Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου 2011

Το Νέο Σχολείο και οι εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης

Τα θέματα που αφορούν το Νέο Σχολείο, την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, τις αλλαγές που υπαγορεύουν οι ανατροπές στο παγκόσμιο σκηνικό, αλλά και τις εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης και κατάρτισης παγκοσμίως συζήτησαν εκπαιδευτικοί από την Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό, σε εκδήλωση που έγινε από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο σε συνεργασία με το Megaron Plus.
«Το σχολείο αλλάζει;» ήταν ο τίτλος της εκδήλωσης. Τη συζήτηση συντόνισε ο πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου κ. Κλ. Ναυρίδης, ενώ ομιλητές ήταν ο κ. Β. Τσελφές, αντιπρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ο κ. Ρότζερ Σλι, κοσμήτορας στο εκπαιδευτικό Ινστιτούτο του Πανεπιστημίου του Λονδίνου και ο κ. Π. Χαραμής, πρόεδρος του ΚΕΜΕΤΕ (Κέντρο Μελετών και Τεκμηρίωσης) της ΟΛΜΕ.

Τρίτη 1 Φεβρουαρίου 2011

Κίνητρα στην εκπαίδευση

Ποινές, ποινές, ποινές. Η πρώτη σκέψη όλων μας για όποιον αποδίδει λιγότερο από το αναμενόμενο. Στον αντίποδα αμοιβές. Όποτε και όταν ο εργαζόμενος πιάνει ή ξεπερνά τις προσδοκίες μας. Έτσι θέλουμε να αξιολογούμε τους μαθητές. Έτσι θέλουμε να αξιολογούμε και τους εκπαιδευτικούς. Δίκαιο. Εδώ συμφωνούμε όλοι. Είναι όμως το καλύτερο δυνατό; Το παρακάτω βίντεο από το TED.com προτείνει μια διαφορετική προσέγγιση. Ριζοσπαστική, αποτελεσματική, μα κυρίως όμορφη.

Απολαύστε το και κυρίως σχολιάστε το. Μας αφορά όλους. (Το βίντεο έχει ελληνικούς υπότιτλους).



Αν δεν έχετε χρόνο να το δείτε, συνοπτικά αναφέρω ότι ο ομιλητής, στηριζόμενος στα πορίσματα των κοινωνικών επιστημών, προτείνει:
Α) Να εμπιστεύεσαι το άτομο που αξιολογείς, να του δίνεις χώρο να ανασάνει, να τον αφήνεις να δημιουργεί, να δρα αυτόνομα.
Β) Να του δίνεις την ευκαιρία να γίνει καλύτερος, να βελτιώνεται σε ό,τι θεωρεί αυτός σημαντικό.
Γ) Να δώσεις νόημα στην εργασία του. Να νιώθει πως ό,τι κάνει είναι αξιόλογο, ανώτερο από τον ίδιο, να νιώθει πως προσφέρει στο κοινωνικό σύνολο.

Ο ρατσισμός σε βάρος των μεταναστών: προτεινόμενο θέμα έκθεσης Γ Λυκείου


"Ποιος φοβάται τους μετανάστες"
Οι μετανάστες και στη χώρα μας και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές κοινωνίες θεωρούνται από πολλούς οι κύριοι υπαίτιοι και της ανερχόμενης εγκληματικότητας και της αυξανόμενης ανεργίας.  Παρ' όλο που αυτή η άποψη δεν αναπτύσσεται επίσημα από τα δύο μεγάλα ελληνικά κόμματα, έχει μεγάλη απήχηση στα πλατιά λαϊκά στρώματα - και αυτό για δύο λόγους.

Ανθρώπινα δικαιώματα: έκθεση Γ Λυκείου (θέματα - απαντήσεις)

Η ανθρωπότητα ζει στον αστερισμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η πεντηκοστή επέτειος της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του Αν­θρώπου γιορτάστηκε σε όλο τον κόσμο με μια σειρά εκδηλώσεων, όπου συμ­μετείχαν πολιτικοί ηγέτες, εκπρόσωποι κυβερνήσεων, διακρατικών και μη κυ­βερνητικών οργανισμών.
Οι επετειακές αναφορές στην Οικουμενική Διακήρυξη όμως, δεν πρέπει να μας κάνουν να ξεχνούμε ότι, παρά την αναμφισβήτητη πρόοδο που έχει ση­μειωθεί, ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων παραμένει ζητούμενο και όχι οριστική κατάκτηση. Τα τελευταία χρόνια παρατηρήθηκαν μαζικές παρα­βιάσεις μερικών από τα θεμελιωδέστερα ανθρώπινα δικαιώματα σε πολλά μέ­ρη του πλανήτη μας, ακόμη και στη γειτονιά μας.

Δευτέρα 31 Ιανουαρίου 2011

Από τις 10 έως 25 Φεβρουαρίου οι αιτήσεις - δηλώσεις για τη συμμετοχή στις πανελλήνιες

Από το Υπουργείο Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων ανακοινώνεται ότι οι υποψήφιοι για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2011 των Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) και των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ), για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, πρέπει να υποβάλουν στο Λύκειό τους Αίτηση-Δήλωση Υποψηφιότητας συμμετοχής στις εξετάσεις αυτές.
Μέχρι πέρυσι οι Αιτήσεις- Δηλώσεις συμμετοχής στις εξετάσεις των Γενικών Λυκείων και των ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β΄) υποβάλλονταν από 1 έως 20 Φεβρουαρίου ενώ των ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Α΄) κατά το μήνα Μάρτιο μαζί με το μηχανογραφικό δελτίο.

Μέτρα κατά της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου

Τη σοβαρότητα του προβλήματος που γεννά η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου από τους εφήβους επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ετοιμάζοντας ένα σχέδιο δράσης που θα παρουσιαστεί σε λίγες μέρες και το οποίο θα αναφέρεται σ’ αυτό το ευαίσθητο κοινωνικό πρόβλημα.

Οι λόγοι που οδηγούν ένα/μία έφηβο στην εγκατάλειψη του σχολείου είναι συνήθως «προσωπικοί» - μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα κοινωνικής ένταξης, φορτισμένο ψυχολογικό περιβάλλον, προβλήματα υγείας, έλλειψη καθοδήγησης ή υποστήριξης. Επίσης, όσοι εγκαταλείπουν το σχολείο συνήθως προέρχονται από ένα χαμηλό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον, τα αγόρια είναι περισσότερα από τα κορίτσια και συνήθως (διπλάσιοι σε ποσοστό) είναι αυτοί που προέρχονται από τους κόλπους των μεταναστών.

Περιπου 6 εκατ. έφηβοι, στην Ευρώπη, εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο

Τη σοβαρότητα του προβλήματος που γεννά η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου από τους εφήβους επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ετοιμάζοντας ένα σχέδιο δράσης που θα παρουσιαστεί σε λίγες μέρες και το οποίο θα αναφέρεται σ' αυτό το ευαίσθητο κοινωνικό πρόβλημα. 

Οι λόγοι που οδηγούν ένα/μία έφηβο στην εγκατάλειψη του σχολείου είναι συνήθως «προσωπικοί» - μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα κοινωνικής ένταξης, φορτισμένο ψυχολογικό περιβάλλον, προβλήματα υγείας, έλλειψη καθοδήγησης ή υποστήριξης Επίσης, όσοι εγκαταλείπουν το σχολείο συνήθως προέρχονται από ένα χαμηλό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον, τα αγόρια είναι περισσότερα από τα κορίτσια και συνήθως (διπλάσιοι σε ποσοστό) είναι αυτοί που προέρχονται από τους κόλπους των μεταναστών.

Το έργο του Παπαδιαμάντη


Μέσα στα περισσότερα διηγήματα του Παπαδιαμάντη, του συγγραφέα και υμνητή του ρόδινου νησιού του", θρασσομανάν οι ρεματιές, οι χαράδρες, οι αναβασιές, τα υψώματα, με διαφορετική το καθένα βλάστηση, όσο και η θαλασσινή του διαμόρφωση, με τ' αμέτρητα λιμανάκια, τους κόρφους και τους κάβους, τους γκρεμούς, τις σπηλιές, τα νησάκια, τις αμμουδιές, τ' ακρογιάλια, με διαφορετική το καθένα μορφή, αλλού χαλίκια, αλλού χοντρά βότσαλα, αλλού χρυσαφένια δαντελώματα, αλλού αμμουδερά ονειρεμένα ακρογιάλια, οπως οι περίφημες κουκουναριές, που τα δέντρα τους περπατούν πάνω στο διάπλατο ασημένιο γιαλό και θαρρείς πως είναι έτοιμα να βουτήξουν μέσα στη θάλασσα. Αυτές οι αλησμόνητες παιδικές μνήμες περνοδιαβαίνουν στη σκέψη του Παπαδιαμάντη ασταμάτητα και του κρατούν συντροφιά στην ατελείωτη μοναξιά του. Κι όταν πια ο καημός του γίνει στοιχειό και άλλο δε βαστιέται, ο Παπαδιαμάντης τα κάνει διηγήματα, κεντημένα με ποιητικό μαγνάδι, ντύνοντας τα με τα θρησκευτικά βιώματα του ή τη ζωή, τα βάσανα, τους καημούς και τις μικροχαρές της σκιαθίτικης φτωχολογιάς. Οι ήρωες του είναι ψαράδες, αγρότες, ιερωμένοι, μετανάστες, πολυφαμελίτες, εργένηδες, αναξιοπαθούσες χήρες, όμορφες ορφανές ή κακομούτσουνες μάγισσες και λογής-λογιών αγύρτισσες.

Κυριακή 30 Ιανουαρίου 2011

Παχύσαρκα παιδιά από την… κοιλιά της μητέρας

Παχύσαρκα από την…κοιλιά της μητέρας τους μπορούν να γίνουν τα παιδιά. Το κάπνισμα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, η απουσία του μητρικού θηλασμού, αλλά και τα περιττά κιλά των γονέων είναι μερικοί από τους επιβαρυντικούς παράγοντες που οδηγούν στη γέννηση παιδιών τα οποία μελλοντικά μπορεί να γίνουν παχύσαρκα.

Όνειρο στο κύμα: οι ερμηνείες και η διάρκεια των γεγονότων του διηγήματος


ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΤΟΥ ΔΙΗΓΗΜΑΤΟΣ
 Α. Από ηθικοθρησκευτική σκοπιά :
Η έκπτωση του ανθρώπου από μια αρχικά ευδαιμονική κατάσταση
Η αντίθεση φύσης – πολιτισμού
Η αντίθεση υψηλής στάσης (αγνός έρωτας) με αισθησιακό στοιχείο (πειρασμός)
Η αντίθεση ευτυχισμένης εφηβείας - φθοράς ωριμότητας
Β. Από ψυχαναλυτική άποψη :
Η καταστολή της επιθυμίας
Η αμφιταλάντευση ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα.

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΑΦΗΓΗΣΗΣ
Τα γεγονότα της αφήγησης καλύπτουν μια περίοδο πάνω από δώδεκα χρόνια. Το καλοκαίρι ο ήρωας ήταν 18 χρονών και τώρα που μας εξιστορεί τα γεγονότα είναι πάνω από 30 χρονών «εξήλθα τριακοντούτης» άρα λοιπόν η αφήγηση διακρίνεται γενικά από  επιτάχυνση. Χρησιμοποιείται τόσο η παύση. Από τη μια μέρα περνάμε σε μια άλλη χωρίς να αναφέρονται τα ενδιάμεσα γεγονότα. Αλλά και η περίληψη. Τα γεγονότα μεταξύ του 18ου έτους και του 30ου εξιστορούνται περιληπτικά. Πέρα από τη γενική επιτάχυνση υπάρχουν στο διήγημα  σκηνές επιβράδυνσης. Αυτές είναι οι περιγραφές (του γιαλού - του άντρου) και οι ψυχογραφικές αναλύσεις του ήρωα πριν από κάθε ενέργειά του.

Ο μεγαλύτερος αφανισμός ειδών πριν 250 εκατ. χρόνια

Ο αφανισµός, που είναι γνωστός και ως ο «µεγάλος θάνατος», είχε ως αποτέλεσµα να εξολοθρευτεί περίπου το 96% των θαλάσσιων ειδών και το 70% των σπονδυλωτών οργανισµών που ζούσαν στην ξηρά.
Ο ισχυρισµός αυτός προκύπτει από έρευνα που έκαναν γεωχηµικοί από το Κέντρο Γεωλογικών Ερευνών του Καναδά.

Ενδεικτικές απαντήσεις Κ.Ε.Ε. για τα λατινικά 2023

Οι ενδεικτικές απαντήσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων Γενικών Λυκείων για το μάθημα των Λατινικών Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων.