Τρίτη 19 Οκτωβρίου 2010

Έκθεση Γ Λυκείου: Άνεργοι πτυχιούχοι


άνεργοι πτυχιούχοι

του θ. π. λιανού

                                                                                     Ο κ. Θεόδωρος Π. Λιανός είναι καθηγητής
                                                                               Πολιτικής Οικονομίας στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο
Αν θέλετε να γνωρίσετε τους μεγάλους ή τις μεγάλες σταρ του Χόλιγουντ της επόμενης δεκαετίας, δεν έχετε παρά να πάτε μια βόλτα στο Λος Άντζελες. Θα τους βρείτε να σερβίρουν ποτά, να καθαρίζουν τραπέζια, να οδηγούν ταξί ή να κάνουν κάτι παρόμοιο. Αυτό το παράδειγμα που συνήθως δίνεται για να τονιστεί η έκταση της ανεργίας, της υποαπασχόλησης και της ετεροαπασχόλησης που παρατηρείται σε ένα επάγγελμα όταν πάσχει από υπερπληθυσμό. Σύμφωνα με πρόσφατο ρεπορτάζ, το αντίστοιχο παράδειγμα στη χώρα μας είναι οι πτυχιούχοι των πανεπιστημίων μας που είχαν σκοπό να γίνουν καθηγητές, δηλαδή οι μαθηματικοί, φυσικοί, φιλόλογοι, θεολόγοι, κοινωνιολόγοι, γυμναστές κ.ά. Αναφέρεται ότι ο αριθμός των πτυχιούχων αυτών των ειδικοτήτων οι οποίοι είτε είναι άνεργοι είτε απασχολούνται μερικώς είτε κάνουν κάποιο άλλο, σχετικό ή άσχετο, επάγγελμα υπερβαίνει τις 80.000!
Η απώλεια από την κατάσταση αυτή είναι διπλή. Πρώτον, τα ίδια τα άτομα υφίστανται εισοδηματικές απώλειες, που μπορεί να είναι σημαντικές, καθώς και μείωση της προσωπικότητάς τους, που μπορεί να είναι σημαντικότερη. Δεύτερον γίνεται αντιοικονομική κατανομή κοινωνικών πόρων που ισοδυναμεί με σπατάλη διότι δημιουργείται ανθρώπινο κεφάλαιο για το οποίο δεν υπάρχει ζήτηση. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να δαπανάται χρήμα, κυρίως δημόσιο, για απόκτηση γνώσεων όταν δεν υπάρχει ζήτηση.
Η κατάσταση αυτή είναι αδύνατον να βελτιωθεί άμεσα και ουσιαστικά. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε τους λόγους που οδήγησαν σ’ αυτήν και να αποφευχθεί η συνέχισή τους για μακρά περίοδο. Τρεις βασικοί λόγοι έρχονται στον νου που συνδυαζόμενοι δημιουργούν την προαναφερθείσα κατάσταση:
α. Το καθεστώς της δωρεάν παιδείας. Αν η πανεπιστημιακή παιδεία δεν ήταν δωρεάν, θα ήταν λίγοι εκείνοι που θα πλήρωναν δίδακτρα για να εγγραφούν σε μια πανεπιστημιακή σχολή από την οποία δεν θα έπαιρναν γνώσεις χρήσιμες για την επαγγελματική τους ζωή. Όσο παράξενο και αν φαίνεται, η δωρεάν παιδεία είναι ένα άδικο σύστημα στο πλαίσιο μιας άδικης κοινωνίας. Το σωστό σύστημα θα ήταν η πληρωμή διδάκτρων από τους οικονομικά ισχυρούς και η παροχή υποτροφιών προς τους οικονομικά ασθενείς.
β. Η ακαμψία της πανεπιστημιακής οργάνωσης. Υπό τις παρούσες συνθήκες ο αριθμός των εισαγομένων στα τμήματα που αναφέρθηκαν πιο πάνω πρέπει να μειωθεί δραστικά. Εν τούτοις, λόγω των ακαμψιών του συστήματος τα πανεπιστημιακά τμήματα εξακολουθούν να ζητούν φοιτητές και το υπουργείο εξακολουθεί να επιτρέπει μεγάλους αριθμούς εισακτέων. Ένα αποτέλεσμα μεταξύ άλλων είναι να είναι άνεργοι οι πτυχιούχοι ενώ θα έπρεπε να είναι άνεργοι οι καθηγητές πανεπιστημίου.
γ. Η έλλειψη επαγγελματικού προσανατολισμού. Είναι βέβαιο ότι πολλοί μαθητές λυκείου δεν γνωρίζουν την κατάσταση της αγοράς εργασίας όταν δηλώνουν τις προτιμήσεις τους (ή σε πολλές περιπτώσεις τις προτιμήσεις των γονέων τους). Αν είχαν την αναγκαία πληροφόρηση σχετικά με τις αμοιβές των επαγγελμάτων, τα ποσοστά ανεργίας και τις σχετικές προοπτικές, είναι βέβαιο ότι πολλοί μαθητές θα δήλωναν επαγγέλματα που ταιριάζουν όχι μόνο στις επιθυμίες τους αλλά και στις επαγγελματικές τους προοπτικές. Ασφαλώς το οικονομικό στοιχείο νοθεύει τη γνησιότητα πολλών επιλογών αλλά δεν ξέρω αν είναι καλύτερα να είναι κανείς μαθηματικός (όπως το επιθυμεί) και άνεργος (όπως δεν επιθυμεί) ή λογιστής (πράγμα που δεν επιθυμεί) με καλό εισόδημα (πράγμα που επιθυμεί). Σε κάθε περίπτωση το άτομο μπορεί να κρίνει καλύτερα αν έχει τις αναγκαίες πληροφορίες.
Από τους τρεις παραπάνω παράγοντες πιστεύω ότι εκείνος που στις παρούσες συνθήκες ευκολότερα μπορεί να αντιμετωπιστεί είναι η έλλειψη επαγγελματικού προσανατολισμού. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο επαγγελματικός προσανατολισμός είναι εύκολη υπόθεση. Αντίθετα, είναι δύσκολη υπόθεση, απαιτεί πόρους και μεγάλη προσπάθεια. Γι’ αυτό πιστεύω ότι στο θέμα αυτό πρέπει να δοθεί προτεραιότητα.

ερωτησεις:
  1. Να γραφεί η περίληψη του κειμένου (100 – 120) λέξεις).
  2. Να γραφεί ένα αντώνυμο των λέξεων: υποαπασχόληση, ακαμψία, γνησιότητα, έλλειψη.
  3. «Η απώλεια … … δεν υπάρχει ζήτηση»: να εντοπίσετε τη μέθοδο με την οποία είναι αναπτυγμένη η παράγραφος.
  4. «Η έλλειψη επαγγελματικού … … τις αναγκαίες πληροφορίες»: να βρείτε ποια συλλογιστική πορεία ακολουθείται στην παράγραφο.
  5. Ο Θ. Π. Λιανός επισημαίνει το πρόβλημα της ανεργίας. υποαπασχόλησης ή ετεροαπασχόλησης των πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που παρατηρείται στη χώρα μας, και κάνει αναφορά σε κάποιους παράγοντες που τους θεωρεί γενεσιουργές αιτίες του φαινομένου. Σε μια δημόσια συζήτηση που οργανώνεται στο σχολείο σας, να επισημάνετε ποια είναι κατά τη δική σας άποψη τα αίτια του φαινομένου αυτού και τις συνέπειές του σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο.

50 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

apantiseis gia ayto edw to keimeno den yparxoun?

Δημήτρης είπε...

Απαντήσεις υπάρχουν. Αν τις θέλεις άφησε το email σου στη σελίδα επικοινωνία και θα σου τις στείλουμε.

Ανώνυμος είπε...

sas to esteila..kai twra?

Δημήτρης είπε...

Σου το έστειλα στο email σου

Ανώνυμος είπε...

σας παρακαλω τις απαντησεις

Ανώνυμος είπε...

Mporeite na mou steilete tis apantiseis andreasira1010@hotmail.com

Περογαμβράκη Χαρά είπε...

παρακαλώ τις απαντήσεις στο xaraper@gmail.com

Unknown είπε...

παιδια δεν ξερω που να σας το στειλω το e-mail μπορειτε να μου στειλετε τις απαντησεις για 1 3 4 οσο πιο ΓΡΗΓΟΡΑ γινετα? eygenioc@yahoo.gr

Ανώνυμος είπε...

kwnstadina__@hotmail.com 8a mporoysate na m steilete tis apanthseis?

Ανώνυμος είπε...

στειλτε μου τις απαντησεις αν μπορειτε στο fanis_ld@hotmail.com

Ανώνυμος είπε...

μεσα στην επομενη μια ωρα να το στειλετε ! ειναι αναγκη !! θελω να τσεκαρω κατι ! ευχαριστω!!!! fanis

nikitas alexandris είπε...

steilte mou tis apantiseis sto nikitasgti@yahoo.gr !!!!!an ginete shmeraaaaaa !!!!!!einai megali anagki!!!!!!!!!

nikitas alexandris είπε...

an kapoios exei tis apantiseis as steilei grigoraaaa !!!!!!

Ανώνυμος είπε...

μπορειτε να μου στειλετε κι εμενα τις απαντησεις?
οσο το δυνατο γρηγοροτερα αν γινετε!!!
στο anna199510@windowslive.com
ευχαριστω πολυ!!

Ανώνυμος είπε...

Στειλτε τν εκθεση αν μπορειται στο tsili_panathas_13@hotmail.com

Ανώνυμος είπε...

αν μπορειτε σας παρακαλω τις απαντησεις στο (vagelis.tsigaras13@gmail.com)

Ανώνυμος είπε...

αν μπορειτε σας παρακαλω τις απαντησεις στο (ariskaplanidis@in.gr)
ευχαριστω!!

Ανώνυμος είπε...

kalhspera sas!tha hthela ki egw tis apanthseis an ginetai.. email aliki.karag@yahoo.gr

lenka6127 είπε...

Σας παρακαλώ να μου στείλετε τις απαντήσεις στο ekaraferi@gmail.com Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.

Ανώνυμος είπε...

Μπορώ να έχω τις απαντήσεις αν γίνεται ; έχω στείλει ήδη το e-mail μου , αλλά σας το γράφω κι εδώ athanasia123@hotmail.com

Ανώνυμος είπε...

Σας παρακαλώ στέλνετε τις απαντήσεις στο e mail jpapadioty@yahoo.gr ??

Ανώνυμος είπε...

Θα επιθυμούσα και εγώ τις απαντήσεις στο : natalia_kals@hotmail.com
- ευχαριστώ πολύ

bibliofagos είπε...

Μπορείτε να μου στείλετε τις απαντήσεις στο angelpapathanasioo@gmail.com ????
Ευχαριστώ προκαταβολικά!!!

Ανώνυμος είπε...

Θα μπορουσατε να μου στειλετε και εμενα τις απαντησεις στο christiechris624@yahoo.gr ΕΙΝΑΙ ΕΠΕΙΓΟΝ!

Δημήτρης είπε...

christiechris624@yahoo.gr: υπάρχει πρόβλημα με το email σου. Παρόλο που σου στέλνω ό,τι ζήτησες εντούτοις το μήνυμα δεν αποστέλλεται.

Unknown είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Ανώνυμος είπε...

Μπορείτε να μου στείλετε και εμένα τις απαντήσεις παρακαλω; Το email μου ειναι nasia.gg@hotmail.gr

Ανώνυμος είπε...

Θα μπορούσατε να μου στείλετε τις απαντήσεις στο studentb4btm@gmail.com ?
ευχαριστώ πολύ

Ανώνυμος είπε...

παιδια χρειαζομαι αμεσως την περιληψηη

Ανώνυμος είπε...

τις απαντησεις αν μπορειτε στο nikospappas@gmail.com

Ανώνυμος είπε...

τις απαντησεις στο mariasalta192@gmail.com θα μπορουσα να τις εχω;
ευχαριστω πολυ

Ανώνυμος είπε...

alextina7@gmail.com την εκθηση παρακαλω

Ανώνυμος είπε...

Μπορειτε σας παρακαλω παρααα πολυ να μου στειλετε τις απαντησεις οσο πιο γρηγορα γινεται; Σας ευχαριστω

Ανώνυμος είπε...

iizokboo@gmail.com σας παρακαλω μπορειτε να μου δωσετε τις απαντησεις το συντομοτερο δυνατο;;;;

Ανώνυμος είπε...

jimis.tokos@me.com αν μπορείτε τις απαντήσεις !

Unknown είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Ανώνυμος είπε...

αν μπορειτε τις απαντησεις;

Unknown είπε...

αν γινεται τις απαντησεις tsafarasdimitris@gmail.com

Unknown είπε...

Θα επιθυμούσα και εγώ τις απαντήσεις
iroastoglou@gmail.com

Ανώνυμος είπε...

Εαν γινεται θα ηθελα και εγω τις απαντησεις. Το email μου ειναι Efisavv2001@gmail.com

Ανώνυμος είπε...

Θα ήθελα τις απαντήσεις. Στείλτε μου τις εδώ loupsi26@yahoo.gr

Ανώνυμος είπε...

Απαντησεις παρακαλω αν μπορειτε

Email:gvkpeter@gmail.com

Ανώνυμος είπε...

Γεια σας τις απαντησεις θα ηθελα παρακαλω

Email:gvkpeter@gmail.com

Unknown είπε...

pavlosgounarisq@outlook.com.gr

Γεια σας τις απαντήσεις θα ήθελα

Παναγιώτα Παπακωνσταντίνου είπε...

Τις απαντήσεις θα ήθελα αν είναι δυνατόν. Σας ευχαριστώ πολύ
Το e-mail μου είναι: ppapak02@gmail.com

Ανώνυμος είπε...

Μπορώ να έχω τις απαντήσεις το mail Μ είναι steliospsathakis@gmail.com

Ανώνυμος είπε...

θα μπορουσα να εχω τις απαντησεις ? saloufidi@gmail.com

Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Unknown είπε...

Σας παρακαλώ τις απαντήσεις στο eliopoulouelene@gmail.com

Ναντια Πετ είπε...

Μπορώ να έχω τις απαντήσεις?

Ενδεικτικές απαντήσεις Κ.Ε.Ε. για τα λατινικά 2023

Οι ενδεικτικές απαντήσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων Γενικών Λυκείων για το μάθημα των Λατινικών Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων.