Πέμπτη 4 Νοεμβρίου 2010

Γνωρίζεις πως βγήκε η φράση ... ...

Πως βγήκε η φράση:
  1. "Δεν του καίγεται καρφί" 
  2. "Σιγά τον πολυέλαιο"
  3. "Φτου κι απ' την αρχή"
  4. "Έφαγα χυλόπιτα"
  5. "Μυρίζω τα νύχια μου"
  6. "Κάνε τουμπεκί"
  7. "Του μπήκαν ψύλλοι στ' αυτιά"
  8. "Τα μυαλά σου και μια λίρα και του μπογιατζή ο κόπανος"
  9. "Του 'ψησε το ψάρι στα χείλη"
  10. "Τον κόλλησε στον τοίχο"
  11. "Βγήκε ασπροπρόσωπος"
  12. "Του τά 'ψαλε απ' την καλή και την ανάποδη"
  13. "Μάλλιασε η γλώσσα μου"
  14. "Τον πήραν στο ψηλό"
  15. "Καβάλησε το καλάμι"
  16. "Κάνει την πάπια"
  17. "Κάθε κατεργάρης στον πάγκο του"
  18. "Αλλουνού παπά ευαγγέλιο"
  19. "Του 'βαλε τα δυο πόδια σ' ένα παπούτσι"
  20. "Πλήρωσε τα μαλλιά της κεφαλής του"
Αξίζει επίσης να ξέρεις ότι:
  • Η γνωστή συνοικία των Αθηνών ονομάστηκε «Κολωνάκι» από ένα κολωνάκι που ήταν εκεί για παλούκωμα όπως συνηθιζόταν κατά την Τουρκοκρατία!
  • Στον γνωστό άθλο του Ηρακλή τα γνωστά «χρυσά μήλα των εσπερίδων» ήταν.. πορτοκάλια!
  • Η ακριβής εξήγηση της φράσης «Από την πόλη έρχομαι και στην κορφή καν ' έλα» δεν έχει σχέση με κανέλλα ή άλλα καρυκεύματα αφούνσημαίνει «Έρχομαι από την Κωνσταντινούπολη και σε προσκαλώ να έρθεις στην κορυφή »!
  • Οι οδηγοί των πρώτων αυτοκινήτων ατμού ονομάστηκαν «σοφέρ » δηλαδή «θερμαστές» γιατί ζέσταιναν το νερό της μηχανής πριν ξεκινήσουν!
  • Η γνωστή συνοικία «Πατήσια» ονομάστηκε έτσι από την αντίστοιχη Τούρκικη λέξη που σημαίνει: τα κεκτημένα αγροκτήματα!
  • Όταν λέμε σε κάποιον «Αντίο» του λέμε κυριολεκτικά σύμφωνα με την αντίστοιχη Ισπανική φράση ότι «θα τα πούμε στον άλλο κόσμο» δηλ πρόκειται για .. αποχωρισμό!
  • Τα στοιχεία του πληκτρολογίου της γραφομηχανής (έως σήμερα Η .Υ.) τοποθετήθηκαν μπερδεμένα από τον Christopher Latham το 1868 για να μπερδεύει τις γραμματείς και να μην μπλοκάρουν από την ταχύτητά τους τις μηχανές!
  • Η βέρα φοριέται στο τέταρτο δάχτυλο - παράμεσο γιατί τον παράμεσο διασχίζουν φλέβες που συνδέονται με την καρδιά!
  • Το 1630 ο Γάλλος Καρδινάλιος Ρισελιέ διέταξε τα μαχαίρια του φαγητού να έχουν στρογγυλεμένες άκρες για να πάψουν επιτέλους οι καλεσμένοι του να καθαρίζουν τα δόντια τους με αυτά!
Θέλεις απαντήσεις; 
Ετικέτες Technorati: ,,,

Τετάρτη 3 Νοεμβρίου 2010

Διαγώνισμα Λατινικών Β΄ Λυκείου

Β΄ ΤΑΞΗ ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΛΑΤΙΝΙΚΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
Α. Να μεταφράσετε στο τετράδιό σας τα παρακάτω αποσπάσματα:
16. Fit magna caedes. Sedulius, dux et princeps Lemovicum, occiditur; dux Arvernorum vivus in fuga comprehenditur; signa militaria LXXIIII (septuaginta quattuor) ad Caesarem referuntur; magnus numerus hostium capitur atque interficitur; reliqui ex fuga in civitates discedunt. Postero die ad Caesarem legati mittuntur. Caesar iubet arma tradi ac principes produci.
.........................................................................................................
17. Magnus timor exercitum occupavit ex vocibus Gallorum ac mercatorum, qui Germanos ingenti magnitudine corporum et incredibili virtute esse praedicabant. Alius alia de causa discedere cupiebat. Nonnulli pudore adducti remanebant. Hi neque vultum fingere neque lacrimas tenere poterant; abditi in tabernaculis aut suum fatum querebantur aut cum familiaribus suis commune periculum miserabantur.
Μονάδες 40
Β. Παρατηρήσεις
1α. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθεμιά από τις παρακάτω συνεκφορές:
  • magna caedes : γενική πληθυντικού αριθμού
  • signa militaria : αιτιατική ενικού αριθμού
  • postero die : αφαιρετική πληθυντικού αριθμού
  • incredibili virtute : ονομαστική ενικού αριθμού
Μονάδες 8
β. Να γράψετε τη γενική πληθυντικού αριθμού των παρακάτω τύπων:
  • princeps, fuga, numerous, timor, vultum
Μονάδες 2,5
γ. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθεμιά από τις παρακάτω αντωνυμίες:
  • qui : αιτιατ. πληθυντ. αριθμ. του αρσεν. και ουδέτ. γένους.
  • hi : αιτιατ. ενικού αριθμού του θηλυκού και ουδέτ. γένους.
Μονάδες 2
2α. occupavit, remanebant: να γίνει χρονική αντικατάσταση
Μονάδες 1,5
β. capitur: να γράψετε το γ΄ πληθυντικό πρόσωπο του ρήματος στην οριστική όλων των χρόνων της ενεργητικής φωνής.
Μονάδες 3
γ. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθένα από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους:
  • · iubet : β΄ πληθυντικό πρόσωπο οριστικής παρατατικού ενεργητικής φωνής
  • · tradi : απαρέμφατο ενεστώτα ενεργητικής φωνής
  • · produci : γ΄ ενικό πρόσωπο οριστικής μέλλοντα μέσης φωνής
  • · esse : α΄ πληθυντικό πρόσωπο οριστικής υπερσυντελίκου
  • · remanebant : β΄ ενικό πρόσωπο οριστικής παρακειμένου
  • · poterant : το ίδιο πρόσωπο της οριστικής του ενεστώτα και του υπερσυντελίκου
  • · miserabantur : ονομαστική ενικού του αρσενικού γένους της μετοχής του ενεστώτα.
Μονάδες 7
3α. Να μεταφέρετε στο τετράδιό σας την παρακάτω άσκηση και να συμπληρώσετε τα κενά, ώστε να φαίνεται η συντακτική λειτουργία της κάθε λέξης.
  • princeps : είναι ................................................. στο ............................
  • numerus : είναι ................................................. στο ............................
  • arma : είναι ................................................. στο ................................
  • lacrimas : είναι .................................................... στο ........................
  • suis : είναι ......................................................... στο .........................
Μονάδες 10
β. Postero die ad Caesarem legati mittuntur. Να χαρακτηρίσετε συντακτικώς τους όρους της παραπάνω πρότασης.
Μονάδες 2,5
4α. Dux Arvernorum vivus in fuga a Romanis comprehenditur: Να μετατρέψετε την παθητική σύνταξη σε ενεργητική.
Μονάδες 4
β. Magnus timor exercitum occupavit. Να μετατρέψετε την παραπάνω πρόταση σε απαρεμφατική με εξάρτηση από τη φράση: Caesar dicit...
Μονάδες 4,5
5α. Στις παρακάτω προτάσεις να διαγράψετε το σκέλος που περιέχει λάθος
  • nostri είναι προσωπική ή κτητική αντωνυμία;
  • pila είναι ουσιαστικό α΄ ή β΄ κλίσης;
  • gladiis είναι αρσενικό ή ουδέτερο β΄ κλίσης;
  • equitatus είναι αρσενικό β΄ ή δ΄ κλίσης;
  • fugiunt είναι ρήμα γ΄ ή δ΄ συζυγίας;
  • ipse είναι οριστική ή δεικτική αντωνυμία;
  • eo είναι οριστική αντων. ή επίρρημα τοπικό;
  • caedes είναι ισοσύλλαβο ή περιττοσύλλαβο ουσιασ;
  • signa είναι θηλυκού ή ουδετέρου γένους;
  • militaria είναι δικατάληκτο ή τρικατάληκτο επίθετο;
Μονάδες 6
β. Να συμπληρωθούν οι σωστοί παθητικοί τύποι της οριστικής του παρατατικού.
  • Nos commune periculum ......................................... (miseror).
  • Tu tuum fatum ......................................... (queror).
  • Vos rei militaris periti ................................................... (habeo).
  • Ille vocibus Gallorum .................................................... (perturbo).
  • Ego vivus in fuga .................................................... (comprehendo).
  • Signa militaria ad Caesarem ........................................... (refero).
  • Magnus numerus hostium .................................... (capio).
Μονάδες 4
5α. Nα δώσετε τη σημασία των λέξεων:
· Occupo, praedico, adduco, fingo, abdo, queror, miseror, obsigno, petrurbo, possum.
Μονάδες 4
email: dim-rits@hol.gr

Τρίτη 2 Νοεμβρίου 2010

«Δεν υπάρχουν κακοί, αλλά “δύσκολοι”μαθητές»

Οι ειδικοί επισημαίνουν τους λόγους που προκαλούν τη χαμηλή επίδοση ορισμένων παιδιών στο σχολείο και προτείνουν τρόπους αντιμετώπισής τους
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Εύη Σαλτού
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2009
Δεν καταλάβαινα για ποιον λόγο έπρεπε να διαβάζω και να είμαι πρώτος στην τάξη: για τη σωστή εκπαίδευσή μου ή για την επαγγελματική μου αποκατάσταση; Έτσι, το σχολείο μού ήταν αδιάφορο. Τόσο μάλιστα, που την πρώτη τάξη του λυκείου την έκανα δύο φορές».

Για τον νεαρό ηθοποιό Ορέστη Τζιόβα, τα μαθητικά χρόνια ανήκουν στο παρελθόν, αφού οι σχολικές υποχρεώσεις του σταμάτησαν περίπου οχτώ χρόνια πριν. Το σχολείο όμως, όπως δηλώνει, δεν ήταν η μεγάλη του αγάπη.
«Ήμουν μαθητής του 13- 14, έπαιρνα δηλαδή τη βαθμολογία που χρειαζόμουν για να περάσω ίσα ίσα την τάξη. Και αυτό γιατί το σχολείο και όσα μάθαινα δεν μου προκαλούσαν το ενδιαφέρον. Δεν ήμουν τεμπέλης, απλώς διαπίστωνα ότι το ελληνικό σχολείο δεν αξιοποιεί τα παιδιά που έχουν κάποια συγκεκριμένη κλίση, τα μουσικά ή καλλιτεχνικά μυαλά. Δεν υπήρχαν κίνητρα», λέει στα «ΝΕΑ» ο 26χρονος. Τα θεωρητικά μαθήματα, όπως η Ιστορία, καθώς και όσα απαιτούσαν αποστήθιση και πολύ διάβασμα, ήταν αυτά στα οποία η βαθμολογία του «φλέρταρε» με το 10. «Αντίθετα, στα θετικά μαθήματα ήμουν καλύτερος. Στην τελευταία τάξη του Λυκείου, όπου πια αντιμετώπιζα σοβαρά τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, διάβασα όσο χρειαζόταν για να περάσω στο ΤΕΙ Αυτοματισμού». Όσο για τους γονείς του; «Εκείνα τα χρόνια είχαν μεγάλο άγχος. Αναρωτιόντουσαν “τι θα γίνει αυτό το παιδί;” κάθε φορά που έπαιρναν τους βαθμούς μου ή ενημερώνονταν από τους καθηγητές για τις χαμηλές σχολικές επιδόσεις».
Το σύστημα
Στο διαγώνισμα οι παρατηρήσεις του δασκάλου με κόκκινο στυλό είναι πολλές. Το παιδί δεν παρακολουθεί ούτε συμμετέχει την ώρα του μαθήματος. Το άριστα είναι άπιαστο όνειρο για τους «κακούς» μαθητές. Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, το φαινόμενο της σχολικής αποτυχίας σημαίνει την ολική ή μερική αποτυχία του μαθητή να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις και υποχρεώσεις του σχολείου και πολλές φορές οδηγεί στην εγκατάλειψή του.
«Θα πρέπει αρχικά να σκεφτούμε το σχολείο όπως είναι σήμερα: στο πλαίσιο δηλαδή του ανταγωνισμού για μια θέση στην ανώτερη εκπαίδευση, που συχνά απαιτεί πέρα από την υποχρεωτική σχολική παρακολούθηση και φροντιστηριακή υποστήριξη. Αυτό από μόνο του μπορεί να είναι ένας πολύ πιεστικός παράγοντας για το παιδί, που πέρα από το διάβασμα θα έπρεπε ταυτόχρονα να κοινωνικοποιείται, να παίζει και να αθλείται. Όλη αυτή η πίεση όμως πολλές φορές λειτουργεί αποτρεπτικά και φέρνει αντίθετα αποτελέσματα», τονίζει η κ. Δήμητρα Θεοφίλη, σύμβουλος ψυχικής υγείας και οικογενειακή σύμβουλος.

Διαγώνισμα Ιστορίας Κατεύθυνσης (Α΄ κεφάλαιο)

Α. ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΣΤΗΝ ΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ( σελ. 44-56)

  1. Αγροτική μεταρρύθμιση: α) Οι πρώτες προσπάθειες την περίοδο 1907 – 1913 β) Ποια προβλήματα δημιούργησε η ολοκλήρωσή της;
  2. Ποια ήταν τα αποτελέσματα της ενσωμάτωσης νέων περιοχών στο ελληνικό κράτος μετά τη λήξη των Βαλκανικών πολέμων;
  3. Οι επιπτώσεις της κρίσης του 1932 στο οικονομικό και στο πολιτικό επίπεδο.
  4. α. Το πρόβλημα των προσφύγων κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου και πώς αντιμετωπίστηκε από τη Διοίκηση β) Τα θετικά για την ελληνική οικονομία αποτελέσματα από την έλευσή τους.
  5. Πώς θα χαρακτηρίζατε την οικονομική πορεία της χώρας στο μεσοπόλεμο;
  6. Διαβάστε την παρακάτω πηγή και σε συνδυασμό με τις ιστορικές σας γνώσεις, απαντήστε στις ερωτήσεις.

Η βασική αρχή της νέας εμπορικής πολιτικής ήταν ότι οι εισαγωγές έπρεπε, όσο ήταν δυνατόν, να πληρώνονται με τα εξαγόμενα εθνικά προϊόντα. Η μέθοδος των clearing αποφεύγει σε μεγάλο βαθμό την παρεμβολή του συναλλάγματος και γι’ αυτό συγκρίνεται με τις πρωτόγονες μορφές των ανταλλαγών. Με το μηχανισμό αυτό, κάθε χώρα εξωθείται να μην εισάγει προϊόντα άλλης, παρά μόνο υπό τον όρο ότι και αυτή η τελευταία δέχεται να εισαγάγει σ ’αντιστάθμιση προϊόντα ίσης αξίας της πρώτης. Η μορφή αυτή του εμπορίου προτιμήθηκε στο μεσοπόλεμο από πολλές χώρες, γιατί επέτρεπε την εξοικονόμηση συναλλάγματος και για τις δύο εμπορευόμενες πλευρές.(…)

Η μέθοδος των clearing επέτρεπε διάφορες παραλλαγές γύρω από το ποσοστό των εισαγωγών που θα καλυπτόταν με εξαγόμενα προϊόντα και γύρω από το ποσοστό που θα καλυπτόταν με καθαρό συνάλλαγμα .Οι συγκεκριμένες συμφωνίες κλείστηκαν με βάση τα στοιχεία των προηγούμενων ετών. Τα πλεονέκτημα της μεθόδου αυτής ήταν ότι στηριζόταν σε συμφωνίες ολιγόμηνης διάρκειας, ανανεώσιμες, πράγμα που έδινε στο μηχανισμό των clearing μια ιδιαίτερη ευκαμψία και ικανότητα προσαρμογής στις μεταβαλλόμενες συνθήκες.(…)

Το κράτος όμως παράλληλα ανέλαβε, με τον τρόπο αυτό, την προώθηση των εξαγωγών, σαν ένα μέσο για τη βελτίωση των δημοσιονομικών πραγμάτων. Η οργάνωση του εξωτερικού εμπορίου με επίκεντρο το κράτος είχε μια ακόμη αξιοσημείωτη επίπτωση παρακίνησε τους εμπόρους να οργανωθούν σε ενώσεις εισαγωγέων και εξαγωγέων, με την κρατική αιγίδα και κατοχύρωση. Στα πλαίσια αυτών των ενώσεων, ο κάθε έμπορος διατηρούσε μια προσωπική μερίδα από τις εισαγωγές ή τις εξαγωγές με βάση τις επιδόσεις των τελευταίων χρόνων. Έτσι, η ανάπτυξη του εμπορικού clearing, εκτός από τις άλλες επιπτώσεις που είχε, ενίσχυσε τον έλεγχο του κράτους πάνω στο εξωτερικό εμπόριο και οδήγησε στην ‘καρτελλοποίηση’ της ελληνικής αγοράς. Στην ουσία, το εμπορικό clearing, με την τάση προς τη δημοσιοποίηση και καρτελλοποίηση του εξωτερικού εμπορίου, εμφάνιζε πια τους εμπόρους σαν απλούς φορείς των αναγκών και των θελήσεων της κρατικής πολιτικής.

Ιστορία του Ελληνικού Έθνους ,τόμος ΙΕ΄, σελ.341

α) Ποιοι λόγοι επέβαλλαν την κυριαρχία της μεθόδου clearing στις διεθνείς συναλλαγές και πώς ακριβώς λειτουργούσε αυτή η μέθοδος;

β) Να αναλύσετε τις επιπτώσεις που είχε η μέθοδος clearing για το εμπόριο της Ελλάδας αλλά και για τις εμπορικές πρακτικές στο εσωτερικό της.

Email: dinosdimitris@gmail.com

Δευτέρα 1 Νοεμβρίου 2010

Στα ύψη η ανεργία των πτυχιούχων

Με περγαμηνές, αλλά βρίσκουν... πόρτες κλειστές
Της Λινας Γιανναρου
Η αγορά εργασίας στην Ελλάδα ήταν πάντα ένα σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες, αλλά εν μέσω οικονομικής κρίσης τα μαύρα τετράγωνα φαίνεται να πυκνώνουν. Την ώρα που η ανεργία χτυπάει κόκκινο –το 31% έχει φτάσει στους νέους–, οι εταιρείες «καταγγέλλουν» ότι δεν βρίσκουν κατάλληλους υποψηφίους για τις θέσεις τους και οι τελευταίοι απαντούν... κρύβοντας τα πτυχία τους.
Οι πάλαι ποτέ πολλά υποσχόμενοι απόφοιτοι των ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων, με τα πληθωρικά βιογραφικά και τις ατελείωτες περγαμηνές, βρίσκουν σήμερα κλειστές πόρτες. Στην Ελλάδα του 2010, όταν οι εργοδότες ακούν πολλά πτυχία κρατούν μικρό καλάθι. «Οι επιχειρήσεις διστάζουν να προσλάβουν κάποιον με πολλά πτυχία», αναφέρει στην «Κ» η διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας ανθρώπινου δυναμικού Manpower κ. Βενετία Κουσία. «Παλιότερα, ήταν κόκκινο πανί τα διδακτορικά, επειδή υπήρχε ο φόβος ότι θα πρόκειται για ανθρώπους που “θεωρητικολογούν” επικίνδυνα. Σήμερα ο φόβος είναι ότι ένας εργαζόμενος με τόσες περγαμηνές θα θεωρεί πάντα “λιγότερη” τη δουλειά που του προσφέρεται από αυτή που του αξίζει, άρα θα είναι δυσαρεστημένος και δεν θα αποδίδει. Είναι σημαντικό για τις εταιρείες να βρίσκουν ανθρώπους που δεν χωρίζουν τις δουλειές σε α΄ και β΄ κατηγορίας. Ζητούν πρώτα από όλα εμπειρία στον επαγγελματικό χώρο. Η αλήθεια είναι ότι οι εταιρείες παραπονιούνται εδώ και χρόνια ότι δεν βρίσκουν στελέχη με προϋπηρεσία, ωστόσο, τώρα που οι θέσεις λιγοστεύουν, το πρόβλημα γίνεται πιο εμφανές».
Προϋπηρεσία
Εύλογο βέβαια το ερώτημα πώς μπορούν να αποκτήσουν εμπειρία εάν δεν προσλαμβάνονται. «Χρειάζεται χαμηλό προφίλ. Υπάρχουν για παράδειγμα προσωρινές θέσεις ή προσωρινά project τα οποία οι υποψήφιοι προσπερνούν. Αντίστοιχα υπάρχουν θέσεις τις οποίες θεωρούν δεύτερης κατηγορίας, τις υποτιμούν. Η συμβουλή μου είναι ότι εάν πρόκειται για θέση η οποία είναι στο αντικείμενό τους, να τη δεχτούν. Εάν πρόκειται για σωστή εταιρεία, θα είναι βοηθητική για την καριέρα τους, γιατί θα έχουν εξασφαλίσει για την πολυπόθητη προϋπηρεσία», σημειώνει η κ. Κουσία. Αυτό θα τους επιτρέψει να συνεργαστούν σε ομάδες, να μάθουν να εργάζονται με άλλους ανθρώπους, σε πραγματικές συνθήκες.
Προφανώς υπάρχει και η άλλη πλευρά. Στην αγορά εργασίας, οι πολλές περγαμηνές μεταφράζονται σε αντίστοιχες μισθολογικές αιτιάσεις. Με την οικονομική κρίση να βαθαίνει ολοένα, οι επιχειρήσεις είναι απρόθυμες να επενδύσουν «ψυχή τε και σώματι» σε έναν εργαζόμενο. Προσφέρουν λίγα αρχικά, με το «δόλωμα» ενός καλύτερου μέλλοντος (για τη χώρα, τις ίδιες, τους εργαζομένους τους).
Σε κάθε περίπτωση, οι Έλληνες υποψήφιοι μοιάζουν απρόθυμοι να παίξουν αυτό το παιχνίδι. Επένδυσαν πολύ χρόνο (και κάποιοι και πολύ χρήμα) στις σπουδές τους και δεν επιθυμούν τώρα να τις πουλήσουν τόσο «φθηνά». Όσοι αντέχουν οικονομικά, περιμένουν τη θέση των ονείρων τους. «Θα περάσει η κρίση, πού θα πάει...» είναι το κυρίαρχο σκεπτικό. Η 34χρονη Τ. Σ., για παράδειγμα, η οποία πρόσφατα έχασε τη δουλειά της σε μεγάλη πολυεθνική –καταργήθηκε το τμήμα στο οποίο εργαζόταν– θεωρεί πως δεν πρέπει να δεχθεί προς το παρόν θέσεις «χαμηλότερες» του βιογραφικού της. «Θεωρώ ότι σε μεγάλο βαθμό πρόκειται για παγίδα. Βρίσκουν πολλοί την ευκαιρία να προσφέρουν λιγότερα χρήματα σε ανθρώπους που αξίζουν», λέει στην «Κ». Αλλοι, όπως η 26χρονη Β. Γ., απασχολούνται σε δουλειές του ποδαριού, επίσης περιμένοντας τη δική τους ευκαιρία για καριέρα στον τομέα τους. «Θα περιμένω όσο μπορώ, περνώντας συνεντεύξεις και σερβίροντας. Καμιά δουλειά δεν είναι ντροπή». Και κάποιοι ήδη ενδίδουν. Αφήνουν τα πτυχία τους στην άκρη και βγαίνουν εκεί έξω «χωρίς προφυλάξεις». «Χρειάζεται ευελιξία», λέει στην «Κ» ο Α. Κ., που εισέρχεται λίγο αργοπορημένος, στα 28 του, στην αγορά εργασίας. «Θα δεχθώ ό,τι μου προσφερθεί εάν είναι στον τομέα μου, ελπίζοντας ότι θα είναι ένα σκαλοπάτι και όχι... σκάλωμα».
«Είναι πράγματι κρίμα για τα παιδιά που έρχονται με πτυχία και όρεξη, όνειρα για δουλειά να μη βρίσκουν αυτή την άμεση ικανοποίηση από την αγορά εργασίας. Είναι κρίμα, γιατί κάποιος τους έβαλε σε ένα μονοπάτι καριέρας, το οποίο δεν υπάρχει πια», καταλήγει η κ. Κουσία.

Φανατισμός

24γράμματα – Ηλεκτρονικό Περιοδικό: Γλώσσα – Ιστορία – Πολιτισμός » Φανατισμός

Φανατισμός

Προστέθηκε από 24grammata
του Μάριου Πλωρίτη*
Μοιάζει παράδοξο – αλλά δεν είναι- που η λέξη “φανατικός” έχει αφετηρία της ένα ιερό, ένα τέμενος. Της αρχαίας Ρώμης, ειδικά. Και δεν είναι τυχαίο που ο ναός εκείνος ήταν αφιερωμένος στη Bellona, τη θεά του πολέμου (bellum). Οι πιστοί της αιματόχαρης θεάς κυριεύονταν, κάθε τόσο, από “ένθεη μανία”, από ενθουσιαστικό παραλήρημα, τόσο που τρυπούσαν τα χέρια τους με μαχαίρια, έκοβαν κομμάτια από τις σάρκες τους και έχυναν το αίμα τους στο βωμό της. Και καθώς, στα Λατινικά, το ιερό, ο ναός λέγεται “fanum”, ονομάστηκαν “fanatici” εκείνοι οι αφιονισμένοι πιστοί – που ήταν, συνήθως, επιληπτικοί, παράφρονες, μανιακοί, αλλά και κοινοί απατεώνες. Με τον καιρό, οι όροι φανατικός” και φανατισμός” πλάτυναν σε νόημα και πλούτυναν σε.. περγαμηνές. Δε σήμαιναν πια τους ακρωτηριασμένους ζηλωτές της Bellona, αλλά κάθε έξαλλο οπαδό θρησκείας που όχι μόνο φαντάζεται πως είναι εμποτισμένος από “θείο πνεύμα”, αλλά και επιχειρεί να επιβάλλει την πίστη του με κάθε μέσο, ακόμα και με τη βία, και με το αίμα – όχι πια το δικό του- άλλα των άλλων. Βέβαιος πως μονάχα η δική του πίστη είναι σωστή – πως κατέχει την αποκλειστικότητα της “θείας χάρης” – δεν περιορίζεται να την υπηρετεί, να τη διακονεί, να τη διακηρύσσει, αλλά θεωρεί ύψιστο χρέος του την επικράτηση της, και πιστεύει πως είναι απόλυτα δικαιωμένη και καθαγιασμένη η καθυπόταξη των αντιφρονούντων και το – ultimum- η εξόντωση τους και η κάθαρση του κόσμου από τους “άπιστους”. Αλλά η “χάρη” του φανατισμού δεν σταμάτησε εκεί. Γρήγορα, κυρίευσε όλα τα πεδία – πολιτικό, ιδεολογικό, ακόμα και καλλιτεχνικό και αθλητικό… Ο τυφλός ζήλος για κοσμοθεωρίες, έθνη, συστήματα, πρόσωπα κλπ. Υπαγορεύει στους οπαδούς τους ανυποχώρητη μισαλλοδοξία, ασυμβίβαστη εχθρότητα, άκρατο “μανιχαϊσμό” (εμείς είμαστε το απόλυτο Καλό, οι άλλοι είναι το απόλυτο Κακό). Και άρα, “πας μη μεθ ημών, καθ’ ημών”, “ερρέτω” (ας καταστραφεί) όχι μόνο “ο κακά βουλόμενος” – αλλά και “ο κακά βουλευόμενος” κατά την άποψη των ζηλωτών βέβαια
Ετικέτες Technorati: ,,

Οι ομάδες των ομηλίκων

κείμενο: Οι ομάδες ομηλίκων
Οι ομάδες ομηλίκων ή «ομάδες των ομοίων» αποτελούν για πολλούς μια ιδιαίτερη φάση κοινωνικοποίησης των παιδιών και των εφήβων. Οι ομάδες αυτές αποκτούν μια ιδιαίτερη σημασία για την κοινωνικοποίηση γιατί συνιστούν τις πρώτες απόπειρες του παιδιού να συγκροτήσει έναν κόσμο χωρίς τον αυστηρό έλεγχο των ενηλίκων. Οι κοινές εμπειρίες και οι αντιλήψεις που διαμορφώνονται στα πλαίσια των ομάδων αυτών δε βοηθούν το παιδί μόνο να οργανώσει τη συμπεριφορά του και να της προσδώσει έναν περισσότερο κοινωνικό χαρακτήρα, αλλά ακόμη και να αλλάξει ήδη υιοθετημένα πρότυπα συμπεριφοράς ή να δοκιμάσει άλλα. Συνιστούν επίσης οι ομάδες αυτές ένα χώρο «άσκησης ανεξαρτησίας απέναντι στους ενήλικες». [...]
Τα παιδιά, με Βάση τις αξίες που έχουν αφομοιώσει και τις εμπειρίες που έχουν αποκτήσει μέσα και έξω από την οικογένεια, κάνουν την επιλογή των προσώπων με τα οποία θέλουν να αναπτύξουν την έννοια του «εμείς», να συγκροτήσουν τη δική τους «κοινωνία», την «κοινωνία των παιδιών». Έχει δε παρατηρηθεί πως τα μικρότερα παιδιά μεταφέρουν στις ομάδες αυτές πρότυπα συμπεριφοράς ίδια με εκείνα της οικογένειας, τα οποία σιγά σιγά εγκαταλείπουν και χτίζουν το δικό τους κόσμο. Στη συγκρότηση αυτού του κόσμου διευκολύνονται από μεγαλύτερα παιδιά, τα οποία παίζουν το ρόλο του καθοδηγητή. Σύμφωνα με το Sullivan, οι ομάδες των ομηλίκων γνωρίζουν τόσο τον ανταγωνισμό όσο και το συμβιβασμό. Εδώ τα παιδιά μαθαίνουν να υπολογίζουν τις δυνατότητες και επιθυμίες των άλλων, καθώς και τα όρια και τις υποχρεώσεις τους. [...]
Τα τελευταία, όμως, χρόνια παρατηρούμε να συρρικνώνονται αυτοί οι χώροι, να αλώνεται ο κόσμος των παιδιών ως ιδιαίτερος τομέας κοινωνικοποίησης από την εισβολή που υφίσταται από τον κόσμο των ενηλίκων. Η εισβολή αυτή συντελείται τόσο με την τηλεόραση, όσο και με την οργάνωση της παιδικής αγοράς και οργάνωσης του «ελεύθερου» χρόνου των παιδιών. Κι αυτό, γιατί ο καταιγισμός του παιδιού και του νέου με κάθε είδους πληροφορίες έχει ως αποτέλεσμα να μένουν όλο και λιγότερα ερωτήματα αναπάντητα, όλο και λιγότερες απορίες που θα μπορούσε να λύσει στις ομάδες των ομοίων σε κατ' ιδίαν συζητήσεις. Ακόμη, με τη διεύρυνση του ρόλου του σχολείου και τη μετατροπή του σε ολοήμερο σχολείο (το παιδί θα παραμένει και μετά το τέλος των μαθημάτων) είναι αμφίβολο αν θα μπορεί πλέον να γίνεται λόγος, για ιδιαίτερη κοινωνικοποίηση μέσω των ομάδων ομηλίκων.
Ποιες επιπτώσεις μπορεί να έχουν αυτές οι εξελίξεις στον ψυχισμό του παιδιού και στην εν γένει εξέλιξη της προσωπικότητας του δεν μπορούμε ακόμη να γνωρίζουμε. Όπως όμως έχουν δείξει οι έρευνες, η απουσία σχέσεων του παιδιού με ομηλίκους και ιδιαίτερα ο αποκλεισμός του από αυτές τις ομάδες έχει σοβαρές επιπτώσεις στην εξέλιξη της προσωπικότητας του. Οι παιδικές φιλίες έχουν μια σημαντική κοινωνικοποιητική λειτουργία, αφού βοηθούν το παιδί να δει την εικόνα του εαυτού του μέσα από τις σχέσεις ομοίων. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα σχετικών ερευνών σε αγόρια και κορίτσια 11 – 13 χρόνων, η αποδοχή τους από αυτές τις ομάδες συμβάλλει στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης τους σε μικρότερο μεν βαθμό απ' ό,τι η οικογένεια, σε κάθε όμως περίπτωση περισσότερο απ' ό,τι ο δάσκαλος ή τα αδέλφια. Ακόμη παιδιά που γίνονται αποδεκτά από τους άλλους ομηλίκους διαθέτουν μεγαλύτερη ικανότητα να μεταφερθούν στη θέση του άλλου και κατά συνέπεια να επικοινωνήσουν καλύτερα μαζί του. Επίσης, η ικανότητα να συνεργάζονται μεταξύ τους προβάλλει ως προϋπόθεση για την αποδοχή τους από την ομάδα, ενώ από την άλλη πλευρά είναι και το αποτέλεσμα αυτής της σχέσης.
Δε λείπουν βέβαια και οι ερευνητές, οι οποίοι αντιμετωπίζουν τις ομάδες ομηλίκων με σκεπτικισμό, αφού τις συνδέουν με εμπειρίες παραμέλησης και κακοποίησης του παιδιού στα πλαίσια της οικογενειακής ζωής, καθώς και με την εκδήλωση αποκλίνουσας συμπεριφοράς.
Χριστίνα Νόβα - Καλτσούνη, Κοινωνικοποίηση, εκδ. Gutenberg, Αθήνα, 2000

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:
1. 
Να ενημερώσεις την τάξη σου για το περιεχόμενο του κειμένου με γραπτή περίληψη του σε 100 – 120 λέξεις,
[μοναδες 25]
2. 
Να εξηγήσεις τι σημαίνουν οι φράσεις κοινωνικοποίηση των παιδιών (στην πρώτη παράγραφο) και αποκλίνουσα συμπεριφορά (στην τελευταία παράγραφο).
[μοναδες 4]

3. 
α) Με πόσες και ποιες λεπτομέρειες/επιχειρήματα στηρίζει η συγγραφέας την άποψη που διατυπώνει στην τέταρτη παράγραφο («Ποιες επιπτώσεις ... σχέσης») του κειμένου ότι «ο αποκλεισμός του παιδιού από τις ομάδες ομηλίκων έχει σοβαρές επιπτώσεις στην εξέλιξη της προσωπικότητας του»;
[μοναδες 6]
4. 
Να σημειώσεις με έναν πλαγιότιτλο το θέμα καθεμιάς από τις παραγράφους του κειμένου.
[μοναδες 5]
5. 
Να αντικαταστήσεις τη λέξη που είναι σε παρένθεση με την κατάλληλη συνώνυμη της.
  • Οι ομάδες αυτές αποκτούν μια (ιδιαίτερη)........................................... σημασία για την κοινωνικοποίηση, γιατί (συνιστούν) ........................................... τις πρώτες (απόπειρες) ........................................... του (παιδιού) ........................................... να (συγκροτήσει) ........................................... έναν κόσμο χωρίς τον αυστηρό έλεγχο των ενηλίκων.
[μοναδες 5]
6. 
Να γράψεις μία παράγραφο, μέχρι δέκα σειρές, στην οποία να χρησιμοποιήσεις πέντε τουλάχιστον από τις λέξεις: παιδί, παιδικός, παιδιάστικος, παιδαριώδης, παίζω, παιχνίδι, παιδεία, παιδεύω, -ομαι, παιδευτικός, παιδαγωγός, διαπαιδαγώγηση, εκπαίδευση, εκπαιδευτικός, εκπαιδευτήριο.
[μοναδες 5]
7. 
Πώς εξηγείται η ένταξη των εφήβων σε ομάδες και σε τι είδους ομάδες εντάσσονται οι έφηβοι; Να απαντήσεις τεκμηριωμένα στις ερωτήσεις σε ένα κείμενο 300 λέξεων περίπου. Υπόθεσε ότι το κείμενο σου θα δημοσιευτεί σε περιοδικό για νέους.
[μοναδες 50] 

Ετικέτες Technorati:

Ενδεικτικές απαντήσεις Κ.Ε.Ε. για τα λατινικά 2023

Οι ενδεικτικές απαντήσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων Γενικών Λυκείων για το μάθημα των Λατινικών Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων.