Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 2011

Διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια για τον ελληνικό πολιτισμό της Μικράς Ασίας από το Ι.Μ.Ε.

Ο πρώτος «τόμος» της Εγκυκλοπαίδειας Μείζονος Ελληνισμού ενσωματώνει ένα σύνολο στοιχείων σχετικών με τον ελληνικό πολιτισμό στη Μικρά Ασία (βάσεις δεδομένων, ηλεκτρονικά αρχεία κειμένων, ήχων και εικόνας, πολυμεσικές εφαρμογές, συνδέσεις με δικτυακούς τόπους παροχής υπηρεσιών έρευνας και πληροφορίας).
Ο κατάλογος των λημμάτων περιλαμβάνει πάνω από 3000 τίτλους, οι οποίοι καλύπτουν τοπωνύμια, πρόσωπα, αρχιτεκτονήματα, γεγονότα, πολιτιστικά φαινόμενα. Ο θεματικός κατάλογος, η απλή και σύνθετη αναζήτηση είναι μόνο κάποια από τα εργαλεία που βοηθούν τον επισκέπτη να πλοηγηθεί. Στη διάθεσή του βρίσκεται και μια βιβλιογραφική βάση με πάνω από 10.000 τίτλους επιστημονικών έργων. Ένα πλούσιο γλωσσάρι βοηθά και το μη ειδικό στην κατανόηση των κειμένων, ενώ ένας κατάλογος ηλεκτρονικών διευθύνσεων επιτρέπει τη σύνδεση με το σύνολο της παρεχόμενης πληροφορίας στον παγκόσμιο ιστό.

Στον κόσμο του Διαδικτύου

Υποθέσεις, του Παντελή Μπουκάλα
«Καθημερινή της Κυριακής, 2-3-2008
Από την εξιδανίκευση και την αποθέωση του Διαδικτύου, ως ενός χώρου αυθεντικότερου από τον υλικό που μας περιβάλλει και περισσότερο ελεύθερου ακόμα και από την πιο όμορφα ζωγραφισμένη Ουτοπία, περάσαμε ταχύτατα και δίχως μεσοδιάστημα αναστοχασμού στη δαιμονοποίηση, την απαξίωση και την καταστηλίτευσή του. Ίσως επειδή έχουμε περιπέσει σε σύγχυση από τις αντιφάσεις της λαϊκής σοφίας, που τη μια κηρύσσει «το γοργόν και χάριν έχει» και την άλλη ορίζει ότι «κάλλιο αργά παρά ποτέ». Ίσως πάλι να ευθύνεται η επιθυμία μας να αποδείξουμε για μια φορά ακόμα ότι η λέξη «σπουδή» μας ταιριάζει μόνο με τη σημασία της βιασύνης και όχι με την έννοια της συστηματικής και προσεκτικής ενασχόλησης με κάποιο αντικείμενο.

Κυριακή 23 Ιανουαρίου 2011

Αριστοτέλη Ηθικά Νικομάχεια - Ευδαιμονία

Κική Δημουλά - Αυτο-βιογραφικό


«Ένα βιογραφικό σημείωμα πρέπει, αφού γραφτεί, να μείνει επ᾿ αρκετόν καιρό κρεμασμένο στον αέρα από ένα τσιγκέλι αυστηρότητας, ώστε να στραγγίξουν καλά τα στερεότυπα, οι ωραιοποιήσεις, η ρόδινη παραγωγικότης και ο πρόσθετος ναρκισσισμός, πέραν εκείνου που ενυπάρχει στη φύση μιας αυτοπαρουσίασης. Μόνον έτσι βγαίνει το καθαρό βάρος: το ήθος που επέβαλες να τηρεί η προσπάθειά σου.

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης - Μικρές ιστορίες


Ο Παπαδιαμάντης ήταν κλειστός τύπος. Μια φορά όμως πήρε το θάρρος και απήγγειλε στον Μητσάκη ένα ερωτικό του ποίημα. Εκείνος θέλοντας να τον πειράξει:
- Ώστε έτσι, κύριε Αλέξανδρε! Έχουμε έρωτες και τους τραγουδούμε τόσο όμορφα!
- Εγώ δεν έχω έρωτες, αποκρίθηκε ο Παπαδιαμάντης, χαμηλώνοντας τα μάτια. Ο ήρωάς μου έχει!

Στις εφημερίδες δούλευε κυρίως ως μεταφραστής. Πάνω σ᾿ αυτή τη δουλειά είχε ένα καταχθόνιο μυστικό: Έκανε ακατανόητα στη μετάφραση τα βλάσφημα κηρύγματα των σοφών!
«Καταχθόνιο μυστικό ενός χριστιανού και αμαρτία ενός αγίου», σημείωσε ο Παύλος Νιρβάνας.

Όταν πρωτοπήγε να δουλέψει στο «Άστυ», ο Κακλαμάνος  με κάποια δειλία και επιφύλαξη του μίλησε και για την αμοιβή:
-Ο μισθός σας θα είναι 150 δραχμές, είπε.
  Ο Παπαδιαμάντης έμεινε σκεπτικός, σα να λογάριαζε κάτι.
- Μήπως  είναι λίγα; ρώτησε δειλά ο Κακλαμάνος , έτοιμος να αυξήσει το ποσό.
- Πολλές είναι 150! αποκρίθηκε ο «κοσμοκαλόγερος». Με φθάνουν 100.
Κι έφυγε βιαστικός και ντροπαλός χωρίς να προσθέσει λέξη.

Αφηγηματική Τεχνική στον Παπαδιαμάντη

  1. Ότι ο Παπαδιαμάντης έκλεισε μές στις «αναμνήσεις» του ένα υπολο­γίσιμο τμήμα της ζωής του, δεν χωρεί αμφιβολία. Αρκεί μια πρώτη, θα ‘λεγα οριζόντια, ανάγνωση για να δείξει πώς τα «διηγήματα» αυτά αποτελούν, ανάμεσα στα άλλα, και μιαν αναντικατάστατη βιογραφική πηγή. Έχουμε να κάνουμε μ’ ένα χρονικό, όπου όχι μόνο τα παιδικά χρόνια στη Σκιάθο, αλλά και η αθηναϊκή περίοδος του συγγραφέα μας, και τα βιώματα και τα οράματα και τα αδιέξοδα του, μας προσφέρονται πλουσιοπάροχα.
Κάποτε, η εντύπωση πως στο διήγημα ενσωματώνονται σελίδες από ένα προσωπικό ημερολόγιο είναι κυριαρχική. Ο αφηγητής εμφανίζεται με την πραγματική ταυτότητα του ή κρύβεται πίσω από ψευδώνυμα.
Π. Μουλλάς, «Το Διήγημα, Αυτοβιογραφία του Παπαδιαμάντη»

Η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας (Προτεινόμενο θέμα έκθεσης Γ Λυκείου)


Κείμενο:
Ο εκσυγχρονισμός, δηλαδή η παρακολούθηση και προσαρμογή προς τις εκάστοτε διεθνείς οικονομικές κυρίως συνθήκες, ώστε να διασφαλίζεται η σταθερότητα και η συνεχής πρόοδος και να προλαμβάνονται οι οπισθοδρομήσεις και τα αδιέξοδα, δε νοείται χωρίς να λαμβάνει υπόψη δύο κυρίως παράγοντες:

Σάββατο 22 Ιανουαρίου 2011

Έκθεση - έκφραση Γ Λυκείου: Κλωνοποίηση (θέματα - απαντήσεις)

κειμενο
 Ανθρώπινη κλωνοποίηση, μωρά κατά παραγγελία, πιστά αντίγραφα και τέρατα της επιστήμης. Ένας τέτοιος θαυμαστός καινούριος κόσμος γενετικώς τροποποιημένων όντων παραλίγο να γίνει πραγματικότητα μετά τη δημιουργία του πρώτου κλωνοποιημένου προβάτου, της διάσημης πλέον Ντόλι, τον Μάρτιο του 1997. Οι επιστήμονες εξέφρασαν αμέσως την αγανάκτησή τους και πρότειναν να απαγορευθεί με νόμο η ανθρώπινη κλωνοποίηση ενώ οι ιατρικοί σύλλογοι πρόβαλαν τις δικές τους αντιδράσεις για την έρευνα στο συγκεκριμένο τομέα.

Έκθεση Γ Λυκείου: Ευρωπαϊκή ταυτότητα του μέλλοντος (θέματα - απαντήσεις)


ΚΕΙΜΕΝΟ:
«Η ευρωπαϊκή ταυτότητα του μέλλοντος»
§ 1 Είναι σημαντική προϋπόθεση για τη δημοκρατία και το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης η καλλιέργεια της ευρωπαϊκής ταυτότητας δίπλα στις εθνικές ταυτότητες των πολιτών σε όλες τις χώρες - μέλη. Ας μην ξεχνάμε όμως ότι τα έθνη, κράτη - μέλη της Ένωσης, δεν είναι ίσα ούτε πληθυσμιακά ούτε σε έκταση γε­ωγραφική ούτε ακόμα περισσότερο οικονομικά και στρατηγικά. Την Ένωση, άρα, παραμονεύει ο κίνδυνος να μετατραπεί σε ολι­γαρχία των ισχυρότερων χωρών της, μολονότι είναι συγχρόνως σπουδαία πρόκληση το όνειρο της Ευρώπης των λαών.

Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και ιδιωτική ζωή

νεοελληνική γλώσσα γενικησ παιδειασ β΄ ενιαιου λυκειου [1]
κειμενο:
Στα δεκαεπτά του εγκατέλειψε τη δημοσιογραφία για να κάνει το ντεμπούτο[2] του στο θέατρο. Στα τριάντα του έγινε διεθνής «αστέρας» του κινηματογράφου. Για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα είχε τη φήμη του «κακού παιδιού» λόγω του αλκοολισμού του. Και σήμερα, ύστερα από καμιά πενηνταριά κινηματογραφικές ταινίες, ο Πήτερ Ο’ Τουλ, εβδομήντα δύο χρόνων και δραστήριος, συμμετέχει στην τελευταία υπερπαραγωγή του Χόλιγουντ, την ταινία «Τροία».

Ενδεικτικές απαντήσεις Κ.Ε.Ε. για τα λατινικά 2023

Οι ενδεικτικές απαντήσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων Γενικών Λυκείων για το μάθημα των Λατινικών Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων.