Δευτέρα 16 Μαΐου 2011

Νεοελληνική Γλώσσα ΕΠΑΛ (Α Ομάδα): Ανεργία (Ο.Ε.Φ.Ε. 2011)


ΕΠΑ.Λ. Α' ΟΜΑΔΑ:  Νεοελληνική Γλώσσα
ΚΕΙΜΕΝΟ: Η ανεργία οδηγεί σε απώλεια του εαυτού
Πώς αντιδρούν τα περισσότερα άτομα αν, από τη μια μέρα στην άλλη, βρεθούν χωρίς εργασία; Ποιες ψυχικές διεργασίες συντελούνται, όταν μάλιστα, για λόγους εντελώς άσχετους με τις εργασιακές τους ικανότητες, η απόλυση τους συνεπάγεται την είσοδο τους σε ένα μακροχρόνιο και αδιέξοδο καθεστώς ανεργίας; Οι πρώτες σοβαρές μελέτες των ψυχολογικών επιπτώσεων της ανεργίας πραγματοποιήθηκαν το 1938 από τους Philip Eisenberg και Paul F. Lazarsfeld, οι οποίοι, αναλύοντας τις αντιδράσεις των ανέργων, αναγνώρισαν τρία τυπικά στάδια ή φάσεις. Το πρώτο στάδιο χαρακτηρίζεται από την απόρριψη και τη συστηματική άρνηση της νέας κατάστασης: το άτομο αρνείται να αποδεχτεί ότι έχασε την εργασία του και ελπίζει ότι με κάποιο τρόπο θα επαναπροσληφθεί ή θα βρει άλλη καλύτερη εργασία. Ακολουθεί το στάδιο της απαισιοδοξίας και της ανησυχίας: ύστερα από αρκετές αποτυχημένες προσπάθειες εύρεσης εργασίας αρχίζει να συνειδητοποιεί τη δεινή κατάσταση του. Τότε, συνήθως έπειτα από εννιά μήνες ανεργίας, εισέρχεται στο στάδιο της απελπισίας και της κατάθλιψης: δεν βλέπει καμία διέξοδο ή προοπτική λύσης στο πρόβλημα του.

Επαναληπτικό διαγώνισμα Ιστορίας κατεύθυνσης Γ Λυκείου Θεωρητικής


Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ: ΙΣΤΟΡΙΑ
Εκφωνήσεις
ΟΜΑΔΑ Α
ΘΕΜΑ Α1
Α.1.1. Να προσδιορίσετε το περιεχόμενο των ακόλουθων ιστορικών όρων:
α) α' παγκόσμιο πανποντιακό συνέδριο    Μον. 4 
β) Οργανισμός                                        Μον. 4 
γ) Θεοτοκικό κόμμα                                Μον. 5

Α.1.2. Να αντιστοιχίσετε τα στοιχεία των παρακάτω στηλών:
Χρονική περίοδος συγκρότησης της εθνοσυνέλευσης
Χαρακτήρας της Εθνοσυνέλευσης
Αποφάσεις της εθνοσυνέλευσης ή του αντίστοιχου συντάγματος
1) 1843 - 1844


α) Αναθεωρητική

β) Συντακτική
i. Θεσμοθέτηση Γερουσίας
2) 1862 - 1864
ii. Μονιμότητα δικαστικών υπαλλήλων
3) Νοέμβριος 1910
iii. Αλλαγή του συντάγματος μετά την επαναφορά του βασιλιά
4) 25 Ιανουαρίου 1921
iv. Γενίκευση της καθολικής ψηφοφορίας
Μονάδες 12

Πανελλήνιες 2011: Λογοτεχνία Θεωρητικής Κατεύθυνσης Γ Ενιαίου Λυκείου


ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΔΕΥΤΕΡΑ 16 ΜΑΪΟΥ 2011
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΚΕΙΜΕΝΟ
Διονύσιος Σολωμός: Ο Κρητικός

1. [18]

………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………

Εκοίταα, κι ήτανε μακριά ακόμη τ’ ακρογιάλι·

«Αστροπελέκι μου καλό, για ξαναφέξε πάλι!»

Τρία αστροπελέκια επέσανε, ένα ξοπίσω στ’ άλλο

Πολύ κοντά στην κορασιά με βρόντημα μεγάλο·

Τα πέλαγα στην αστραπή κι ο ουρανός αντήχαν1,

Οι ακρογιαλιές και τα βουνά μ’ όσες φωνές κι αν είχαν.
2. [19]

Πιστέψετε π’ ό,τι πω είν’ ακριβή αλήθεια,

Μα τες πολλές λαβωματιές που μόφαγαν τα στήθια

Μα τους συντρόφους πόπεσαν στην Κρήτη πολεμώντας

Μα την ψυχή που μ΄ έκαψε τον κόσμο απαρατώντας.
5
(Λάλησε σάλπιγγα!  κι εγώ το σάβανο τινάζω

Και σχίζω δρόμους και τς αχνούς2 αναστημένους κράζω

«Μην είδατε την ομορφιά που την Κοιλάδα αγιάζει;

