Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2010

Συντακτικό λατινικών: Χρονικές προτάσεις


ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Οι χρονικές προτάσεις, όπως και οι χρονικές μετοχές, είναι προτάσεις επιρρηματικές, και επέχουν θέση επιρρηματικού προσδιορισμού του χρόνου. Οι χρονικές προτάσεις προσδιορίζουν χρονικά την πράξη ή την κατάσταση που περιγράφει το ρήμα μιας άλλης πρότασης (συνήθως της κύριας).
Η έγκλιση με την οποία εκφέρονται είναι:
A. η οριστική εφόσον εκφράζουν μόνο το χρόνο και τίποτα άλλο
B. η υποτακτική όταν ο καθορισμός του χρόνου χρωματίζεται με άλλες έννοιες (όπως αυτή της προσδοκώμενης πράξης) ή αν η σχέση της χρονικής πρότασης με την προσδιοριζόμενη δεν είναι μόνο καθαρά χρονική. Σ' αυτή την περίπτωση ισχύει η ακολουθία των χρόνων.

     Εισαγονται με τους χρονικούς συνδέσμους:
  •    cum: όταν, σαν, καθώς αφού
  •    dum: ενώ εφόσον, όσον καιρό
  •    donec: έως, έως ότου, όσο που, ώσπου
  •    quoad: έως, έως ότου, όσο που, ώσπου
  •    quamdiu: έως, έως ότου, όσο που, ώσπου
  •    quatenus: έως, έως ότου, όσο που, ώσπου
  •    quando: όταν, αφού
  •    quandoquidem: όταν, αφού
  •    ubi: όταν, αφού
  •    postquam: όταν, αφού
  •    ut: όταν, αφού
  •    cum primum: μόλις, καθώς
  •    ubi primum: μόλις, καθώς
  •    simulac: μόλις, καθώς
  •    simulatque: μόλις, καθώς
  •    ex quo: αφότου
  •    quotiens: κάθε φορά
  •    antequam: πριν, πριν να
  •    priusquam: πριν, πριν να


Δευτέρα 29 Νοεμβρίου 2010

Τι αλλάζει στις Πανελλαδικές Εξετάσεις

 Η κατηγορία του 10% αλλάζει το τοπίο

τoυ Χρήστου Κάτσικα 

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: ΤΑ ΜΕΑ, Δευτέρα 29 Νοεμβρίου 2010
Νέα δεδομένα θα βρουν στον δρόμο για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2011 οι περίπου 100.000 φετινοί υποψήφιοι, ενώ αναμένεται από το υπουργείο Παιδείας η ανακοίνωση της ημερομηνίας για την υποβολή της αίτησης- δήλωσης για το 6ο μάθημα. Οι αλλαγές στο Μηχανογραφικό Δελτίο, στους όρους επιλογής του 5ου Επιστημονικού Πεδίου, στην κατηγορία του 10% μαζί με τις περσινές ρυθμίσεις στον τρόπο εξέτασης των ειδικών μαθημάτων (ξένες γλώσσες), στις μετεγγραφές και στον τρόπο εισαγωγής υποψηφίων που πάσχουν από σοβαρές παθήσεις συνθέτουν ένα νέο τοπίο που πρέπει να ληφθεί υπόψη από τις δεκάδες χιλιάδες των φετινών υποψηφίων

Κυριακή 28 Νοεμβρίου 2010

Τα κρίσιμα χρόνια 1928-1932

ΘΑNΑΣHΣ KΑΛΑΦΑTHΣ
Επίκουρος καθηγητής Πανεπιστημίου Πειραιώς

Copyright:  http://www.kΑthimerini.gr 21-03-04
Η ανάρτηση αφορά κυρίως μαθητές θεωρητικής ως πρόσθετο υλικό για την επεξεργασία πηγών που αφορούν τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο.
H ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1928-1932 δεν μπορεί να εξετασθεί ανεξάρτητα από τις οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις της αμέσως προηγούμενης περιόδου που αρχίζει με τη Μικρασιατική Καταστροφή και την είσοδο στην Ελλάδα 1,5 εκατομμυρίων προσφύγων, ούτε από εκείνες της αμέσως επόμενης περιόδου που χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα από την παλινόρθωση της βασιλευόμενης δημοκρατίας.
Ολόκληρη η περίοδος του Μεσοπολέμου χαρακτηρίζεται από πολιτική αστάθεια, από αναντιστοιχία ανθρώπινων και φυσικών πόρων, από την επιβολή διαφόρου βαθμού παρεμβατικών οικονομικών μορφών, από την όξυνση και ένταση των κοινωνικών αντιθέσεων, την ανάπτυξη ισχυρών κοινωνικών αγώνων και τη δημιουργία νέων θεσμών, με εκσυγχρονιστικές αλλαγές στο κράτος, την οικονομία και την κοινωνία, μέσα σε ένα ασταθές διεθνές οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον.

Ιστορία κατεύθυνσης Γ Λυκείου: Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (απαντήσεις)

Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής:
1.   Η κυβέρνηση Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη αποφάσισε την ολοκλήρωση της αγροτικής μεταρρύθμισης το:

α.
1917

β.
1907

γ.
1910

δ.
1914

2.   Το 1911 τα έσοδα του προϋπολογισμού ήταν:

α.
181.000.000

β.
240.000.000

γ.
150.000.000

δ.
300.000.000


3.   Μετά τη Μικρασιατική καταστροφή έφτασαν στο ελληνικό κράτος:

α.
610.000 Έλληνες πρόσφυγες

β.
45.000 Αρμένιοι πρόσφυγες

γ.
1.230.000 Έλληνες πρόσφυγες και 45.000 Αρμένιοι

δ.
800.000 Έλληνες πρόσφυγες



4.   Τη λύση του υδρευτικού ζητήματος της Αθήνας ανέλαβε η αμερικανική εταιρεία ΟΥΛΕΝ το;

α.
1924

β.
1923

γ.
1930

δ.
1925


ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ: Χρήσεις και σημασίες του ὡς

Χρήσεις και σημασίες του ὡς

ὡς
συνδεσμοσ
1.        ειδικός σύνδεσμος - εισάγει ειδική πρόταση

2.       αιτιολογικός σύνδεσμος - εισάγει αιτιολογική πρόταση

3.       χρονικός σύνδεσμος - εισάγει χρονική πρόταση

4.       συμπερασματικός σύνδεσμος - εισάγει συμπερασματικές προτάσεις

5.        τελικός σύνδεσμος - εισάγει τελικές προτάσεις



ὡς
επιρρημα
6.        αναφορικό επίρρημα - εισάγει αναφορική πρόταση

7.         αναφορικό επίρρημα - εισάγει πλάγια ερωτηματική πρόταςη

8.        + αιτιολογική μετοχή υποκειμενικής αιτιολογίας

9.        + τελική μετοχή 

10.      + υποθετική μετοχή (σπανιότατα) - δηλώνει παρομοίωση

11.       + κατηγορηματική μετοχή

12.      (αντί του δεικτικού ούτως) - τροπικό επίρρημα



ὡς
προθεση
13.      καταχρηστική πρόθεση + αιτιατική προσώπου - δηλώνει κατεύθυνση

14.      + αριθμητικό (περίπου)

15.      + εμπρ. προσδ. του σκοπού (βραχυλογική παραβολική έκφραση)



ὡς
μοριο
16.      + υπερθετικό βαθμός συγκριτικού επιθέτου ή επιρρήματος - επιτατικό μόριο

17.      + απόλυτο απαρέμφατο

18.      + ειδικό απαρέμφατο αντί ειδικής πρότασης

19.      + κατηγορούμενο (παραβολικό)



ὡς

20.     επιφώνημα

Διαγώνισμα Λατινικών Β΄ Λυκείου: κειμενα 3 και 20 (ερωτήσεις - απαντήσεις)

Α. Να μεταφράσετε στο τετράδιό σας το παρακάτω κείμενο:
KEIM. 3. Repente Perseus calceis pennatis advolat; puellam videt et stupet forma puellae. Perseus hasta beluam delet et Andromedam liberat. Cepheus, Cassiope et incolae Aethiopiae valde gaudent.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
KEIM. 20. Claudius quinquagesimo anno aetatis suae imperium cepit mirabili quodam casu. Exclusus ab insidiatoribus Caligulae, recesserat in diaetam, cui nomen est  Hermaeum. Paulo post rumore caedis exterritus prorepsit ad solarium proximum et inter vela praetenta foribus se abdidit. Discurrens miles pedes eius animadvertit; eum latentem adgnovit; extractum imperatorem eum salutavit. Hinc ad commilitones suos eum adduxit. Ab his in castra delatus est tristis et trepidus, dum obvia turba quasi moriturum eum miseratur.
Μονάδες 40

Έκθεση Α Λυκείου: Ενδυμασία και κοινωνική ομάδα

Ο Ντον Κορλεόνε δεν φορούσε μπλου τζιν

Ο όμιλος Λιβάις-Στράους ανακοίνωσε ότι αποφάσισε να κλείσει 15 εργοστάσια. Το βέβαιο είναι ότι οι πωλήσεις του θρυλικού παντελονιού μπλου τζιν Λιβάις 501 βρίσκονται σε συνεχή κάμψη, τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική.
Η επιτυχία του μπλου τζιν δεν ήρθε τυχαία. Το βασικό του προσόν είναι ότι μπορεί να μοιάζει άπλυτο και ασιδέρωτο, μπορεί να φαίνεται παλιωμένο, ακόμη και φθηνό. Αυτό σημαίνει ότι το μπλου τζιν ανατρέπει τα διαπιστευτήρια της αστικής ευταξίας που είναι η σιδερωμένη πιέτα και το κολλαρισμένο πουκάμισο, εμπαίζει τα όσια του καταναλωτισμού που είναι το καινούργιο και απαστράπτον και λοιδορεί τα διάσημά του που είναι το ακριβό και το φανταχτερό. Ας θυμηθούμε ακόμη ότι το μπλου τζιν έχει πέντε τσέπες, εκ των οποίων η μια για τον αναπτήρα, είναι κολλητό στο σώμα και επιπλέον είναι και γιούνισεξ. Αυτά όλα υπαγόρευσαν ένα νέο ήθος ελευθερίας στην κινησιολογία, αφήνοντας την εντύπωση μιας αθώας και λαμπερής προκλητικότητας.

Σάββατο 27 Νοεμβρίου 2010

Ιστορία Θεωρητικής: ερωτήσεις αντιστοίχισης

Ερωτήσεις Αντιστοίχισης σε όλη την ύλη
Ερωτήσεις αντιστοίχησης:
Να γράψετε τους αριθμούς της Στήλης Α και δίπλα στον καθένα από αυτά τα γράμματα της στήλης Β. Κάποια στοιχεία της στήλης Β περισσεύουν.
ΑΣΚΗΣΗ 1η
ΣΤΗΛΗ Α
ΣΤΗΛΗ Β
  1. Μάιος του 1927
a)      Αγροτική μεταρρύθμιση του Βενιζέλου
  1. 1929
b)      Αγροτική ρύθμιση Θεοτόκη
  1. Μάρτιος 1922
c)       Διεθνής οικονομική κρίση
  1. 1907
d)      Διχοτόμηση της δραχμής

e)      Ίδρυση Τράπεζας της Ελλάδος

f)       Ίδρυση Σ.Ε.Κ.Ε.

ΑΣΚΗΣΗ 2η
ΣΤΗΛΗ Α
ΣΤΗΛΗ Β
  1. Επανάσταση 3ης Σεπτεμβρίου
a)      15 Μαρτίου 1910
  1. Διάλυση Στρατιωτικού Συνδέσμου
b)      1897
  1. Θεμελίωση του Δικομματισμού.
c)       1847
  1. Πτώχευση της Ελλάδας.
d)      1843
  1. Ελληνοτουρκικός πόλεμος.
e)      15 Αυγούστου 1909
  1. Διάλυση της Ομάδας των Ιαπώνων.
f)       1893
  1. Θάνατος Κωλέττη.
g)      1908
  1. Ψήφιση της Αρχής της Δεδηλωμένης.
h)      1884

i)        1862

j)        1875


ΑΣΚΗΣΗ 3η
ΣΤΗΛΗ Α
ΣΤΗΛΗ Β
  1. Ο Κωνσταντίνος για πρώτη φορά στο θρόνο
a)      1910
  1. Δολοφονία Ίωνα Δραγούμη
b)      26 Σεπτεμβρίου 1916
  1. Ίδρυση Σ.Ε.Κ.Ε.
c)       1909
  1. Κυβέρνηση Θεσσαλονίκης
d)      1913
  1. Ίδρυση Λαϊκού κόμματος
e)      1 Νοεμβρίου 1920

f)       22 Ιανουαρίου 1921

g)      1920

h)      1924

i)        1918

ΑΣΚΗΣΗ 4η
ΣΤΗΛΗ Α
ΣΤΗΛΗ Β
  1. Συμφωνία της Άγκυρας
a)      Ιούνιος 1925
  1. Σύμβαση της Άγκυρας
b)      Ιούλιος 1923
  1. Συμφωνία των Αθηνών
c)       Δεκέμβριος 1926
  1. Σύμβαση της Λωζάνης
d)      Ιούλιος 1930

e)      Ιανουάριος 1923

f)       Ιούνιος 1930

ΑΣΚΗΣΗ 5η
ΣΤΗΛΗ Α
ΣΤΗΛΗ Β
  1. Ο Πρίγκιπας Γεώργιος αναλαμβάνει τα καθήκοντά του ως ύπατος αρμοστής στην Κρήτη
a)      18 Μαρτίου 1901
  1. Κήρυξη της επανάστασης στο Θέρισο
b)      14 Νοεμβρίου 1913
  1. Συμφωνία των Μουρνιών
c)       14 Μαρτίου 1905
  1. Πρώτο ενωτικό ψήφισμα των Κρητών
d)      12 Οκτωβρίου 1912
  1. Υπογραφή προκήρυξης από την τριανδρία και άλλους πολιτευτές.
e)      10 Μαρτίου 1905
  1. Ο Πρίγκιπας Γεώργιος απολύει τον Βενιζέλο
f)       26 Φεβρουαρίου 1905
  1. Συνθήκη ειρήνης Ελλάδας - Τουρκίας
g)      9 Δεκεμβρίου 1898

h)      24 Σεπτεμβρίου 1908

i)        2 Νοεμβρίου 1905

ΑΣΚΗΣΗ 6η
ΣΤΗΛΗ Α
ΣΤΗΛΗ Β
  1. Συνέδριο Ειρήνης στο Παρίσι
a)      Ιούλιος του 1917
  1. Ίδρυση Φροντιστηρίου της Τραπεζούντας
b)      19 Μαΐου 1919
  1. Α΄ Πανελλήνιο Συνέδριο στο Ταϊγάνιο
c)       10 Μαρτίου 1921
  1. Δεύτερη φάση διωγμών των Ελλήνων του Πόντου
d)      Δεκέμβριος του 1918

e)      1682

f)       1856



ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ:
ΑΣΚΗΣΗ 1η : 1 = e   2 = c   3 = d  4 = b
ΑΣΚΗΣΗ 2η : 1 = d   2 = a   3 = h  4 = f   5 = b   6 = g   7 = c   8 = j
ΑΣΚΗΣΗ 3η : 1 = d   2 = g   3 = i  4 = b   5 = a  
ΑΣΚΗΣΗ 4η : 1 = f   2 = a   3 = c  4 = e  
ΑΣΚΗΣΗ 5η : 1 = g   2 = e   3 = i  4 = h   5 = f   6 = a   7 = b  
ΑΣΚΗΣΗ 6η : 1 = d   2 = e   3 = a  4 = b  

Λ ύ σ τ ε   τ ι ς   α σ κ ή σ ε ι ς   o n l i n e

Άσκηση 1η
Άσκηση 2η 
Άσκηση 3η
Άσκηση 4η
Άσκηση 5η
Άσκηση 6η


Έκθεση Β Λυκείου: Η αξία της πληροφόρησης και ο κοινωνικός ρόλος των ΜΜΕ. (θέματα - απαντήσεις)

Φτωχός όποιος δεν έχει πρόσβαση στη γνώση
Τα δολάρια δεν είναι πια το μόνο στοιχείο που χωρίζει τους έχοντες από τους μη έχοντες. Αυτό είναι ήδη φανερό από μια προπαρασκευαστική διάσκεψη, που έγινε αυτή την εβδομάδα, στη Γενεύη, για τα θέματα που θα συζητηθούν στην πρώτη Παγκόσμια Σύνοδο Κορυφής για την Κοινωνία της Πληροφόρησης, το Δεκέμβριο του 2003.
Στην εποχή της επανάστασης της πληροφορίας, υπάρχουν πολλές ελευθερίες, κάποια αδελφοσύνη και καθόλου ισότητα. Η πρόσβαση στις πληροφορίες εξελίσσεται όλο και περισσότερο σε ζήτημα ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη και την ευημερία. Όμως η νέα διαίρεση του κόσμου δεν είναι μόνο ανάμεσα σε χώρες με υψηλή τεχνολογία και σε χώρες με χαμηλή τεχνολογία· υπάρχουν επίσης χώρες, που δε διαθέτουν τεχνολογία και οι προοπτικές τους είναι ζοφερές.
Κανείς δε διαφωνεί ότι υπάρχουν τεράστιες ανισότητες σε όλο τον κόσμο. Περίπου 1,3 δισ. άνθρωποι ζουν με λιγότερο από ένα δολάριο την ημέρα· σχεδόν ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι είναι αγράμματοι· πάνω από ένα δισεκατομμύριο δεν έχουν πρόσβαση σε πόσιμο νερό· περίπου 800 εκατομμύρια λιμοκτονούν ή δεν έχουν αρκετά τρόφιμα και περίπου το 1/3 των ανθρώπων στα κράτη που τα Ηνωμένα Έθνη αποκαλούν λιγότερο ανεπτυγμένα, ενδεχομένως να μην φθάσουν ποτέ στο 40ό έτος της ηλικίας τους.
Ωστόσο, σήμερα, η πιο ενυπωσιακή διαίρεση του κόσμου είναι η ανισότητα στην πρόσβαση των πληροφοριών. Η νέα γραμμή φτώχειας χαράζεται από το πληκτρολόγιο του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Μπορεί να πει κανείς, ποιος είναι πλούσιος και ποιος φτωχός από τη σύνδεσή του με το Ιντερνέτ.
Χάσμα στη γνώση
Κάθε χρόνο, ο δείκτης του ΟΗΕ για την Ανθρώπινη Ανάπτυξη αποκαλύπτει ότι περισσότερες χώρες ακολουθούν καθοδική πορεία απ’ ότι τον προηγούμενο χρόνο. Δεκάδες χώρες παλινδρομούν, δεν προοδεύουν, σε όρους ανθρώπινης ανάπτυξης. Μια κρίσιμη αιτία είναι ότι διευρύνεται το χάσμα της γνώσης που αφορά στην πληροφόρηση, την εκπαίδευση και την πρόσβαση στην τεχνολογία.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η πληροφόρηση και η ελευθερία πάνε μαζί, ή ότι η εκπαίδευση αποτελεί προϋπόθεση για πρόοδο. Η επανάσταση της πληροφορίας είναι ασύλληπτη χωρίς πολιτική δημοκρατία - και αντιθέτως. Ήδη, η διάδοση των πληροφοριών είχε άμεση επίπτωση στο βαθμό υπευθυνότητας και διαφάνειας των κυβερνήσεων ανά τον κόσμο.
Είναι ευρέως αποδεκτή η άποψη ότι η παρεμπόδιση της ροής των πληροφοριών έχει ως επίπτωση την υποβάθμιση της ανάπτυξης. Παγκόσμια αλληλεξάρτηση σημαίνει ότι εκείνοι που λαμβάνουν και διανέμουν τις πληροφορίες υπερτερούν έναντι εκείνων, που τις περιορίζουν. Οι συνέπειες είναι εμφανείς σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης προσπάθειας.
Να αδράξει την ευκαιρία
To ζητούμενο είναι πώς θα διευρυνθεί ο κύκλος εκείνων που θα έχουν πρόσβαση στις πληροφορίες - πώς θα είναι διαθέσιμη σε όλους τους ανθρώπους, είτε αυτοί ζουν στο βιομηχανικό κόσμο, είτε στον αναπτυσσόμενο κόσμο. Η δυνατότητα λήψης και αποστολής πληροφοριών μέσω ηλεκτρονικών δικτύων και η δυνατότητα κατανομής των πληροφοριών έχει καταστεί ήδη το νέο τεκμήριο ανάπτυξης.
Η τεχνολογία της επικοινωνίας και πληροφορίας έχουν τεράστιες δυνατότητες για την περαιτέρω διατήρηση της ανάπτυξης. Είναι υποχρέωσή μας να προωθήσουμε τη μεγαλύτερη, πιο ελεύθερη και δικαιότερη πρόσβαση του αναπτυσσόμενου κόσμου στην πληροφόρηση, που σημαίνει να βελτιώσουμε τις υποδομές του και να μοιραστούμε μαζί του την τεχνολογική πρόοδο.
Από την πλευρά τους, οι αναπτυσσόμενες χώρες πρέπει να ανοιχτούν στον έξω κόσμο, να δώσουν ελευθερία στα μέσα ενημέρωσης και να αντισταθούν στον κυβερνητικό έλεγχο και τη λογοκρισία. Οι διεθνείς οργανισμοί μελετούν ήδη πιλοτικά προγράμματα σε τομείς, όπως είναι η τηλεμάθηση, η τηλεϊατρική, τα πλάνα μικροδανεισμού, οι τραπεζικές συναλλαγές εκ του μακρόθεν, η περιβαλλοντική προστασία και διαχείριση. Ο αναπτυσσόμενος κόσμος οφείλει να αδράξει τέτοιες ευκαιρίες.
Shasi Tharoor
(διασκευή στον ελληνικό τύπο από
την International Herald Tribune)
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:
1. Να γράψετε την περίληψη του πιο πάνω άρθρου (100-120 λέξεις)
2α. Γράψτε λέξεις που το πρώτο τους συνθετικό να είναι το επίρρημα τήλε: π.χ. τηλεμάθηση, τηλεϊατρική (συνεχίστε).
2β. Σχηματίστε προτάσεις με τις λέξεις: παλινδρομώ, λογοκρισία, πιλοτικός, τηλεϊατρική, ζωτικός.
3. Ο συγγραφέας αναφέρει: “η νέα γραμμή φτώχειας χαράζεται από το πληκτρολόγιο του ηλεκτρονικού υπολογιστή”. Συμφωνείτε με την πιο πάνω άποψη; Αναπτύξτε την άποψή σας σε μια παράγραφο.
4. Στο άρθρο που εξετάσαμε δώστε έναν τίτλο με σχόλιο και έναν χωρίς σχόλιο.
5. Ποια είναι κατά το συγγραφέα η σημαντικότερη αιτία για αυτή την ανισότητα στην πρόσβαση των πληροφοριών μεταξύ του ανεπτυγμένου και τον αναπτυσσόμενου κόσμου; Απαντήστε σε μια ή δύο παραγράφους.
6. Παραγωγή λόγου: Να γράψετε ένα ελεύθερο κείμενο (500-600 λέξεις) όπου θα γίνεται λόγος για την αξία της πληροφόρησης, τον κοινωνικό ρόλο των Μ.Μ.Ε. και τη σχέση πληροφοριών - προόδου.


Ενδεικτικές απαντήσεις Κ.Ε.Ε. για τα λατινικά 2023

Οι ενδεικτικές απαντήσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων Γενικών Λυκείων για το μάθημα των Λατινικών Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων.