να τον πειράξει:
- Ώστε έτσι, κύριε Αλέξανδρε! Έχουμε έρωτες και τους τραγουδούμε τόσο όμορφα!
- Εγώ δεν έχω έρωτες, αποκρίθηκε ο Παπαδιαμάντης, χαμηλώνοντας τα μάτια. Ο ήρωάς μου έχει!
Στις εφημερίδες δούλευε κυρίως ως μεταφραστής. Πάνω σ᾿ αυτή τη δουλειά είχε ένα καταχθόνιο μυστικό: Έκανε ακατανόητα στη μετάφραση τα βλάσφημα κηρύγματα των σοφών!
«Καταχθόνιο μυστικό ενός χριστιανού και αμαρτία ενός αγίου», σημείωσε ο Παύλος Νιρβάνας.
Όταν πρωτοπήγε να δουλέψει στο «Άστυ», ο Κακλαμάνος με κάποια δειλία και επιφύλαξη του μίλησε και για την αμοιβή:
-Ο μισθός σας θα είναι 150 δραχμές, είπε.
Ο Παπαδιαμάντης έμεινε σκεπτικός, σα να λογάριαζε κάτι.
- Μήπως είναι λίγα; ρώτησε δειλά ο Κακλαμάνος , έτοιμος να αυξήσει το ποσό.
- Πολλές είναι 150! αποκρίθηκε ο «κοσμοκαλόγερος». Με φθάνουν 100.
Κι έφυγε βιαστικός και ντροπαλός χωρίς να προσθέσει λέξη.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)
Ενδεικτικές απαντήσεις Κ.Ε.Ε. για τα λατινικά 2023
Οι ενδεικτικές απαντήσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων Γενικών Λυκείων για το μάθημα των Λατινικών Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων.
-
ΜΕΤΟΧΗ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗΣ ΦΩΝΗΣ Στην ενεργητική φωνή μετοχή διαθέτουν ο ενεστώτας και ο μέλλοντας. Η μετοχή του ενεργητικού ενεστώτα σχηματ...
-
· Έχουμε πλάγιο λόγο, όταν τα λόγια κάποιου ανακοινώνονται εξαρτημένα από ένα ρήμα λεκτικό, δοξαστικό, γνωστικό, ερωτηματικό ή...