Πέστε να ιδείτε το καλό εσείς κι ό,τι σας μοιάζει

Καπνός δε μένει από τη γη· νιος ουρανός εγίνη·
10
Σαν πρώτα εγώ την αγαπώ και θα κριθώ μ’ αυτήνη

- Ψηλά την είδαμε πρωί· της τρέμαν τα λουλούδια

Στη θήρα της Παράδεισος που εβγήκε με τραγούδια·

Έψαλλε την Ανάσταση χαροποιά η φωνή της,

Κι έδειχνεν για να ‘μπει στο κορμί της·
15
Ο ουρανός ολόκληρος αγρίκαε σαστισμένος,

Το κάψιμο αργοπόρουνε ο κόσμος αναμμένος·

Και τώρα ομπρός3 την είδαμε· ογλήγορα σαλεύει·

Όμως κοιτάζει εδώ κι εκεί και κάποιονε γυρεύει»)


Επαναληπτικό κριτήριο αξιολόγησης Λατινικών Β Λυκείου (μαθ. 12, 15, 16)


Β' Λυκείου Θεωρητική Κατεύθυνση: Λατινικά
Εκφωνήσεις
Α. ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Να μεταφραστούν τα παρακάτω αποσπάσματα:
12. L. Aemilio Paulo consuli iterum bellum cum Perse rege gerere obtigit. Ut domum ad vesperum rediit, filiola eius Tertia, quae tum admodum parvula, ad complexum patris cucurrit. Pater filiae osculum dedit sed animadvertit eam esse tristiculam.
15. Germanorum vita omnis in venationibus atque in studiis rei militaris consistit. Germani non student agriculturae; lacte, caseo et carne nutriuntur. Locis frigidissimis pelles solum habent et in fluminibus lavantur. Cum civitas bellum gerit, magistratus creantur cum vitae necisque potestate.
16. Nostri, postquam pila in hostes miserunt, gladiis rem gerunt. Repente post tergum equitatus cernitur; cohortes appropinquant; hostes terga vertunt ac fugiunt; eis equites occurrunt. Fit magna caedes. Sedulius, dux et princeps Lemovicum, occiditur.
(Μονάδες 40)

Κυριακή 15 Μαΐου 2011

Ιστορία Γ Θεωρητικής: Η μετανάστευση της περιόδου 1896 - 1935 και οι συνέπειές της στην ελληνική οικονομία (πηγή)


ΤΟ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ ΡΕΥΜΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ

(τέλη 19ου - αρχές 20ού αιώνα)

Αφού ερμηνεύσετε την αυξομείωση του αριθμού των μεταναστών κατά την περίοδο 1896 - 1935, να ανα­φερθείτε στις συνέπειες που είχαν οι μεταναστεύσεις στην οικονομία της Ελλάδας.

ΠΗΓΗ1

[…] … καθώς η Ελλάδα είχε υπερπληθυσμό, αντιμετώπισε χωρίς προβλήματα την απώλεια των μεταναστών. Στα χωριά όπου παρουσιάστηκαν οι μεγαλύτερες δυσκολίες, ο γυναικείος πληθυσμός έκανε όλες τις δουλειές που έπρεπε να γίνουν. Από μια άποψη μάλιστα η μεταναστευτική κίνηση ευνόησε την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας. Οι μετανάστες έστελναν στα σπίτια τους μεγάλα χρηματικά εμβάσματα. Το συνολικό ποσόν των επι­ταγών έφτασε το 1911 τα 58 εκατομμύρια δραχμές. Τα ποσά αυτά έδιναν στις οικογένειες τη δυνατότητα να εξοφλήσουν τα ενυπόθηκα δάνεια και τα άλλα χρέη τους. Τους επέτρεπε μάλιστα να επενδύουν χρήματα στη γη, που η αξία της ανέβηκε. Συγχρόνως, η εισροή αυτή των δολαρίων που ισοδυναμούσε με το ένα τέταρτο των εσόδων της Ελλάδας από τις «εξαγωγές» της, βελτίωσε το ελληνικό εμπορικό ισοζύγιο και μείωσε το τρα­πεζικό επιτόκιο. Είναι αυτονόητο ότι ένα μέρος των χρημάτων που στέλνονταν από το εξωτερικό επενδύονταν σε βιομηχανικές και εμπορικές επιχειρήσεις.

Η γρηγορότερη επέκταση των επιχειρήσεων αυτών δημιούργησε μία αστείρευτη πηγή για όλο μεγαλύτερα κέρ­δη, που έπαιρναν και πάλι το δρόμο της αγροτικής παραγωγής.

Douglas Dakin, Η Ενοποίηση της Ελλάδας 1770-1923
Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης,

1978, σελ. 378-379.


Ο συντηρητικός χαρακτήρας της Εθνοσυνέλευσης και του συντάγματος του 1844 (πηγή)

ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΟΥ 1844
Να εντοπίσετε εκείνα τα στοιχεία της Εθνοσυνέλευσης και του συντάγματος του 1844 που μπορούν να χα­ρακτηριστούν ως συντηρητικά.

Η επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843 έδρασε καταλυτικά στη διαμόρφωση των πολιτικών πραγμάτων. Τα τρία κόμματα της εποχής - αγγλικό, γαλλικό, ρωσικό - απαίτησαν από τον Όθωνα την ψήφιση συντάγματος ώστε να πε­ριοριστούν οι βασιλικές εξουσίες. Ωστόσο, το Σύνταγμα που προέκυψε από την Εθνοσυνέλευση του 1843-44 ήταν υπερβολικά συντηρητικό.
Για να κατορθώσουν οι ηγέτες των κομμάτων να πάρουν από κοινού αποφάσεις για τις συνταγματικές ρυθμίσεις, έπρεπε πρώτα να επιβληθούν στις ριζοσπαστικές ομάδες των κομμάτων τους, γεγονός που φανερώνει ότι οι πο­λιτικές διαδικασίες και διαβουλεύσεις ήταν ελεγχόμενες και το αποτέλεσμά τους προδιαγεγραμμένο. Επίσης, μία αδυναμία του συντάγματος του 1844 ήταν ότι δεν κατοχυρώθηκε το δικαίωμα του συνέρχεσθαι και συνεταιρίζεσθαι, πράγμα που μπορούσε να φέρει εμπόδια στη συγκρότηση κομματικών μηχανισμών.

Σάββατο 14 Μαΐου 2011

Κατεδαφιζόμεθα (Δ. Σωτηρίου) παράλληλο κείμενο "Στου Κεμάλ το σπίτι" (Γ. Ιωάννου)


Αφού διαβάσετε το απόσπασμα που ακολουθεί, να συγκρίνετε τις αντιδράσεις του αφηγητή απέναντι στη συμμορία των εργολάβων, που κατεδαφίζει σπίτια (από το πεζογράφημα στου Κεμάλ το σπίτι), με τη στάση του ήρωα από το Κατεδαφιζόμεθα της Διδούς Σωτηρίου.
«Ο Άρης ονειρεύεται μια μπουλντόζα που θα ξεθεμελιώσει αυτό το ρημάδι. Όμως δεν τολμά ακόμα να ξε­στομίσει κάτι τέτοιο στις γριές. Αν είχε να κάνει μονάχα με τη θεία του την Ιουλία, θα την κατάφερνε να το δώ­σει αντιπαροχή. Όμως είναι μεσιακό κι άντε να γυρίσεις το κεφάλι της Χαρίκλειας και της Τέρψης. Αυτές φυ­λάνε ως και το σπασμένο δοχείο της νυκτός της μακαρίτισσας της μάνας του και όλα τα κονσερβοκούτια.
Παράξενο όνειρο ξύπνησε απότομα τον Άρη. Είδε πως κατεδαφιζόταν το πατρικό σαράβαλο κι αυτός επιστατούσε την ώρα που αποκαθήλωναν τις Καρυάτιδες μην πάει και κακοπάθουν. Όμως εκείνες αρνιόνταν επί­μονα την προστασία του, κουνούσαν αρνητικά τα κεφάλια τους, θέλανε οπωσδήποτε να αυτοκτονήσουν. Κι ως έκανε να τις κρατήσει, του ξέφυγαν και γκρεμίστηκαν στο κενό. Σκύβει τρομαγμένος να κοιτάξει και αντικρίζει στο πεζοδρόμιο αιμόφυρτα τα τρία κεφάλια, της Χαρίκλειας, της Τέρψης και της Ιουλίας.
Χαμογέλασε για τη μακάβρια μετουσίωση που πήραν οι ευσεβείς του πόθοι. Νυσταγμένος τρίβει τα μάτια του και χασμουριέται. Μα, διάολε. Οι κρότοι δε σταματούν. Άγριοι και επίμονοι σφυροκοπούν τα αυτιά του. Στο αντικρινό σπίτι έχει πιάσει δουλειά ένα συνεργείο κατεδαφίσεων και οι κασμάδες και οι φαγάνες τρώνε, με χορ­ταστικές και θορυβώδεις μπουκιές, αγκωνάρια, τούβλα και σοβάδες. Στήσανε και οι εργάτες κάτι πελώριες τα­μπέλες: «Κατεδαφιζόμεθα", «Πωλούνται πάσης φύσεως υλικά".
Κάποτε θα έρθει η σειρά και για το δικό μας σαράβαλο, σκέφτεται ο Άρης. Την ευαγγελίζεται αυτή τη μεγά­λη, ευτυχισμένη μέρα. Χτες βράδυ τσάκωσε τον εαυτό του καταχαρούμενο και σχεδόν ησυχασμένο. Θαρρείς είχε βολευτεί πάνω σε τούτη την πανάθλια σοφίτα. Τον δωροδόκησαν οι γριές για να συμβιβαστεί....».
Κατεδαφιζόμεθα, Διδώ Σωτηρίου

Ενδεικτικές απαντήσεις Κ.Ε.Ε. για τα λατινικά 2023

Οι ενδεικτικές απαντήσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων Γενικών Λυκείων για το μάθημα των Λατινικών Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων.